Raadsvergadering 16 november 2023
- Plaats
- Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Tijd
- 19:30 uur
- Voorzitter
- Rianne Donders-de Leest (wnd)
Deze raadsvergadering is terug te kijken via [Raadsvergadering (royalcast.com)](https://channel.royalcast.com/maashorst/#!/maashorst/20231116_1)
Documenten
Agenda
- 1 - Opening en mededelingen
- 2 - Vaststelling agenda en trekking nummer voor hoofdelijke stemmingen
-
3 - Vaststelling besluitenlijst van de raadsvergadering van 9 november 2023
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
-
4 - Ingekomen stukken (inclusief raadsinformatiebrieven en afdoening zaken)
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
-
5 - Rondvraag
Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.
-
6 - HAMERPUNTEN
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.
-
6.a - Raadsvoorstel Re-integratieverordening Participatiewet/IOAW/IOAZ Maashorst 2023
De Re-integratieverordening Participatiewet/IOAW/IOAZ Maashorst 2023 beschrijft de ondersteuning bij arbeidsinschakeling van de doelgroep van de Participatiewet door de gemeente. De gemeente heeft de wettelijke taak om die ondersteuning te bieden (artikel 7 Participatiewet). De Re-integratieverordening beschrijft de kaders en voorwaarden van die ondersteuning, alsook de re-integratievoorzieningen die kunnen worden ingezet door de gemeente. Deze kaders en voorzieningen moeten verplicht worden vastgesteld in een verordening (artikel 8a Participatiewet). De Re-integratieverordening moet nog worden vastgesteld door de raad in het kader van de harmonisering van beleid. Hier is mee gewacht omdat per 1 juli 2023 een aantal wijzigingen in de Participatiewet zijn doorgevoerd waarvoor een verordeningsplicht geldt, in het kader van het zogeheten Breed Offensief. Het Breed Offensief is een pakket aan maatregelen om meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen en aan het werk te houden. Het Breed Offensief is landelijk voorbereid (vanaf 2018) en nu pas, na veel debat in de Tweede Kamer, in wetgeving vastgelegd
- Getekend raadsvoorstel Re-integratieverordening Participatiewet_IOAW_IOAZ Maashost 2023 (299.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Re-integratieverordening Participatiewet_IOAW_IOAZ Maashorst 2023 (1.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 Re-integratieverordening Participatiewet 2017 gemeente Uden (341.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Re-integratieverordening Participatiewet 2017 gemeente Landerd (119.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 Overzicht verschillen tussen Re-integratieverordeningen Uden en Landerd en Re-integratieverordening Maashorst (127.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden technische vragen van GroenLinks over re-integratieverordening Particpatiewet/IOAW/IOAZ Maashorst 2023 (54.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.b - Raadsvoorstel Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)
Op 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd. Deze wijziging heeft ook impact op de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord die hierdoor gewijzigd moet worden. De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) maakt (publiekrechtelijke) samenwerking mogelijk tussen provincies, gemeenten n/of waterschappen. Nederland kent meer dan 1.200 samenwerkingsverbanden, gemiddeld 33 per gemeente. Dat gebeurt op verschillende niveaus en op verschillende manieren. De Veiligheidsregio Brabant-Noord (VRBN) betreft een verplichte gemeenschappelijke regeling (GR). VRBN heeft tot 1 juli 2024 om wijzigingen door te voeren in de gemeenschappelijke regeling.
- Getekend raadsvoorstel Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord (325.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord (51.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Zienswijzeverzoek VRBN (465.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2. Concept Gemeenschappelijke regeling VRBN 2024 met wijzigingen bijhouden (165.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3. Concept Gemeenschappelijke regeling VRBN 2024 incl. toelichting (245.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4. Zienswijzebrief (80.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.c - Raadsvoorstel Uitvoeringsregels parkeernormen gemeente Maashorst 2023
Door de samenvoeging van de voormalige gemeenten Uden en Landerd vervallen (in verband met Wet Arhi) nota’s, uitvoeringsregels en beleidsregels automatisch na 2 jaar. Het is daarom zeer gewenst de parkeernormen uit de voormalige gemeenten te behouden. Dit doen we door deze opnieuw vast te stellen en waar mogelijk te harmoniseren. Inhoudelijk betreft het een samenvoeging van de parkeernormen van beide voormalige gemeenten en zijn er geen nieuwe stand- of uitgangspunten gehanteerd. Daarnaast sluiten de nieuwe regels aan bij de landelijke systematiek van het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek). De enige lastigheid is dat de normen voor de voormalige gemeente Landerd nog niet direct komen te vervallen, omdat deze zijn opgenomen in het parapluplan wonen en parkeren Landerd. Deze blijft juridisch gezien dus geldend. De aanpassingen worden te zijner tijd in het omgevingsplan opgenomen.
- Getekend raadsvoorstel Uitvoeringsregels parkeernormen gemeente Maashorst 2023 (323.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Uitvoeringsregels parkeernormen gemeente Maashorst 2023 (53.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Uitvoeringsregels parkeernormen gemeente Maashorst 2023 (2.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Was-wordt-lijst parkeernormen (459.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.d - Raadsvoorstel Technische omzetting Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) Maashorst 2023
Het nieuwe GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan) Maashorst 2023 komt voort uit de fusievoorwaarden die behoren bij het vormen van de gemeente Maashorst in 2022. Eén van die voorwaarden is dat het bestaande beleid uit de gemeente Landerd en Uden, uiterlijk binnen twee jaar na de fusie geharmoniseerd moet zijn. Wanneer dat niet gebeurt, vervalt het beleid. Om te voldoen aan deze voorwaarden en beleid op gebied van verkeer te behouden, zijn de verkeersnotitie Landerd en het GVVP Uden samengevoegd. Omdat het beleid -ondanks dat het een verlenging is van het bestaande beleid- kaderstellend is, dient de raad te besluiten dat het bestaande beleid tot nader order gecontinueerd wordt totdat het nieuwe beleidsprogramma mobiliteit is vastgesteld.
- Getekend raadsvoorstel Technische omzetting Gemeentelijk Verkeers-en Vervoersplan (GVVP) Maashorst 2023 (262.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit technische omzetting Gemeentelijk Verkeers-en Vervoersplan (GVVP) Maashorst 2023 (53.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - GVVP Maashorst 2023 (19.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.e - Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Vlaskapel ongenummerd Zeeland
Op 19 januari 2021 heeft het college van de voormalige gemeente Landerd in principe ingestemd met de inbreiding aan de Vlaskapel/Damaststraat in Zeeland. Het plan ziet op het realiseren van zeven woningen ter plaatse. De initiatiefnemer heeft verzocht om toepassing van de coördinatieregeling, wat inhoudt dat het bestemmingsplan en de (reguliere) omgevingsvergunning gelijktijdig in procedure worden gebracht. Op 11 juli 2023 heeft het college ingestemd met het bestemmingsplan. Het ontwerpbestemmingsplan en de omgevingsvergunning hebben van 20 juli 2023 tot en met 30 augustus 2023 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijze ingekomen tegen het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning. Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning kunnen door de gemeenteraad worden vastgesteld.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Vlaskapel ong. Zeeland (303.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststellen bestemmingsplan Vlaskapel ong Zeeland (55.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Verbeelding bestemmingsplan Vlaskapel ong. Zeeland (364.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2. Toelichting en bijlagen bestemmingsplan Vlaskapel ong. Zeeland (34.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3. Regels bestemmingsplan Vlaskapel ong. Zeeland (664.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.f - Raadsvoorstel Tweede juridisch-technische aanpassing van de Verordening fysieke leefomgeving
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet bundelt 26 wetten en tal van regels en voorschriften over de fysieke leefomgeving in één wet. In de Verordening Fysieke Leefomgeving wordt naar verschillende wetten verwezen die na inwerkingtreding van de Omgevingswet niet meer bestaan, waardoor deze bepalingen niet meer rechtsgeldig zijn. Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er geen bestemmingsplannen meer, maar één omgevingsplan. Dit is in eerste instantie een tijdelijk omgevingsplan van rechtswege en bestaat uit de volgende onderdelen: • De bestemmingsplannen (zoals deze golden op 31-12-2023); • Verschillende rijksregels; • Diverse gemeentelijke verordeningen, waaronder de erfgoedverordening. De gemeente Maashorst heeft geen aparte erfgoedverordening, maar heeft deze bepalingen in hoofdstuk 8 van de Verordening Fysieke Leefomgeving staan. Iedere gemeente heeft tot eind 2031 de tijd om een nieuw omgevingsplan vast te stellen. Het is niet mogelijk om kleine aanpassingen te maken aan het tijdelijke omgevingsplan.
- Getekend raadsvoorstel Besluit tot wijziging Verordening fysieke leefomgeving gemeente Maashorst (249.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Besluit tot wijziging Verordening fysieke leefomgeving gemeente Maashorst (784.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Was-wordt-tabel technische aanpassing Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Maashorst (92.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7 - BESPREEKPUNTEN
Na commissiebehandeling is duidelijk of een agendapunt als hamer- of bespreekstuk wordt opgevoerd. Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.
-
7.a - Initiatiefvoorstel asielzoekers verdelen over kernen gemeente Maashorst
Op 4 juli 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders het besluit genomen om uit te spreken dat het college wil meewerken aan het verzoek van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) met betrekking tot de realisatie van een tijdelijke opvanglocatie van het COA in het Van der Valk-hotel Uden-Veghel voor maximaal 300 asielzoekers, gedurende een periode van maximaal 3 jaar. UdenPluslanderd, de SP en Gewoon Uden vinden het onverstandig om een grote groep van 300 asielzoekers op te vangen in het Van der Valk-hotel. De fracties menen dat zowel de inwoners van de omgeving als de asielzoekers zelf hierbij niet gebaat zijn. Zij vinden het beter om 225 asielzoekers op te vangen, conform de regionale opvangopgave, en dit te doen verspreid over de kernen van Maashorst. Dit heeft geleid tot dit initiatiefvoorstel.
Voorgesteld besluit
1. Niet langer mee te werken aan het verzoek van het COA met betrekking tot de realisatie van een tijdelijke opvanglocatie van het COA voor 300 asielzoekers in het Van der Valk-hotel Uden-Veghel.
2. Bij het COA aan te geven dat de gemeente Maashorst in plaats hiervan enkel bereid is om mee te werken aan het opvangen van 225 asielzoekers die verspreid worden over de kernen van de gemeente Maashorst.
- Initiatiefvoorstel Asielzoekers verdelen over kernen gemeente Maashorst (2.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit Asielzoekers verdelen over kernen gemeente Maashorst (80.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Brief zienswijze college op initiatiefvoorstel asielzoekers verdelen over kernen gemeente Maashorst (95.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Reactie op zienswijze van het college op Initiatiefvoorstel asielzoekers verdelen over kernen gemeente Maashorst (37.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording college op reacties UdenPlusLanderd en SP op de zienswijze van het college op het initiatiefvoorstel (99.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.b - Raadsvoorstel Beleidskader Armoede & Schulden 2024-2028
Als onderdeel van de harmonisatie van ons beleid is het Beleidskader Armoede & Schulden 2024-2028 opgesteld. Op grond van artikel 2 lid 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening wordt de raad verzocht het beleidskader vast te stellen.
- Getekend raadsvoorstel Beleidskader armoede en schulden 2024-2028 (502.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Beleidskader Armoede & Schulden 2024-2028 (77.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Beleidskader Armoede & Schulden 2024-2028 (665.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Getekende Begrotingswijziging 3 Beleidskader Armoede & Schulden 2024-2028 (332.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Notulen overleg ASD AWI 12102023 (62.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden technische vraag van UdenPlusLanderd over adviesrecht bij schuldenbewind (22.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden technische vraag van SP over het werken als zelfstandige onder de Participatiewet (24.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden technische vragen UdenPlusLanderd over Beleidskader Armoede en Schulden (26.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Amendement Maximale duur Voedselbank (SP) (32.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Motie Verhogen van grens naar 130% van het wettelijk minimum inkomen voor gezinnen met kinderen (SP) (33.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.c - Raadsvoorstel Beleidsplan 2024-2027 en Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Brabant-Noord
Op grond van artikel 14 en 15 van de Wet Veiligheidsregio’s stelt de veiligheidsregio één keer in de vier jaar een beleidsplan vast. Voorafgaand aan de vaststelling overlegt de burgemeester met de gemeenteraad over het ontwerp. Het beleidsplan is mede gebaseerd op een risicoprofiel. Dit wordt vastgesteld door het bestuur na overleg met de gemeenteraden, waarbij het bestuur tevens verzoekt wensen kenbaar te maken over het in het beleidsplan op te nemen beleid. Beide stukken worden nu in samenhang met elkaar aangeboden aan de gemeenteraden voor een zienswijze, zodat het algemeen bestuur ze in haar vergadering van 30 november 2023 vast kan stellen. Hieraan is voorafgegaan dat het concept Risicoprofiel en de Strategische Koers (basis voor het beleidsplan) in de regionale raadsbijeenkomsten van oktober 2022 en mei 2023 aan de orde zijn gekomen.
3-11: op verzoek van de commissie Samenleving en Bestuur heeft het college een aangepaste zienswijzebrief vastgesteld. Zowel de aangepaste zienswijzebrief als de originele versie staan bij de stukken.
- Getekend raadsvoorstel Beleidsplan 2024-2027 en regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Brabant-Noord (555.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Beleidsplan 2024-2027 en Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Brabant-Noord (51.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1. Zienswijzeverzoek VRBN (381.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2. Concept Beleidsplan 2024-2027 VRBN (785.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3. Concept Regionaal Risicoprofiel 2024-2027 VRBN (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4. Gemeentelijke pagina Regionaal Risicoprofiel gemeente Maashorst (116.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Concept zienswijzebrief VRBN (aangepaste versie) (80.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Concept zienswijzebrief VRBN (originele versie) (73.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Gedeeltelijk antwoord op technische vraag CDA over behouden vrijwilligheid en vrijwilligers brandweer (98.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Definitive antwoorden op technische vraag CDA over behouden vrijwilligheid en vrijwilligers brandweer (24.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.d - Raadsvoorstel Harmonisatie milieuregelgeving
In het kader van de Wet algemene regels herindeling (Arhi) wordt de bestaande regelgeving op het gebied van milieu geharmoniseerd. De Wet stelt namelijk dat alle regelgeving van de voormalige gemeenten Landerd en Uden komt te vervallen op 1 januari 2024. Om de milieuregelgeving te behouden wordt deze nu geharmoniseerd voor de gemeente Maashorst, en bij dezen aan de raad voorgelegd.
- Getekend raadsvoorstel Harmonisatie milieuregelgeving (714.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit 1 Verordening geurhinder en veehouderij gemeente Maashorst (262.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit 2 Beleidsregel geur en ruimtelijke plannen gemeente Maashorst (192.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit 3 Handreiking veehouderij en volksgezondheid 2.0 (3.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit 4 Intrekken Destructieverordening en Beleidsregel acceptatie van deskundigen voor het keuren van mestbassins inclusief afdekking (54.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 behorende bij Verordening geurhinder en veehouderij Interim geurgebiedsvisie Maashorst (4.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording Technische vraag GroenLinks over bijlage 2 bij raadsbesluit 1 raadsvoorstel Harmonisatie milieuregelgeving (58.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording Technische vraag GroenLinks over geurnormen raadsvoorstel Harmonisatie milieuregelgeving (57.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording Technische vraag VVD over Harmonisatie milieuregelgeving (22.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.e - Raadsvoorstel Delegeren onderdelen omgevingsplan
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft betrekking op alles in de ruimte waarin we wonen, werken en verblijven: onze leefomgeving. De wet bundelt 26 bestaande wetten binnen het ruimtelijk domein tot één integrale nieuwe wet. Deze bestaande wetten, waaronder de huidige Wet ruimtelijke ordening (Wro) komen per 1 januari 2024 te vervallen.
Vanaf 1 januari 2024 heeft iedere gemeente direct een (tijdelijk) omgevingsplan van rechtswege dat alle bestemmingsplannen van die gemeente vervangt. Bestaande regels uit bestemmingsplannen gaan op dat moment op in het omgevingsplan. Uiteindelijk moet worden toegewerkt naar een definitief omgevingsplan dat uiterlijk 1 januari 2032 gereed moet zijn. Net als onder de huidige Wro moet bij inwerkingtreding van de Omgevingswet duidelijk zijn hoe bevoegdheden tussen raad en college zijn geregeld. De Omgevingswet biedt de mogelijkheid om het wijzigen van onderdelen van het omgevingsplan te delegeren van de raad aan het college. Aan de hand van dit voorstel neemt de raad een besluit over het delegeren van de besluitvorming over specifiek benoemde onderdelen van het omgevingsplan van uw raad naar het college.
- Getekend raadsvoorstel Delegeren onderdelen omgevingsplan (295.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Delegeren en onderdelen omgevingsplan (84.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 ter informatie - Toelichting op categorieën van gevallen (20.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.f - Raadsvoorstel Adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteit
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft betrekking op alles in de ruimte waarin we wonen, werken en verblijven: onze leefomgeving. De wet bundelt 26 bestaande wetten binnen het ruimtelijk domein tot één integrale nieuwe wet. Deze bestaande wetten, waaronder de huidige Wet ruimtelijke ordening (Wro) komen per 1 januari 2024 te vervallen.
Net als onder de huidige Wro moet bij inwerkingtreding van de Omgevingswet duidelijk zijn hoe bevoegdheden tussen raad en college zijn geregeld en hoe de omgeving wordt betrokken bij omgevingsplanactiviteiten. Als een nieuw initiatief niet past in het omgevingsplan, kan een omgevingsvergunning worden verleend in afwijking van het omgevingsplan. Het gaat dan om een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (Bopa) waarbij vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet een advies van de gemeenteraad gevraagd wordt en over het vaststellen van de lijst van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor vanaf deze datum verplichte participatie geldt. Aan de hand van dit voorstel neemt de raad een besluit over de categorieën van gevallen waarvoor de gemeenteraad bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten een bindend advies geeft en wanneer sprake is van verplichte participatie door de initiatiefnemer.
Voorgesteld besluit
1. Vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij de gemeenteraad als adviseur wordt aangewezen;
2. vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij participatie door de initiatiefnemer verplicht is;
3. te besluiten de lijsten uit bovenstaande besluiten 1 en 2 uiterlijk één jaar na de invoeringsdatum van de Omgevingswet te evalueren.
- Getekend raadsvoorstel Adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteit (468.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteit (94.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 ter informatie - Handreiking omgevingsdialoog (692.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.g - Raadsvoorstel Introductie Duurzame Doelen Agenda 2026-2050
In de Omgevingsvisie van de gemeente Maashorst zijn strategische kaders voor duurzame ontwikkeling geformuleerd. Duurzame ontwikkeling dient te worden geborgd in het hele domein van de fysieke leefomgeving. Zodat de keuzes die we maken direct een bijdrage leveren aan het behalen van doelen uit onder andere: het Klimaatakkoord, het Deltaplan, Ruimtelijke Adaptatie, het uitvoeringsprogramma Circulaire Economie en het Schone Lucht Akkoord. Om duurzame ontwikkeling te borgen in het hele domein van de fysieke leefomgeving is het formuleren van concrete doelen op korte, middellange en lange termijn essentieel. Deze doelen werken we uit in vooralsnog zes Duurzame Doelenagenda’s. De Sustainable Development Goals (SDGS) dienen als een kompas en zorgen voor structuur in de agenda’s.
- Getekend raadsvoorstel Introductie Duurzame Doelen Agenda 2026-2050 (388.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Duurzame doelen agenda Veerkrachtig & Soortenrijk (52.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Introductie Duurzame Doelen 2026-2050 (2.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.h - Raadsvoorstel Duurzame Doelen Agenda Veerkrachtig & Soortenrijk (Klimaatadaptatie & Biodiversiteit)
In de Omgevingsvisie van de gemeente Maashorst zijn strategische kaders voor duurzame ontwikkeling geformuleerd. Duurzame ontwikkeling dient te worden geborgd in het hele domein van de fysieke leefomgeving. Zodat de keuzes die we maken direct een bijdrage leveren aan het behalen van doelen uit onder andere: het Klimaatakkoord, het Deltaplan, Ruimtelijke Adaptatie, het uitvoeringsprogramma Circulaire Economie en het Schone Lucht Akkoord. Om duurzame ontwikkeling te borgen in het hele domein van de fysieke leefomgeving is het formuleren van concrete doelen op korte, middel en lange termijn essentieel. Deze doelen werken we uit in vooralsnog zes Duurzame Doelenagenda’s. De Sustainable Development Goals dienen als een kompas en zorgen voor structuur in de agenda’s.
- Getekend raadsvoorstel Duurzame Doelen Agenda Veerkrachtig & Soortenrijk (489.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Duurzame doelen agenda Veerkrachtig & Soortenrijk (52.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Duurzame Doelen Agenda Veerkrachtig & Soortenrijk (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.i - Raadsvoorstel Beleidsplan Openbare Verlichting 2024-2027
De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van haar eigendommen. Daar vallen onder andere riolering, openbare verlichting, groen en wegen onder. Door de fusie tussen voormalig gemeente Uden en Landerd moeten beleidsplannen volgens de wet Arhi (Algemene regels herindeling) geharmoniseerd worden. Het is een bevoegdheid van de gemeenteraad om beleidsplannen voor het beheer en onderhoud aan de openbare verlichting vast te stellen. Het beleidsplan Openbare verlichting is opgesteld voor de periode 2024-2027.
- Getekend raadsvoorstel Beleidsplan Openbare Verlichting 2024-2027 (360.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Beleidsplan Openbare Verlichting 2024-2027 (2.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Beleidsplan Openbare Verlichting 2024-2027 (59.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Getekende Begrotingswijziging 2 Openbare Verlichting (118.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoord op technische vraag GroenLinks over raadsvoorstel Beleidsplan openbare verlichting 2024-2027 (52.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoord op technische vragen Jong Maashorst over zebrapaden (24.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoord op technische vraag VVD over parken en hondenuitlaatplaatsen (25.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Motie Zebrapaden (Jong Maashorst) (35.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- (Ingetrokken) Motie Verlichting van parken en hondenuitlaatplaatsen (VVD) (33.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8 - Nadere inlichtingen na beantwoording schriftelijke vragen Omvorming Vloetstraat tot fietsstraat
Op 4 augustus 2023 heeft de VVD schriftelijke vragen gesteld over de verkeerssituatie op en rond de Vloetstraat in Volkel. Hierop heeft het college op 26 september 2023 [antwoord gegeven](https://maashorst.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Document/226b42c8-fcf4-4e98-93e8-8545a9b37ef6?documentId=a67f1755-56a7-46c0-a0c2-7d78f2aa4661). Deze beantwoording roept bij de VVD vragen op. Op grond van artikel 54, zesde lid, van het Reglement van orde kan bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering nadere inlichtingen gevraagd worden over het door het college gegeven antwoord. De VVD heeft aangegeven hiervan gebruik te willen maken. Tevens wil de VVD naar aanleiding van de antwoorden een motie indienen.
- 9 - Sluiting