Raadsvergadering 27 juni 2024
- Plaats
- Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Tijd
- 19:30 uur
- Voorzitter
- Hans van der Pas
De vergadering is te bekijken via [Raadsvergadering (royalcast.com)](https://channel.royalcast.com/maashorst/#!/maashorst/20240627_1)
Documenten
Agenda
- 1 - Opening en mededelingen
- 2 - Vaststelling agenda en trekking nummer voor hoofdelijke stemmingen
-
3 - Vaststelling besluitenlijst van de raadsvergadering van 23 mei 2024
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
-
4 - Ingekomen stukken (inclusief raadsinformatiebrieven en afdoening zaken)
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
-
5 - Rondvraag
Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.
26-06-2024: De heer Segers (SP) heeft vragen aangemeld over de motie ‘Verhogen van grens naar 130% van het wettelijk minimum inkomen voor gezinnen met kinderen’. De aangenomen motie van 16 november 2023 over deze rondvraag is hieraan toegevoegd.
- Rondvraag SP over motie 46 Verhogen van grens naar 130% van het wettelijk minimum inkomen voor gezinnen met kinderen (61.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage Aangenomen Motie Verhogen van grens naar 130% van het wettelijk minimum inkomen voor gezinnen met kinderen (16 november 2023) (80.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6 - HAMERPUNTEN
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.
-
6.1 - Raadsvoorstel | Verduurzamen sporthal De Stigt
In Uden staat een Sporthal, genaamd de Stigt. De gemeente wil dit gebouw verduurzamen, bijvoorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen en het isoleren van het dak. Landelijk is namelijk afgesproken dat we zoveel mogelijk CO2-neutrale gebouwen willen hebben.
Bij Sporthal de Stigt moet de dakbedekking vervangen worden. Dit kan goed gecombineerd worden met het isoleren van het dak. Ook is er een subsidie beschikbaar om te verduurzamen. Voorwaarde is wel dat het werk voor april 2025 klaar moet zijn.
Daarom vraagt de gemeente aan de gemeenteraad om Sporthal De Stigt nu te verduurzamen. In het raadsvoorstel legt de gemeente uit waarom en wat dit bijvoorbeeld voor de begroting betekent. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit voorstel.
- Getekend raadsvoorstel Verduurzamen sporthal De Stigt (398.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Verduurzamen sporthal De Stigt (283.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - 18e begrotingswijziging 2024 Verduurzamen Sporthal de Stigt (311.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.2 - Raadsvoorstel | Toestemming vaststellen Gemeenschappelijke Regeling GGD Hart voor Brabant
De GGD Hart voor Brabant bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van alle burgers, met speciale aandacht voor kwetsbare inwoners en jeugd. De GGD doet dit voor 19 gemeenten. In de ‘Gemeenschappelijke Regeling’ staat concreet omschreven wat de GGD moet doen.
Eind 2023 heeft de GGD Hart voor Brabant de eerste versie van de Regeling 2024 aan alle 19 gemeenten laten zien. Alle deze gemeenteraden mochten toen feedback geven. Op basis daarvan is de Regeling op een aantal punten aangepast. Nu is er dus een tweede (definitieve) versie. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit plan.
- Getekend raadsvoorstel Toestemming vaststellen Gemeenschappelijke Regeling GGD Hart voor Brabant (365.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Toestemming vaststellen Gemeenschappelijke Regeling GGD Hart voor Brabant (284.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Definitieve ontwerpregeling GR GGD HvB 2024 (302.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Aanbiedingsbrief vastgestelde GR aan gemeenten (99.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Reactie GGD HvB op ingekomen zienswijzen (145.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Collegebesluit GR GGD HvB 2024 (111.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.3 - Raadsvoorstel | Jaarstukken 2023, begrotingswijziging 2024 en begroting 2025 GGD Hart voor Brabant
De GGD HvB is de gemeenschappelijke regeling (GR) van 19 gemeenten waarin taken op het gebied van volksgezondheid en jeugdzorg zijn belegd met als wettelijke basis de WPG (Wet Publieke Gezondheid). De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van alle burgers, met speciale aandacht voor kwetsbare inwoners en de jeugd.
Nu worden de begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025 ‘investeren in publieke gezondheid’ aan u voorgelegd.
In februari 2024 is de kadernota 2025 GGD HvB aan u voorgelegd waarop u een zienswijze heeft gegeven. In de kadernota 2025 is het traject Transitie naar een toekomstbestendige GGD vermeld. De GGD verwachtte hiervoor kosten te maken die de GGD niet kan opvangen in de eigen begroting en zou nog met een plan komen voor de financiering. Dit is nu verwerkt in de voorliggende begrotingswijziging 2024.
De begroting 2025 geeft aan welke belangrijkste inhoudelijke en financiële uitgangspunten de GGD hanteert voor 2025. De belangrijkste wijziging ten opzichte van de kadernota 2025 is dat de middelen voor de Transitie naar een toekomstbestendige GGD zijn opgenomen in de begrotingswijziging 2024.
21 juni 2024: het college heeft op 18 juni 2024 een gewijzigde versie van het raadsvoorstel, het concept-raadsbesluit en de begrotingswijziging vastgesteld. Het betreft een betere formulering van beslispunt 3 en een technische verbetering van dit beslispunt in de begrotingswijziging 2024. Door dit beslispunt is helder gemaakt welk bedrag eenmalig ten laste van de algemene reserve 2024 wordt gebracht (€ 217.621) en welk deel vanaf 2024 structureel ten laste van het begrotingsresultaat (€ 13.900) komt. Overigens in de begrotingswijziging is het structurele deel eenmalig ten laste van het begrotingsresultaat 2024 gebracht, omdat het structurele deel vanaf 2025 al is verwerkt in de kadernota 2025.
- Getekend raadsvoorstel - Jaarstukken 2023, begrotingswijziging 2024 en begroting 2025 GGD Hart van Brabant (357.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit - Jaarstukken 2023, begrotingswijziging 2024, begroting 2025 GGD Hart van Brabant (254.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsvoorstel | Jaarstukken 2023, begrotingswijziging 2024 en begroting 2025 GGD Hart van Brabant (oude versie) (115.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Jaarstukken 2023, begrotingswijziging 2024, begroting 2025 GGD Hart van Brabant (oude versie) (37.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Eerste wijziging begroting 2024 GGD HvB (327.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - GGD HvB_Begroting 2025 'Investeren in publieke gezondheid' (5.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Begrotingswijziging GGD HvB 2024 (oude versie) (22.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - 19e begrotingswijziging GGD HvB 2024 (102.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - GGD HvB_Jaarstukken 2023 'Gelijke kansen op gezond leven' (7.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - GGD HvB_Cijfers per Gemeente 2023 (2.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Concept Accountantsverslag 2023 (840.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toekomstbestendige GGD Transitieplan (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.4 - Raadvoorstel | Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (GR-KCV)
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) is een besluit waarin deelnemers afspraken maken over hoe ze samenwerken. Dit besluit kan leiden tot het oprichten van een organisatie. Het Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost is daar een voorbeeld van. Het doel van dit collectief is het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van kwalitatief hoogwaardig en kleinschalig vervoer in de regio.
Aan dit collectief doen zeven gemeenten en Provincie Noord-Brabant mee. Provincie Noord-Brabant geeft aan na de wijziging de deelname stop te zetten. Door een wijziging in de wet was het nodig om de GR van Kleinschalig Collectief Vervoer aan te passen. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen deze nieuwe, aangepaste GR.
- Getekend raadsvoorstel Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (377.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Wijziging GR Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (GR-KCV) (283.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Ontwerp Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer (GR-KCV) (222.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Concept Mandaat volmacht (68.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Concept samenwerkingsovereenkomst (113.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.5 - Raadsvoorstel | Gemeenschappelijk Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer (GR-KCV) Jaarstukken 2023 en begroting 2025
Het Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (KCV) brengt het kleinschalig vervoer in de regio in stand, houdt de kwaliteit ervan op orde, ontwikkelt het en zorgt dat het in stand blijft. Aan dit collectief doen zeven gemeenten en Provincie Noord-Brabant aan mee. Het KCV biedt aan al deze partijen de volgende twee documenten aan:
Jaarrekening 2023. Hierin staat welke kosten KCV allemaal in 2023 heeft gemaakt. Dit document krijgt de gemeenteraad ter informatie aangeboden.
Begroting 2025: De KCV geeft in de begroting aan welke kosten zij verwacht te maken in 2025. Hierbij is er ook sprake van een financiële meevaller.
Alle gemeenten en de provincie krijgen nu de kans om hun mening over de begroting te geven. Als zij een opmerking hebben of ze zijn het niet mee eens met wat er staat, dan kunnen ze dit aangeven. Ze dienen dan, zoals dat heet, een zienswijze in.
De gemeente van Maashorst heeft de begroting beoordeeld en vraagt aan de gemeenteraad van Maashorst om geen zienswijzen in te dienen en het budget dat vrijkomt ter verwerken in de Kadernota 2025. De gemeente vraagt, met andere woorden, aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen het voorstel.
- Getekend raadsvoorstel Jaarstukken 2023 en Begroting 2025 _ Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (528.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend Raadsbesluit GR-KCV Jaarstukken 2023 en begroting 2025 (284.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Jaarstukken 2023 GR-KCV (3.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Factsheet Maashorst jaarstukken 2023 GR-KCV (101.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Begroting 2025 GR-KCV (2.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Aanbiedingsbrief Begroting 2025 en Jaarstukken 2023 GR-KCV (128.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.6 - Raadsvoorstel | Programmabegroting 2025 Veiligheidsregio Brabant-Noord
Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vraagt de 11 deelnemende gemeenteraden hun zienswijze te geven op de Programmabegroting 2025.
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio beslist op 4 juli 2024 over de Programmabegroting. Het algemeen bestuur betrekt daarbij alle zienswijzen. In de zienswijzen geven de gemeenteraden hun mening over de concept Programmabegroting 2025. De deelnemende gemeenten kunnen zo invloed uitoefenen op het beleid en de (inwoner) bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio. Eerder spraken alle gemeenteraden zich positief uit over de Kaderbrief 2025, die de basis vormt voor deze programmabegroting. De gemeenten worden verzocht om uiterlijk 1 juli 2024 hun zienswijzen kenbaar te maken.
Eerdere jaren werd met het zienswijzeverzoek voor de programmabegroting ook de jaarrekening aangeboden en werd een zienswijze gevraagd op de resultaatbestemming. Dit laatste is nu belegd bij het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio. Over de Jaarrekening 2023 en resultaatbestemming bent u in april jl. reeds door de Veiligheidsregio geïnformeerd.
- Getekend raadsvoorstel Zienswijze Programmabegroting 2025 Veiligheidsregio Brabant-Noord (369.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Zienswijze Programmabegroting 2025 Veiligheidsregio Brabant-Noord (284.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Concept Programmabegroting 2025 (1.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Brief gemeenteraden zienswijzeverzoek VRBN Programmabegroting 2025 (161.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.7 - Raadvoorstel | Verlenen toestemming raad wijziging GR Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
In 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd. Met de gewijzigde wet wil de wetgever de betrokkenheid van gemeenteraden bij het bestuur van gemeenschappelijke regelingen te verbeteren. Op grond van deze wetswijziging moet ook de gemeenschappelijk regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant worden aangepast. Deze gemeenschappelijke regeling regelt de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De uitvoering van de Wsw kent sinds 2015 een sterfhuisconstructie omdat instroom in de Wsw niet meer mogelijk is. De uitvoering van de Wsw door het Werkvoorzieningschap is dan ook beleidsarm.
Een aantal wijzigingen in deze gemeenschappelijke regeling volgen direct uit de wet en golden meteen op 1 juli 2022. De andere wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 geïmplementeerd zijn.
De gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant is een zogenaamde ‘collegeregeling’. Wijziging van deze regeling is dan ook een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders. Echter, alvorens het college komt tot definitieve besluitvorming, moet de raad in de gelegenheid worden gesteld om zijn zienswijze naar voren te brengen en vervolgens om toestemming te geven voor de gewijzigde regeling. Dit gebeurt in twee afzonderlijke raadsvergaderingen, die van 4 april 2024 en die van 27 juni 2024.
In de raadsvergadering van 4 april 2024 is aan uw raad gevraagd om een zienswijze te geven over de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieninschap Noordoost-Brabant. Het college heeft u geadviseerd het eens te zijn met de door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap voorgestelde aanpassingen. Dit advies heeft u gevolgd, door het volgende te besluiten: “Eens te zijn met het ontwerp van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant, omdat de voorgestelde wijzigingen recht doen aan de status van de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw)”.
- Getekend raadsvoorstel Wijziging gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (370.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Wijziging gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap NOB (284.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Aanbiedingsbrief 13 november 2023 AB Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (159.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Concept Gemeenschapppelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (168.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Brief 8 april 2024 AB Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (51.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Amendement gemeenteraad Oss 7 maart 2024 (137.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.8 - Raadsvoorstel | Begroting 2025 en jaarrekening 2023 Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noordoost
Het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noordoost (RBL BNO) zet zich in voor bijvoorbeeld de leerplicht en het aanpakken van voortijdige schoolverlaters. Zij doet dit voor zes gemeenten. Het RBK BNO biedt aan al deze partijen de volgende twee documenten aan:
**Jaarrekening 2023:**Hierin staat welke kosten RBL BNO allemaal in 2023 heeft gemaakt. Dit document krijgt de gemeenteraad ter informatie aangeboden.
**Begroting 2025:**De RBL BNO geeft in de begroting aan welke kosten zij verwacht te maken in 2025. En welke projecten zij daarvoor willen uitvoeren.
Alle gemeenten en de provincie krijgen nu de kans om hun mening over de begroting te geven. Als zij een opmerking hebben of ze zijn het niet mee eens met wat er staat, dan kunnen ze dit aangeven. Ze dienen dan, zoals dat heet, een zienswijze in.
De gemeente van Maashorst heeft de begroting beoordeeld en vraagt aan de gemeenteraad van Maashorst om geen zienswijzen in te dienen. De gemeente vraagt, met andere woorden, aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen het voorstel.
- Getekend raadsvoorstel Begroting 2025 en jaarrekening 2023 Regionaal Bureau Leerplicht NOB (392.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Begroting 2025 en jaarrekening 2023 Regionaal Bureau Leerplicht NOB (285.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Begroting 2025 RBL BNO en jaarstukken 2023 RBL BNO (263.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Aanbiedingsbrief concept begroting 2025 en realisatie 2023 (335.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Brief geen zienswijze begroting 2025 Regionaal Bureau Leerplicht Noordoost (RBL BNO) (70.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.9 - Raadsvoorstel | Toestemming vaststellen Gemeenschappelijke Regeling RAV Brabant Midden-West-Noord
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) is een besluit waarin deelnemers afspraken maken over hoe ze samenwerken. Dit besluit kan leiden tot het oprichten van een organisatie. De Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV Brabant MWN) is daar een voorbeeld van. Bij deze regeling zijn 35 gemeenten aangesloten. Gemeente Maashorst is er daar één van.
De GR was aan een update toe. RAV Brabant MWN heeft de GR daarom eind 2023 als concept aan alle gemeenten en de provincie voorgelegd. Als zij een opmerking hadden over de regeling of ze waren het er niet mee eens, dan konden ze dit aangeven. Ze dienen dan, zoals dat heet, een zienswijze in.
Gemeente Maashorst heeft dat niet gedaan, 26 andere gemeenten wel. Op basis daarvan is de GR aangepast. Deze nieuwe, aangepaste versie biedt de RAV Brabant MWN via dit opnieuw aan. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om hier ‘ja’ tegen te zeggen.
- Getekend raadsvoorstel Toestemming vaststellen Gemeenschappelijke Regeling RAV Brabant MWN (322.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Toestemming vaststellen Gemeenschappelijke Regeling RAV Brabant MWN (284.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - GR RAV BMWN versie 8 wijzigingsvoorstel def (167.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Aanbiedingsbrief 2e wijzigingsvoorstel GR RAV versie 8 (141.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Overzicht verwerkte zienswijzen en adviezen (169.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.10 - Raadsvoorstel | Ontwerp begroting 2025 Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Het Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC) beheert archieven en zorgt dat het algemene publiek kennismaakt met de Brabantse geschiedenis. Zij doet dit voor tien gemeenten, twee waterschappen en het Rijk. Hiervoor maken zij kosten. Daarom maken ze elk jaar een begroting. Deze leggen zij voor aan die gemeenten, waterschappen en het Rijk, want deze partijen delen samen de kosten. Het BHIC heeft nu een begroting gemaakt voor 2025. De gemeente heeft deze begroting beoordeeld en vraagt in dit raadsvoorstel aan de gemeenteraad of ze ‘ja’ willen zeggen tegen deze begroting.
- Getekend raadsvoorstel Ontwerp begroting 2025 Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC) (372.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Ontwerp begroting 2025 Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC) (284.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Aanbieding jaarstukken door BHIC (51.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Ontwerp begroting 2025 BHIC (2.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Zienswijze aan het BHIC (71.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Jaarrekening 2023 BHIC (2.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Jaarverslag 2023 BHIC (7.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.11 - Raadsvoorstel | Vaststelling Bestemmingsplan Bedafseweg ong. (naast 11), Uden
In het buitengebied van Uden, aan de Bedafseweg ligt een perceel, direct ten westen van het perceel Bedafseweg 11. Een initiatiefnemer wil daar een woning bouwen. Om dit te mogen doen, is eerst toestemming van de gemeenteraad nodig. Daarom heeft de initiatiefnemer een plan gemaakt.
Iedereen kon zes weken lang het plan bekijken. Als je een opmerking hebt over het plan of je bent het er niet mee eens, dan kun je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Dit heeft één iemand gedaan. Op basis daarvan is het plan aangepast. De gemeente heeft het plan beoordeeld en geeft aan dat het plan in orde is. De gemeente vraagt dan ook aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen het plan.
- Getekend raadsvoorstel Vaststelling Bestemmingsplan Bedafseweg ong. (naast 11), Uden (377.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststelling Bestemmingsplan Bedafseweg ong. (naast 11), Uden (285.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijzen (878.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting 14-05-2024 (22.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Toelichting bijlage 1 - Landschappelijke inpassing (7.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting bijlage 2 - Bodemonderzoek (19.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 3 - Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai (12.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 4 - Verantwoording groepsrisico (beperkt) toxisch (941.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 5 - Stappenplan GGD (681.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 6 - Quickscan Flora en Fauna (10.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 7 - Natuurtoets (1.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 8 - Certificaat Ruimte voor Ruimte (381.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting bijlage 9 - Omgevingsdialoog (949.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Verbeelding (686.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Regels 14-05-2024 (11.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Regels bijlage 1 - Nota Parkeernormen (6.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Regels bijlage 2 - Landschappelijke inpassing (7.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - Regels bijlage 3 - Akoestisch onderzoek (12.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.12 - Raadsvoorstel | Vaststelling bestemmingsplan Willibrordusweg 7 te Schaijk
In Schaijk, aan Willibrordusweg 7, staat een woning en een agrarisch bedrijf. De woning is een bedrijfswoning. Dat betekent dat er alleen de mensen mogen wonen die ook het bedrijf runnen. Nu wonen er mensen die niet aan het bedrijf gebonden zijn. Dit kan alleen als de woning geen ‘bedrijfswoning’ meer is, maar de status krijgt van een ‘plattelandswoning’.
De initiatiefnemer heeft dit verzoek uitgewerkt in een bestemmingsplan. Zes weken lang kon iedereen op dit plan reageren. Had je een opmerking of was je het er niet mee eens, dan kon je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. De provincie heeft een zienswijze ingediend. Deze zienswijze is beantwoord en besproken. Het plan hoefde niet te worden aangepast.
De gemeente heeft het plan beoordeeld en geeft aan het verzoek ingewilligd kan worden. In dit raadsvoorstel staat ook uitgelegd waarom ze dat vindt. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit raadsvoorstel.
- Getekend raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Willibrordusweg 7 te Schaijk (368.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststelling bestemmingsplan Willibrordusweg 7 te Schaijk (284.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijze (45.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting + bijlagen (27.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Regels (3.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Landschappelijke inpassing (20.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Verbeelding (427.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording Technische vraag UdenPlusLanderd over Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Willibrordusweg 7 te Schaijk (53.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.13 - Raadsvoorstel | Vaststelling Bestemmingsplan N264 deeltraject 1
De initiatiefnemer wil de N264 verbeteren. Bijvoorbeeld door parallelwegen aan te leggen, het oversteken te verbeteren vlakbij rotonde N264/N277 en meer groen te realiseren. De weg inclusief de kunstwerken, openbare verlichting en meubilair moet minimaal tien jaar na deze maatregelen in orde blijven, zonder groot onderhoud.
De initiatiefnemer heeft dit project uitgewerkt in een ontwerpbestemmingsplan. Zes weken lang kon iedereen op dit plan reageren. Had je een opmerking of was je het er niet mee eens, dan kon je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Er zijn zeven zienswijzen ingediend en op basis daarvan is het plan ook aangepast.
De gemeente heeft beide plannen beoordeeld en geeft aan dat het mogelijk is om dit plan uit te voeren. In dit raadsvoorstel staat ook uitgelegd waarom ze dat vindt. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit raadsvoorstel.
- Getekend raadsvoorstel Vaststelling Bestemmingsplan N264 deeltraject 1 (371.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststelling Bestemmingsplan N264 deeltraject 1 (284.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijzen (67.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting (21.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Regels (1.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Bijlagen bij toelichting (55.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Verbeelding (1.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.14 - Raadsvoorstel | Vaststelling bestemmingsplan Voor-Oventje 28-28a
Op Voor-Oventje 28-28a staat nu een bedrijfswoning met bedrijfsruimte. Een initiatiefnemer wil van deze bedrijfswoning een burgerwoning maken. Ook wil hij of zij van de bedrijfsruimte een woning maken. De initiatiefnemer heeft hiervoor een plan gemaakt.
Iedereen kon zes weken lang het plan bekijken. Als je een opmerking hebt over het plan of je bent het er niet mee eens, dan kun je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Dit heeft niemand gedaan. De gemeente heeft het plan beoordeeld en geeft aan dat het plan in orde is. De gemeente vraagt dan ook aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen het plan.
- Getekend raadsvoorstel bestemmingsplan Voor-Oventje 28-28a (369.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Voor-Oventje 28-28a (282.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Principebesluit 15-09-2020 (146.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting (4.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Regels (297.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Verbeelding (130.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 1 Formulier historische toets t.b.v. vrijstelling bodemonderzoek (147.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 2 Lijst van rechtstreeks toelaatbare aan huis gebonden activiteiten (22.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 3 Milieuzoneringslijst (32.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 4 Stikstofdepositieonderzoek Voor-Oventje (794.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 5 Projectberekening AERIUS_Wonen-aanlegfase (801.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 6 Projectberekening AERIUS_Wonen-gebruiksfase (805.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting bijlage 7 Rapportage Quickscan Flora en Fauna (1.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting bijlage 9 Plankaart bestaand bestemmingsplan (120.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting bijlage 10 Plankaart nieuw bestemmingsplan (126.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Toelichting bijlage 11 Verkennend bodemonderzoek (11.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.15 - Raadsvoorstel | Vaststelling bestemmingsplan Boekelsedijk 2, Uden
Een initiatiefnemer wil op de Boekelsedijk 2 in Uden een woonzorgcomplex realiseren. Er komen dan 16 wooneenheden voor jongvolwassenen met een lichamelijk en/of verstandelijke beperking. Hiervoor moet de bestaande woning worden gesloopt. De initiatiefnemer heeft dit idee uitgewerkt in een plan met een ontwerp.
Ook heeft hij of zij met de omgeving over het plan gesproken. Iedereen kon zes weken lang het plan bekijken. Als je een opmerking hebt over het plan of je bent het er niet mee eens, dan kun je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Dit heeft niemand gedaan. Met dit raadsvoorstel vraagt de gemeente aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit plan.
- Getekend raadsvoorstel Bestemmingsplan Boekelsedijk 2, Uden (373.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Bestemmingsplan Boekelsedijk 2, Uden (285.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Verbeelding, Toelichting en regels (3.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Bijlage 1 Verkeersonderbouwing (2.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Bijlage 2 Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai (3.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Bijlage 3 Verkennend bodemonderzoek (4.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Bijlage 4 Archeologisch bureauonderzoek (16.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Bijlage 5 Verantwoording groepsrisico (2.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Bijlage 6 Watertoets (3.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Bijlage 7 Ecologische quickscan (2.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Bijlage 8 Stikstofdepositieonderzoek (3.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Bijlage 9 Vleermuizenonderzoek (636.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Bijlage 10 Boomeffectanalyse (6.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Bijlage 11 Quickscan bedrijven en milieuzonering (14.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Bijlage 12 Stappenplan Handreiking Veehouderij en Volksgezondheid (1.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Bijlage 13 Aanmeldnotitie m.e.r. (132.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.16 - Raadsvoorstel | Vaststelling bestemmingsplan Bitswijk 9-11 te Uden
Een initiatiefnemer wil op het perceel aan Bitswijk 9-11 in Uden 5 grondgebonden woningen en 12 appartementen bouwen. Dit idee past op dit moment niet in het bestemmingsplan. Ieder stuk grond heeft namelijk een bepaalde functie. Alles wat je daar doet, bouwt of afbreekt, moet passen binnen dit zogeheten bestemmingsplan. Daarom heeft die persoon gevraagd of het bestemmingsplan veranderd kan worden. De gemeente heeft dit onderzocht en geeft aan dat dit kan.
Ook kon iedereen het plan van de initiatiefnemer bekijken. Als je een opmerking had over het plan of je was het er niet mee eens, dan kon je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Er zijn drie zienswijzen ingediend over verandering van uitzicht, verkeersituaties en het opstelpunt voor afvalcontainers. De zienswijzen zijn naar tevredenheid beantwoord. Het plan hoefde er niet door aangepast te worden. Wel zijn er kleine, ambtelijke wijzigingen aangebracht.
De gemeente heeft het volledige plan inmiddels beoordeeld en geeft aan dat het in orde is. De gemeente vraagt dan ook aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen het plan van de initiatiefnemer.
- Getekend raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Bitswijk 9-11 te Uden (390.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststelling bestemmingsplan Bitswijk 9-11 te Uden (284.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Toelichting (28.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting bijlage 1 inrichtingsschets (5.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Toelichting bijlage 2 Verkennend bodemonderzoek (17.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting bijlage 3 Maaiveldinspectie Bitswijk 9-11 (7.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 4 Historisch bodemonderzoek, verkennend bodemonderzoek en verkennend onderzoek naar asbest Bitswijk 11 (47.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 5 Actualisatie verkennende bodemonderzoeken (32.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 6 Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai (20.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 7 Besluit Hogere Waarde Wet geluidhinder (28.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 8 Akoestisch onderzoek industrielawaai (22.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 9 Advies veiligheidsregio (480.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting bijlage 10 Archeologisch bureau- en verkennend veldonderzoek d.m.v. boringen (28.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting bijlage 11 Archeologisch inventariserend veldonderzoek dmv proefsleuven en aanvullend een opgraving (36.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting bijlage 12 Selectieadvies archeologisch onderzoek (1.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Toelichting bijlage 13 Stikstofdepositie-onderzoek (9.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Toelichting bijlage 14 Ecologische quickscan (8.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - Toelichting bijlage 15 Nader ecologisch onderzoek (9.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 17 - Toelichting bijlage 16 Gegevens watertoets (10.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 18 - Toelichting bijlage 17 Aanmeldingsnotitie en vormvrije m.e.r.-beoordeling (4.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 19 - Toelichting bijlage 18 Participatie verslaglegging (1.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 20 - Toelichting bijlage 19 Zienswijzennota versie 11-05-2024 (1.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 21 - Regels (6.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 22 - Regels bijlage 1 Akoestisch onderzoek (20.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 23 - Regels bijlage 2 Nota parkeernormen (6.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 24 - Verbeelding (671.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.17 - Raadsvoorstel | Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan Duifhuizerweg 22
Aan de Duifhuizerweg 22 in Uden staat een oude boerderij. Deze boerderij is in 1798 gebouwd en heeft cultuurhistorische waarde. Een initiatiefnemer wil het pand herstellen en er een woning van maken. Dit idee past op dit moment niet in het bestemmingsplan. Ieder stuk grond heeft namelijk een bepaalde functie. Alles wat je daar doet, bouwt of afbreekt, moet passen binnen dit zogeheten bestemmingsplan.
Daarom heeft die persoon gevraagd of het bestemmingsplan veranderd kan worden. De gemeente heeft dit onderzocht en geeft aan dat dit kan. Ook heeft de initiatiefnemer met de omgeving over het plan gesproken. Iedereen kon vanaf 21 december zes weken lang het plan bekijken. Als je een opmerking hebt over het plan of je bent het er niet mee eens, dan kun je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Dit heeft niemand gedaan.
Nu ligt er dus dit raadsvoorstel. In het dit voorstel vraagt de gemeente aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen de wijziging.
- Getekend raadsvoorstel Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan Duifhuizerweg 22 (381.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Gewijzigd vaststellen bestemmingsplan Duifhuizerweg 22 (284.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Toelichting (21.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting bijlage 1 - Beschikking en redengevend beschrijving gemeentelijke monumentenlijst (3.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Toelichting bijlage 2 - Landschappelijk inrichtingsplan (688.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting bijlage 3 - Verkennend bodem- en asbestonderzoek (38.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 4 - Cultuurhistorisch advies (9.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 5 - Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai (10.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 6 - Ontwerpbesluit Hogere Waarde Wet geluidhinder (1.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 7 - Notitie woon- en leefklimaat (4.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 8 - Quickscan natuurwetgeving (9.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 9 - Stikstofberekening (8.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting bijlage 10 - Omgevingsdialoog (1.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Regels (8.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Regels bijlage 1 - Nota parkeernormen (8.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Regels bijlage 2 - Landschappelijk inrichtingsplan (688.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Regels bijlage 3 - Cultuurhistorisch advies (9.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - Verbeelding (544.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.18 - Raadsvoorstel | Vaststelling bestemmingsplan Nabbegat 12 Zeeland
Op Nabbegat 12 staat een veehouderij die vleeskalveren- en varkens heeft. Ook staan er enkele paarden. De initiatiefnemer wil stoppen met de vleesvarkens. In plaats daarvan wil hij of zij paarden houden en een pensionstalling beginnen. Hij of zij wil ook een paardenbak, longeercirkel en stapmolen aanleggen. De vleeskalveren blijven.
De initiatiefnemer heeft dit plan uitgewerkt in een bestemmingsplan. Ook is de initiatiefnemer met de omgeving in gesprek geweest. Zij hebben geen bezwaar. Iedereen kon zes weken lang het plan inzien. Had je een opmerking of was je het er niet mee eens, dan kon je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. De provincie heeft een zienswijze ingediend. Op basis daarvan is de toelichting aangepast.
De gemeente heeft het plan beoordeeld en geeft aan dat het kan worden uitgevoerd. In dit raadsvoorstel vraagt de gemeente aan de gemeenteraad dan ook om ‘ja’ te zeggen tegen dit raadsvoorstel.
- Getekend raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Nabbegat 12 Zeeland (369.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststelling bestemmingsplan Nabbegat 12 Zeeland (283.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Toelichting (28.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting bijlage 1 situatie (4.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Toelichting bijlage 2 bodemonderzoek (25.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Toelichting bijlage 3 geurberekeningen (10.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 4 stikstof aeriusberekening (9.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 5 landschappelijke verantwoording (14.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting bijlage 6 akoestisch onderzoek (41.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting bijlage 7 handreiking veehouderij en volksgezondheid (33.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting bijlage 8 quickscan flora en fauna (13.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting bijlage 9 omgevingsdialoog (841.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Regels (25.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Regels bijlage 1 bedrijvenlijst (3.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Regels bijlage 2 parkeren (1.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Regels bijlage 3 Landschapsplan (14.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Verbeelding (779.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - Nota van zienswijzen (611.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.19 - Raadsvoorstel | Toestemming vaststelling Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) is een besluit waarin deelnemers afspraken maken over hoe ze samenwerken. Dit besluit kan leiden tot het oprichten van een organisatie. De Omgevingsdienst Brabant Noord is zo’n organisatie. Bij deze regeling zijn provincie Noord-Brabant en elf gemeenten aangesloten. Gemeente Maashorst is er daar één van.
De Omgevingsdienst heeft de GR aan alle gemeenten en de provincie voorgelegd. Als zij een opmerking hadden over de regeling of ze waren het er niet mee eens, dan konden ze dit aangeven. Ze dienen dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Gemeente Maashorst heeft dat gedaan. Ze hadden een opmerking over de participatie en de archiefwet. Deze wijzigingen zijn door de Omgevingsdienst aangepast. Nu ligt de nieuwe, aangepaste versie klaar. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om hier ‘ja’ tegen te zeggen.
- Getekend raadsvoorstel Toestemming vaststelling Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Brabant Noord (344.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Toestemming vaststelling Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Brabant Noord (284.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Definitief concept Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Brabant Noord (162.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.20 - Raadsvoorstel | Jaarrekening 2023 en begroting 2025 Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
De Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) werkt aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Onder andere door te adviseren over milieu en natuur. Zij doen dit namens en voor de gemeenten in Noordoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
De ODBN heeft een jaarrekening 2023 en een begroting voor 2025 gemaakt. Hierin staat welke kosten zij hebben gemaakt en denken te gaan maken. Zij leggen deze twee overzichten voor aan alle gemeenten. De gemeente heeft naar deze documenten gekeken en geeft aan dat het in orde is. In dit raadsvoorstel leggen zij uit waarom ze dit vinden en vragen ze aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen de jaarrekening en begroting.
- Getekend raadsvoorstel jaarrekening 2023 en begroting 2025 Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) (407.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit jaarrekening 2023 en begroting 2025 Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) (284.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Brief reactie concept begroting Omgevingsdienst Brabant Noord (70.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1 - Jaarrekening 2023 Omgevingsdienst Brabant Noord (14.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 2 - Begroting 2025 Omgevingsdienst Brabant Noord (21.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.21 - Raadsvoorstel | Jaarrekening 2023, begroting 2025 en de 1e begrotingswijziging 2024 BSOB
De Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) heft en vordert de lokale belastingen en voert de waarderingen van WOZ-objecten uit. Zij doet dit namens en voor 12 gemeenten en twee waterschappen. Zij bieden aan al deze partijen de volgende drie documenten aan:
Jaarrekening 2023. Hierin staat welke kosten BSOB allemaal in 2023 heeft gemaakt. Dit document krijgt de gemeenteraad ter informatie aangeboden.
**1e begrotingswijziging 2024:**De kosten voor BSOB vallen hoger uit dan verwacht, onder andere doordat personeelskosten zijn gestegen. De BSOB vraagt via deze begrotingswijziging daarom om een extra bijdrage vanuit de gemeenten en waterschappen.
**Begroting 2025:**De BSOB geeft in de begroting aan welke kosten zij verwacht te maken in 2025.
Alle gemeenten en waterschappen krijgen nu de kans om hun mening over de begrotingswijziging en de begroting te geven. Als zij een opmerking hebben of ze zijn het niet mee eens met wat er staat, dan kunnen ze dit aangeven. Ze dienen dan, zoals dat heet, een zienswijze in.
De gemeente van Maashorst heeft beide documenten beoordeeld en vraagt aan de gemeenteraad van Maashorst om geen zienswijzen in te dienen en de extra bijdrage te betalen. De gemeente vraagt, met andere woorden, aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen de voorstellen.
- Getekend raadsvoorstel Jaarrekening 2023 begroting 2025 en de 1e begrotingswijziging 2024 BSOB (382.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Jaarrekening 2023 begroting 2025 en de 1e begrotingswijziging 2024 BSOB (286.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Jaarrekening 2023 begroting 2025 en de 1e begrotingswijziging 2024 BSOB (286.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Jaarstukken 2023 (606.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - 1e begrotingswijziging 2024 (1.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Ontwerpbegroting 2025 (2.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Aanbiedingsbrief BSOB (357.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Zienswijzebrief (84.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.22 - Raadsvoorstel | Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) BSOB
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) is een besluit waarin deelnemers afspraken maken over hun onderlinge samenwerking. Dit besluit kan leiden tot het oprichten van een organisatie. De Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) is zo’n organisatie. Bij deze regeling zijn twaalf gemeenten en twee waterschappen aangesloten. Gemeente Maashorst is er daar één van.
Door een wijziging in de wet was het nodig om de GR BSOB aan te passen. Alle gemeenten en waterschappen mochten reageren op deze aangepaste versie. Als zij een opmerking hadden over de regeling of ze waren het er niet mee eens, dan konden ze dit aangeven. Ze dienden dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Deze zienswijzen zijn verwerkt. Nu ligt de nieuwe, aangepaste versie klaar. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om hier ‘ja’ tegen te zeggen.
- Getekend raadsvoorstel Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) BSOB (344.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) BSOB (282.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Zienswijzebrief Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) BSOB (94.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - 2024 04 05 Aanbiedingsbrief Wijziging gemeenschappelijke regeling (GR) BSOB (319.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - 2024 03 28 GR BSOB 2024 (204.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - 2024 03 28 GR BSOB was - wordt (81.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.23 - Raadsvoorstel | Convenant RNOB
Sommige uitdagingen zijn te groot voor een gemeente of waterschap alleen. In Noordoost-Brabant werken daarom tien gemeenten en twee waterschappen samen aan maatschappelijke en economische uitdagingen. Deze samenwerking heet RNOB en hoe zij samenwerken is vastgelegd in een convenant. Iedere vier jaar kijken zij opnieuw naar het convenant om te bepalen of het aangepast moet worden.
Het Dagelijks Bestuur van de RNOB heeft daarom een concept samenwerkingsconvenant opgesteld. Ook heeft zij een financieel voorstel gemaakt. Alle gemeenten en waterschappen krijgen nu de kans om daar hun mening over te geven. Als zij een opmerking hebben over of ze zijn het niet mee eens met wat er staat, dan kunnen ze dit aangeven. Ze dienen dan, zoals dat heet, een zienswijze in. De gemeente heeft de documenten beoordeeld en vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen de voorstellen.
- Getekend raadsvoorstel bij convenant RNOB (393.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Convenant RNOB (345.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Samenwerkingsconvenant RNOB (181.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Aanbiedingsbrief Bestuur RNOB (123.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Oplegger bij het convenant (138.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Overzicht “De Raad aan zet in RNOB" (287.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Overzicht “AgriFood Capital” (3.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Overzicht “Noordoost Brabant Werkt” (8.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.24 - Raadsvoorstel | Jaarplan 2025 RNOB
RNOB is een samenwerking tussen twee waterschappen en negen gemeenten. Voorheen waren dit tien gemeenten, maar vanaf 2025 neemt Heusden niet meer deel. Het RNOB zet zich in voor maatschappelijke en economische uitdagingen in de regio.
Ieder jaar maakt het RNOB een jaarplan met een begroting. Dit plan geeft op hoofdlijnen aan wat het RNOB in 2025 gaat doen en hoe de financiële bijdrage van alle deelnemende partijen wordt ingezet. De vijf hoofdopgaves zijn: vitale leefomgeving, duurzaam bereikbaar, aantrekkelijk vestigen, behoud van talent en een sterk verhaal.
Alle gemeenten en waterschappen krijgen nu de kans om hun mening over dit jaar plan te geven. Als zij een opmerking hebben of ze zijn het niet mee eens met wat er staat, dan kunnen ze dit aangeven. Ze dienen dan, zoals dat heet, een zienswijze in. De gemeente van Maashorst heeft het jaarplan beoordeeld en vraagt aan de gemeenteraad van Maashorst om ‘ja’ te zeggen tegen het jaarplan.
- Getekend raadsvoorstel Jaarplan 2025 RNOB (376.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Jaarplan 2025 RNOB (380.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Aanbiedingsbrief concept ‘Jaarplan en begroting 2025 RNOB' (126.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Concept ‘Jaarplan en begroting 2025 RNOB’ (370.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Jaarplan 2025 in één oogopslag (917.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Concept zienswijze Maashorst (81.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.25 - Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Niemeskant Volkel
In Volkel bij Niemeskant wil een initiatiefnemer 186 woningen bouwen, deels op de locatie van bedrijf Wassenberg. De initiatiefnemer heeft dit project uitgewerkt in een ontwerpbestemmingsplan. Ook is er een beeldkwaliteitsplan opgesteld, waarin staat hoe ze kwaliteit van bijvoorbeeld het landschap en de architectuur willen borgen.
Zes weken lang kon iedereen op dit plan reageren. Had je een opmerking of was je het er niet mee eens, dan kon je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Er zijn tien zienswijzen ingediend en op basis daarvan is het plan ook aangepast.
De gemeente heeft beide plannen beoordeeld en geeft aan dat het mogelijk is om dit plan uit te voeren. In dit raadsvoorstel staat ook uitgelegd waarom ze dat vindt. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit raadsvoorstel.
- Getekend raadsvoorstel bestemmingsplan Niemeskant Volkel (380.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit bestemmingsplan Niemeskant Volkel (284.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Beeldkwaliteitplan Niemeskant Volkel (28.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Nota zienswijzen bestemmingsplan Niemeskant Volkel (134.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Nota ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan Niemeskant Volkel (27.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Verbeelding bestemmingsplan Niemeskant Volkel (3.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bestemmingsplan Niemeskant Volkel (27.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting Bijlage 01 – Memo verkeersonderzoek (1.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting Bijlage 02 – Verkennend bodemonderzoek Niemeskant (29.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting Bijlage 03 – Verkennend bodemonderzoek Leeuwstraat ong (10.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting Bijlage 04 – Verkennend bodemonderzoek Vloetstraat ong (13.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting Bijlage 05 – Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai woonbuurt (65.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting Bijlage 06 – Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai bestaande woningen (17.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting Bijlage 07 – Verantwoording groepsrisico (2.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting Bijlage 08 – Advies veiligheidsregio (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Toelichting Bijlage 09 – Onderzoek bedrijven en milieuzonering (4.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Toelichting Bijlage 10 – Onderzoek industrielawaai Wassenberg (50.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 - Toelichting Bijlage 11 – Onderzoek cumulatie geluid (18.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 17 - Toelichting Bijlage 12 – Aanmeldingsnotitie milieueffectrapportage (2.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 18 - Toelichting Bijlage 13 – Archeologisch bureau- en verkennend veldonderzoek Niemeskant (T&W) (28.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 19 - Toelichting Bijlage 14 – Archeologisch bureau- en verkennend veldonderzoek Niemeskant (Wassenberg) (28.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 20 - Toelichting Bijlage 15 – Archeologisch bureau- en verkennend veldonderzoek Leeuwstraat en Vloetstraat (27.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 21 - Toelichting Bijlage 16 – Stikstofdepositie-onderzoek (15.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 22 - Toelichting Bijlage 17 – Quickscan flora en fauna (11.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 23 - Toelichting Bijlage 18 – Nader onderzoek steenuil en torenvalk (3.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 24 - Toelichting Bijlage 19 – Geohydrologisch onderzoek (4.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 25 - Toelichting Bijlage 20 – Berekening ledigingstijd waterbergingsvoorziening (604K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 26 - Toelichting Bijlage 21 – Communicatie- en participatieverslag (10.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 27 - Toelichting Bijlage 22 – Regionale afstemming woondeal Niemeskant Volkel (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 28 - Toelichting Bijlage 23 – Beeldkwaliteitsplan (19.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 29 - Toelichting Bijlage 24 – Besluit Hogere Waarde Wgh (2.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 30 - Toelichting Bijlage 25 – Akoestische onderzoek Vloetstraat 3 (11.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 31 - Toelichting Bijlage 26 – Akoestische onderzoek nieuw parkeerterrein (18.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 32 - Toelichting Bijlage 27 – Mer-beoordelingsbesluit (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 33 - Toelichting Bijlage 28 – Memo compenserende maatregel steenuil (2.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 34 - Toelichting Bijlage 29 – Nota zienswijzen bestemmingsplan Niemeskant Volkel (134.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 35 - Toelichting Bijlage 30 – Nota wijzigingen bestemmingsplan Niemeskant Volkel (631.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 36 - Regels bestemmingsplan Niemeskant Volkel (19.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 37 - Regels Bijlage R01 – Deelgebieden woningtypen (1.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie - Besluit hogere waarde Wgh Niemeskant Volkel (273.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Reactie op Nota van Zienswijzen bestemmingsplan Niemeskant Volkel (geanonimiseerd) (1.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vragen van CDA over Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Niemeskant (54.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.26 - Raadsvoorstel | Meerjarenperspectief (MJP) Grondbedrijf 2024
De gemeente heeft grond in haar bezit. Deze gronden worden beheerd. Ook kan de gemeente grond kopen of verkopen. Het Grondbedrijf is een dienst binnen de gemeente die deze zaken regelt. Ze hebben een Meerjarenperspectief (MJP) voor 2024 gemaakt waarin staat hoe het grondbedrijf er financieel voor staat en wat bijvoorbeeld de grondprijzen zijn.
Zo kan de gemeente goede afwegingen maken, bijvoorbeeld op het maken van beleid of het aan- of verkopen van gronden. Dit plan wordt elk jaar geactualiseerd. De gemeente heeft dit MJP beoordeelt en vraagt nu aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen het MJP.
- Getekend raadsvoorstel Meerjarenperspectief (MJP) Grondbedrijf 2024 (382.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Meerjarenperspectief (MJP) Grondbedrijf 2024 (285.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Meerjarenperspectief (MJP) Grondbedrijf 2024 (1.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - 13e begrotingswijziging 2024 MJP (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag VVD over Raadsvoorstel Meerjarenperspectief (MJP) Grondbedrijf 2024 (56.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag UdenPlusLanderd over Raadsvoorstel Meerjarenperspectief (MJP) Grondbedrijf 2024 (55.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
6.27 - Raadsvoorstel | Wijziging Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023
Op 2 maart 2023 heeft de gemeenteraad de leden van de rekenkamer benoemd. Op 8 juni 2023 heeft de raad besloten de opzet van de rekenkamer te wijzigen, omdat de leden van de rekenkamer zelf onderzoeken (grotendeels) zelf (kunnen) uitvoeren. Dit uitgangspunt had ook meer ureninzet van de leden van de rekenkamer tot gevolg. Uw raad heeft besloten tot een hogere vergoeding. Deze vergoeding is voor alle leden gelijk. In de praktijk blijkt nu dat de voorzitter van de rekenkamer meer tijd kwijt is dan van tevoren gedacht. Hij heeft een voortrekkersrol binnen de rekenkamer. Hier past een hogere maandelijkse vergoeding bij. Het voorstel is om deze op een hoogte van 100% van een maandelijkse raadsvergoeding te stellen. Dit betreft een all-in vergoeding, zonder afzonderlijke reiskostenvergoeding. De andere leden van de rekenkamer gaan hiermee akkoord.
Voorgesteld besluit
De Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 als volgt te wijzigen:
het tweede lid van artikel 6 komt te luiden:
2. De bruto maandelijkse vergoeding voor werkzaamheden bedraagt voor de voorzitter honderd procent (100%) van de maximale vergoeding voor de werkzaamheden van een raadslid per maand voor een gemeente met de inwonersklasse van de gemeente Maashorst zoals vastgelegd in artikel 3.1.1. lid 1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Voor elk van de andere leden bedraagt de bruto maandelijkse vergoeding voor werkzaamheden vijfenzeventig procent (75%) van de maximale vergoeding voor de werkzaamheden van een raadslid per maand voor een gemeente met de inwonersklasse van de gemeente Maashorst zoals vastgelegd in artikel 3.1.1. lid 1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
- Getekend raadsvoorstel Wijziging Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 (383.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit Wijziging Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 (67.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 met wijzigingen bijhouden (54.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7 - BESPREEKPUNTEN
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.
-
7.1 - Raadsvoorstel | Beleidskader Sterke Sociale Basis
De gemeente heeft een beleidskader geschreven over een sterke sociale basis. Een sterke sociale basis zorgt ervoor dat mensen mee kunnen doen aan de maatschappij en voor zichzelf kunnen zorgen. Dat is goed voor de inwoners zelf, maar voorkomt ook dat de professionele zorg niet overvraagt wordt.
De gemeente wil de sociale basis voor inwoners versterken onder andere door lichte zorg- en ondersteuningsvragen dichtbij de inwoner te brengen, zoveel mogelijk in het eigen netwerk. Denk bijvoorbeeld aan het realiseren van gastvrije ontmoetingsplekken in de wijk.
In dit raadsvoorstel vraagt de gemeente aan de gemeenteraad toestemming om het beleidskader ‘Sterke sociale basis’ verder uit te werken en uit te voeren. Ook vraagt de gemeente om een aanvullende financiering van 300.000 euro. Tot slot vraagt de gemeente om het budget dat voor 2024 is vrijgemaakt en wat aan het eind van 2024 nog niet op is, beschikbaar te houden voor de uitvoering van dit beleid in 2025 en 2026.
- Getekend raadsvoorstel Beleidskader Sterke Sociale Basis (409.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Beleidskader Sterke Sociale Basis (295.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Beleidskader Sterke Sociale Basis (801.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.2 - Raadsvoorstel | Uitgangspuntennotitie Migratieopgaven
De gemeente heeft een Uitgangspuntennotitie Migratieopgaven opgesteld. Hierin staat omschreven waar de gemeente op let bij het zoeken naar en het ontwikkelen van opvanglocaties voor migranten. Ook is in een ander plan vastgelegd hoe de gemeente hierover communiceert en participeert. De uitgangspunten zijn samen met de gemeenteraad bepaald tijdens een bijeenkomst. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad of ze ‘ja’ willen zeggen tegen deze notitie en dit plan.
Verder vraagt de gemeente nog iets anders. Als de gemeente bijzondere bebouwing wil regelen die niet past in het omgevingsplan, dan is het namelijk nodig dat de gemeenteraad advies geeft. In dit raadsvoorstel vraagt de gemeente aan de raad of zij wil overwegen om geen gebruik te maken van deze adviesrol, als het gaat om het realiseren van mogelijke opvanglocaties die volledig voldoen aan de uitgangspunten. De gemeente blijft de raad uiteraard wel informeren over deze locaties en het proces.
25 juni 2024: de heer Snoeks (SP) heeft een amendement aangekondigd over de adviesrol van de raad bij buitenplanse omgevingsactiviteiten Oekraïnehuisvesting.
- Getekend raadsvoorstel Uitgangspuntennotitie Migratieopgaven (381.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Uitgangspuntennotitie Migratieopgaven (76.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Uitgangspuntennotitie (156.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2- Uitwerking raadsinformatieavond 9 april 2024 (50.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Strategisch kader voor Communicatie en Participatie (2.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Amendement SP over Adviesrol raad bij buitenplanse omgevingsactiviteiten Oekraïnehuisvesting (71.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.3 - Raadsvoorstel | Zienswijze conceptbegroting 2025 en conceptjaarverslag 2023 Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant helpt mensen met een handicap aan passen werkt. Dit kan gaan om een lichamelijke, verstandelijke en psychische handicap. Het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant doet dit namens zes gemeenten. Het Werkvoorzieningschap biedt aan al deze partijen de volgende twee documenten aan:
**Concept jaarverslag 2023:**Hierin staat welke projecten en taken het Werkvoorzieningschap in 2023 heeft uitgevoerd en tegen welke kosten.
**Concept begroting 2025:**Het Werkvoorzieningschap geeft in de begroting aan welke kosten zij verwacht te maken in 2025. En welke projecten zij daarvoor willen uitvoeren.
Alle gemeenten en de provincie krijgen nu de kans om hun mening over het jaarverslag en de begroting te geven. Als zij een opmerking hebben of ze zijn het niet mee eens met wat er staat, dan kunnen ze dit aangeven. Ze dienen dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Gemeente Maashorst vraagt aan de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen voor het concept jaarverslag. En dus ‘ja’ te zeggen tegen het concept jaarverslag.
Wel vragen zij aan de gemeenteraad om een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting. Iedere gemeente levert een financiële bijdrage aan het Werkvoorzieningschap. Voor 2025 kwam dit uit op een bedrag van 0,279 euro per inwoner. Dit is in de begroting van het Werkvoorzieningsbureau afgerond naar 0,28 euro, terwijl in de begroting van gemeente Maashorst 0,27 euro per inwoner was afgesproken. De gemeente vraagt dus of de gemeenteraad of ze aan het Werkvoorzieningschap willen vragen dit bedrag aan te passen, want dan klopt de begroting van Maashorst op dit vlak weer.
- Getekend raadsvoorstel Zienswijze conceptbegroting 2025 en conceptjaarverslag 2023 Werkvoorzieningsschap NOB (375.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Zienswijze conceptbegroting 2025 en conceptjaarverslag 2023 Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant (285.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Aanbiedingsbrief aan raden conceptbegroting 2025 Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (53.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Conceptbegroting 2025 Werkvoorzieningschap Noordoost- Brabant (1.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Aanbiedingsbrief aan raden conceptjaarverslag 2023 Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant (54K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - conceptjaarverslag 2023 Werkvoorzieningschap Noordoost- Brabant (2.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Brief raad zienswijze conceptbegroting 2025 (97.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Update IBN Maart 2024 (5.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.4 - Raadsvoorstel | Herbestemmen inzet gereserveerde bestemmingreserve ‘Leefbaarheid Gaarden’
Woningcorporatie Area en de gemeente hebben geld vrijgemaakt om de leefbaarheid te vergroten van de omgeving rondom het Retraitehuis in Uden. Dit project heet ‘Leefbaarheid Gaarden’. Van het geld is nog 290.000 euro over.
Ze willen dit geld gebruiken voor 9 flats aan de Willem Alexanderhof en Beatrixhof. Daar willen ze onder andere trappenhuizen bouwen, garageboxen verwijderen en de omgeving vergroenen. Dit project heet ‘vergroening omgeving flats’.
Het geld van het project ‘Leefbaarheid Gaarden’ mogen ze alleen niet zomaar aan een ander project uitgeven. Hiervoor hebben ze eerst toestemming nodig van de gemeenteraad. Met dit raadsvoorstel vraagt de gemeente dan ook aan de raad of ze het goed vinden als die 290.000 euro van ‘Leefbaarheid Gaarden’ gebruikt wordt voor het project ‘Vergroening omgeving flats’.
- Getekend raadsvoorstel Herbestemmen inzet gereserveerde bestemmingreserve ‘Leefbaarheid Gaarden’ (375.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Herbestemmen inzet gereserveerde bestemmingreserve ‘Leefbaarheid Gaarden’ (283.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Mail inwoner gemeente Maashorst REF vergadering van 20-06-2024 en 27-06-2024 (geanonimiseerd) (39.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.5 - Raadsvoorstel | Vaststelling bestemmingsplan Graspeel 43 te Zeeland
In het buitengebied van Zeeland, aan de achterzijde van Graspeel 43, staan twee bestaande gebouwtjes. Deze gebouwtjes worden voor de hobby als duivenhokken gebruikt. Deze gebouwtjes mogen er officieel niet staan en zijn dus illegaal. Maar er is voldoende ruimte voor de gebouwtjes, ze liggen buiten het zicht en hebben dus geen impact op de omgeving of het karakter van de woning. De initiatiefnemer vraagt dus aan de gemeenteraad om de hokken te legaliseren.
Voordat de raad hierover beslist, kon iedereen zes weken lang dit plan bekijken. Als je een opmerking had over het plan of je was het er niet mee eens, dan kon je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. Er is één zienswijze ingediend. Die is naar tevredenheid beantwoord. Het plan hoefde er niet door aangepast te worden. Wel zijn er kleine, ambtelijke wijzigingen aangebracht. In dit raadsvoorstel vraagt de gemeente aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit raadsvoorstel.
- Getekend raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Graspeel 43 te Zeeland (373.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit Vaststelling bestemmingsplan Graspeel 43 te Zeeland (284.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijzen (2.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Toelichting (38.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Bijlagen bij de toelichting (2.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Regels (16.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Bijlagen de regels (4.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Verbeelding (621.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording Technische vragen GroenLinks over bestemmingsplan Graspeel 43 (66.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Brief inwoner gemeente Maashorst over Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Graspeel 43 te Zeeland (geanonimiseerd) (779.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Antwoorden op technische vraag GroenLinks over RV Vaststelling bp Graspeel 43 Zeeland (75.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.6 - Raadsvoorstel | Verwerving locaties Kastanjeweg 44, 66 (hierna te noemen PNEM locatie), 66A en 68 en Prior van Milstraat 2A tot en met 12 (hierna te noemen Van Donzel locatie) te Uden
De gemeente wil graag de kwaliteit verhogen van het gebied ten oosten van het centrum in Uden. Bijvoorbeeld door verschillende woningen te bouwen, de leefomgeving groener te maken en leegstand terug te dringen. Het gaat om het gebied tussen de Kastanjeweg, Violierstraat, Stationstraat en Losplaats. Hiervoor is een gebiedsvisie gemaakt, waarin op hoofdlijnen staat wat er nodig is. De gemeente werkt nu aan een plan, de ontwikkelstrategie, waarin deze visie concreet gemaakt wordt.
In de tussentijd worden er ook al enkele actiepunten uitgevoerd, waar dit kan. Nu doet zich de kans voor om de locaties Kastanjeweg 44 en 46 (PNEM locatie), Kastanjeweg 66A en 68 en Prior van Milstraat 2A tot en met 12 (Van Donzel locatie) te kopen. Dit zijn percelen die in dit gebied liggen. In dit raadsvoorstel heeft de gemeente alle voor- en nadelen van deze koop op een rij gezet.
Een voordeel is bijvoorbeeld dat de gemeente zelf eigenaar wordt van de gronden. Zij zijn dan niet afhankelijk van de eigenaar en kunnen zelf dus bepalen wanneer en hoe ze de percelen willen ontwikkelen. Een nadeel van kopen is wel dat je als gemeente de percelen moet beheren en onderhouden. Dat kost geld en heeft dus effect op de begroting.
De gemeente heeft alle voor- en nadelen afgewogen en is van mening dat het kopen van deze percelen een juiste beslissing is. Zij leggen in dit raadsvoorstel ook uit waarom. Zij vragen aan de gemeenteraad dan ook om ‘ja’ te zeggen tegen het kopen van deze percelen en de begroting hierop aan te passen.
Wil je zelf alle voor- en nadelen teruglezen? Bekijk dan het raadsvoorstel. Vind je de tekst lastig om te begrijpen? Neem dan contact op met de griffie.
Voorgesteld besluit
Af te zien van het uiten van wensen en bedenkingen in het kader van artikel 169 lid 4 Gemeentewet over het voornemen van het college tot het sluiten van de koopovereenkomst die als bijlage 1 is gevoegd bij dit raadsvoorstel.
Het voor rekening en risico van de gemeente komende deel van de verwachte koopsom ad € 4.350.000,-, exclusief BTW, voor de aankoop van de locaties Kastanjeweg 44, 66, 66A en 68 en Prior van Milstraat 2 tot en met 12 te Uden beschikbaar te stellen en de te kopen objecten onder te brengen bij materieel vast actief (MVA) gronden en terreinen horende bij het grondbedrijf.
De verwerving in te brengen in de grondexploitatie Kastanjeweg Oost en de locaties als verwerving op te nemen bij de eerstvolgende herijking van de grondexploitatie bij het MJP 2025. Hieruit vloeit voort een incidentele rentelast in 2024 van € 39.150,-.
Deze incidentele rentelast te dekken door deze ten laste te brengen van de algemene reserve grondbedrijf.
Voor ‘2024’ een bedrag van € 3.000,- beschikbaar te stellen voor ‘kosten koper’
Deze incidentele uitgaven te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo.
Voor ‘2024’ een bedrag van € 90.000,- beschikbaar te stellen voor ‘beheer en onderhoud’.
Deze incidentele uitgaven te dekken door deze ten laste te brengen van de algemene reserve grondbedrijf.
De ‘17e’ begrotingswijziging van ‘2024’ vast te stellen.
- Getekend raadsvoorstel verwerving PNEM en Van Donzel locaties (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit verwerving PNEM en Van Donzel locaties (286.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 Koopovereenkomst (geanonimiseerd) (11.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 Taxatie (geanonimiseerd) (6.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 bijlagen bij taxatie (geanonimiseerd) (3.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 Beheer en onderhoudsraming (194.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag UdenPlusLanderd over Raadsvoorstel verwerving PNEM en Van Donzel locaties (55.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8 - Motie vreemd aan de orde van de dag - Overheidsparticipatie middels uitdaagrecht bij OranjeRijk
Op 25 juni 2024 hebben de heer Snoeks (SP) en de heer Prinssen (VVD) een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd met als onderwerp 'Overheidsparticipatie middels uitdaagrecht bij OranjeRijk'. Deze motie wordt mede ingediend door Gewoon Uden en UdenPlusLanderd.
- Motie SP en VVD over Overheidsparticipatie middels uitdaagrecht bij OranjeRijk (93.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Mail inwoner gemeente Maashorst over Ingediende motie 27-06-2024 uitdaagrecht wijkcentrum de BalansFlatwijk (geanonimiseerd) (1002.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
9 - Raadsvoorstel | Verwerving Oosterensepad 10 te Volkel (onder geheimhouding)
De mogelijke verplaatsing van het Transportbedrijf Van Dijk (hierna: verkoper) is al sinds de start van de omgevingsstudie naar de omklap van de N605 een aandachtspunt. Het transportbedrijf zit feitelijk 'in de weg', aangezien het vrachtverkeer ontsloten wordt via de Rechtestraat, welke doorsneden wordt door de nieuwe N605. In het ontwerp van de N605 is als terugvaloptie een nieuwe ventweg ingetekend langs de nieuwe N605 om het bedrijf te ontsluiten. Dit is vanuit verkeers- en ruimtelijk oogpunt echter een zeer suboptimale oplossing: het ruimtebeslag is relatief groot en de investering is alleen nodig voor dit bedrijf. Deze ventweg vertegenwoordigd in de raming voor de aanleg van de N605 een waarde van ongeveer € 300.000,-.
Ruimtelijk gezien veroorzaken de transportbewegingen overlast in de omgeving en is de functie van een transportbedrijf op die plek in het buitengebied niet gewenst. Bovendien kan het bedrijf er verder niet groeien of uitbreiden. Gemeente en verkoper zijn tot de conclusie gekomen dat een vertrek van het bedrijf van verkoper de voorkeur heeft. De afspraken zijn vastgelegd in bijgevoegde overeenkomsten; een koopovereenkomst en een gebruiksovereenkomst. Hierin is opgenomen dat verkoper de locatie tot begin 2027, de verwachte start van de aanleg van de N605, kan blijven gebruiken.
Gelet op artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet informeert het college u met dit raadsvoorstel over zijn voornemen om de bijgevoegde koopovereenkomst te sluiten en stelt het u in de gelegenheid om desgewenst wensen en bedenkingen naar voren te brengen die het college meeneemt bij zijn besluit over het aangaan van de bijgevoegde koopovereenkomst.
Gelet op het feit dat het niet gewenst is dat de essentialia van de bijgevoegde concept-koopovereenkomst, gelet op artikel 5.1 lid 1 onder c (bedrijfs- en fabricagegegevens rechtspersoon) van de Wet open overheid, openbaar worden voordat de koopovereenkomst door de provincie Noord-Brabant en de gemeente Maashorst met de verkoper is gesloten en is geëffectueerd, is door het college van B&W op grond van artikel 87 van de Gemeentewet op het dossier, het raadsvoorstel en op de stukken die in dit verband aan de raad worden voorgelegd geheimhouding opgelegd. Het raadsvoorstel en de bijbehorende stukken worden aan de raad met toepassing van artikel 88 lid 2 van de Gemeentewet verstrekt. Aan de raad wordt voorgesteld de geheimhouding op te heffen zodra de koop is geëffectueerd en de eigendomsoverdracht blijkt uit de openbare registers/het Kadaster.
Voorgesteld besluit
Af te zien van het uiten van wensen en bedenkingen in het kader van artikel 169 lid 4 Gemeentewet tegen het sluiten van de koopovereenkomst die als bijlage 1 is gevoegd bij dit raadsvoorstel.
Een krediet beschikbaar te stellen voor de voor rekening van de gemeente komende koopsom ad. € 1.310.000,- k.k. ten behoeve van de aankoop van Oosterensepad 10 te Volkel en de objecten onder te brengen bij materieel vast activa (MVA) gronden en terreinen horende bij het grondbedrijf.
De hieruit voortvloeiende structurele kapitaallasten (rente) ad. € 11.790,- te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo.
Voor ‘2024’ een bedrag van € 15.500,- beschikbaar te stellen voor ‘kosten koper’, bodemonderzoek en asbestinventarisatie.
Deze incidentele uitgaven te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo.
Voor '2024 en verder' een bedrag van € 30.000,- beschikbaar te stellen voor ‘beheer en onderhoud’.
Deze meerjarige structurele uitgaven te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo.
De ‘16e’ begrotingswijziging van ‘2024’ vast te stellen.
De geheimhouding op het raadsvoorstel, raadsbesluit en alle daarbij behorende documenten “Verwerving Oosterensepad 10 te Volkel” op te heffen, vanaf het moment dat de koop is geëffectueerd en inschrijving van de eigendom in de openbare registers – het Kadaster heeft plaatsgevonden. Deze datum is gesteld op 1 juli a.s.
- Getekend raadsvoorstel verwerving Oosterensepad 10 te Volkel (onder geheimhouding) (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit verwerving Oosterensepad 10 te Volkel (onder geheimhouding) (287.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Koopovereenkomst (onder geheimhouding) (860.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Taxatie (onder geheimhouding) (4.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Nadeelcompensatierisicoanalyse (onder geheimhouding) (3.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 - Memo Gloudemans (onder geheimhouding) (184.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Beheer- en onderhoudsraming (onder geheimhouding) (54.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- 10 - Sluiting