Raadsvergadering 4 april 2024
- Plaats
- Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Tijd
- 19:30 uur
- Voorzitter
- Hans van der Pas
De vergadering is terug te luisteren via [Raadsvergadering (royalcast.com)](https://channel.royalcast.com/maashorst/#!/maashorst/20240404_1)
Documenten
Agenda
- 1 - Opening en mededelingen
- 2 - Vaststelling agenda en trekking nummer voor hoofdelijke stemmingen
-
3 - Raadsvoorstel Toelating tijdelijk raadslid B. (Britt) van Lanen-van den Elsen
Bij brief van 16 november 2023 heeft mevrouw B.P.H. van Lanen-van Hal, raadslid voor de fractie Jong Maashorst, aan de voorzitter van de gemeenteraad gevraagd om haar met ingang van 15 maart 2024 tijdelijk ontslag te verlenen als lid van de raad wegens zwangerschap en bevalling. De voorzitter van de gemeenteraad heeft op 28 november 2023 positief besloten op dit verzoek. De voorzitter van het centraal stembureau heeft op 18 maart 2024 mevrouw B. van Lanen-van den Elsen benoemd tot tijdelijk lid van de gemeenteraad. Dit nadat de eerstvolgende twee benoembare kandidaten op de kandidatenlijst van Jong Maashorst hebben verklaard niet voor benoeming in aanmerking te willen komen. Op grond van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Maashorst 2022 worden leden van de raadscommissies benoemd door de raad. Voorgesteld wordt mevrouw Van Lanen-van den Elsen voor de periode van de vervanging van mevrouw Van Lanen-van Hal te benoemen tot lid van de raadscommissie Samenleving en Bestuur. De commissieleden behorende tot één fractie kunnen elkaar vervangen in de vergaderingen van de commissies.
Voorgesteld besluit
1. Mevrouw B. (Britt) van Lanen-van den Elsen (Jong Maashorst) toe te laten als tijdelijk lid van de raad van de gemeente Maashorst ter vervanging van mevrouw B.P.H. (Bo) van Lanen-van Hal (Jong Maashorst).
2. Mevrouw B. (Britt) van Lanen-van den Elsen (Jong Maashorst) te benoemen tot lid van de raadscommissie Samenleving en Bestuur voor de periode van de tijdelijke vervanging van mevrouw B.P.H. (Bo) van Lanen-van Hal (Jong Maashorst).
- Getekend raadsvoorstel Toelating tijdelijk raadslid B. (Britt) van Lanen-van den Elsen (Jong Maashorst) (118.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Toelating tijdelijk raadslid B. (Britt) van Lanen-van den Elsen (Jong Maashorst) (63.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
4 - Vaststelling besluitenlijst van de raadsvergadering van 29 februari 2024 en 12 maart 2024
De raad wordt gevraagd de besluitenlijsten van de vergaderingen van 29 februari 2024 en 12 maart 2024 vast te stellen.
-
5 - Ingekomen stukken (inclusief raadsinformatiebrieven en afdoening zaken)
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
-
6 - Rondvraag
Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.
-
7 - HAMERPUNTEN
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.
-
7.a - Raadsvoorstel Ontheffing woonplaatsvereiste burgemeester
De heer Van der Pas is met ingang van 12 maart 2024 benoemd tot burgemeester van de gemeente Maashorst. Op grond van de Gemeentewet moet de burgemeester zijn werkelijke woonplaats in de gemeente hebben. Omdat hij op dit moment nog in de gemeente Rhenen woont, voldoet hij niet aan dit vereiste. De raad kan de burgemeester voor een jaar ontheffing verlenen van de verplichting om zijn werkelijke woonplaats in de gemeente te hebben. Dit voorstel is bedoeld om deze ontheffing te verlenen.
Voorgesteld besluit
De heer drs. J.A. (Hans) van der Pas voor een jaar, dus tot 12 maart 2025, ontheffing te verlenen van de verplichting voor de burgemeester om de werkelijke woonplaats in de gemeente te hebben.
-
7.b - Raadsvoorstel Onderhoud gemeentelijke eigendommen 2024-2033
De gemeente Maashorst heeft een groot aantal gebouwen in eigendom. Het bezit van gebouwen vraagt vanzelfsprekend om beheer en onderhoud daarvan. Om een zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de noodzakelijke onderhoudskosten op korte en middellange termijn, worden er periodiek onderhoudsinspectie uitgevoerd, waarbij de uit te voeren werkzaamheden opgenomen worden in een meerjarenonderhoudsplanning (MJOP). In verband met de samenvoeging van de voormalige gemeenten Uden en Landerd is er de afgelopen maanden een compleet nieuw MJOP opgesteld.
In deze nieuwe planning 2024-2033 zijn alle onderhoudswerkzaamheden opgenomen die voor rekening van de gemeente komen. Voor de verhuurde panden is onderhoud opgenomen conform afspraken in de huurovereenkomsten. De onderhoudsplanning (zie bijlage 1) is een prognose van de te verwachte onderhoudskosten in het betreffende jaar.
- Getekend raadsvoortstel Onderhoud gemeentelijke eigendommen 2024-2033 (372.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Onderhoud gemeentelijke eigendommen 2024-2033 (64.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Meerjarenonderhoudsplan 2024-2033 (171.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekende begrotingswijziging 2024 (354.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag UdenPlusLanderd - Raadsvoorstel Onderhoud gemeentelijke eigendommen 2024-2033 (53.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag PRO - Raadsvoorstel Onderhoud gemeentelijke eigendommen 2024-2033 (63.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vragen VVD - Raadsvoorstel Onderhoud gemeentelijke eigendommen 2024 - 2033 (54.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag GroenLinks - Onderhoud gemeentelijke eigendommen 2024-2033 (34.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.c - Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Maasstraat 9A, Uden
Op 4 april 2023 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan “Maasstraat 9a, Uden”. Dit bestemmingsplan maakt het planologisch mogelijk het perceel te splitsen en twee nieuwe woningen te realiseren. De bestaande, verouderde, woning zal gesloopt worden. De huidige perceelsbreedte zal worden opgedeeld in twee percelen met een breedte van 22,5 meter. Op elk perceel zal een vrijstaande woning worden gerealiseerd die voldoet aan de huidige bouwregelgeving en duurzaamheidseisen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 24 augustus 2024 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn twee zienswijzen ontvangen.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Maasstraat 9A Uden (188.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststellen bestemmingsplan Maasstraat 9A Uden (52.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Nota van zienswijzen & ambtshalve wijzigingen (62.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3. Bestemmingsplan - Verbeelding (128.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4. Bestemmingsplan - Toelichting (2.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5. Bestemmingsplan - Regels (1.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 1. Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai (3.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 2. Aerius stikstofberekening (2.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 3. Quickscan flora & fauna (2.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 4. Vooronderzoek bodem (13.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 5. Verkennend bodemonderzoek (8.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 6. Archeologisch bureauonderzoek (20.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 7. Archeologisch booronderzoek (7.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 8. Verslag Omgevingsdialoog (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. bestemmingsplan - bijlagen - Bijlage 9. Beschermingsmaatregelen bomen op bouwterreinen (406.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Toegevoegd door de griffie - Reactie inwoner gemeente Maashorst over bestemmingsplan Maasstraat 9A, Uden (60.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Toegevoegd door de griffie - Beantwoording portefeuillehouder Van Lankvelt over ingekomen stuk Maasstraat 9A, Uden (48.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.d - Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan ‘Voor-Oventje 3 – Verbindingsweg 1, Zeeland’
Bij besluit van 17 april 2018 heeft het college van de gemeente Landerd onder voorwaarden ingestemd met de doorontwikkeling naar een volwaardige horecabestemming voor Eeterij d’n Oven op het perceel Voor-Oventje 3 – Verbindingsweg 1 te Zeeland. Naast de volwaardige horecabestemming zou ruimte bestaan voor ondergeschikte agrarische activiteiten. Een van de voorwaarden bij het principebesluit uit 2018 was een sluitingstijd van uiterlijk 23.00 uur voor de horeca-activiteiten. Ook uit latere geluidonderzoeken is gebleken dat een sluitingstijd tot na 23.00 uur niet haalbaar is wegens te hoge geluidbelasting voor de omliggende woningen. Bij aanvullend principebesluit van 14 maart 2023 is opnieuw bevestigd dat medewerking kan plaatsvinden voor horeca-activiteiten tot 23.00 uur. Daarnaast is als voorwaarde gesteld dat parkeren binnen het bestaande bouwvlak dient plaats te vinden in plaats van het voortzetten van het bestaande (illegale) gebruik van een aangrenzend perceel met agrarische bestemming. Het voorliggende bestemmingsplan voldoet geheel aan de voorwaarden uit het (aanvullende) principebesluit. Tussen 23.00 en 09.00 uur zijn geen horeca-activiteiten toegestaan en er dient gebruikt te worden gemaakt van een geluidbegrenzer. Binnen het bouwvlak worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd en voorzien van een landschappelijke inpassing die geborgd is in de regels.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 14 november 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn twee zienswijzen ontvangen.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Voor-Oventje 3 - Verbindingsweg 1 Zeeland (226.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vasstellen bestemmingsplan Voor-Oventje 3 Verbindingsweg 1 Zeeland (50.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijzen bestemmingsplan ‘Voor-Oventje 3 – Verbindingsweg 1, Zeeland’ (32.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Verbeelding (246.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Toelichting (3.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting Bijlage 1 Milieutekening (1.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting Bijlage 2 Landschappelijk inrichtingsplan (2.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting Bijlage 3 Akoestisch onderzoek (5.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting Bijlage 4 Verslag omgevingsdialoog (904.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Regels (1.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Regels Bijlage 1 Landschappelijk inrichtingsplan (2.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.e - Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Marktstraat 11-13 Uden
In maart 2023 heeft het college ingestemd met het planologisch mogelijk maken van de bouw van 37 appartementen aan de Marktstraat 11-13 te Uden. Marktstraat 11 betreft een kookwinkel (Gloudemans), Marktstraat 13 een voormalige fietsenzaak (Ad Verstegen). Op de begane grond wordt een nieuw modern winkelpand voor Gloudemans ontwikkeld. Aan de achterzijde grenzen de panden aan de Oranjestraat. De nieuwe ontwikkeling beslaat het gehele perceel tussen de Marktstraat en de Oranjestraat. Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 21 december 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is één zienswijze ontvangen. De zienswijze is beoordeeld en beantwoord in een nota van zienswijzen. De nota van zienswijzen en het bestemmingsplan liggen nu ter vaststelling aan de raad voor.
- Getekend raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Markstraat 11-13 Uden (178.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststelling bestemmingsplan Marktstraat 11-13 Uden (50.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Verbeelding ontwerpbestemmingsplan Marktstraat 11-13 Uden (358.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Regels ontwerpbestemmingsplan Marktstraat 11-13 Uden (222.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Bijlage 1 bij regels - Nota-parkeernormen (538.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Bijlage 2 bij regels - staat van bedrijfsactiviteiten (35.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting ontwerpbestemmingsplan Marktstraat 11-13 Uden (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Nota van zienswijzen (46.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - bijlage 1 akoestisch onderzoek (8.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - bijlage 2 verkennend bodemonderzoek (3.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - bijlage 3 nader bodemonderzoek (1.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - bijlage 4 archeologisch onderzoek (2.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - bijlage 5 verantwoording groepsrisico (66.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - bijlage 6 waterparagraaf (253.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - bijlage 7 ecologische quickscan (2.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - bijlage 8 stikstofonderzoek (3.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - bijlage 9 milieuzoneringsonderzoek (931.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - bijlage 10 stappenplan Veehouderij en Volksgezondheid (2.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 17 - bijlage 11 omgevingsdialoog (8.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.f - Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Schoolstraat 23 en 23a, Volkel
Op 14 februari 2023 heeft de gemeente Maashorst besloten om medewerking te verlenen aan het voorstel om 4 woningen te realiseren op het perceel Schoolstraat 23-23a in Volkel. Initiatiefnemer is momenteel eigenaar van een bedrijfsperceel op deze locatie en is van plan de volledige bedrijfsbebouwing (inclusief bedrijfswoning) te saneren en ter plaatse een viertal woningen in twee bouwvolumes op te richten. Dit zullen grondgebonden woningen voor starters en senioren zijn. Op dit moment heeft het perceel op grond van bestemmingsplan ‘Volkel 2012’ de bestemming ‘Gemengd’. Om de woningen te realiseren is een herziening van het bestemmingsplan benodigd waarbij de bestemming wordt gewijzigd naar ‘wonen’ met bijbehorende bestemming ‘tuin’. Het college heeft een aantal voorwaarden gesteld voor medewerking aan dit initiatief.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 31 oktober 2023 tot en met 11 december 2023 ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ontvangen tegen het bestemmingsplan.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Schoolstraat 23 en 23a Volkel (190.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststellen bestemmingsplan Schoolstraat 23 en 23a Volkel (49.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijzen (1.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Bestemmingsplan (verbeelding) (196.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Bestemmingsplan (regels) (478.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Bestemmingsplan (toelichting) (3.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Bestemmingsplan (bijlagen) (73.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.g - Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel
Doel van het parapluplan is een partiële herziening van meerdere bestemmingsplannen in de gemeente Maashorst voor het aspect grondgebonden geluid. Het parapluplan is het planologische kader voor het besluit hogere grenswaarde van een aantal woningen, waarvoor in het verleden een hogere waarde had moeten worden vastgesteld, hetgeen abusievelijk niet is gebeurd. Het parapluplan herstelt deze omissie en biedt de woningen in combinatie met het besluit hogere grenswaarde het juiste wettelijke beschermingsniveau conform de Wet geluidhinder. Het brengt de feitelijke situatie weer in overeenstemming met de planologische situatie. Daarnaast biedt het plan rechtsgelijkheid ten opzichte van geluidsgevoelige objecten waarvoor wel een hogere grenswaarde is vastgesteld.
Van 25 september tot en met 6 november 2023 hebben het ontwerpbestemmingsplan Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel met het ontwerpbesluit hogere waarden Wet Geluidhinder (Wgh) ter inzage gelegen. Er zijn in die periode geen zienswijzen ingekomen.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel (168.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststelling bestemmingsplan Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel (48.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 Toelichting Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel (5.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Regels Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel (5.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 Verbeelding Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel (771.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 ter informatie Besluit Vaststellen Hogere Waarde Wet geluidhinder (463.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 ter informatie Bijlage bij Besluit Vaststellen Hogere Waarde Wet geluidhinder (15.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.h - Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan ‘Jan de Jong huis Rijksweg 56 Schaijk’
Bij besluit van 24 oktober 2017 heeft het college van de gemeente Landerd onder voorwaarden ingestemd met een functieverandering voor het Jan de Jong huis aan de Rijksweg 56 te Schaijk. De locatie heeft nu een woonbestemming en het gehele complex is sinds 2018 een Rijksmonument dat bestaat uit diverse gebouwen en erf. Er is nog een ongebruikte bouwvergunning uit 1982 voor het realiseren van een kantoorruimte als uitbreiding bij het woonhuis. De aanvraag voor die bouwvergunning is indertijd door Jan de Jong zelf getekend en verzorgd. De Vereniging Hendrick de Keijser heeft gevraagd om een functieverandering waarbij de in 1982 vergunde kantoorruimte mag worden benut als (extra) zelfstandige woning en een gedeelte van het complex als ‘Monument en Bed’, een specifieke toepassing van bed and breakfast met maximaal 8 bedden. Op de momenten dat dit deel van het complex niet in gebruik is als ‘Monument en Bed’ kan het tot 23.00 uur gebruikt worden als seminar-, museum- of bijeenkomstruimte met ondersteunende horeca. De huidige woning in het voormalige aterliergebouw blijft behouden. Omdat het complex in eigendom is van Vereniging Hendrick de Keijser zullen de opbrengsten van de nieuwe activiteiten worden gebruikt om het cultuurhistorische waardevolle rijksmonument te behouden. Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 27 november 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn geen zienswijzen ontvangen.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Jan de Jong huis Rijksweg 56 Schaijk (256.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststellen bestemmingsplan Jan de Jong Rijksweg 56 Schaijk (48.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Toelichting en regels (6.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2. Regels bijlage 1 Kaart bestaande oppervlaktes hoofd- en bijgebouwen (339.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3. Regels bijlage 2 Inrichtings- en onderhoudsadvies (13.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4. Toelichting bijlage 1 Bouwvergunning kantoor (127.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5. Toelichting bijlage 2 Kernwaarden en planvisie (25.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6. Toelichting bijlage 3 Bouwplan (2.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7. Toelichting bijlage 4 Besluit Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (216.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8. Toelichting bijlage 5 Verkennend bodemonderzoek (6.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9. Toelichting bijlage 6 Besluit aanwijzing Rijksmonument (503.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10. Toelichting bijlage 7 Inrichtings- en onderhoudsadvies (13.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11. Toelichting bijlage 8 Quickscan flora en fauna (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12. Toelichting bijlage 9 Bomeneffectanalyse (8.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13. Toelichting bijlage 10 Omgevingsdialoog (135.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14. Verbeelding (239.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.i - Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Graspeel tussen 11 en 13, Zeeland
Op 19 april 2022 heeft gemeente Maashorst besloten om medewerking te verlenen aan het toevoegen van een Ruimte-voor-Ruimte woning op het perceel Zeeland-K-1160. Initiatiefnemer is voornemens is om in het buurtschap Graspeel tussen de woningen Graspeel 11 en 13 over te gaan tot de ontwikkeling en de bouw van één Ruimte-voor-Ruimte woning met bijgebouw. Hierbij wordt het perceel gesplitst. De huidige bestemming van het perceel is Agrarisch-2. In het blauw omkaderde deel van het perceel wordt de bestemming gewijzigd naar Wonen. In het oranje omkaderde gedeelte wordt een gedeelte van het perceel gewijzigd naar de bestemming Bos. Het overige gedeelte van het perceel blijft Agrarisch-2.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 17 november tot en met 28 december ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tegen het bestemmingsplan.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Graspeel tussen 11 en 13 Zeeland (121.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststellen bestemmingsplan Graspeel 11 en 13 Zeeland (52.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - bestemmingsplan (verbeelding) (130.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - bestemmingsplan (regels) (382.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - bestemmingsplan (toelichting) (3.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - bestemmingsplan (bijlagen bij toelichting) (21.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.j - Raadsvoorstel Normenkader 2024 gemeente Maashorst
De accountant ondersteunt de gemeenteraad in zijn controlerende functie. Een onderdeel hiervan is de rechtmatigheidscontrole. Deze controle heeft als doel om vast te stellen dat de baten, lasten en balansmutaties tot stand zijn gekomen in overeenstemming met bepalingen in de wet- en regelgeving. Er wordt gecontroleerd of het college relevante bepalingen heeft nageleefd bij het aangaan van transacties met financiële gevolgen. Met het normenkader geeft de raad aan welke normen de accountant moet gebruiken voor de toetsing van de rechtmatigheid. Het normenkader is een inventarisatie van alle wet- en regelgeving die bepalingen over financiële beheershandelingen bevat. Verplichte onderdelen van het normenkader zijn: • Wet- en regelgeving vastgesteld door hogere wetgevers, voor zover deze bepalingen over financiële beheershandelingen bevatten. • Raadsbesluiten c.q. verordeningen, voor zover deze bepalingen over financiële beheershandelingen bevatten. Collegebesluiten vallen niet onder de rechtmatigheidscontrole, tenzij de controle hiervan verplicht is op basis van hogere regelgeving of raadsbesluiten c.q. verordeningen.
Met de komst van de rechtmatigheidscontrole per 1 januari 2023 is het verplicht om het normenkader jaarlijks te actualiseren en te laten vaststellen door de Raad. In de bijlage is het normenkader voor de jaarrekening 2024 opgenomen. Het normenkader bevat alle wet- en regelgeving vastgesteld door hogere wetgevers en de gemeenteraad van Maashorst, Landerd en Uden voor zover deze wet- en regelgeving bepalingen over financiële beheershandelingen bevatten en nog niet is geharmoniseerd. Mocht gedurende het jaar beleid worden geharmoniseerd dan wordt dit automatisch toegevoegd aan het normenkader 2024.
-
7.k - Raadsvoorstel Financiële verordening gemeente Maashorst
In een van de eerste raadsvergaderingen van de nieuwe Gemeente Maashorst, 24 februari 2022, is de huidige “Financiële Verordening Gemeente Maashorst 2022” vastgesteld. De totstandkoming daarvan was, voorafgaand aan de herindeling, een proces van ruim een jaar. De twee oude gemeenteraden, de beide colleges en een delegatie uit de gemeenteraden werden daarbij geconsulteerd. Na een besluit van de stuurgroep eind 2021 is dit voorstel en daarmee de Financiële Verordening Gemeente Maashorst 2022 op 24 februari 2022 door de Gemeenteraad van Maashorst vastgesteld.
Toen was al duidelijk dat deze verordening een prima start was maar dat door ontwikkelingen, zowel extern als intern, deze binnen enkele jaren aangepast zou worden naar een verordening die past bij de schaalgrootte, manier van werken en de cultuur van Maashorst en eventueel gewijzigde regelgeving. Dat moment is nu met de voorliggende financiële verordening aangebroken.
De financiële verordening is een belangrijk instrument van de raad om invloed uit te oefenen op het planning & control proces. Met de verordening regelt de raad op hoofdlijnen de spelregels voor het financieel beleid, de financiële organisatie en het financieel beheer. Met de financiële verordening creëert de raad waarborgen voor de kwaliteit van de financiële functie van de gemeente. Ook geeft de verordening een nadere invulling aan de (financiële) verantwoording van het college aan de raad.
Na vaststelling door de gemeenteraad treedt de verordening met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2024.
- Getekend raadsvoorstel Financiele verordening gemeente Maashorst (173.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Financiele verordening gemeente Maashorst (1.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 ter informatie - "Toelichting op de financiële verordening" (236.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 ter informatie - Overzicht verschillen met de modelverordening VNG en huidige verordening 2022 (123.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8 - BESPREEKPUNTEN
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.
-
8.a - Raadsvoorstel Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs 2024-2039
Onderwijshuisvesting draagt bij aan het gezamenlijk doel om te zorgen voor kwalitatief goed onderwijs voor alle kinderen in de gemeente Maashorst. De gemeente en de schoolbesturen zijn in dat kader samen (wettelijk) verantwoordelijk om hiertoe goede, passende en toekomstbestendige onderwijshuisvesting (inclusief bewegingsonderwijs) te realiseren en in stand te houden. Om hier invulling aan te geven hebben gemeente, schoolbesturen en kinderopvang samen een Integraal Huisvestingsplan (verder te noemen IHP) primair en voortgezet onderwijs 2024 – 2039 opgesteld, dit onder begeleiding van ICS-adviseurs.
Het IHP is een strategisch en dynamisch koersdocument dat inzicht en richting geeft in de behoefte aan onderwijsvoorzieningen in het primair en voortgezet onderwijs voor de komende 15 jaar. Het plan geeft houvast aan hoe om te gaan met investeringen in gebouwen voor onderwijs en kinderopvang, zodat in de gemeente een duurzame en gezonde onderwijs- en kinderopvangomgeving kan worden voortgezet. Naast de ontwikkelingen van het leerlingenaantal en de staat van de gebouwen, zijn meer kwalitatieve vragen aan de orde geweest, zowel ten aanzien van de functionaliteit van de gebouwen als ontwikkelingen in het aanbod van onderwijs- en kinderopvangvoorzieningen. Het IHP geeft daarmee inzicht in de grootste knelpunten en geeft helderheid over de gewenste oplossingsrichtingen. Hierbij dient tevens aandacht te zijn voor zowel korte- als lange termijn oplossingen.
Jong Maashorst, GroenLinks en CDA hebben een motie over het benutten van koppelkansen onderwijshuisvesting Uden-Zuid en een MFA aangekondigd. De motie wordt mede ingediend door Maashorst Vooruit, Voor de Dorpen en PRO.
- Getekend raadsvoorstel Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs 2024-2039 (859.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs 2024-2039 (80.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs 2024-2039 gemeente Maashorst (1.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Bijlagenboek IHP Maashorst (5.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen UdenPlusLanderd - Raadsvoorstel Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs 2024-2039 (55.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen GroenLinks - Raadsvoorstel Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs 2024-2039 (58.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen UdenPlusLanderd - Raadsvoorstel Integraal Huisvestingsplan primair en voortgezet onderwijs 2024-2039 - deel 2 (72.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekende motie Het benutten van koppelkansen onderhuisvesting Uden-Zuid en een MFA (Jong Maashorst, GroenLinks en CDA) (91.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie toegevoegd door de griffie - Antwoorden op schriftelijke vragen CDA MFA Uden-Zuid (105.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.b - Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan ‘Sport en Spel Reek 2024’
Reeds in 2016 is op initiatief van de dorpskern Reek samen met de sportverenigingen door de gemeente Landerd het traject ingezet om te komen tot een gezamenlijk sportpark voor voetbalvereniging Achilles, tennisvereniging Reek en Jong Nederland. Dat lange traject heeft uiteindelijk geleid tot het ter inzage leggen van een ontwerpbestemmingsplan eind augustus 2021. Het ontwerpbestemmingsplan had betrekking op het mogelijk maken van tennisvelden en een nieuw hoofdgebouw voor de verenigingen met een beweegbox als vervanger van de huidige sporthal die dan ruimte vrijmaakte voor parkeren. Daarbij werden tennisvelden voorzien op enige afstand achter woningen aan de Mgr. Suijsstraat.
Naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan zijn door veel omwonenden zienswijzen ingebracht vooral vanwege vrees voor geluidhinder. De zienswijzen hebben geleid tot aanvullend onderzoek en heroverweging van de begrenzing en invulling van het sportcomplex. Tegelijkertijd speelde landelijk de ontwikkeling dat een tennisvereniging padelbanen nodig heeft om toekomstbestendig te zijn. Mede vanwege de akoestische aandachtspunten bij het gebruik van padelbanen is in overleg met alle betrokkenen, zowel de sportverenigingen als de omgeving, naar een alternatieve inrichting van het gebied gezocht.
Dat heeft geresulteerd in een gewijzigde vorm voor het sportcomplex waarbij de tennisvelden ten zuiden van het nieuwe hoofdgebouw zijn geprojecteerd en de padelbanen weer ten zuiden van de tennisvelden.
Er wordt op deze wijze zoveel als mogelijk tegemoetgekomen aan de zienswijzen vanuit de omgeving die in 2021 zijn ingediend en de wens van de tennisvereniging voor de mogelijkheid van het realiseren van padelbanen. Ten behoeve van de nieuwe indeling zijn deels nieuwe gronden noodzakelijk. Over de aankoop van de benodigde grond is onlangs overeenstemming bereikt. In de landschappelijke inpassing komt onder meer een grondwal om te zorgen dat eventuele ontwikkelingen met CPO-woningen aan de Mgr. Borretstraat niet geblokkeerd worden door het geluid van de tennis- en padelbanen.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 13 december 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn van omwonenden 2 zienswijzen ontvangen.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan 'Sport en Spel Reek 2024' (483.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststellen bestemmingsplan 'Sport en Spel Reek 2024' (49.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijzen bestemmingsplan ‘Sport en Spel Reek 2024’ (76.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Regels bestemmingsplan Sport en Spel Reek 2024 (178.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Regels Bijlage 1 Landschapsplan (5.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting bestemmingsplan Sport en Spel Reek 2024 (11.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting Bijlage 1 Verkennend bodemonderzoek (44.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting Bijlage 2 Indicatief proefsleuvenonderzoek asbest in bodem (6.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting Bijlage 3 Verkennend bodemonderzoek 2022 (86.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting Bijlage 4 Onderzoek milieuzonering en industrielawaai 2023 (28.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting Bijlage 5 Quickscan Wet natuurbescherming (9.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting Bijlage 6 Nader ecologisch onderzoek (613.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting Bijlage 7 Stikstofdepositieonderzoek 2023 (5.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting Bijlage 8 Archeologisch bureau- en verkennend booronderzoek 2022 (31.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting Bijlage 9 Aanvulling archeologisch bureau- en verkennend booronderzoek 2022 (18.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Toelichting Bijlage 10 Watertoets en geohydrologisch onderzoek 2022 (10.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Verbeelding bestemmingsplan Sport en Spel Reek 2024 (568.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag PRO - Raadsvoorstel vaststellen bestemmingsplan Sport en Spel Reek 2024 (57.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.c - Raadsvoorstel Verzoek tot instemming wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord
Op 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd. Deze wijziging heeft ook impact op de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord (GR) die hierdoor geactualiseerd moet worden. De nieuwe Wgr verplicht een getrapte procedure waarbij een conceptregeling tweemaal aangeboden wordt aan de gemeenteraden: eenmaal voor zienswijze en eenmaal voor toestemming. Dit wordt toegelicht in de raadsinformatiebrief die vorig jaar aan uw raad is aangeboden. Het zienswijzetraject is inmiddels afgerond. Alle raden hebben een positieve zienswijze naar voren gebracht of hebben besloten akkoord te gaan en geen zienswijze naar voren te brengen. De ingediende zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven tot het wijzen van de concepttekst van de GR. Daarom kan nu overgegaan worden op de toestemmingsprocedure.
- Getekend raadsvoorstel Verzoek tot instemming wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord (155.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Verzoek tot instemming wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord (45.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Verzoek tot instemming wijziging GR VRBN (367.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Wijzigingsbesluit GR VRBN 2024 (404.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.d - Raadsvoorstel Wijziging gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
In 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd. Met de gewijzigde wet wil de wetgever de betrokkenheid van gemeenteraden bij het bestuur van gemeenschappelijke regeling verbeteren. Op grond van deze wetswijziging moet ook de gemeenschappelijk regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant worden aangepast. Deze gemeenschappelijke regeling regelt de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De uitvoering van de Wsw kent sinds 2015 een sterfhuisconstructie omdat instroom in de Wsw niet meer mogelijk is. De uitvoering van de Wsw door het Werkvoorzieningschap is dan ook beleidsarm. Een aantal wijzigingen in deze gemeenschappelijke regeling volgen direct uit de wet en golden meteen op 1 juli 2022. De andere wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 geïmplementeerd zijn. Hiertoe wordt dit raadsvoorstel aan de raad voorgelegd.
28 maart 2023: toevoeging van de griffier:
In het raadsvoorstel staat onder kanttekening 3 dat de kring van griffiers van mening zou zijn dat het optioneel instrument van de evaluatie niet nodig is om de positie van de raad te verbeteren. Dit ligt wat genuanceerder dan dat het opgenomen staat in het raadsvoorstel. De kring van griffiers heeft in april 2023 in het algemeen (dus niet specifiek voor de gemeenschappelijk regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant) het volgende advies gegeven over het opnemen van het instrument van de evaluatie in gemeenschappelijke regelingen:
"De raad zit niet per definitie op (separate) evaluaties van GR’en te wachten. Een evaluatie van een GR ziet voor een groot deel toe of (operationele) taken goed zijn uitgevoerd. Dat is eerder relevant voor een dagelijks / algemeen bestuur van de GR en de colleges. Wij zien wel een aanknopingspunt als er een meerjarige beleidsplan voor een zienswijze aan de raad worden voorgelegd. Als dan bv. wordt teruggeblikt op de toegevoegde waarde van het oppakken van bovenwettelijke taken, kan dat door de raden worden meegenomen in de zienswijze op het nieuwe meerjarenplan. Zo’n terugblik hoeft geen separate evaluatie te zijn, dat kan geïntegreerd worden in het beleidsplan (of als bijlage worden toegevoegd)."
Uiteraard is het aan de raad zelf om een eigen oordeel te vellen.
- Getekend raadsvoorstel Wijziging gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant (311.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Wijziging gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (49.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Aanbiedingsbrief colleges-wijziging gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (159.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Concept-gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (168.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Zienswijzebrief van de raad aan Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (98.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie toegevoegd door griffie - Amendement SP Oss Versterk invloed van de raad op GR'en Werkvoorzieningsschap onderdeel Evaluatie (137.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie toegevoegd door griffie - E-mail SP Oss inzake zienswijze Werkvoorzieningschap Noord-Oost Brabant (433.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.e - Raadsvoorstel Wijziging gemeenschappelijke regeling (GR) Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Op 1 juli 2022 is een wetswijziging voor de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) in werking getreden. De wetswijziging beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Op basis van deze wijziging van de WGR biedt het algemeen bestuur van de Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) een aangepaste versie van de Gemeenschappelijke Regeling BSOB aan voor een zienswijze.
- Getekend raadsvoorstel Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) (118.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) (67.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Aanbiedingsbrief Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (WGR) BSOB aan gemeente Maashorst (291.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Zienswijzebrief van de raad aan Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) (96.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (WGR) BSOB - Adviesnota WGR getekend (341.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) BSOB Bijlage 1 Adviesnota WGR (63.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (WGR) BSOB - Concept GR BSOB 2024 (204.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) BSOB was-wordt artikel 2 (81.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie toegevoegd door de griffie - E-mail zienswijze BSOB (geanonimiseerd) (434.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie toegevoegd door de griffie - Amendement SP Oss Versterk invloed van de raad op GR'en BSOB onderdeel Zienswijze of specifieke besluiten (141.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie toegevoegd door de griffie - Amendement SP Oss Versterk invloed van de raad op GR'en BSOB onderdeel Inlichtingen en verantwoording (141.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie toegevoegd door de griffie - Amendement SP Oss Versterk invloed van de raad op GR'en BSOB onderdeel Evaluatie (137.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie toegevoegd door de griffie - Raadsvraag uitvoering geven aan art 17 - 22 GR BSOB (geanonimiseerd) (108.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Wijziging gemeenschappelijke regeling Belastingssamenwerking Oost-Brabant (55.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
9 - Motie vreemd aan de orde van de dag - Geen sticker geen reclame (JAJA-sticker)
Op 3 april 2024 heeft mevrouw Lukassen (GroenLinks) een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd met als onderwerp 'Geen sticker geen reclame (JAJA-sticker)'.
- 10 - Sluiting