Commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën 4 december 2024
- Plaats
- Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Tijd
- 19:30 uur
- Voorzitter
- Dennis van Tiel
Dit is een conceptagenda. Deze wordt vastgesteld bij agendapunt 2.
Deze vergadering is live te volgen via [Commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën](https://channel.royalcast.com/maashorst/#!/maashorst/20241204_1)
Documenten
Agenda
- 1 - Opening en mededelingen
-
2 - Vaststelling agenda
De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.
-
3 - Spreekrecht
Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen het werkveld van de commissie betreffende. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken geschiedt dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.
Insprekers dienen zich anderhalve dag voor de vergadering bij de commissiegriffier aan te melden.
-
4 - Vaststelling besluitenlijst commissievergadering REF van 31 oktober 2024
De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
-
5 - Openstaande toezeggingen en moties
De overzichten zijn ter vaststelling door de commissie bijgevoegd.
-
6 - Rondvraag
Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.
-
7 - Mededelingen door de gemeentelijke vertegenwoordigers in samenwerkingsverbanden
De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.
-
8 - Oordeelsvorming over adviesnota's, opinienota's en andere stukken
Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.
-
8.a - Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Veegplan Buitengebied Uden
Het bestemmingsplan Veegplan Buitengebied Uden brengt alle wijzigingen en verbeteringen samen die sinds 2014 nodig zijn gebleken, zoals correcties op eerdere plannen, ingediende vergunningen en aanpassingen na een uitspraak van de Raad van State. Tijdens de inspraakperiode van zes weken zijn er 12 zienswijzen ingediend, waarvan er vier hebben geleid tot aanpassingen in het plan. Deze wijzigingen betreffen o.a. correcties op elektronische fouten, aanvullingen over bestaande rechten en verbeteringen van regels en kaartmateriaal. Er zijn algemene verbeteringen doorgevoerd op basis van ervaringen uit het verleden en ontwikkelingen in beleid. Voorbeelden zijn een aangescherpte sloop-/bonusregeling en aanpassingen in de grenzen en regels van het plangebied. Daarnaast zijn in totaal 16 nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen opgenomen, bijvoorbeeld herbestemmingen of nieuwe functies voor percelen. Deze zijn gebaseerd op aangeleverde ruimtelijke onderbouwingen en voldoen aan milieutechnische en landschappelijke eisen. Het doel van het veegplan is een duidelijk en up-to-date bestemmingsplan voor Uden, Volkel en Odiliapeel. Het plan houdt rekening met nieuwe ontwikkelingen, wettelijke eisen en duurzaamheid.
- Raadsvoorstel | Vaststelling bestemmingsplan Veegplan Buitengebied Uden (137.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Vaststelling bestemmingsplan Veegplan Buitengebied Uden (67.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Advies GGD van 10 juli 2024 (5.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Nota van zienswijzen 28-10-2024 (21.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- bijlage 3 - Toelichting (26.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting bijlage 1 Ruimtelijke onderbouwing Hoogstraat 13b-c (86.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 2 Ruimtelijke onderbouwing Kooldertweg 3 (49.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 3 Ruimtelijke onderbouwing Lageburchtweg 3 (61.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 4 Ruimtelijke onderbouwing Oudedijk - Koolmeesstraat - deel 1 (58.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 4 Ruimtelijke onderbouwing Oudedijk - Koolmeesstraat - deel 2 (25.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 5 Ruimtelijke onderbouwing Oudedijk 80a-80b (19.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 6 Ruimtelijke onderbouwing Patersweg 15 - deel 1 (57.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 6 Ruimtelijke onderbouwing Patersweg 15 - deel 2 (36.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 7 Ruimtelijke onderbouwing Strikseweg 3 (80.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting bijlage 8 Ruimtelijke onderbouwing Rogstraat 1 (62.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting bijlage 9 Ruimtelijke onderbouwing Voortweg 13 - deel 1 (52.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting bijlage 9 Ruimtelijke onderbouwing Voortweg 13 - deel 2 (48.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting bijlage 10 Ruimtelijke onderbouwing Voortweg ong - deel 1 (83.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting bijlage 10 Ruimtelijke onderbouwing Voortweg ong - deel 2 (36.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting bijlage 10 Ruimtelijke onderbouwing Voortweg ong - deel 3 (23.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Toelichting bijlage 11 Ruimtelijke onderbouwing Zeelandsedijk 26 (72.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Toelichting bijlage 12 Ruimtelijke onderbouwing Zeelandsedijk 35 (66.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - Toelichting bijlage 13 Bouwhistorisch onderzoek Erphoevenweg 2 (18.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 17 - Toelichting bijlage 14 Bouwhistorisch onderzoek Hoogstraat 7 (19.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 18 - Toelichting bijlage 15 Bouwhistorisch onderzoek Voortweg 19 (39.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 19 - Toelichting bijlage 16 Ruimtelijke onderbouwing Doelenweg 1 te Uden (36.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 20 - Toelichting bijlage 17 AERIUS-berekening (15.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 21 - Toelichting bijlage 18 Nota vooroverleg (10.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 22 - Toelichting bijlage 19 - Nota zienswijzen (20.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 23 - Regels Veegplan Buitengebied Uden (6.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 24 - Bijlagen bij regels (65.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 25 - Verbeeldingen blad 1 (9.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 26 - Verbeeldingen blad 2 (25.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 27 - Verbeeldingen blad 3 (6.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 28 - Verbeeldingen blad 4 (22.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 29 - Verbeeldingen blad 5 (19.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 30 - Verbeeldingen blad 6 (6.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 31 - Verbeeldingen-Legenda Blad 7 (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.b - Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Hoogveld-Zuid
De gemeente Maashorst heeft te weinig bedrijfsgrond beschikbaar om aan de groeiende vraag te voldoen, vooral in de regio Uden. Om dit op te lossen, wil de gemeente het bestaande bedrijventerrein Goorkens-Hoogveld uitbreiden met een nieuw terrein, Hoogveld-Zuid. De plannen hiervoor zijn sinds 2019 in ontwikkeling zijn gebaseerd op een regionaal besluit (RNOB) dat deze uitbreiding toestaat.
Het ontwerpbestemmingsplan voor Hoogveld-Zuid heeft van december 2023 tot februari 2024 ter inzage gelegen. In deze periode zijn 40 reacties ontvangen, waarvan enkele hebben geleid tot aanpassingen. Bewoners van het nabijgelegen buurtschap Lankes uitten bezwaren over de mogelijke impact op het open landschap en vroegen om aanpassingen. Om tegemoet te komen, heeft de gemeente onder andere de indeling aangepast, de maximale bouwhoogte beperkt, en een bredere groenstrook en bossingel toegevoegd voor extra afscherming.
Daarnaast zijn er duurzame maatregelen ingevoerd, zoals energiezuinige gebouwen, waterberging en extra groen. Voor netcongestie (beperking in energieaansluitingen) is aandacht, maar het effect hiervan is nog onzeker. Het financiële deel is goed geregeld, en met een positief economisch resultaat is het project uitvoerbaar.
De gemeenteraad wordt gevraagd het bestemmingsplan Hoogveld-Zuid gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
- Raadsvoorstel (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit (68.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen (3.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting (46.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Toelichting bijlage 1 Stedenbouwkundig plan oktober 2024 V3 (20.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting bijlage 2 verkeersanalyse inclusief bijlagen (20.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 3 kruispuntafwikkeling inclusief bijlagen (10.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 4 Verkennend bodemonderzoek (57.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 5 IL rapport B&M (25.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 6 rapport cumulatief geluid (25.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 7 LKO_RAP d04 (33.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 8 Quickscan (8.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting bijlage 9 Aanvullend onderzoek concept 19-09-2022 (8.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting bijlage 10 Activiteitenplan concept 26-09-2022 (10.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting bijlage 11 memo stikstof BT (22.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Toelichting bijlage 12 RAP-WHP definitief_rev03 (14.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Toelichting bijlage 13 geuronderzoek (7.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - Toelichting bijlage 14 EXV RAP d03 (18.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 17 - Toelichting bijlage 15 PVB van Oplevering Niet Gesprongen Explosieven, REASeuro 02-12-2020 (9.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 18 - Toelichting bijlage 16 Advies veiligheidsregio (1.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 19 - Toelichting bijlage 17 M.e.r-aanmeldnotitie (4.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 20 - Toelichting bijlage 18 rap onderbouwing breuklijnen ondergrond con rev01 (8.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 21 - Toelichting bijlage 19 Nota van zienswijzen ontwerpbestemmingsplan (19.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 22 - Regels (32.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 23 - Verbeelding (1.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Toegevoegd door Griffie: Plattegrond plangebied Hoogveld-Zuid Uden (6.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.c - Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Goorkensweg 1, Uden
Op het terrein aan de Goorkensweg 1 in Uden, waar vroeger een tuincentrum stond, wil men nu een steenhandel met een bedrijfshal openen. Het huidige bestemmingsplan laat dit niet toe, dus moet er een nieuw bestemmingsplan worden vastgesteld door de gemeenteraad. Het nieuwe plan zorgt voor een beperkte uitbreiding van de bedrijfsgebouwen zonder woonruimte. Er zijn geen zienswijzen ingediend op het plan. Het perceel ligt tussen het buitengebied en een bedrijventerrein, wat goed past in het gemeentelijk en provinciaal beleid om bestaande bedrijventerreinen te hergebruiken. Het gebouw past goed in de omgeving. Ook voldoet de nieuwbouw aan duurzaamheidseisen.
Het plan heeft geen invloed op de gemeentelijke begroting, want de initiatiefnemer betaalt de kosten. Daarom hoeft geen exploitatieplan vastgesteld te worden.
- Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Goorkensweg 1, Uden (121.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Vaststellen bestemmingsplan Goorkensweg 1, Uden (68.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Regels (15.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Regels bijlage 1 landschappelijke inpassing (2.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Regels bijlage 2 staat van bedrijfsactiviteiten (376.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting (25.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 1 akoestisch onderzoek (56.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 2 onderzoek beschermde soorten (9.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 3 bodemonderzoek (68.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 4 landschappelijke inrichting (2.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 5 aeriusberekeningen (8.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 6 standaard verantwoording externe veiligheid (968.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting bijlage 7 aanmeldnotitie (7.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting bijlage 8 omgevingsdialoog (1.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Verbeelding (756.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.d - Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Dierenparkje Volkel
In 2017 onderzocht Senioren Brabant-Zeeland de woonbehoeften van senioren in Volkel. Uit dit onderzoek kwam het Dierenparkje naar voren als geschikte locatie voor woningbouw. Nu ligt er een plan klaar om hier 22 sociale huurwoningen te bouwen: 18 appartementen en 4 grondgebonden woningen. Het plan heeft inspraakrondes doorlopen en er zijn enkele wijzigingen aangebracht om evenementen in de buurt niet te belemmeren.
Hoewel de woningen niet wettelijk als seniorenwoningen kunnen worden bestempeld, heeft woningcorporatie Area toegezegd deze doelgroep te prioriteren. Daarnaast zijn er maatregelen nodig om geluidshinder van de nabijgelegen vliegbasis te beperken. De gemeente stelt een financieel plan op, met een positief verwacht resultaat, om de bouw mogelijk te maken. Dit project moet zowel senioren woonruimte bieden als de doorstroming op de woningmarkt bevorderen.
- Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Dierenparkje Volkel (96.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Vaststellen bestemmingsplan Dierenparkje Volkel (37.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota zienswijzen (62.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Nota ambtshalve wijzigingen (34.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Verbeelding (237.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 1 - Laddertoets (1002.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 2 - Quickscan flora en fauna (3.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 3 - Verkennend bodemonderzoek (15.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 4 - Waterparagraaf (6.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 5 - Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai (14.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 6 - Akoestiek luchtvaart (2.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting bijlage 7 - Archeologisch onderzoek (29.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting bijlage 8 - Aanmeldingsnotitie m.e.r. (855.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting bijlage 9 - Aerius-berekening (2.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Toelichting bijlage 10 - Verslag omgevingsdialoog (3.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Toelichting bijlage 11 - Parkeeronderzoek (3.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - Toelichting bijlage 12 - Akoestisch onderzoek geluidbelasting evenementen (1.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 17 - Toelichting bijlage 13 - Nader onderzoek flora en fauna (3.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 18 - Regels (858.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 19 - Grondexploitatie complex 40 (86.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 20 - Begrotingswijziging nummer 21 Grondexploitatie (258.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.e - Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Rootstraat ong. Zeeland
In Zeeland wordt het plan voor de bouw van twee patiobungalows aan de Rootstraat verder uitgewerkt. Op 6 april 2021 heeft het college van de voormalige gemeente Landerd hier al in principe mee ingestemd.
Het bestemmingsplan is goed onderbouwd en voldoet aan alle ruimtelijke en milieutechnische eisen. De initiatiefnemer heeft zorgvuldig overleg gevoerd met omwonenden, waarbij vragen en zorgen zoveel mogelijk zijn behandeld. Een eerdere zienswijze over eigendomsdiscussies is ingetrokken na een schikking. Het plan heeft geen gevolgen voor provinciale of waterschapsbelangen en de kosten worden volledig gedragen door de initiatiefnemer.
De woningen worden gebouwd volgens de geldende duurzaamheidseisen.
- Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Rootstraat ong. Zeeland (114.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Vaststellen bestemmingsplan Rootstraat ong. Zeeland (66.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Toelichting (23.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting bijlage 1 - Bestaande situatie bestemmingen met oppervlak (541.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Toelichting bijlage 2 - Conceptueel eindplaatje (598.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting bijlage 3 - Beoogde situatie bestemmingen met oppervlak (501.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 4 - Watertoets (1.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 5 - Stikstofonderzoek (7.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 6 - Quickscan flora en fauna (20.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 7 - Bodemonderzoek (22.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 8 - Omgevingsdialoog (5.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Regels (14.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Regels bijlage 1 - Lijst van aan huis gebonden activiteiten (716.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Regels bijlage 2 - Milieuzoneringslijst (2.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Verbeelding (501.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Nota van ambtshalve wijzigingen (50.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.f - Raadsvoorstel | Beheer- en beleidsplan bos- en natuurterreinen 2025-2042
De gemeente heeft een nieuw beheer- en beleidsplan opgesteld voor de bos- en natuurterreinen, gericht op meer biodiversiteit, klimaatbestendig beheer en een balans tussen natuur en recreatie. Dit plan sluit aan op de omgevingsvisie en biedt richtlijnen voor duurzaam beheer door jaarlijks werkplannen op te stellen. Er wordt gestreefd naar bossen met meer variatie in houtsoorten en ontwikkelingsstadia, verbeterde waterhuishouding en een rijkere flora en fauna. Tegelijkertijd blijven de terreinen aantrekkelijk voor recreatie, met behoud van rustgebieden. Klimaatuitdagingen, zoals plagen en extreem weer, kunnen kosten verhogen, maar dit wordt beperkt door duurzame maatregelen, zoals klimaatbestendige aanplant en efficiënter gebruik van hout.
De netto beheerkosten voor 2025 bedragen €273.032,-, met een tijdelijk tekort van €43.000,- dat wordt gedekt uit een bestemmingsreserve. Vanaf 2026 wordt een hogere subsidie verwacht, waarmee het plan structureel haalbaar is.
Het plan, dat is opgesteld in samenwerking met een klankbordgroep, draagt bij aan duurzaamheid, recreatie en biodiversiteit en sluit aan op meerdere duurzame ontwikkelingsdoelen zoals een gezonde leefomgeving en verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen.
- Raadsvoorstel | Beheer- en beleidsplan bos- en natuurterreinen 2025-2042 (146.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Beheer- en beleidsplan bos- en natuurterreinen 2025-2042 (66.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Beheer- en beleidsplan bos- en natuurterreinen 2025-2042 (57.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Begrotingswijziging 3 (2025) Beheer- en beleidsplan bos- en natuurterreinen 2025-2042 (256.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.g - Raadsvoorstel | Beheerplan openbaar groen en recreatieve voorzieningen 2025 - 2028
Dit beheerplan richt zich op een efficiënte en duurzame aanpak van openbaar groen en recreatieve voorzieningen, zoals bomen, beplanting, gras, speelplekken en straatmeubilair. De belangrijkste voorstellen zijn: het opheffen van de voorziening groot onderhoud groen en het overhevelen van het budget (€10.000 per jaar) naar inspecties van speeltoestellen en €200.000 voor niet-planmatige vervangingen in het Meerjaren Investeringsprogramma (MIP). Daarnaast wordt de overstap gemaakt naar een planmatige aanpak van vervangingen, gebaseerd op technische levensduur en conditie, en wordt het dagelijkse onderhoud voortgezet volgens de huidige werkwijze.
Met dit plan worden wettelijke verplichtingen nageleefd, beheerambities gerealiseerd en kapitaalgoederen duurzaam in stand gehouden. De aanpak draagt bij aan de groene ambities van de gemeente door duurzaam beheer en tijdige vervanging, wat de biodiversiteit en kwaliteit van het openbaar groen ten goede komt.
- Raadsvoorstel | Beheerplan openbaar groen en recreatieve voorzieningen 2025-2028 (139.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Beheerplan openbaar groen en recreatieve voorzieningen 2025-2028 (41.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Beheerplan openbaar groen en recreatieve voorzieningen 2025 - 2028 (121.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Begrotingswijziging 2 (2025) beleidsplan groen (265.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.h - Raadsvoorstel | Belastingverordeningen 2025
Jaarlijks worden de belastingtarieven in de gemeentelijke verordeningen aangepast om te voldoen aan inflatiecorrecties, vastgesteld beleid en het streven naar kostendekkendheid. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om aansluiting te houden bij de geraamde belastingopbrengsten in de begroting. De gemeenteraad keurt deze verordeningen goed, voordat belastingen kunnen worden geheven.
In de programmabegroting 2025 is vastgelegd dat de tarieven met 2,3% worden verhoogd als inflatiecorrectie. Voor de onroerendezaakbelasting (OZB) worden daarnaast de tarieven afgestemd op de WOZ-waardeontwikkelingen, zodat de lasten voor inwoners en bedrijven vrijwel gelijk blijven. Bovendien is in de kadernota 2025 besloten om de OZB-tarieven met 10% extra te verhogen, bovenop de inflatiecorrectie, om een sluitende begroting te realiseren. Hierdoor stijgen de OZB-lasten in totaal met 12,3%.
Voor de toeristenbelasting is een vereenvoudiging doorgevoerd in de forfaitaire tarieven. Waar voorheen werd gewerkt met gemiddelden, worden nu vaste tarieven gehanteerd, wat meer duidelijkheid biedt voor ondernemers. Deze wijzigingen zijn positief ontvangen door de betrokken partijen. Verder wordt gewerkt aan de invoering van groene leges, zoals vastgelegd in een motie. Begin 2025 start een onderzoek naar de mogelijkheden, met een rapportage gepland voor medio 2025.
Bij de argumenten worden de belangrijkste wijzigingen per verordening toegelicht. Daarnaast is in bijlage 1 een specificatie van de tarieven opgenomen.
- Raadsvoorstel | Belastingverordeningen 2025 (133.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Belastingverordeningen 2025 (67.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Samenvattend overzicht tarieven (60.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.1 - Verordening afvalstoffenheffing Maashorst 2025 (89.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.2 - Verordening riool en waterzorgheffing Maashorst 2025 (105.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.3 - Verordening onroerende zaakbelastingen Maashorst 2025 (95.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.4 - Verordening parkeerbelastingen Maashorst 2025 (96.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.5 - Verordening staangeld Maashorst 2025 (91.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.6 - Verordening reclamebelasting Maashorst 2025 (1.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.7 - Verordening markt- en standplaatsen Maashorst 2025 (101.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.8 - Verordening begrafenisrechten Maashorst 2025 (117.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.9 - Verordening toeristenbelasting Maashorst 2025 (69.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.10 - Verordening forensenbelasting Maashorst 2025 (90.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2.11 - Legesverordening Maashorst 2025 (408.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Toelichting scheefgroei OZB (185.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.i - Raadsvoorstel | Financiële verordening gemeente Maashorst
Op 4 april 2024 heeft de gemeenteraad een nieuwe financiële verordening vastgesteld, die nu enkele kleine wijzigingen bevat om deze actueel te houden en voor besluitvorming wordt voorgelegd. Het doel van de voorgestelde aanpassingen is om een gebalanceerde verordening te waarborgen die de relatie tussen de raad en het college rondom financieel beleid, beheer en organisatie regelt. Hiermee wordt voldaan aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle.
Een van de belangrijkste wijzigingen betreft de aanscherping van definities om onzekerheid over financiële rechtmatigheid te voorkomen. Tijdens de accountantscontrole over de Programmarekening 2023 bleek dat een onduidelijke formulering van het begrip “tijdig” tot onzekerheid leidde. Dit is nu aangescherpt, in overleg met de externe accountant. Verder is artikel 7 aangepast om uitzonderingen toe te staan voor het herhaaldelijk overhevelen van middelen met een terugbetalingsverplichting en budgetten voor meerjarige projecten of investeringen. Daarnaast zijn diverse kleine definities verduidelijkt om misverstanden te vermijden, zoals weergegeven in bijlage 1.
- Raadsvoorstel | Financiële verordening gemeente Maashorst (96.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Financiële verordening gemeente Maashorst (178.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Overzicht wijzigingen financiële verordening 2024 (42.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.j - Raadsvoorstel | 2e tussentijdse rapportage 2024
Volgens de Financiële Verordening van de gemeente Maashorst informeert het college de gemeenteraad in de tweede tussentijdse rapportage over de voortgang van de begroting over de eerste acht maanden van het lopende begrotingsjaar. Deze rapportage bevat de voorgestelde budgetoverhevelingen, evenals een herijkingsnota met betrekking tot de reserves en voorzieningen. Waar mogelijk biedt de rapportage een doorkijk voor het gehele jaar en geeft zij inzicht in de verwachte financiële gevolgen voor de komende jaren.
Het college wil de raad effectief en efficiënt meenemen in de belangrijkste ontwikkelingen omtrent beleid en financiën. Om dit te realiseren hebben we een inzichtsamenvatting gemaakt, waarbij we kort en krachtig de kernpunten en voortgang presenteren. Hiermee proberen we zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de informatiebehoefte van de raad.
- Raadsvoorstel | 2e tussentijdse rapportage 2024 (204.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | 2e tussentijdse rapportage 2024 (68.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Tweede tussentijdse rapportage (635.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Budgetoverhevelingsvoorstellen (68.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Herijking reserves en voorzieningen (216.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Begrotingswijziging 24 (2024) 2e tussentijdse rapportage 2024 (546.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Begrotingswijziging 4 (2025) 2e tussentijdse rapportage 2024 (446.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Begrotingswijziging 25 (2024) budgetoverheveling 2024 naar 2025 (284.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Begrotingswijziging 5 (2025) budgetoverheveling 2024 naar 2025 (284.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Informatienota septembercirculaire 2024 (149.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.k - Raadsvoorstel | Toetreding Waterschap de Dommel tot gemeenschappelijke regeling BSOB
Waterschap De Dommel heeft op 22 juli 2024 een formeel verzoek gedaan tot toetreding tot de Gemeenschappelijke Regeling BSOB met ingang van 1 januari 2026. Bij toetreding tot de GR zal vanaf deze datum de BSOB, gelijk aan de dienstverlening aan de andere deelnemers van BSOB, de belastingtaken uitvoeren voor Waterschap De Dommel. Dat gaat meer specifiek om de heffing en invordering van de Watersysteemheffingen, de Zuiveringsheffing en de Verontreinigingsheffing, alsmede de kwijtschelding van deze heffingen en de behandeling van bezwaar en beroep tegen besluiten in het kader van de heffing en invordering van deze heffingen.
Waterschap De Dommel heeft voorafgaand aan het voornoemde formele verzoek een offerte traject doorlopen waarin BSOB op 17 mei 2024 offerte heeft uitgebracht. Uitgangspunt van deze offerte is dat de hoge kwaliteit en continuïteit van de BSOB gegarandeerd moet blijven. Voorafgaand aan de formele taakuitvoering per 1 januari 2026 zal een traject c.q. project tussen BSOB en Waterschap De Dommel worden gestart aangaande het converteren en migreren van de belastingadministratie, zodat met ingang van 1 januari 2026, zonder onderbrekingen, de taakuitvoering door BSOB kan worden gecontinueerd.
In dit raadsvoorstel wordt gelijktijdig gevraagd om zienswijze en toestemming voor toetreding door waterschap De Dommel. Dit wijkt af van de bepaling in de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Hiervoor is gekozen, zodat het waterschap De Dommel de zekerheid krijgt en zo de gelegenheid heeft om het contract met hun huidig leverancier tijdig op te zeggen zonder risico.
- Raadsvoorstel Toetreding Waterschap De Dommel tot de GR BSOB (130.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Toetreding Waterschap de Dommel tot GR BSOB (87.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Verzoek toetreding waterschap De Dommel tot GR BSOB (392.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Voorstel besluit Algemeen Bestuur BSOB - 1e wijziging GR BSOB 2024 (85.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Financiële informatie BSOB met betrekking tot toetreding Waterschap de Dommel (302.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.l - Raadsvoorstel | Zienswijze tweede bestuursrapportage inclusief 2e begrotingswijziging 2024 BSOB
De BSOB (Belastingsamenwerking Oost-Brabant) voert namens deelnemende gemeenten en waterschap Aa en Maas taken uit op het gebied van belastingen. De 2e bestuursrapportage 2024 bevat de rapportage over de periode januari tot en met juni 2024. De BSOB stelt een 2e begrotingswijziging 2024 voor (de 1e begrotingswijziging 2024 is in uw raad van 27 juni 2024 behandeld). De begrotingswijziging is gebaseerd op de bestuursrapportage over januari-juni 2024. Deze wijziging verhoogt de totale lasten met €412.000,- voornamelijk door hogere proceskostenvergoedingen (stijging van €310,- naar €624,- per proceshandeling), inhuurkosten, en automatiseringsuitgaven. Tegelijkertijd worden nadelen deels gecompenseerd door hogere opbrengsten uit projecten en rentebaten.
De extra lasten leiden tot een hogere deelnemersbijdrage, waarvan €27.824,- ten laste komt van gemeente Maashorst. Deze kosten zijn al meegenomen in de 2e tussentijdse rapportage van de gemeente. De wijziging heeft alleen betrekking op 2024 en bevat geen meerjarige effecten.
Via de zienswijze kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.
- Raadsvoorstel | Zienswijze 2e berap 2024 BSOB (132.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Zienswijze 2e bestuursrapportage 2024 BSOB (74.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Zienswijzebrief 2e berap 2024 BSOB (97.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie - Tweede bestuursrapportage 2024 BSOB (1.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- 9 - Sluiting