Raadsvergadering 10 oktober 2024
- Plaats
- Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Tijd
- 19:30 uur
- Voorzitter
- Hans van der Pas
Deze vergadering is terug te kijken via [Raadsvergadering (royalcast.com)](https://channel.royalcast.com/maashorst/#!/maashorst/20241010_1)
Documenten
Agenda
- 1 - Opening en mededelingen
- 2 - Vaststelling agenda en trekking nummer voor hoofdelijke stemmingen
-
3 - Raadsvoorstel | Ontslag en benoeming commissielid niet-zijnde raadslid
De heer E.A.J.M. van Hout is op 20 januari 2022 benoemd tot commissielid niet-zijnde raadslid (hierna: burgerlid) van UdenPlusLanderd en lid van de commissie Ruimte, Economie en Financiën. Hij heeft op 28 september 2024 per e-mail aangegeven dat het voor hem niet meer mogelijk is om de functie van burgerlid te vervullen. Daarom heeft hij verzocht om zijn ontslag. Het voorstel is om hem dit te verlenen.
Hiernaast heeft Maashorst Vooruit laten weten de heer R. (René) Parijs voor te dragen om als burgerlid en lid van beide raadscommissies te laten benoemen. Hij heeft aangegeven hiervoor in aanmerking te willen komen. Maashorst Vooruit heeft op dit moment één burgerlid en mag dus nog één burgerlid laten benoemen.
Na benoeming wordt de heer Parijs beëdigd.
Ten slotte vinden fracties het onhandig als hun burgerleden maar in één raadscommissie benoemd zijn. Het is handiger als zij ook in de andere raadscommissie benoemd zijn, zodat zij kunnen deelnemen aan de vergaderingen van beide commissies. Het presidium stelt daarom voor om de burgerleden die voor één van de twee raadscommissies benoemd zijn, ook voor de andere raadscommissie te benoemen.
Voorgesteld besluit
1. De heer E.A.J.M. (Egbert) van Hout ontslag te verlenen als commissielid niet-zijnde raadslid.
2. De heer R. (René) Parijs te benoemen als commissielid niet-zijnde raadslid, lid van de commissie Samenleving & Bestuur, en lid van de commissie Ruimte, Economie en Financiën.
3. De volgende personen ook te benoemen tot lid van de commissie Samenleving & Bestuur:
- de heer R.W.J. (Ron) Commandeur; en
- de heer Q.H. (Quintin) van Zuijlen.
4. De volgende personen ook te benoemen tot lid van de commissie Ruimte, Economie en Financiën:
- de heer R.J. (Robert) Floor;
- mevrouw M.D. (Marloes) van Gils;
- mevrouw C.D.M. (Charlotte) Henst;
- de heer P.A.M. Peter Lukassen;
- de heer J.H. (Jan) Pingen;
- de heer J. (Jeremy) Raaijmakers;
- mevrouw I.M. (Isabelle) Röben;
- de heer V.W.G.M. (Victor) Smits;
- de heer T. Visschers; en
- de heer D. (Daan) Wagemakers.
-
4 - Vaststelling besluitenlijst van de raadsvergadering van 19 september 2024
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
-
5 - Ingekomen stukken (inclusief raadsinformatiebrieven en afdoening zaken)
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
-
6 - Rondvraag
Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.
-
7 - HAMERPUNTEN
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.
-
7.a - Raadsvoorstel | Wijziging gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatiecentrum
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) is een besluit waarin deelnemers afspraken maken over hun onderlinge samenwerking. Dit besluit kan leiden tot het oprichten van een organisatie. Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) is zo’n centrum.
Door een wijziging in de wet en de komst van de Archiefwet was het nodig om de GR BHIC aan te passen. Alle gemeenten mochten reageren op deze aangepaste versie. Als zij een opmerking hadden over de regeling of ze waren het er niet mee eens, dan konden ze dit aangeven. Ze dienden dan, zoals dat heet, een zienswijze in.
Het bestuur van BHIC heeft de verschillende zienswijzen verwerkt. Nu ligt de nieuwe, aangepaste versie klaar. In de aangepaste versie was er van uitgegaan dat de Archiefwet op 1-1-2025 ingevoerd zou worden. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om hier ‘ja’ tegen te zeggen.
In de tussentijd is bekend gemaakt dat de invoering van de Archiefwet is uitgesteld. Daarom is de wijziging van GR BHIC gesplitst in twee versie: die van 2024 en 2025. In 2024 zijn de wijzigingen in de wet opgenomen, in die van 2025 is de nieuwe Archiefwet opgenomen.
- Getekend raadsvoorstel Wijziging Gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) (492.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit - Wijziging Gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) (328.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) 2024 (235.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) 2025 (244.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.b - Raadsvoorstel | Beheer- en beleidsplan speelvelden
De gemeente beheert en onderhoudt onder andere de sportvelden. Ze willen dat deze sportvelden ook in de toekomst goed te gebruiken zijn. Daarom leggen ze ideeën en afspraken hierover vast in een beheer- en beleidsplan. Hierin staat bijvoorbeeld welke kwaliteit de velden moeten hebben en hoe ze de velden gaan onderhouden. Ook staat er wat dit gaat kosten. In dit raadsvoorstel vraagt de gemeente aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit beheer- en beleidsplan én de kosten die daarbij horen.
- Getekend raadsvoorstel Beheer en beleidsplan speelvelden (382.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit - Beheer en beleidsplan speelvelden (329.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Beheer en beleidsplan speelvelden (950.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1a - Behoeftebepaling buitensportverenigingen gemeente Maashorst (615.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1b - Maatwerkberekening voetbaltrainingsvelden gemeente Maashorst (313.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1c - Renovatietypen sportvelden gemeente Maashorst (59.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1d - Renovatieplanning veldrenovaties gemeente Maashorst (124.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1e - Renovatieplanning totaal per onderdeel gemeente Maashorst (1005.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1f - Renovatiekosten totaal per sportpark gemeente Maashorst (89.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1g - Onderhoud sportparken gemeente Maashorst (70.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1h - Voorbeeld berekening beheerkosten UDI.19 (188.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1i - Overzichtstekeningen sportparken gemeente Maashorst (1.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekende 22e begrotingswijz Beheer en beleidsplan sportvelden 2025-2028 (122.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag Maashorst vooruit - Beheer en beleidsplan speelvelden (52.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.c - Raadsvoorstel | Rekenkamerbrief over Coronagelden
De Rekenkamer onderzoekt namens de gemeenteraad of de gemeente haar werk goed doet. De rekenkamer is onafhankelijk: zij besluit wat zij onderzoekt en op welke manier. De resultaten van dit onderzoek deelt de rekenkamer met de gemeenteraad. Hierdoor kan de gemeenteraad zijn controlerende rol versterken. Ook helpen de resultaten van het onderzoek mee om het beleid en de bedrijfsvoering van de gemeente te verbeteren.
Begin 2024 heeft de Rekenkamer onderzoek gedaan naar de coronagelden. De overheid heeft tijdens corona veel geld aan gemeentes gegeven, zodat ze inwoners, bedrijven en organisaties financiële steun konden geven. Hier zaten ook spelregels aan vast. De Rekenkamer is nagegaan of het geld op de juiste plek is terecht gekomen en ook of hierbij de regels juist zijn gehanteerd.
In dit raadsvoorstel deelt de Rekenkamer de uitkomsten van haar onderzoek en geeft zij verbeterpunten. De Rekenkamer vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen deze verbeterpunten, zodat de gemeente ermee aan de slag kan gaan.
Voorgesteld besluit
Het college van burgemeester en wethouders te verzoeken om, daar waar de gemeente gelden met een zekere doelstelling ontvangt van het Rijk, (verantwoording)processen zo in te richten dat:
deze gelden geïdentificeerd worden en vastgelegd wordt waarvoor de gelden zijn bedoeld;
alle latere mutaties en wijzigingen vastgelegd worden, waarbij het daadwerkelijk doorgeven aan de beoogde doelgroep zichtbaar moet blijven;
beheersing van de geldstromen zichtbaar is; en
de raad juiste en tijdige informatie ontvangt over deze gelden
- Getekend raadsvoorstel Rekenkamerbrief over coronagelden (164.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit - Rekenkamerbrief over Coronagelden (295.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Aanbiedingsbrief Rekenkamerbrief Coronagelden (62.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Rekenkamerbrief Coronagelden (219.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag Maashorst Vooruit - Rekenkamerbrief Coronagelden (52.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bestuurlijke reactie Rekenkamerbrief Coronagelden (86.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
7.d - Raadsvoorstel | Vaststellen bestemmingsplan Duifhuizerweg 21, 24 en 29 Uden
Aan de Duifhuizerweg in Uden zijn drie percelen. Allereerst Duifhuizerweg 21. Hier staat een landbouwbedrijf dat prei opslaat en verwerkt én er wonen migranten. Een initiatiefnemer wil het bouwvlak op dit perceel uitbreiden naar 2,5 hectare. Deze initiatiefnemer heeft ook de percelen op Duifhuizerweg 24 en 29 gekocht. Op 29 wil de initiatiefnemer ook het bouwvlak uitbreiden naar 2,5 hectare. Op nummer 24 wil de initiatiefnemer verschillende recreatievoorzieningen maken.
De initiatiefnemer heeft dit verzoek uitgewerkt in een bestemmingsplan. Zes weken lang kon iedereen op dit plan reageren. Had je een opmerking of was je het er niet mee eens, dan kon je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in. De provincie heeft een zienswijze ingediend. Deze zienswijze is beantwoord en besproken. Het plan is op basis van dit contact aangepast.
De gemeente heeft het plan beoordeeld en goedgekeurd. In dit raadsvoorstel staat ook uitgelegd waarom dit plan door kan gaan. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit raadsvoorstel.
- Getekend raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Duifhuizerweg 21, 24 en 29 Uden (376.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit - Vaststellen bestemmingsplan Duifhuizerweg 21, 24 en 29 Uden (328.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota zienswijzen (23.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Nota ambtshalve wijzigingen (58.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Verbeelding (3.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 4 -Toelichting (98.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Toelichting bijlage 1 - Landschappelijke inpassing (2.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 6 - Toelichting bijlage 2 - Rapportage landschappelijke inpassingsplan (7.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 7 - Toelichting Bijlage 3 – Compensatiewaardeberekening landschapselementen (224.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 8 - Toelichting Bijlage 4 – Plattegrondtekening huisvestingsgebouw arbeidsmigranten (4.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 9 - Toelichting Bijlage 5 – Akoestisch onderzoek industrielawaai Duifhuizerweg 21 (46.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 10 - Toelichting Bijlage 6 – Akoestisch onderzoek industrielawaai Duifhuizerweg 24 (28.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 11 - Toelichting Bijlage 7 – Bodemonderzoek (10.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 12 - Toelichting Bijlage 8 – Akoestisch onderzoek industrielawaai Duifhuizerweg 29 (28.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 13 - Toelichting bijlage 9 - Omgevingstoets geur (5.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 14 - Toelichting bijlage 10 - Quikscan soortenbescherming (21.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 15 - Toelichting bijlage 11 - Taxatierapport (10.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 16 -Toelichting bijlage 12 - Uitnodiging omgevingsdialoog (311.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 17 - Toelichting bijlage 13 - Presentielijst omgevingsdialoog (276.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 18 -Toelichting bijlage 14 - Notulen Omgevingsdialoog (1.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 19 - Toelichting bijlage 15 - Notulen Omgevingsdialoog aanvullend (1.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 20 - Toelichting bijlage 16 - Notulen Omgevingsdialoog aanvullend 2 (187.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 21 - Toelichting bijlage 17 - Advies Veiligheidsregio (919.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 22 - Toelichting bijlage 18 - AERIUS berekeningen (4.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 23 - Toelichting Bijlage 19 – Situatietekening Hemelwaterafvoer Duifhuizerweg 21 (402.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 24 - Toelichting Bijlage 20 – Situatietekening Hemelwaterafvoer Duifhuizerweg 29 (788.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 25 - Toelichting bijlage 21 - informatierapport oppervlak (637.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 26 - Toelichting bijlage 22 - grondverzet infiltratievijver klein (209.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 27- Toelichting bijlage 23 - situatietekening infiltratievijver groot (564.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 28 - Toelichting bijlage 24 - sitiatietekening infiltratievijver klein (241.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 29 - Toelichting bijlage 25 - Besluit ontheffing wet natuurbescherming (4.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 30 - Toelichting Bijlage 26 – Milieutoestemming Duifhuizerweg 21 (3.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 31 - Toelichting Bijlage 27 – Milieutoestemming Duifhuizerweg 29 (3.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 32 - Toelichting Bijlage 28 – Milieutoestemming Duifhuizerweg 24 (11.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 33 - Toelichting bijlage 29 - AERIUS berekeningen aanlegfase (1.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 34 - Toelichting bijlage 30 - AAB advies 2023 (4.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 35 - Toelichting bijlage 31 - AAB Advies 2013 (2.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 36 - Toelichting bijlage 32 - Bodemonderzoek aanvullend (18.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 37 - Toelichting bijlage 33 - Bodemonderzoek aanvullend 2 (11.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 38 - Toelichting bijlage 34 - situatietekening Wadi (219.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 39 - Toelichting bijlage 35 - Nota zienswijzen (919.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 40 - Toelichting Bijlage 36 - Nota wijzigingen (341.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 41 - Regels (30.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 42 - Regels Bijlage bij regels (20.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vragen GroenLinks bestemmingsplan Duifhuizerweg Uden (78.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8 - BESPREEKPUNTEN
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.
-
8.a - Raadsvoorstel | Beleidsnota ‘Accommodatiebeleid en Tarifering maatschappelijk vastgoed gemeente Maashorst’
In gemeente Maashorst heb je gebouwen die eigendom zijn van de gemeente en verhuurd worden aan een stichting of vereniging. Hier vinden activiteiten plaats waarop geen winst wordt gemaakt en die goed zijn voor de inwoners, omdat ze onder andere bewegen en samenzijn stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een sporthal. Dit worden ook wel accommodaties genoemd.
Deze gebouwen moeten beheerd en onderhouden worden door de gemeente en dat kost geld. Tegelijkertijd mag bijvoorbeeld de huur niet te hoog zijn, want dan kunnen stichtingen en verenigingen dat niet meer betalen. Zij zijn namelijk afhankelijk van de contributies van hun leden, verkoopacties en de inkomsten van de verkoop in de horeca.
De gemeente wil dat deze accommodaties voor lange tijd betaalbaar blijven, voor de verenigingen én de gemeente. Hier hoort ook bij dat verenigingen en stichtingen in de toekomst steeds meer zelf de horeca gaan beheren. Verder wil de gemeente dat voor al deze gebouwen dezelfde regels gelden, want dat is het eerlijkst. Tot slot is het belangrijk dat de manier waarop deze accommodaties worden gebruikt goed aansluit bij de doelen die de gemeente heeft opgesteld.
Daarom is er een beleid gemaakt, het ‘accommodatiebeleid’ met nieuwe tarieven. Hierin staat uitgelegd hoe de gemeente het bovenstaande voor elkaar wilt krijgen. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit voorstel en de tarieven.
26 september 2024: de commissie Samenleving en Bestuur heeft wethouder Van den Broek geadviseerd om het voorstel in te trekken, wat de wethouder ook heeft gedaan. Daarmee adviseert de commissie de gemeenteraad om het voorstel van de agenda van de raadsvergadering af te halen.
- Getekend raadsvoorstel Accommodatiebeleid en tarifering maatschappelijk vastgoed (510.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Raadsbesluit | Accommodatiebeleid en tarifering maatschappelijk vastgoed (67.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Beleidsnota Accommodatiebeleid en tarifering maatschappelijk vastgoed (782.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Doorrekening accommodatiebeleid (149.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 - Oplegnotitie (317.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag van Jong Maashorst over Accommodatiebeleid (117.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 bij antwoord op technische vraag van Jong Maashorst over Accommodatiebeleid (162.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag VVD over Accommodatiebeleid (86.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag Maashorst Vooruit over Accommodatiebeleid (76.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag SP over Accommodatiebeleid (79.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording aanvullende technische vraag Jong Maashorst over Accommodatiebeleid (81.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreker vergadering commissie Samenleving en Bestuur 26 september 2024 - Inspreektekst mevrouw Evenwel (16.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreker vergadering commissie Samenleving en Bestuur 26 september 2024 - Inspreektekst de heer Zeegers (25.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreker vergadering commissie Samenleving en Bestuur 26 september 2024 - Inspreektekst de heer Melsen (46.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreker vergadering commissie Samenleving en Bestuur 26 september 2024 - Inspreektekst mevrouw Mali (22.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreker vergadering commissie Samenleving en Bestuur 26 september 2024 - Inspreektekst de heer Achterstraat (38.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.b - Raadsvoorstel | Vastgoedbeleid gemeente Maashorst 2024
Gemeente Maashorst wil wijken en dorpskernen leefbaar houden. Zij heeft daarom de ambitie om bijvoorbeeld meer ontmoetingsplekken te creëren en ruimtes aan te bieden, zodat inwoners elkaar makkelijker kunnen ontmoeten en meer verenigingen een plek hebben voor hun activiteiten. Hier zijn gebouwen voor nodig, ook wel vastgoed genoemd.
Gemeente Maashorst heeft een beleid opgesteld met duidelijke richtlijnen en afspraken hoe de gemeente met het vastgoed wil omgaan. Welk vastgoed is er? Hoe zorgt de gemeente ervoor dat er genoeg vastgoed is verdeeld over de wijken en dorpskeren? Wat is er nodig om de kwaliteit van deze panden goed te houden? Wat doet de gemeente als een pand leegstaat?
Dit beleid geeft kortom inzicht en zorgt ervoor dat de gemeente sneller en beter keuzes kan maken in wanneer wat nodig is en wat niet. In dit raadsvoorstel vraagt de gemeente aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen het beleid.
9 oktober 2024: het college heeft een nieuwe versie van het Vastgoedbeleid gemeente Maashorst 2024 aangeleverd. Hieraan is een overzicht van het vastgoed van de gemeente Maashorst als bijlage toegevoegd. Verder is het Vastgoedbeleid gemeente Maashorst 2024 aangepast. Bij eerste gebruik van een afkorting is de naam volledig uitgeschreven, gevolgd door de afkorting tussen haakjes.
- Getekend raadsvoorstel | Vastgoedbeleid gemeente Maashorst 2024 (413.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit - Vastgoedbeleid gemeente Maashorst 2024 (334.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Vastgoedbeleid gemeente Maashorst 2024 (geanonimiseerd) (20.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Vastgoedbeleid gemeente Maashorst 2024 (oude versie) (2.7M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag VVD over Vastgoedbeleid (72.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag PRO over Vastgoedbeleid (59.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.c - Raadsvoorstel | Rapportage Rekenkamer over grote projecten
De Rekenkamer onderzoekt namens de gemeenteraad of de gemeente haar werk goed doet. De rekenkamer is onafhankelijk: zij besluit wat zij onderzoekt en op welke manier. De resultaten van dit onderzoek deelt de rekenkamer met de gemeenteraad. Hierdoor kan de gemeenteraad zijn controlerende rol versterken. Ook helpen de resultaten van het onderzoek mee om het beleid en de bedrijfsvoering van de gemeente te verbeteren.
Van februari tot en met juni 2024 heeft de Rekenkamer onderzoek gedaan naar grote projecten in de gemeente. Hoe voert de gemeente dit soort projecten uit, ook financieel. In dit raadsvoorstel deelt de Rekenkamer de uitkomst van hun onderzoek en geven zij verbeterpunten aan de gemeente, waardoor het uitvoeren van grote projecten nog effectiever en efficiënter kan. De Rekenkamer vraagt aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen deze verbeterpunten, zodat de gemeente ermee aan de slag kan gaan.
8 oktober 2024: Jong Maashorst en CDA hebben een amendement aangekondigd over Verzoeken aan het college. Dit amendement wordt mede ingediend door Maashorst Vooruit, Gewoon Uden, PRO, Voor de Dorpen, UdenPlusLanderd, VVD en GroenLinks.
Voorgesteld besluit
Het college van burgemeester en wethouders te verzoeken om:
op basis van de aanbevelingen van de Rekenkamer die aan het college zijn gericht, tot een gemeentebrede uniforme aanpak voor grote projecten te komen, met daarbij betrokkenheid van HR en op directieniveau een duidelijke eindverantwoordelijkheid voor het veranderproces;
op korte termijn een definitie op te stellen voor “grote projecten” met ook andere criteria dan alleen het criterium “meer dan 1 miljoen” en deze voorlopig de basis te laten vormen voor “grote projecten”;
de raad jaarlijks met gerichte rapportages te informeren over de hoofdlijnen van de grote projecten; en
voor het eind van 2024 een terugkoppeling aan de raad te verstrekken over de opvolging van de aanbevelingen van de rapportage Grote Projecten.
- Getekend raadsvoorstel Rapportage Rekenkamer over grote projecten (168.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit - Rapportage Rekenkamer over grote projecten (298.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Rapportage Grote Projecten (279.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Aanbiedingsbrief onderzoek Grote Projecten (58.7K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage - Brief bestuurlijke reactie Rekenkamer onderzoek Grote Projecten 11-9-2024 (88.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- AANGENOMEN Amendement Jong Maashorst en CDA Rapportage Rekenkamer grote projecten (157.3K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
8.d - Raadsvoorstel | Vaststelling bestemmingsplan Repelakker III
De gemeente wil in Zeeland 200 nieuwe woningen bouwen en een openbare parkzone aanleggen. De gemeente heeft dit idee uitgewerkt in een ontwerpbestemmingsplan. Zes weken lang kon iedereen op dit plan reageren. Had je een opmerking of was je het er niet mee eens, dan kon je dit aangeven. Je dient dan, zoals dat heet, een zienswijze in.
Er zijn zeventien zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn zorgvuldig gewogen. Met andere woorden, er is beoordeeld of er iets met de feedback in de zienswijzen moest worden gedaan. Op basis van de zienswijzen is er aanvullend onderzoek geweest en zijn er aanpassingen gedaan. Ook zijn de zienswijzen beantwoord.
Het bestemmingsplan is nu klaar. In dit raadsvoorstel vraag de gemeente aan de gemeenteraad om ‘ja’ te zeggen tegen dit raadsvoorstel.
- Getekend raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Repelakker III (400.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Getekend raadsbesluit - Vaststelling bestemmingsplan Repelakker III (330.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1 - Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan Repelakker III (tevens Bijlage ter informatie 1.30) (853.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 1a - Ontvangen zienswijzen Repelakker III (12.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 2 - Verbeelding bestemmingsplan Repelakker III (499.6K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 3 en 4 - Regels bestemmingsplan Repelakker III en Toelichting bestemmingsplan Repelakker III (8.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage 5 - Aanvullend participatieoverzicht 2023-2024 (tevens Bijlage ter informatie 1.29) (45.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.1 - Bijlage bij Regels 1 – Lijst van rechtstreeks toelaatbare aan huis gebonden activiteiten (22.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.2 - Bijlage bij Regels 2 – Milieuzoneringslijst (58.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.3 - Bijlage bij Regels 3 - Gebiedsvisie (tevens Bijlage ter informatie 1.5) (10.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.4 - Bijlage bij Regels 4 - Ontwerpbesluit Hoger Grenswaarde (tevens Bijlage ter informatie 1.16) (274.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.6. - Bijlage bij Toelichting 2 - Stedenbouwkundige uitgangspunten Repelakker III (37.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.7 - Bijlage bij Toelichting 3 – Ladderonderbouwing (258.8K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.8 - Bijlage bij Toelichting 4 – Woningbehoefte-onderzoek (1.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.9 - Bijlage bij Toelichting 5 – Sleuvenonderzoek breuklijnen (5.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.10 - Bijlage bij Toelichting 6 – Verkennend bodemonderzoek (31.4M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.11 - Bijlage bij Toelichting 7 – Aanvullend onderzoek bestrijdingsmiddelen (2.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.12 - Bijlage bij Toelichting 8 – Agrarisch geuronderzoek (3.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.13 - Bijlage bij Toelichting 9 – Verkeersonderzoek (21.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.14 - Bijlage bij Toelichting 10 – Verkeersstudie Repelakker III Zeeland (4.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.15 - Bijlage bij Toelichting 11 – Akoestisch onderzoek (3.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.17 - Bijlage bij Toelichting 13 – Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai (2.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.18 - Bijlage bij Toelichting 14 – Archeologisch onderzoek westzijde plangebied (4.6M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.19 - Bijlage bij Toelichting 15 – Archeologisch onderzoek oostzijde plangebied (2.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.20 - Bijlage bij Toelichting 16 – Stikstofdepositieonderzoek (1.2M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.21 - Bijlage bij Toelichting 17 – Quickscan Wnb Flora en Fauna (2.1M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.22 - Bijlage bij Toelichting 18 – Aanvullend onderzoek ecologie (1.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.23 - Bijlage bij Toelichting 19 – Notitie haalbaarheid ecologie (328.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.24 - Bijlage bij Toelichting 20 – Foerageergebiedanalyse van de das (3.8M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.25 - Bijlage bij Toelichting 21 – Waterparagraaf (3.9M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.26 - Bijlage bij Toelichting 22 – Onderzoek ontplofbare oorlogsresten (4.0M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.27 - Bijlage bij Toelichting 23 – Vormvrije MER beoordeling (924.1K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Bijlage ter informatie 1.28 - Bijlage bij Toelichting 24 – Participatieverslag (4.5M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vraag Maashorst Vooruit - Repelakker III in Zeeland (1.3M) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vragen GroenLinks - Repelakker III in Zeeland (72.9K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Beantwoording technische vragen VVD over Vaststelling bestemmingsplan Repelakker III in Zeeland (55.2K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreker vergadering commissie Ruimte, Economie en Financiën 3 oktober 2024 - Inspreektekst mevrouw Van Diepenbeek, Stichting Samenwerkende Natuurorganisaties de Maashorst (95.5K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Inspreker vergadering commissie Ruimte, Economie en Financiën 3 oktober 2024 - Inspreektekst de heer Verstegen, Belangengroep Repelakker (68.0K) (Deze link gaat naar een andere website)
- Toegevoegd door de griffe: e-mail Centrum Ondernemers Zeeland eactie brief uitbreiding repelakker (geanonimiseerd) (549.4K) (Deze link gaat naar een andere website)
-
9 - Motie vreemd aan de orde van de dag - Ervaringsdeskundigheid
Op 8 oktober 2024 heeft SP een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd met als onderwerp 'Ervaringsdeskundigheid'. Deze motie wordt mede ingediend door GroenLinks.
-
10 - Motie vreemd aan de orde van de dag - Doortrekken A77
Op 8 oktober 2024 heeft VVD een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd met als onderwerp 'Doortrekken A77'.
-
11 - Motie vreemd aan de orde van de dag - Limiet starterslening verhogen
Op 9 oktober 2024 heeft Jong Maashorst een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd met als onderwerp 'Limiet starterslening verhogen'. Deze motie wordt mede ingediend door PRO, UdenPlusLanderd en VVD.
- 12 - Sluiting