Meldpunt Goed Verhuurderschap
Gemeenten willen graag kunnen optreden bij misstanden op de lokale huurmarkt. Met lokale huurmarkt bedoelen we woningen die particuliere verhuurders en verhuurbemiddelaars verhuren.
In de Wet goed verhuurderschap staan regels waar verhuurders en verhuurbemiddelaars zich aan moeten houden. Doen ze dat niet? Meld dit dan bij ons. Je melding is gratis en kan anoniem.
Melding doorgeven (Deze link gaat naar een andere website)
Wat houdt de Wet goed verhuurderschap in?
De wet geeft duidelijkheid aan verhuurders en verhuurbemiddelaars en biedt huurders bescherming: wat mag en wat mag niet? Op grond van deze wet is de verhuurder wettelijk verantwoordelijk voor:
- een heldere en transparante selectieprocedure.
- heldere en transparante voorwaarden bij het openbaar aanbieden van de woon- of verblijfsruimte.
- duidelijke uitleg aan afgewezen kandidaten over de keuze voor de geselecteerde huurder.
- een werkwijze die discriminatie door huurders, verhuurbemiddelaars en beheerders uitsluit.
- het altijd voorkómen van intimidatie van huurders. Zowel bij het selectieproces als tijdens het huren van een woning.
- het schriftelijk vastleggen van de huurovereenkomst. Dit is verplicht voor alle nieuwe huurovereenkomsten vanaf 1 juli 2023. Voor huurovereenkomsten van vóór die datum moest de verhuurder uiterlijk 1 juli 2024 een schriftelijk huurcontract verstrekken.
- het schriftelijk aangeven van alle rechten en plichten van een huurder die niet in de huurovereenkomst staan. De verhuurder moet ook schriftelijk de contactgegevens geven van de beheerder van de woning en van het meldpunt van de gemeente.
- het toelichten van de servicekosten bij het aangaan van de huurovereenkomst. Daarna worden de servicekosten jaarlijks gespecificeerd en met de huurder gedeeld.
Daarnaast geldt dat:
- de verhuurder geen servicekosten in rekening mag brengen die onredelijk hoog zijn in verhouding met de daadwerkelijk gemaakte kosten.
- de borg mag maximaal 2 keer de huurprijs bedragen en opgenomen is in het huurcontract. De borg moet binnen 14 dagen na beëindiging van de huurovereenkomst worden teruggegeven.
De Wet betaalbare huur
Vanaf 1 juli 2024 geldt ook de Wet betaalbare huur. Deze wet zorgt ervoor dat verhuurders een huur vragen die past bij de kwaliteit van de woning.
Verhuurders zijn verplicht om:
- de puntentelling van de woning te overhandigen bij het huurcontract.
- de huurprijs in overeenstemming te houden met het puntensysteem.
Problemen die je bij de gemeente kan melden
Bij het meldpunt problemen met verhuurders van de gemeente kun je terecht bij de volgende situaties:
- Discriminatie bij woningverhuur: als je vermoedt dat een verhuurder je steeds opnieuw afwijst vanwege je godsdienst, levensovertuiging, politieke voorkeur, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat. Zie de brochure Discriminatie op de woningmarkt van de Rijksoverheid (PDF, 267.0 kB).
- Intimidatie door de verhuurder: dit kan zowel fysiek als schriftelijk zijn.
- Als de verhuurder weigert om de huurovereenkomst schriftelijk vast te leggen.
- Ontbrekende informatie: wanneer de verhuurder je niet schriftelijk informeert over:
- jouw rechten en plichten
- duidelijke afspraken over een eventuele borg
- de regels voor de servicekosten
- de contactgegevens van de beheerder
- het lokale meldpunt voor problemen met verhuurders
- Te hoge borg: als de verhuurder meer dan 2 maanden huur als borg vraagt.
- Terugbetaling van de borg: als de verhuurder de borg niet binnen 2 weken na jouw vertrek uit de woning terugbetaalt. Omdat dit een privaatrechtelijke zaak is, verwijzen wij je door naar Het Juridisch Loket (Deze link gaat naar een andere website) of je rechtsbijstandverzekering.
- Onterecht extra kosten: als de verhuurder naast huur en borg een extra bedrag vraagt, bijvoorbeeld bemiddelingskosten. Je kunt dit bedrag terugvorderen. De gemeente kan de verhuurder een boete opleggen.
- Geen specificatie van servicekosten: de verhuurder moet vóór het tekenen van het huurcontract een specificatie van de servicekosten geven. Daarnaast is een jaarlijkse afrekening verplicht.
- Onredelijke servicekosten: de servicekosten moeten redelijk zijn en in verhouding met de daadwerkelijk gemaakte kosten. Als je denkt dat de servicekosten te hoog zijn, kan de gemeente dit voor je nakijken.
- Te hoge huurprijs: als de verhuurder een huurprijs vraagt een huur die hoger is dan de toegestane maximale huurprijs.
- Onbeperkte huurverhogingen: de verhuurder mag de huurprijs niet verder verhogen dan de door de Rijksoverheid vastgestelde maximale huurverhoging.
Als jouw situatie buiten de gemeentelijke bevoegdheid valt, zoals het niet terugbetalen van borg, kan de gemeente je doorverwijzen naar het Juridisch Loket of een rechtsbijstandverzekering.
Speciale regels voor arbeidsmigranten
Voor arbeidsmigranten gelden aanvullende regels:
- De huurovereenkomst moet los staan van de arbeidsovereenkomst en apart worden vastgelegd.
- De verhuurder moet communiceren in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt.
Klachten over woningcorporaties
Heb je een klacht over een woningcorporatie? Dien deze rechtstreeks in bij de betreffende corporatie:
- Area: www.areawonen.nl/contact (Deze link gaat naar een andere website)of telefoonnummer 0413 - 38 80 44 (Deze link gaat naar een andere website)
Mooiland: www.mooiland.nl/contactformulier (Deze link gaat naar een andere website) of telefoonnummer 088 - 450 10 10 (Deze link gaat naar een andere website)
Brabant Wonen: www.brabantwonen.nl/contact (Deze link gaat naar een andere website) of telefoonnummer 088 - 281 60 00 (Deze link gaat naar een andere website)
Complaints about renting
To better protect migrant workers, there are extra rules. For example, the rental agreement must be recorded separately from the employment contract. A landlord must inform the migrant worker in a language that the migrant worker prefers.
Do you have a complaint about your rental situation (not with a housing association)? Please report to us by clicking the button below. Do you have a complaint about your rental situation with a housing association? Please use the contact information below to report your complaint.
Rental complaint (Deze link gaat naar een andere website) (only in Dutch)
Meer Bouwen en wonen
- Archeologie
- Bestemmingsplannen
- Bodem
- Bomen kappen
- Bouwtekeningen opvragen
- Groen- en reststroken
- Grond en vastgoed
- Hond uitlaten
- Houtstook
- Huisnummer aanvragen
- Inwoning
- Kabels en leidingen (graafmelding)
- Kavelwinkel
- Mantelzorgwonen
- Melden sloopwerkzaamheden
- Monument
- Omgevingsvergunning
- Planschade
- Pré-mantelzorgwoningen
- Regels voor behoud sociale huur- en koopwoningen
- Rioolaansluiting
- Starterslening
- Stookvergunning
- Verhuur leegstaande woning
- Voorwerpen en voertuigen aan de weg plaatsen
- Watertoets en standaard waterparagraaf
- Welstand