Commissievergadering Samenleving en Bestuur 14 september 2023
- Plaats
- Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Tijd
- 19:30 uur
- Voorzitter
- Karin Francken
Dit is een conceptagenda. Deze wordt vastgesteld bij agendapunt 2.
De vergadering is te volgen via [Commissievergadering Samenleving en Bestuur (royalcast.com)](https://channel.royalcast.com/maashorst/#!/maashorst/20230914_1)
Documenten
- Voorbereiding en orde commissievergaderingen (102.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Besluitenlijst Commissievergadering Samenleving en Bestuur 14 september 2023 (36.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
Agenda
-
1 - Opening en mededelingen
Afwezig met kennisgeving: de heer Maathuis (Voor de Dorpen) en mevrouw Van Gils (PRO).
-
2 - Vaststelling agenda
De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.
-
3 - Spreekrecht
Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen het werkveld van de commissie betreffende. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken geschiedt dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.
Insprekers dienen zich anderhalve dag voor de vergadering bij de commissiegriffier aan te melden.
De volgende insprekers hebben zich gemeld:
- Mevrouw Crone, zakelijk leider van museum Krona, maakt gebruik van het recht om in te spreken over de ontwikkelingen van museum Krona.
- Mevrouw Van de Langenberg maakt gebruik van het recht om in te spreken over gratis menstruatieproducten voor meisjes en vrouwen in armoede.
- Presentatie ontwikkelingen van museum Krona (5.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreeknotitie gratis menstruatieproducten voor meisjes en vrouwen in armoede (21.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage bij Inspreeknotitie gratis menstruatieproducten voor meisjes en vrouwen in armoede - Voorstel initiatiefvoorstel Menstruatieproducten (61.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
4 - Vaststelling besluitenlijst commissievergadering Samenleving en Bestuur d.d. 22 juni 2023
De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
-
5 - Openstaande toezeggingen en moties
De overzichten zijn ter vaststelling door de commissie bijgevoegd.
-
6 - Rondvraag
Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.
- Bijgevoegde rondvraag gesteld door VVD
- Rondvraag actuele verkeerssituatie werkzaamheden aan en afsluiting van de N264 en Wilhelminastraat (25.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op de rondvraag actuele verkeerssituatie werkzaamheden en afsluiting van de N264 en Wilhelminastraat (26.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7 - Beeldvorming over adviesnota's, opinienota's en andere stukken
Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.
-
8 - Oordeelsvorming over adviesnota's, opinienota's en andere stukken
Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.
-
8.a - Raadsinformatiebrief Voortgangsbericht voorbereiding noodopvang asielzoekers
De fractie van de SP verzoekt de agendacommissie de raadsinformatiebrief voortgangsbericht voorbereiding noodopvang asielzoekers (nr. 602) oordeelvormend te agenderen voor de vergadering van de commissie Samenleving en Bestuur van 14 september 2023. De SP geeft aan het volgende te willen bespreken:
- Hoe kijkt de raadscommissie aan tegen het feit dat we als gemeente zelf geen plan ontwikkeld hebben, maar dit aan een ondernemer hebben overgelaten?
- Hoe kijkt de raadscommissie aan tegen de communicatie met de buurt, en de overige inwoners van de gemeente?
- Hoe kijkt de raadscommissie aan tegen het gebrek aan participatie bij dit vraagstuk?
- De vraag aan het college is: Kan hier nog in gestuurd worden, zodat de raad toch enige zeggenschap heeft? En hoe kijkt de raadscommissie aan tegen deze mogelijkheden?
De volgende insprekers hebben zich gemeld:
- De heer Kuijpers; en
- De heer Van Lanen.
Daarnaast zou de heer Bakker namens een inwoonster van de gemeente Maashorst inspreken. Hij heeft zich daarvoor afgemeld wegens persoonlijke omstandigheden. De tekst die hij had willen uitspreken, is wel toegevoegd aan de stukken.
- Raadsinformatiebrief Voortgangsbericht voorbereiding noodopvang asielzoekers (867.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op verzoek tot inlichtingen Forum voor Democratie over AZC (99.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoord op technische vraag van SP Opvragen van bouwvergunning hotel Van der Valk Uden (35.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage bij antwoord op technische vraag SP - Omgevingsvergunning (427.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op schriftelijke vragen UdenPlusLanderd over opvang asielzoekers (128.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op schriftelijke vragen Forum voor Democratie over AZC (110.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreekbijdrage inwoonster Maashorst bij Raadsinformatiebrief Voortgangsbericht voorbereiding noodopvang asielzoekers (18.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 bij Inspreekbijdrage inwoonster Maashorst bij Raadsinformatiebrief Voortgangsbericht voorbereiding noodopvang asielzoekers - Bestemmingsplan Uden Noord 2 (1.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 bij Inspreekbijdrage inwoonster Maashorst bij Raadsinformatiebrief Voortgangsbericht voorbereiding noodopvang asielzoekers - Factsheets Asielzoekers en Vergunninghouders (2.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsinformatiebrief Vervolgproces noodopvang van asielzoekers (114.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Technische vragen UdenPlusLanderd - Opvang asielzoekers (41.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Op verzoek van UdenPlusLanderd en SP - Inbreng UdenPlusLanderd en SP over opvang asielzoekers (115.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Op verzoek van UdenPlusLanderd en SP - Bijlage 1 bij Inbreng UdenPlusLanderd en SP over opvang asielzoekers - Vragen huisvesting asielzoekers Van der Valk Uden (87.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Op verzoek van UdenPlusLanderd en SP - Bijlage 2 bij Inbreng UdenPlusLanderd en SP over opvang asielzoekers - Beantwoording vragen huisvesting asielzoekers Van der Valk Uden (167.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Reactie op vraag PRO tijdens vergadering commissie Samenleving en Bestuur van 14 september 2023 (16.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.b - Raadsinformatiebrief Migratieopgaven
De fractie van de SP verzoekt de agendacommissie de raadsinformatiebrief migratieopgaven (nr. 563) oordeelvormend te agenderen voor de vergadering van de commissie Samenleving en Bestuur van 14 september 2023. De SP geeft aan het volgende te willen bespreken:
- Bij de huidige plannen is de raad gepasseerd. Om dit te voorkomen wil onze fractie in een vroeg stadium de raad, en de inwoners betrekken bij de discussie.
- Hoe kijkt de raadscommissie tegen toekomstige plannen over tijdelijke opvang:
Wat vinden wij geschikte/acceptabele opvang voor vluchtelingen?
Waaraan moet een geschikte locatie voldoen?
Wat vinden wij geschikte aantallen per locatie?
- Hoe kijkt de raadscommissie tegen toekomstige plannen over definitieve opvang voor statushouders:
Momenteel worden alle statushouders (en een groot deel van de overige migranten) in onze wijken geplaatst, in de sociale huurwijken. Vinden we dat wenselijk of willen we dat er mogelijkheden bekeken moeten worden om ze over de gehele gemeente te spreiden. Hoe kijkt het college en de raadscommissie aan tegen de mogelijkheden om statushouders ook in andere wijken te plaatsen?
Wat vindt de raadscommissie acceptabel met betrekking tot de hoeveel woningen voor statushouders maar ook arbeidersmigranten maximaal per 10 woningen / appartementen in een straat?
Hoe willen we onze inwoners hierin betrekken?
-
8.c - Raadsvoorstel Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2024
In de jeugdhulpregio Noordoost Brabant werken we vanuit een centrumregeling. In juli 2022 heeft het college besloten de huidige centrumregeling te verlengen en in de tussentijd een aangepaste centrumregeling uit te laten werken. De concept centrumregeling is voor zienswijzen voorgelegd aan de raad. Met deze regeling zijn de afspraken voor regionale samenwerking voor de inkoop van jeugdhulp en flankerend beleid geactualiseerd en aangepast aan de gemeentelijke herindelingen. Op 23 maart 2023 heeft de raad besloten geen zienswijze in te dienen. Van de 10 gemeenten in de regio heeft Vught een zienswijze ingediend. Namelijk om vóór 1 juli 2025 de centrumregeling te evalueren. De overige gemeenteraden hadden geen zienswijze of de zienswijze om akkoord te gaan. Het voorstel is de ontwerpcentrumregeling ongewijzigd voor te leggen. In de centrumregeling is een artikel opgenomen met betrekking tot de evaluatie (Artikel 25 Evaluatie). Hierin wordt bepaald de regeling en de uitvoering daarvan voor 1 juli 2026 te evalueren. Dat is bijna halverwege de looptijd van 2024-2028. Er is dan meer ervaring opgedaan met de nieuwe regeling
Voorgesteld besluit:
1. De raad geeft toestemming aan het college tot het aangaan van de samenwerking en het vaststellen van de centrumregeling jeugdhulp Noordoost Brabant 2024
- Raadsvoorstel Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2024 (87.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2024 (80.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2024 (240.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.d - Raadsvoorstel Verordening en hanteren opstapplaatsen in het kader van leerlingenvervoer
Leerlingenvervoer is bedoeld voor kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen, bijvoorbeeld vanwege een handicap of gedragsproblemen. De basis voor het leerlingenvervoer ligt in de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs. Daarin staat dat de gemeente een regeling moet vaststellen op basis waarvan ouders van leerlingen, onder bepaalde voorwaarden, aanspraak kunnen maken op betalen van de vervoerskosten van en naar school. Ook de leerplichtwet speelt hierbij een rol; artikel 2 lid 1 van deze wet hanteert het uitgangspunt dat de verantwoordelijkheid voor het schoolbezoek van de leerling bij de ouders blijft.
De gemeente Maashorst heeft als regeling een uniforme verordening leerlingenvervoer voor beide voormalig gemeenten Uden en Landerd. Bij het vaststellen van de verordening heeft de voormalige gemeente Uden in 2021 ook een aantal uitgangspunten vastgesteld. Dit zijn:
1. Reistijd van het kind mag niet langer zijn dan anderhalf uur van het huisadres inclusief via opstappunt tot aan de school.
2. In het voorjaar van 2022 zal de gemeenteraad van gemeente Maashorst een nieuw besluit nemen over de nog te harmoniseren onderdelen van het beleid, met name het hanteren van opstapplaatsen. Er wordt rekening gehouden met minimaal 1 opstappunt per kern van de gemeente Maashorst i.o.
3. Er kan een meerjaren toekenningsbesluit toegewezen worden conform het Dienstverleningsconcept van de gemeente Maashorst i.o.
4. De leeftijdsgrens van het eventueel zelfstandig reizen betreft tussen de 9 en 12 jaar en enkel in goed overleg met de ouders/verzorgers.
Dit voorstel heeft betrekking op de verordening leerlingenvervoer en op het realiseren van opstapplaatsen in de gehele gemeente Maashorst.
De manier waarop de regeling wordt uitgevoerd, is in Maashorst nog niet geharmoniseerd. Dat betekent dat er verschillen zijn tussen voormalige gemeenten Uden en Landerd. Het harmoniseren van deze werkwijze wordt in een separaat voorstel aan u voorgelegd. Hierin wordt meegenomen: 1. Zelf uitvoeren of uitbesteden 2. Meerjaren toekenningsbesluit 3. Voor Elkaar Pas.
De volgende insprekers hebben zich gemeld:
- mevrouw Van der Pas, de heer Van Summeren en mevrouw Steensma. Hun inspreekbijdrage is toegevoegd aan de stukken
- Raadsvoorstel verordening Bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Maashorst (88.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit Verordening Bekostiging leerlingenvervoer Maashorst (147.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1 - Uitgangspunten Leerlingenvervoer gemeente Maashorst (20.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Brief van inwoner Uden mbt opstapplaatsen leerlingenvervoer dd 3 augustus 2023 (geanonimiseerd) (127.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreekbijdrage mw. Van der Pas, dhr. Van Summeren en mw. Steensma bij Raadsvoorstel Verordening en hanteren opstapplaatsen in het kader van leerlingenvervoer (119.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen van GroenLinks over opstapplaatsen in het kader van leerlingenvervoer (26.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.e - Raadsvoorstel Cultuurbeleid gemeente Maashorst 2024-2030
Op 1 januari 2022 werd er officieel een nieuwe gemeente gevormd: de gemeente Maashorst. Een samengaan tussen de voormalige gemeenten Landerd en Uden. Dit samengaan vraagt om een nieuwe frisse blik op cultuur. Een nieuw, overtuigend verhaal over de rol van kunst en cultuur in Maashorst en duidelijkheid over waar de gemeente de komende jaren, tot en met 2030, op inzet. Het nieuwe cultuurbeleid vervangt het bestaande cultuurbeleid van de voormalige gemeente Uden, getiteld ‘Van kers op de taart naar cement voor de samenleving’. Een beleid dat oorspronkelijk een looptijd had van 2012-2016, maar in de jaren daarna is gecontinueerd. De voormalige gemeente Landerd kende geen apart beleid op cultuur, maar wel regelingen.
Op 24 november 2022 heeft de gemeenteraad ingestemd met de ambitie- en kadernota die als basis dient voor de vorming van het nieuwe cultuurbeleid. In vervolg daarop is er samen met het lokale culturele veld invulling gegeven aan de benoemde ambities en doelstellingen. Het nieuwe cultuurbeleid 2024-2030 is daarvan het resultaat en zal van kracht gaan vanaf 1 januari 2024.
De volgende insprekers hebben zich gemeld:
Mevrouw Van Summeren, directeur-bestuurder van Kunst&Co
De heer Zeegers namens Theaterspoor
De heer Koenders spreekt in namens zes muziekverenigingen Zeelandia uit Zeeland (waarvan de heer Koenders voorzitter is), Semper Crescendo uit Reek, Concordia uit Schaijk, De Eendracht uit Uden, St. Marcellus uit Odiliapeel en de Harmonie Sint Caecilia uit Volkel.
Op 13 september is een brief met reactie cultuurbeleid 2024-2030 toegevoegd.
- Raadsvoorstel cultuurbeleid 2024-2030 (90.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit cultuurbeleid 2024-2030 (80.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Cultuurbeleid 2024-2030 (2.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2. Binnengekomen zienswijzen inclusief gemeentelijke reactie concept cultuurbeleid 2024-2030 (667.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Brief gemeenteraad aangaande cultuurbeleidsplan (geanonimiseerde versie) (78.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Markant Theater Maashorst, namens NOBB Bibliotheken Maashorst; Theaterspoor; Kunst & Co, Museum Krona; Compass Maashorst/ De Pul - brief met reactie cultuurbeleid 2024-2030 (774.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vragen van GroenLinks over Cultuurbeleid gemeente Maashorst 2024-2030 (33.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Presentatie muziekverenigingen door Dhr. Koenders (212.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreektekst Dhr Zeegers namens Theaterspoor (899.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 20230913 Ingekomen stuk KIEM, Optimus en SAAM (58.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.f - Raadsvoorstel Gezond en gelukkig oud in Maashorst
In het bestuursakkoord 2022-2026 staat dat we een masterplan ontwikkelen voor de komende 10 jaar om aan de in Maashorst exponentieel groeiende groep kwetsbare ouderen passende zorg en welzijnsvoorzieningen te kunnen blijven bieden. Naar aanleiding van een burgerinitiatief heeft de raad op 14 juli 2022 de motie ‘Kaders masterplan ouderenbeleid’ aangenomen, nadat zij in maart 2022 een motie aannam om met een werkgroep te komen tot een voorstel. De kaders zijn opgesteld door een speciaal samengestelde werkgroep met vertegenwoordigers van o.m. de raad, ambtelijke organisatie, ouderenbonden, zorgcoöperaties, ASD en het burgerinitiatief.
Het college heeft op 14 februari 2023 het plan van aanpak vastgesteld en de raad geïnformeerd met een raadsinformatiebrief. De eerste fase van het plan van aanpak is het opstellen van een beleidsprogramma, het masterplan ouderen. Dit beleidsprogramma ‘Gezond en gelukkig oud in Maashorst 2023-2033’ ligt ter besluitvorming aan de raad voor.
- Raadsvoorstel Beleidsprogramma 'Gezond en Gelukkig Oud in Maashorst 2023-2033' (94.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit beleidsprogramma Gezond en gelukkig oud in Maashorst 2023-2033 (79.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Gezond en gelukkig oud in Maashorst 2023-2033 DEF (606.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.g - Raadsvoorstel Aanwijzing functionaris gegevensbescherming gemeenteraad Maashorst
Ingevolge artikel 37 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dienen bestuursorganen een functionaris gegevensbescherming (FG) aan te wijzen. Het belang van onafhankelijkheid van de FG zoals dat door de AVG wordt beoogd, wordt het meest geborgd als de gemeenteraad een eigen FG aanwijst. Voor het college is dit gebeurd. Voor de raad formeel nog niet. Voorgesteld wordt om de FG van de gemeente (college) tevens aan te wijzen voor de gemeenteraad. Het college heeft hier op 22 augustus mee ingestemd.
-
9 - Mededelingen door de gemeentelijke vertegenwoordigers in samenwerkingsverbanden
De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.
Onderstaand een overzicht van de periode 23 mei tot en met 14 september 2023 van de vergaderingen van (het Algemeen Bestuur van) de verbonden partijen welke in het taakveld van de commissie Samenleving en Bestuur vallen:
5-7: AB RAV (wethouder heeft mededeling)
5-7: AB Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant
6-7: AB GGD Hart voor Brabant
10-7: AB Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant-Noordoost (KCV) (wethouder heeft mededeling)
13-7:Portefeuillehouderoverleg Wmo Brabant Noordoost-oost
- 10 - Sluiting