Rechten van betrokkene

De gemeente Maashorst gebruikt voor veel verschillende taken jouw persoonsgegevens. Gebruikt de gemeente jouw persoonsgegevens, dan heb je verschillende rechten. Deze staan in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Op deze pagina staan de rechten die jij heeft. Veel van deze rechten bestaan uit verzoeken die je kunt doen. Vandaar dat de gemeente deze rechten ook wel een AVG-verzoek noemt.

Ik wil inzage in mijn persoonsgegevens

Met dit recht kun je de persoonsgegevens die de gemeente van jou gebruikt inzien. Hierdoor weet je of en welke gegevens van jou worden gebruikt. Daarnaast krijg je ook informatie over het doel van het gebruik, aan wie de gegevens zijn gestuurd en waar de gegevens vandaan komen. Je krijgt alleen inzage in de gegevens die over jouzelf gaan.

Voorwaarden verzoek

Wil je inzage, geef in jouw verzoek tot inzage aan om welke gegevens het gaat. Bijvoorbeeld ujow Wmo-dossier of een vergunningaanvraag. Hierdoor kunnen we gericht voor je aan de slag.

Ik wil mijn persoonsgegevens laten corrigeren

Vind je onjuistheden in jouw persoonsgegevens? Je kunt vragen om jouw gegevens aan te passen. Hierbij kun je ook vragen om jouw gegevens tijdelijk af te schermen. Ook kun je vragen om gegevens aan te vullen als deze niet compleet zijn. De gemeente zorgt ervoor dat foute of niet complete gegevens verwijderd, aangevuld of veranderd worden als deze inderdaad fout of niet compleet zijn. Het recht op aanpassing geldt niet als het gaat om gegevens in de verplichte registers. Zoals in de basisregistratie personen (BRP). Ook geldt dit recht niet om professionele indrukken, meningen of conclusies van medewerkers aan te laten passen.

Hebben wij jouw gegevens aangepast? Dan zijn wij ook verplicht om dit door te geven aan de organisaties met wie wij jouw gegevens hebben gedeeld. Behalve als het informeren geen optie is of als dit buitenproportioneel qua tijd en moeite blijkt.

Voorwaarden verzoek

Geef in jouw verzoek tot correctie duidelijk aan om welke persoonsgegevens het gaat. Geef ook aan waarom het aangepast of aangevuld moet worden. Hierdoor kunnen we gericht voor je aan de slag.

Ik wil mijn persoonsgegevens laten verwijderen

Je kunt vragen om jouw persoonsgegevens te laten verwijderen. De gemeente verwijdert jouw gegevens als blijkt dat de gegevens:

Bij verwijdering van jouw gegevens geeft de gemeente dit door aan andere organisaties als die jouw gegevens ontvangen. In samenwerkingen betekent dit dat de gegevens ook worden aangepast bij de andere partners. Behalve als het informeren geen optie is of als dit buitenproportioneel qua tijd en moeite blijkt.

Het recht op verwijdering geldt niet als het gaat om gegevens in de verplichte registers. Zoals de basisregistratie personen (BRP). Ook worden gegevens niet verwijderd als de wet zegt dat we deze moeten bewaren. Bijvoorbeeld omdat in de Archiefwet staat dat de gemeente aanvragen voor een uitkering of subsidie moeten bewaren voor een vastgelegde tijd.

Voorwaarden verzoek

Geef in jouw verzoek tot verwijdering duidelijk aan om welke persoonsgegevens het gaat en waar ze voor worden gebruikt. Geef ook aan waarom deze verwijderd moeten worden. Als de gemeente besluit om de persoonsgegevens te verwijderen, dan wordt de verwijdering zo snel mogelijk uitgevoerd.

Ik wil het gebruik van mijn persoonsgegevens laten beperken

Soms kun je vragen om het gebruik van jouw persoonsgegevens te beperken. Dit betekent dat we de gegevens wel bewaren, maar dat we ze niet verder gebruiken voor een specifiek doel. Gaat de gemeente hiermee akkoord, dan worden jouw gegevens niet meer gebruikt voor dat specifieke doel. Dit kan alleen:

Voorwaarden verzoek

Geef in jouw verzoek tot beperking van de verwerking aan om welke persoonsgegevens het gaat, waar jouw gegevens voor worden gebruikt en waarom de beperking nodig is. Gaat de gemeente akkoord, dan wordt de beperking zo snel mogelijk uitgevoerd.

Ik wil graag mijn persoonsgegevens meenemen (dataportabiliteit)

Dit is het recht om persoonsgegevens over te dragen naar een andere organisatie. Het gaat om gegevens waarvoor jij toestemming hebt gegeven of omdat we een contract met jou hebben afgesloten. Bij de gemeente komt dit niet vaak voor. Hierdoor wordt een verzoek voor dataportabiliteit vaak afgewezen.

Voorwaarden verzoek

Geef in jouw verzoek tot dataportabiliteit aan of je deze persoonsgegevens zelf wilt ontvangen. Het is ook mogelijk dat deze direct aan een andere organisatie worden verstuurd. Geef de organisatie en de contactpersoon dan duidelijk aan. Geef ook aan waar jouw gegevens voor worden gebruikt. Bij dit recht gaat het alleen om digitale gegevens en dus niet om papieren dossiers.

Ik wil bezwaar maken tegen het gebruik van mijn persoonsgegevens

Je kunt bezwaar maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens. Dit kan alleen bij een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang. Ook heb je het recht om niet afhankelijk van geautomatiseerde besluitvorming te zijn. Een geautomatiseerde beslissing is een beslissing die niet door een mens is gedaan. Als je bezwaar maakt tegen het gebruik van jouw gegevens dan maken wij als gemeente een afweging. Dit is een afweging tussen de belangen van de gemeente en uw rechten/belangen.

Voorwaarden verzoek

Geef in jouw verzoek van bezwaar tegen verwerking aan tegen welk gebruik je bezwaar maakt. Geef hierbij ook aan waarom je bezwaren heeft. Bij een toekenning van een bezwaar wordt het gebruik zo snel mogelijk aangepast of gestopt.

Hoe doe ik een verzoek?

Je kunt jouw verzoek tot inzage, verzoek tot correctie, verzoek tot verwijdering, verzoek tot beperking van de verwerking, verzoek tot dataportabiliteit of verzoek tot bezwaar tegen verwerking doen door gebruik te maken van het digitale formulier Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) (Deze link gaat naar een andere website). Je kunt ook een ondertekende brief sturen naar Gemeente Maashorst, afdeling Publiekszaken, Postbus 83, 5400 AB Uden.

Hoe tevreden ben je over deze pagina van de website?