Voorgenomen verkoop op bedrijventerrein Voederheil te Zeeland

Geplaatst op donderdag 11 juli 2024

De gemeente Maashorst is van plan om bedrijfsgrond met een oppervlakte van ongeveer 3.870 m², grenzend aan het adres Voederheil 18d, 5411 RK te Zeeland, kadastraal bekend gemeente Zeeland, sectie K, nummers 1605 en 52 (gedeeltelijk), één op één te verkopen aan een gegadigde, die eigenaar is van een perceel dat direct aansluit op de te verkopen bedrijfsgrond, ter uitbreiding van zijn bedrijf.

​​Tekening grond

Motivering voorgenomen verkoop
De te verkopen bedrijfsgrond grenst direct aan het bedrijfspand van het bedrijf dat gevestigd is aan Voederheil 18d te Zeeland. Het bedrijf kampt met ruimtegebrek en wil uitbreiden. Uitbreiding is noodzakelijk om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. De voormalige gemeente Landerd en het bedrijf hebben daarom in 2020 overleg gehad over de mogelijke uitbreiding van zijn bedrijfspand. Op 17 april 2020 heeft het bouwbedrijf, samen met een andere marktpartij, een aanvraag ‘Omgevingsvergunning vooroverleg’ ingediend. Dit oorspronkelijke plan is toen niet doorgezet. Het bedrijf heeft vervolgens (door)gewerkt aan het voorbereiden van een eigen principeverzoek voor de uitbreiding van zijn bedrijf.

Om tegemoet te komen aan de uitbreidingsbehoefte van het bedrijf zijn de voormalige gemeente Landerd en het bedrijf in gesprek gegaan over het sluiten van een koopovereenkomst waarbij het bedrijf de benodigde aangrenzende grond van de gemeente aan zou kunnen kopen. De eerste versie van een conceptkoopovereenkomst dateert van 16 juli 2021, daaropvolgende versies dateren van 10 en 21 december 2021. Hieruit blijkt dat de voormalige gemeente Landerd in principe bereid was de grond aan het bedrijf te verkopen, althans dat een voorstel hieromtrent aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd zou worden.

De te verkopen grond ligt in het bestemmingsplan Voederheil II (onherroepelijk sinds 1 augustus 2013) en heeft de bestemming ‘Agrarisch’ met archeologische waarde. De uitbreiding van het bedrijf is op grond van het bestemmingsplan dus niet toegestaan. Uit de hiervoor bedoelde conceptovereenkomst blijkt dat het de gedachte was dat de gemeente de grond zou leveren nadat de omgevingsvergunning (in afwijking van het bestemmingsplan) voor het bouwplan van het bedrijf onherroepelijk zou zijn geworden. Om die reden heeft het bedrijf doorgewerkt aan zijn bouwplan, dit was immers nodig om te komen tot een ontvankelijke aanvraag omgevingsvergunning. Hiervoor heeft het bedrijf in de loop van de tijd de nodige kosten gemaakt. Dit in het vertrouwen dat het bedrijf de aangrenzende grond van de gemeente zou kunnen kopen.

Gelet op: (1) de hierboven omschreven voorgeschiedenis, (2) vanwege het feit dat het aangrenzende karakter van de grond op zichzelf een objectief, redelijk en toetsbaar criterium is, en (3) omdat er geen ander bedrijf met uitbreidingsbehoefte grenst aan de betreffende locatie, is de gemeente van mening dat het bedrijf de enige serieuze gegadigde is die in aanmerking komt voor de aankoop van de aan zijn bedrijf grenzende grond.

Reageren
Tegen de voorgenomen uitgifte kunnen geen zienswijzen, bezwaren of beroep in de zin van de Algemene wet bestuursrecht worden ingediend of ingesteld. Bent u het niet eens met een voorgenomen uitgifte en vindt u dat u hiervoor ook in aanmerking komt, dan kunt u binnen 20 kalenderdagen na publicatie van deze bekendmaking (11-7-2024) een kort geding aanhangig maken bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant te ’s-Hertogenbosch. Wij verzoeken u om ons hierover te informeren via onderstaand e-mailadres. De 20 kalenderdagen gaan in op de dag na publicatie om 0.00 uur en eindigen 20 kalenderdagen daarna op de laatste dag om 24.00 uur. Als u niet binnen deze 20 kalenderdagen reageert, dan vervalt uw recht om op te komen tegen deze uitgifte.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer W. van den Brand. Dit kan telefonisch via: 0413 281911 of per mail: privaatjuristen@gemeentemaashorst.nl

Andere publicaties

Meer publicaties