Raadsvergadering 8 juni 2023
- Plaats
- Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Tijd
- 19:30 uur
- Voorzitter
- Rianne Donders - de Leest (wnd. burgemeester)
De vergadering is terug te kijken via:
[https://channel.royalcast.com/maashorst/#!/maashorst/20230608_1](https://channel.royalcast.com/maashorst/#!/maashorst/20230601_1)
Documenten
- Agendabundel (272.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekende besluitenlijst raadsvergadering 8 juni 2023 (700.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
Agenda
- 1 - Opening en mededelingen
- 2 - Vaststelling agenda en trekking nummer voor hoofdelijke stemmingen
-
3 - Vaststelling besluitenlijst van de vorige raadsvergadering d.d. 20 april 2023
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
-
4 - Ingekomen stukken (inclusief raadsinformatiebrieven en afdoening zaken)
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
-
5 - Rondvraag
Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.
-
6 - HAMERPUNTEN
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.
-
6.a - Raadsvoorstel Rechtmatigheidsverantwoording 2023
Per 1 januari 2023 zijn gemeenten zelf verantwoordelijk voor het afgeven van een rechtmatigheidsverantwoording. Deze dient opgenomen te worden in het jaarrekening van de Programmarekening 2023. De verantwoordingsgrens is een door de raad vastgesteld bedrag, waarboven het college de afwijkingen moet opnemen in de rechtmatigheidsverantwoording. De verantwoordingsgrens betekent dat rechtsmatigheidsfouten pas in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen en toegelicht, wanneer zij boven het door de raad vastgestelde percentage komen. Wanneer het voor het college niet duidelijk is of financieel rechtmatig is gehandeld, worden deze onduidelijkheden eveneens pas in de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen en toegelicht indien zij boven het door de raad vastgestelde percentage komen. De voorgestelde rapporteringsgrens van € 50.000 sluit aan bij de huidige grens zoals die nu door de externe accountant wordt gehanteerd. De rapporteringsgrens is een afspraak zoals de raad die ook maakt met de externe accountant. Dit betekent dat de raad en het college afspreken dat bevindingen hoger dan € 50.000 worden opgenomen in de bedrijfsvoeringsparagraaf van de programmarekening.<br><br>Het raadsvoorstel en raadsbesluit zijn - onder voorbehoud besluitvorming college - geagendeerd voor de vergadering van de auditcommissie van 16 maart 2023. De auditcommissie heeft ingestemd met het raadsvoorstel en raadsbesluit. Het college heeft conform besloten. De agendacommissie heeft besloten het raadsvoorstel en raadsbesluit als hamerstuk rechtstreeks te agenderen voor de raadsvergadering.
-
6.b - Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 en benoeming vicevoorzitter en ambtelijk secretaris rekenkamer
Op 2 maart 2023 heeft de gemeenteraad de leden van de rekenkamer benoemd. Naar nu blijkt is het wenselijk een aantal wijzigingen aan te brengen in de verordening voor de rekenkamer. De belangrijkste wijziging betreft de opzet van de rekenkamer. Vaak heeft een rekenkamer een begeleidende rol bij het doen van onderzoeken. Het daadwerkelijke onderzoek wordt dan gedaan door externe onderzoekers, die hiervoor door de rekenkamer worden ingehuurd. Omdat de leden van de rekenkamer van Maashorst zelf onderzoekservaring hebben, zullen zij het onderzoek (grotendeels) zelf (kunnen) uitvoeren. Dit vraagt wel om meer ureninzet van de leden van de rekenkamer. Het voorstel is daarom om een hogere vergoeding aan hen toe te kennen dan oorspronkelijk bedacht. Hiernaast heeft de rekenkamer aangegeven het wenselijk te vinden dat de raad de werkwijze van de rekenkamer na twee jaar evalueert.
Verder heeft de raad Peter Rokers weliswaar tot lid van de rekenkamer worden benoemd, maar staat in de oude en nieuwe verordening dat er ook een vicevoorzitter van de rekenkamer moet worden benoemd. Peter Rokers is bereid bevonden te fungeren als vicevoorzitter. Ten slotte is commissiegriffier/raadsadviseur Sandra Verhoef bereid gevonden om als ambtelijk secretaris van de rekenkamer te fungeren. Ook de ambtelijk secretaris wordt door de raad benoemd. Het presidium heeft besloten dit agendapunt als hamerstuk te agenderen voor de raadsvergadering.
Voorgesteld besluit
1. Peter Rokers te benoemen tot vicevoorzitter van de rekenkamer.
2. Sandra Verhoef te benoemen tot ambtelijk secretaris van de rekenkamer.
3. De Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 vast te stellen.
- (getekend) Raadsvoorstel Verordening rekenkamer 2023 en benoeming vicevoorzitter en ambtelijk secretaris rekenkamer (213.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Verordening rekenkamer 2023 en benoeming vicevoorzitter en ambtelijk secretaris rekenkamer (280.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.c - Raadsvoorstel Vaststellen regionale kaders Wmo 2024-2028
De huidige Centrumregeling, Beleidskader, Koersdocument en Inkoopplan Wmo eindigen op 31 december 2023. Begin 2022 is daarom de regionale samenwerking geëvalueerd. De zorgaanbieders en gemeenten zijn positief over de samenwerking en over de manier waarop centrumgemeente Oss haar rol uitvoert. Om de regionale samenwerking BNO-O in de periode 2024-2028 voort te zetten zijn de huidige regionale kaders voor de komende jaren geactualiseerd. De vier kaders zijn in de afgelopen periode ter inspraak en advisering aan de gemeenteraden, de Adviesraden Sociaal Domein en de gecontracteerde zorgaanbieders voorgelegd. De kaders Wmo voor de periode 2024-2028 worden nu ter toestemming en vaststelling aangeboden.
Wijziging documenten op 6 juni 2023
Door het uitstel van de wetswijziging ‘Financiële doordecentralisatie Beschermd Wonen’ klopten twee van de kaders juridisch gezien niet meer. Dit betroffen de Bijlage 1 - Centrumregeling Wet maatschappelijke ondersteuning 2024-2028 Regio Brabant Noordoost-Oost en Bijlage 2 - Koersdocument Inwoners met een psychische kwetsbaarheid 2024-2028 Regio Brabant Noordoost-Oost. Deze documenten zijn daarom vervangen door geactualiseerde versies van de documenten, waarin het uitstel van de wetswijziging is verwerkt. Het betreffen technische wijzigingen. Deze wijzigingen zijn toegelicht in een raadsinformatiebrief, die ook is toegevoegd aan het agendapunt.
- (getekend) Raadsvoorstel Vaststellen regionale kaders Wmo 2024-2028 (244.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Vaststellen regionale kaders Wmo 2024-2028 (54.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Centrumregeling Wet maatschappelijke ondersteuning 2024-2028 Regio Brabant Noordoost-Oost (versie 6 juni 2023) (157.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Koersdocument Inwoners met een psychische kwetsbaarheid 2024-2028 Regio Brabant Noordoost-Oost (versie 6 juni 2023) (726.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Beleidskader Wet maatschappelijke ondersteuning 2024-2028 Regio Brabant Noordoost-Oost (125.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Inkoopplan Wet maatschappelijke ondersteuning 2024-2025 Regio Brabant Noordoost-Oost (291.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Overzicht zienswijzen adviezen en inspraakreacties regionale kaders Wmo 2024-2028 (49.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Advies van Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maashorst (187.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Antwoord brief Adviesraad Sociaal Domein (90.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsinformatiebrief Informeren over wijzigingen Raadsvoorstel Vaststellen kaders Wmo 2024-2028 (116.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.d - Raadsvoorstel Verordening vestigen uitsluitend recht voor specifieke diensten
Ter harmonisering voor Gemeente Maashorst zijn de reeds eerder door beide raden vastgestelde verordeningen vergeleken. Gemeente Landerd heeft de verordening in 2017 vastgesteld. Gemeente Uden heeft de verordening in 2008 vastgesteld. De inhoud van beide verordeningen komt overeen, de verordening van Uden verwijst naar wet- en regelgeving die inmiddels verouderd is. Het kader is niet veranderd. De tekst van de verordening van gemeente Landerd wordt overgenomen voor gemeente Maashorst.<br>
-
6.e - Raadsvoorstel Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2023 gemeente Maashorst
In het kader van de herindeling moeten nog verschillende verordeningen Participatiewet worden vastgesteld. Eén van die verordeningen is de Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2023 gemeente Maashorst. De twee bestaande verordeningen Tegenprestatie van Uden en Landerd verschillen niet van elkaar (zie bijlagen). Omdat er niets inhoudelijk is veranderd in de wetgeving ten aanzien van de tegenprestatie, is het advies om inhoudelijk niets te veranderen en de Verordening voor Maashorst waar nodig te verduidelijken.
- (getekend) Raadsvoorstel Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2023 (159.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2023 (684.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2015 Uden (83.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 verordening Tegenprestatie Participatiewet 2015 gemeente Landerd (109.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen UdenPlusLanderd - Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2023 (55.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen Forum voor Democratie - Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2023 (53.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording Aanvullende technische vragen Forum voor Democratie - Verordening tegenprestatie Participatiewet 2023 (31.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.f - Raadsvoorstel Zienswijze beleidsplan 2024-2027 en begroting 2024 GGD Hart voor Brabant
De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze kenbaar te maken op het beleidsplan 2024-2027 en de begroting 2024 van de GGD Hart voor Brabant. De jaarstukken 2022 worden ter kennisname aan de gemeenteraad aangeboden. Tevens is ter informatie, middels een andere brief, de zienswijzen van de verschillende gemeenten op de kadernota en de definitieve kadernota aan de gemeenteraad verstuurd.
Gewijzigde documenten 31 mei 2023
Tijdens de vergadering van de commissie Samenleving en Bestuur van 22 juni 2023 heeft wethouder Sour toegezegd dat de zienswijzebrief zou worden aangepast en dat hierin ook positieve punten zullen worden benoemd. Daarom zijn het raadsvoorstel, het raadsbesluit en de zienswijzebrief aangepast.
Voorgesteld besluit
De raad van de gemeente Maashorst heeft besloten om een zienswijze in te dienen.
Voor de conceptbegroting 2024 ‘Wij maken gezond gewoon’ vragen we aandacht voor: - Trends en ontwikkelingen vanuit normalisatie onder de aandacht brengen bij inwoners.
Voor het beleidsplan 2024 – 2027 ‘Wij maken gezond gewoon’ vragen we aandacht voor: - Minder digitaal vaardigen inwoners bij Rekening bij de uitrol van innovatieve projecten.
- (getekend) Raadsvoorstel GGD Zienswijze beleidsplan 2024-2027 en begroting 2024 (293.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit GGD Zienswijze beleidsplan 2024-2027 en begroting 2024 (60.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1: Brief GGD Hart voor Brabant Jaarstukken 2022, beleidsplan 2024-2027 en begroting 2024 (118.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2: Wij maken samen gezond gewoon - Beleidsplan 2024-2027 (9.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3: Wij maken gezond gewoon - (Ontwerp)begroting 2024 (3.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4: Corona voorbij - Jaarstukken 2022 (5.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5: Accountantsverslag 2022 (755.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8: Zienswijze brief 'Wij maken Gezond Gewoon' GGD Hart voor Brabant (82.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie: Brief GGD Vaststellen kadernota 2024 (121.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie: Kadernota 2024 - zienswijzen gemeenten (118.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie: Kadernota 2024 (1.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Ter informatie: Cijfers 2022 (2.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.g - Raadsvoorstel Programmabegroting 2024 en Resultaatbestemming 2022 Veiligheidsregio Brabant-Noord
Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio beslist op 29 juni 2023 over de Programmabegroting en Jaarverantwoording/resultaatbestemming. Het Algemeen Bestuur betrekt daarbij alle zienswijzen. In de zienswijze geven de gemeenteraden hun mening over de concept Programmabegroting 2024 en de resultaatbestemming 2022. De deelnemende gemeenten kunnen zo invloed uitoefenen op het beleid en de (inwoner) bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio. Eerder spraken alle gemeenteraden zich al positief uit over de Kadernota 2024, die de basis vormt voor deze Programmabegroting. De gemeenten worden verzocht om uiterlijk 26 juni 2023 hun zienswijzen kenbaar te maken.
- (getekend) Raadsvoorstel VRBN Programmabegroting 2024 en Resultaatbestemming 2022 (331.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit VRBN Programmabegroting 2024 en Resultaatbestemming 2022 (57.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1: Brief gemeenteraden zienswijzeverzoek VRBN Programmabegroting 2024 (248.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2: Concept Programmabegroting 2024 (1.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3: Brief gemeenteraden zienswijzeverzoek VRBN Rekeningresultaat 2022 (313.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4: Concept Jaarverantwoording 2022 (1.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5: Zienswijzebrief VRBN (81.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.h - Raadsvoorstel Ontwerp begroting 2024 Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Het Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC) heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke taak. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de Archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen. De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis. Deze doelstelling wordt gestuurd door de operationele missie: meer publiek, meer divers publiek, meer tevreden publiek. Dit zijn ook de taken die het BHIC voor de gemeente Maashorst uitvoert. Er worden geen specifieke taken voor de gemeente Maashorst uitgevoerd. Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) heeft de begroting 2024 aangeboden aan de 10 deelnemende gemeenten, 2 waterschappen en het Rijk. De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om zijn zienswijze ten aanzien van deze begroting kenbaar te maken
Voorgesteld besluit
Kennis te hebben genomen van de ontwerp begroting 2024 van het Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC) en gebruik te maken van de bevoegdheid om bijgevoegde zienswijze naar voren te brengen met als kernpunt: De begroting en meerjarenraming zijn sluitend en in overeenstemming met de kadernota.
- (getekend) Raadsvoorstel Ontwerp begroting 2024 BHIC (155.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit BHIC Ontwerp begroting 2024 (54.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1: Ontwerpbegroting 2024 BHIC (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2: BHIC Jaarrekening 2022 - vastgesteld en getekend (2.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3: Jaarverslag 2022 - vastgesteld (1.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4: Zienswijze aan BHIC (40.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.i - Raadsvoorstel Werkvoorzieningschap conceptjaarverslag 2022 en conceptbegroting 2024
Het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant voert namens deelnemende gemeenten taken uit ten behoeve van de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). De Wsw is een aflopende regeling, er worden geen nieuwe kandidaten meer in opgenomen. Eerder dit jaar ontving U de kadernota 2024 met inhoudelijke en financiële uitgangspunten voor de begroting 2024. Nu ontvangt u de conceptbegroting 2024.
- (getekend) Raadsvoorstel Werkvoorzieningschap conceptjaarverslag 2022 en conceptbegroting 2024 (224.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Werkvoorzieningschap conceptjaarverslag 2022 en conceptbegroting 2024 (57.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1: Aanbiedingsbrief begroting 2024 WVS NOB (53.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2: Aanbiedingsbrief jaarverslag 2022 WVS NOB (53.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3: Conceptbegroting 2024 WVS NOB (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4: Conceptjaarverslag 2022 WVS NOB (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5: Brief zienswijze raad aan Werkvoorzieningschap WVS-NOB (38.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie: Update IBN - maart 2023 (2.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.j - Raadsvoorstel Jaarstukken 2022 en Begroting 2024 Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost
De Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (GR-KCV) voert namens deelnemende gemeenten taken uit. De begroting geeft aan welke koers zij hanteert voor 2024 en welke plannen en projecten zij daarvoor wil uitvoeren. Het jaarverslag en de jaarrekening geven aan hoe het jaar 2022 inhoudelijk en financieel verlopen is. <br>
- (getekend) Raadsvoorstel KCV BNO Jaarstukken 2022 en Begroting 2024 (350.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit KCV BNO Jaarstukken 2022 en Begroting 2024 (52.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage: Jaarstukken 2022 GR - KCV Brabant Noordoost (1.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage: Begroting 2024 GR-KCV Brabant Noordoost (660.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage: Aanbiedingsbrief raadsbesluit GR-KCV (80.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie: Aanbiedingsbrief Begroting 2024 en Jaarstukken 2022 GR-KCV Brabant Noordoost (158.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.k - Raadsvoorstel Begroting 2024 en jaarrekening 2022 Regionaal Bureau Leerplicht Noordoost (RBL BNO)
Het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noordoost (RBL BNO) voert namens 6 gemeenten taken uit op het gebied van leerplicht en kwalificatieplicht. Ook geeft RBL BNO uitvoering aan de regionale aanpak voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie. De begroting geeft aan welke koers RBL NBO hanteert voor 2024 en welke plannen en projecten zij daarvoor wil uitvoeren. De jaarrekening geeft aan hoe het jaar 2022 financieel verlopen is. Het leerplichtverslag 2021-2022 geeft inhoudelijke informatie over hoe het schooljaar is verlopen. Via de zienswijze kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.<br>
- (getekend) Raadsvoorstel RBL BNO Begroting 2024 en jaarrekening 2022 (173.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit RBL BNO Begroting 2024 en jaarrekening 2022 (56.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1: Begroting 2024 RBL BNO en jaarstukken 2022 RBL BNO (266.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2: Leerplicht jaarverslag 2021-2022 (605.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3: Aanbiedingsbrief begroting 2024 en jaarrekening 2022 en jaarverslag (73.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4: Brief geen zienswijze begroting 2024 Regionaal Bureau Leerplicht Noordoost (85.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen GroenLinks - Raadsvoorstel Regionaal Bureau Leerplicht (62.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.l - Raadsvoorstel Zienswijze concept-begroting Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze kenbaar te maken op de concept-begroting 2024 van de Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord.
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de jaarstukken 2022 van Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden Noord West en geen gebruik te maken van de bevoegdheid om een zienswijze naar voren te brengen.
2. De komende jaren geen gebruik te maken van de bevoegdheid om een zienswijze naar voren te brengen.
- (getekend) Raadsvoorstel RAV Kennisnemen jaarstukken 2022 (93.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit RAV Kennisnemen jaarstukken 2022 (53.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1: Zienswijzebrief RAV 2022 (73.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2: Aanbiedingsbrief RAV Begroting 2024 (179.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3: Jaarstukken RAV 2022 (2.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie: Concept-begroting 2024 (749.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.m - Raadsvoorstel Beleid Van Afval Naar Grondstof
Nederland wil in 2050 circulair zijn, met als tussenstap om in 2030 50% minder grondstoffen te gebruiken. Om dit te kunnen bereiken moet er minder grondstoffen worden gebruikt, minder afval ontstaan, en als het al afval is moet het meer en kwalitatief beter worden gescheiden om het zo hoogwaardig mogelijk te kunnen recyclen.<br><br>De gemeente Maashorst zamelt al veel afval gescheiden in, hoewel nu nog verschillend in de woonkernen. Dit heeft grotendeels te maken met de korte bestaansgeschiedenis van onze nieuwe gemeente Maashorst. Om in de toekomst ook gezond en welvarend te blijven, en een circulaire economie te behalen in 2050, wil de gemeente Maashorst naast harmoniseren ook verder verduurzamen. In maart zijn ambities en inzamelvarianten opiniërend aan de raad voorgelegd. In 2028 80 kilo restafval met kwalitatief goed gescheiden stromen past bij de ambitieuze gemeente Maashorst. Om de afvalscheiding te bevorderen en deze ambities te behalen gaat bestuurlijk de voorkeur uit om inzamelvariant 1 ‘Goede service en goed resultaat afvalscheiding door vaak GFT+E en PBD in te zamelen’ in te voeren per 2025. De verdere afvalscheiding tot 80 kilo restafval wil men realiseren door positief stimuleren. Beleidsplan Van Afval Naar Grondstof In het beleidsplan Van Afval Naar Grondstof zijn deze ambities opgenomen, de inzamelvariant uitgewerkt en aanvullende maatregelen opgenomen in het meerjarig uitvoeringsprogramma. Doel is om uiteindelijk alle inzamelingen binnen Maashorst te harmoniseren, inzamelvariant 1 in te voeren en komende jaren aanvullende stappen te zetten om afvalscheiding en -preventie nog verder te stimuleren. Het beleidsplan met haar ambities en meerjarig uitvoeringsprogramma en invoering van inzamelvariant 1 wordt nu ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.<br>
- (getekend) Raadsvoorstel Beleid Van Afval Naar Grondstof (316.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Beleid Van Afval Naar Grondstof (58.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Bijlage 1 Begrotingswijziging 13 bij Raadsvoorstel Van Afval naar Grondstof (173.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie: Beleidsplan Van Afval naar Grondstof, Maashorst (1.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vragen Maashorst Vooruit - Raadsvoorstel Beleid Van Afval naar Grondstof (47.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.n - Raadsvoorstel Verklaring van geen bedenkingen in ontwerp afgeven, Bosdreef 1, Uden
De initiatiefnemer exploiteert op de locatie Bosdreef 1 te Uden een paardenhouderij. Op grond van Bijlage II, artikel 4, Besluit omgevingsrecht (Bor) is er recentelijk een tijdelijke vergunning verleend voor het plaatsen van paddocks en een longeercirkel buiten het vigerend bouwvlak. De volgende stap is deze ontwikkeling ‘’permanent’’ planologisch-juridisch vast te leggen. Daarnaast is de initiatiefnemer voornemens een kleinschalige Bed en Breakfast (100 m2 ) te realiseren ten noorden van de bestaande rijhal. Deze zal ruimte bieden aan twee appartementen met ieder 2 slaapkamers voor twee personen. Beide onderdelen van het planvoornemen liggen buiten de grenzen van het vigerend bouwvlak en het plan is daarom in strijd met de regels van het bestemmingsplan. Middels een omgevingsvergunning buitenplanse afwijking (uitgebreide procedure) kan worden afgeweken van het bestemmingsplan om onderhavige ontwikkeling mogelijk te maken.<br>Doordat de gewenste ontwikkeling betrekking heeft op het afwijken van planologische regels, waarvoor geen afwijkingsbevoegdheid is opgenomen in het vigerend bestemmingsplan, is een verklaring van geen bedenkingen vereist.
- (getekend) Raadsvoorstel Verklaring van geen bedenkingen in ontwerp afgeven, Bosdreef 1, Uden (196.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Verklaring van geen bedenkingen afgeven, Bosdreef 1, Uden (64.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 De ruimtelijke onderbouwing inclusief alle bijlagen Bosdreef 1, Uden (3.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Verslag omgevingsdialoog Bosdreef 1, Uden (170.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 Bijlage bij verslag omgevingsdialoog dialoog Bosdreef 5a, Uden (92.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.o - Raadsvoorstel Vaststellen Bestemmingsplan 'Oudedijk 84, Odiliapeel'
De initiatiefnemer is eigenaar van de voormalige varkenshouderij aan de Oudedijk 84 te Odiliapeel. In het kader van de Stoppersregeling is de initiatiefnemer per 31 december 2019 gestopt met het houden van varkens. Op de locatie worden, naast de varkenshouderij, tevens akkerbouwactiviteiten uitgevoerd. Nadat de initiatiefnemer is gestopt met de varkenshouderij is er begonnen met de statische opslag in de voormalige bedrijfsgebouwen om nieuwe inkomsten te genereren. Het voornemen bestaat om de bedrijfsactiviteiten ten behoeve van het akkerbouwbedrijf op de locatie te continueren. Tevens wil de initiatiefnemer de statische opslag in de toekomst verder doorzetten. Voor beide activiteiten wordt een deel van de bestaande bebouwing gebruikt. De overtollige bebouwing wordt gesloopt en ingezet in het kader van de sloop-bonusregeling van de gemeente Uden. In september 2020 heeft het college van de voormalige gemeente Uden positief geantwoord op het ingediende principeverzoek. Inmiddels heeft het ontwerpbestemmingsplan vanaf 10 november 2022 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is één zienswijze ontvangen.<br><br><br>
- (getekend) Raadsvoorstel Vaststellen BP 'Oudedijk 84, Odiliapeel' (175.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Vaststellen BP Oudedijk 84, Odiliapeel (54.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 Nota van zienswijzen 'Oudedijk 84, Odiliapeel' (36.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Beantwoording principeverzoek ‘Oudedijk 84, Odiliapeel' (117.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 Toelichting bestemmingsplan ‘Oudedijk 84, Odiliapeel' (1.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 Regels bestemmingsplan 'Oudedijk 84, Odiliapeel' (91.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 Verbeelding bestemmingsplan 'Oudedijk 84, Odiliapeel' (415.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 bij Regels bestemmingsplan 'Oudedijk 84, Odiliapeel' (5.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 bij Toelichting bestemmingsplan ‘Oudedijk 84, Odiliapeel' (5.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 bij Toelichting bestemmingsplan ‘Oudedijk 84, Odiliapeel' (648.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 bij Toelichting bestemmingsplan ‘Oudedijk 84, Odiliapeel' (5.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vraag GroenLinks - Raadsvoorstel Bestemmingsplan Oudedijk 84 Odiliapeel (46.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.p - Raadsvoorstel Vaststellen Bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden'
Op de locatie Voortweg 25 te Uden wordt een varkenshouderij geëxploiteerd. De initiatiefnemer is voornemens de bedrijfsactiviteiten ter plaatse van deze locatie te beëindigen, de bestemming te wijzigen naar een woonbestemming en de bestaande woonboerderij aan de Voortweg 25 te splitsen. Op 12 maart 2019 heeft de monumentencommissie Uden op verzoek van de voormalige gemeente Uden aangegeven dat de woonboerderij cultuurhistorische waarde heeft. Daarnaast is de initiatiefnemer voornemens om vier ruimte-voor-ruimte-woningen met bijbehorende bijgebouwen in de nabijheid van de Voortweg 25 te realiseren. Op 5 maart 2020 heeft de voormalige gemeente Uden per brief kenbaar gemaakt bereid te zijn om medewerking te verlenen aan het initiatief. Inmiddels heeft het ontwerpbestemmingsplan vanaf 28 december 2022 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is één zienswijze ontvangen.<br><br>Voor de lopende Ruimte-voor-Ruimteregeling is een overgangstermijn vastgesteld tot 1-1-2023. In dit kader is met de provincie afgesproken dat men nog kan deelnemen aan deze regeling, mits het bestemmingsplan is vastgesteld voor 1 juli 2023.<br>
- (getekend) Raadsvoorstel Vaststellen BP Voortweg 25, Uden (175.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Vaststellen BP Voortweg 25, Uden (50.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 1. Nota van zienswijzen bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (516.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 2. Verbeelding bestemmingsplan bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (222.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 3. Toelichting bestemmingsplan bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (2.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 4. Regels bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (3.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 5. Bijlage 1 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (31.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 6. Bijlage 2 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (212.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 7. Bijlage 3 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (788.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 8. Bijlage 4 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (168.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 9. Bijlage 5 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (732.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 10. Bijlage 6 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (2.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 11. Bijlage 7 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (12.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 12. Bijlage 8 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (9.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 13. Bijlage 9 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (5.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 14. Bijlage 10 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (688.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 15. Bijlage 11 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (1.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 16. Bijlage 12 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (248.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 17. Bijlage 13 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (441.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 18. Bijlage 14 bij toelichting bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (434.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 19. Bijlage 1 bij regels bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (4.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 20. Bijlage 2 bij regels bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (788.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 21. Bijlage 3 bij regels bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (967.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 22. Bijlage 4 bij regels bestemmingsplan 'Voortweg 25, Uden' (5.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording op technische vragen van UdenPlusLanderd over bestemmingsplan Voortweg 25 Uden (50.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen van GroenLinks over Vleermuizen BP Voortweg 25 Uden (67.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen GroenLinks - Bestemmingsplan Voortweg 25 Uden (62.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.q - Raadsvoorstel Vaststellen Bestemmingsplan 'Hoogstraat 11-11A en Lage Randweg (naast 26), Uden'
Initiatiefnemer is voornemens om zijn agrarische bedrijfsvoering aan de Hoogstraat 11-11a te Uden te beëindigen. Het agrarische bedrijf in kwestie betreft een varkenshouderij. De stallen die daarbij gesaneerd zullen worden, komen in aanmerking voor deelname aan de Ruimte-voor-Ruimteregeling. Het te slopen staloppervlak is voldoende om te voorzien in twee Ruimte-voor-Ruimtekavels. Tevens bestaat de wens om de woonboerderij aan de Hoogstraat 11-11a die nu gesplitst is in twee bedrijfswoningen zodanig te bestemmen dat beide bedrijfswoningen worden omgezet naar burgerwoningen. Initiatiefnemer is voornemens om op deze locatie twee bestaande bijgebouwen te behouden. In aanvulling op voorgaande is initiatiefnemer voornemens om in het kader van deelname aan de Ruimte-voor-Ruimteregeling twee Ruimte-voor-Ruimtekavels te ontwikkelen op eigen terrein op een andere locatie binnen een bebouwingsconcentratie binnen de gemeente Maashorst, namelijk aan de Lage Randweg (naast nummer 26) te Uden. Hier kunnen twee woningen in een aaneengebouwde boerderijvorm ontwikkeld worden. Op 23 maart 2021 heeft het college ingestemd met deze ontwikkeling. Inmiddels heeft het ontwerpbestemmingsplan vanaf 28 december 2022 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is geen zienswijze ontvangen. Ten opzichte van het ontwerp-bestemmingsplan heeft een ambtshalve aanpassing plaatsgevonden.<br><br>Voor de lopende Ruimte-voor-Ruimteregeling is een overgangstermijn vastgesteld tot 1-1-2023. In dit kader is met de provincie afgesproken dat men nog kan deelnemen aan deze regeling, mits het bestemmingsplan is vastgesteld voor 1 juli 2023.<br>
- (getekend) Raadsvoorstel Vaststellen BP Hoogstraat 11-11A en Lage Randweg (naast 26), Uden (157.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend Raadsbesluit Vaststellen BP Hoogstraat 11-11A en Lage Randweg (naast 26), Uden (55.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Bestemmingsplan Hoogstraat 11-11A en Lage Randweg (naast 26), Uden (6.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2. Verbeelding Hoogstraat 11-11a Uden (151.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3. Verbeelding Lage Randweg naast 26 Uden (142.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4. Bijlagenboek Bestemmingsplan Hoogstraat 11-11A en Lage Randweg (naast 26), Uden (35.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.r - Raadsvoorstel Vaststelling Bestemmingsplan Hoekstraat 27, Schaijk
Op de naastgelegen gronden van Hoekstraat 27, Hoekstraat 25, is onlangs een bestemmingsplan vastgesteld voor het transformeren van bedrijfspanden naar woningen. De initiatiefnemers van Hoekstraat 27 haken in op deze transformatie door op hun gronden een patiowoning te realiseren. In de huidige situatie is het plangebied voor een klein deel voorzien van een bouwvlak. Hier is één vrijstaande woning toegestaan, dit is de bestaande woning Hoekstraat 27, gelegen midden op het diepe perceel. De bestaande woning zal tijdelijk met een persoonsgebonden overgangsrecht gehandhaafd blijven en zal op termijn gesloopt worden. De nieuwe woning wordt in het noorden van de bestaande woning aan het adres Hoekstraat 27 gerealiseerd. Doordat op termijn de bestaande woning zal worden gesloopt is daardoor in het plangebied geen sprake meer van een toevoeging van woningen.<br><br>Deze ontwikkeling is niet mogelijk binnen de regels van het geldende bestemmingsplan “Kom Schaijk”, waardoor een ruimtelijke procedure doorlopen dient te worden. De initiatiefnemer heeft het plan nader uitgewerkt in een bestemmingsplan. Op 7 februari 2023 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan “Hoekstraat 27, Schaijk”. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 16 februari 2023 tot en met 29 maart 2023. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen ontvangen.<br>
- (getekend) Raadsvoorstel Vaststelling BP Hoekstraat 27, Schaijk (167.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Vaststelling BP Hoekstraat 27, Schaijk (55.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Verbeelding (252.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2. Toelichting en regels (3.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3. Bijlagenboek (23.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op vragen van Groenlinks - Bestemmingsplan Hoekstraat 27, Schaijk (46.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.s - Raadsvoorstel Vaststelling Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk
Op 11 mei 2021 heeft het college van de voormalige gemeente Landerd in principe ingestemd met het omzetten van een bedrijfswoning naar een burgerwoning én het realiseren van een extra levensloopbestendige woning op de locatie Hoekstraat 2 in Schaijk door middel van een nieuw bestemmingsplan.<br>De raad is bevoegd het bestemmingsplan vast te stellen. Gedurende de periode dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage lag, zijn er geen zienswijzen ontvangen.
- (Getekend) Raadsvoorstel Vaststelling BP Hoekstraat 2, Schaijk (184.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Vaststelling BP Hoekstraat 2, Schaijk (54.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - verbeelding (420.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - toelichting (2.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - regels (416.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.1 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Verkennend bodemonderzoek (5.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.2 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Akoestisch onderzoek (24.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.3 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Aanvulling akoestisch onderzoek (4.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.a Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Voorgrondbelasting 1 Hoekstraat 2 Schaijk - Rijksweg 17 (38.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.b Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Voorgrondbelasting 2 Hoekstraat 2 Schaijk - Munpad 2 (38.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.c Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Voorgrondbelasting 3 Hoekstraat 2 Schaijk - Pastoor van Winkelstraat 59a (38.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.5 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Advies brandweer (1.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.6 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - QuickScan Flora en Fauna (2.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.7 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Aeriusberekening gebruiksfase (726.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.8 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Vergunningencheck Digitale watertoets bestaande woning (59.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.9 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Vergunningencheck Digitale watertoets nieuwe woning (66.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4.10 Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk - Omgevingsdialoog (285.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie Bestemmingsplan Hoekstraat 2, Schaijk: Collegebesluit principemedewerking 11 mei 2021 (293.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.t - Raadsvoorstel Vaststelling Bestemmingsplan Partiële herziening Vaandriglaan 3a, Zeeland
Op 11 december 2017 heeft de voormalige gemeente Landerd een bouwrijpe bouwkavel verkocht. De bouwkavel is verkocht voor de bouw van een woning. Het voornemen bestaat om op de bouwkavel een extra patiowoning te realiseren vergelijkbaar met het bestaande regime van de woningen aan de westzijde van het plangebied. Het bouwvlak waarin de eerdergenoemde verkochte bouwkavel valt, is echter bestemd voor maximaal twee wooneenheden die reeds zijn gerealiseerd. Dit houdt in dat binnen het vigerend bestemmingsplan de locatie weliswaar een woonbestemming heeft, maar het plangebied valt o.a. binnen een aanduiding maximaal aantal wooneenheden. Het realiseren van nog één (derde) wooneenheid is derhalve niet mogelijk.<br>Om de woningbouw op de eerdergenoemde verkochte bouwkavel mogelijk te maken, is een herziening van het bestemmingsplan nodig. De raad is hiertoe bevoegd. Gedurende de periode dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage lag, zijn er geen zienswijzen ontvangen.
- (getekend) Raadsvoorstel Vaststelling BP Partiële herziening Vaandriglaan 3a, Zeeland (185.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Vaststelling BP Partiële herziening Vaandriglaan 3a, Zeeland (55.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 Bestemmingsplan Partiële herziening Vaandriglaan 3a, Zeeland, inclusief bijlagen (3.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Legenda Bestemmingsplan Partiële Herziening Vaandriglaan 3a, Zeeland (207.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.u - Raadsvoorstel Jaarrekening 2022, aangepaste begroting 2023 en begroting 2024 Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
De Omgevingsdienst Brabant Noord (hierna ODBN) biedt de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 aan. Daarnaast wordt een aangepaste begroting 2023 aangeboden in verband met de collectieve arbeidsovereenkomst (hierna cao) onderhandelingen 2023 die invloed hebben op het uurtarief. Hiermee informeert ODBN de raad over de uitgangspunten van de gemeenschappelijke regeling van de ODBN. Voor beide begrotingen kunnen dan ook zienswijzen worden ingediend.<br>
- (getekend) Raadsvoorstel ODBN Jaarrekening 2022, aangepaste begroting 2023 en begroting 2024 (187.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit ODBN Jaarrekening 2022, aangepaste begroting 2023 en begroting 2024 (55.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 behorende bij het besluit: brief reactie concept begrotingen Omgevingsdienst Brabant Noord (87.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 ter informatie: Jaarrekening 2022 Omgevingsdienst Brabant Noord (4.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 ter informatie: accountantsverslag jaarrekening 2022 (760.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 ter informatie: reactie ODBN op het accountantsverslag (50.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 ter informatie: reactienota Kadernota 2024 (655.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 ter informatie: Aangepaste begroting 2023 Omgevingsdienst Brabant Noord (294.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 ter informatie: Programmabegroting 2024 Omgevingsdienst Brabant Noord (4.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 ter informatie: advies adoptiepanel herziene begroting 2023 en ontwerpbegroting 2024 (34.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.v - Raadsvoorstel Jaarstukken 2022, eerste begrotingswijziging 2023 en begroting 2024-2027 Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
De belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) is een gemeenschappelijke regeling waarin de volgende gemeenten deelnemen: Boekel, Maashorst, Oss, Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel, Bernheze en Waterschap Aa en Maas. De heffing en invordering van de lokale belastingen worden door de BSOB uitgevoerd, als ook de waardering van de WOZ-objecten voor de deelnemende gemeenten. De Wet op de gemeenschappelijke regelingen bepaalt in artikel 35 dat ontwerpbegrotingen, begrotingswijzigingen acht weken voordat deze aan het Algemeen Bestuur ter vaststelling wordt aangeboden, toegezonden worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De jaarstukken worden ter kennisgeving toegestuurd. De 1e bestuursrapportage geeft een tussentijdse stand van zaken m.b.t. de uitvoering en eventuele financiële consequenties. De ontwerpbegroting 2024-2027 heeft het doel om inzicht te verschaffen in het beleid van deze gemeenschappelijke regeling en de financiële gevolgen van het beleid voor de periode 2024-2027. Beide documenten maken onderdeel uit van de bestuurlijke cyclus 2023 en wordt aan de raad ter instemming aangeboden. De raad heeft de mogelijkheid om een afzonderlijke zienswijze in te dienen.<br>
- (getekend) Raadsvoorstel BSOB Jaarstukken 2022, eerste begrotingswijziging 2023 en begroting 2024-2027 (253.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit BSOB Jaarstukken 2022, eerste begrotingswijziging 2023 en begroting 2024-2027 (58.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Jaarstukken 2022 (5.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2. Eerste Begrotingswijziging 2023 (1.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3. Ontwerpbegroting 2024 (2.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4. Aanbiedingsbrief BSOB (211.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5. Zienswijzebrief (88.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.w - Raadsvoorstel Handhavingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2023 gemeente Maashorst
In het kader van de herindeling moeten nog verschillende verordeningen Participatiewet worden vastgesteld. Eén van die verordeningen is de Handhavingsverordening Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) 2023 gemeente Maashorst. De twee bestaande handhavingsverordeningen Participatiewet, IOAW en IOAZ van voormalig gemeenten Uden en Landerd verschillen niet van elkaar (zie bijlagen), maar toch is er aanleiding om enkele onderdelen van de verordening te updaten.
- (getekend) Raadsvoorstel Handhavingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2023 (119.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (getekend) Raadsbesluit Handhavingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2023.pdf (286.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 Handhavingsverordening 2015 gemeente Uden (58.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Handhavingsverordening 2015 gemeente Landerd (86.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vragen SP - Handhavingsverordening Participatiewet (28.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7 - BESPREEKPUNTEN
Door de raadscommissies zijn geen raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.
-
8 - Motie vreemd aan de orde van de dag - Hokazo (ingetrokken)
Op 8 juni 2023 heeft de heer Jozephs (Jong Maashorst) een motie vreemd aan de orde van de dag over Hokazo ingediend. Mede-indieners zijn de heer Snoeks (SP), mevrouw Lukassen (GroenLinks), de heer Prinssen (VVD) en de heer Geerders (Gewoon Uden).
- 9 - Motie vreemd aan de orde van de dag - Pilot Peel Natuurdorpen
- 10 - Sluiting