Hulp bij huishouden
Heb je hulp in jouw huishouding nodig omdat je bijvoorbeeld een ongeluk hebt gehad, ziek bent of omdat je ouder en slecht ter been bent?
Er zijn online veel (particuliere) organisaties te vinden die huishoudelijke hulp aanbieden. Typ bij een zoekmachine (zoals Google) bijvoorbeeld in 'ik zoek huishoudelijke hulp'.
Lukt het je niet om de hulp zelf te regelen? Bel dan met de Centrale Toegang Sociaal Domein: 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website). Wij gaan dan met jou in gesprek en bepalen of je hulp nodig hebt.
Deze hulp geeft de gemeente
Jouw situatie bepaalt welke hulp je krijgt:
- Allereerst bekijken we samen of je zelf jouw problemen kunt oplossen. Bijvoorbeeld met hulp van familie, vrienden en bekenden.
- Verder kijken we of je geholpen bent met een algemene hulpdienst.
- Als je meer hulp nodig hebt, dan kunnen we jou helpen met hulp in natura, waarbij de gemeente alles voor je regelt.
- Je betaalt voor Hulp bij het huishouden elke maand een bedrag.
Onze aanbieders
Met de volgende aanbieders hebben we binnen de gemeente Maashorst afspraken:
- Acteon Thuiszorg: 0413 - 74 90 76 (Deze link gaat naar een andere website), www.acteonthuiszorg.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- Actiefzorg: 088 - 750 82 00 (Deze link gaat naar een andere website), www.actiefzorg.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- Breederzorg: 0413 - 25 94 41 (Deze link gaat naar een andere website), www.breederzorg.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- Interzorg: 0412 - 65 14 28 (Deze link gaat naar een andere website), www.interzorgthuiszorg.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- Laverhof: 0413 - 29 81 00 (Deze link gaat naar een andere website), www.laverhof.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- Poetszorg, poetsen met een praatje: 085 - 076 11 00 (Deze link gaat naar een andere website), www.poetszorg.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- Tzorg: 088 - 002 55 00 (Deze link gaat naar een andere website), www.tzorg.nl (Deze link gaat naar een andere website)
Nieuwe aanbesteding voor 2024
Vanaf 1 januari 2024 hebben wij nieuwe contracten met de zorgaanbieders voor Hulp bij het Huishouden. In deze nieuwe contracten is een regionale werkwijze afgesproken. Omdat we deze werkwijze in de regio al enkele jaren toepassen, is dit voor de inwoners van Zeeland, Schaijk en Reek niet nieuw. Voor de inwoners van Volkel, Uden en Odiliapeel wel. Alle inwoners met een toekenning Hulp bij het Huishouden van de gemeente, ontvingen van ons een brief met informatie. Heb je naar aanleiding van deze brief nog vragen?
- Kijk dan bij de veelgestelde vragen en bijbehorende antwoorden (PDF, 65.4 kB)
Worden jouw vragen daar niet beantwoord? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via telefoonnummer 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website) (optie 1). Of stuur een e-mail naar info@gemeentemaashorst.nl.
Tekort aan medewerkers in de zorg, ook in Maashorst
Landelijk is een tekort aan medewerkers in de zorg. Dat is in Maashorst niet anders. Om de goede zorg op de goede plek te geven, en te garanderen dat mensen die dringend of met spoed hulp nodig hebben die ook krijgen, nemen Maashorst en de zorgaanbieders maatregelen. Als het echt nodig is, kan het zo zijn dat je tijdelijk wat minder of minder vaak hulp krijgt dan waar je recht op hebt. Ook doet wethouder Ramona Sour een moreel appèl op inwoners om alleen gebruik te maken van de WMO als dat echt nodig is.
Veelgestelde vragen en antwoorden
- Veelgestelde vragen over de aanbesteding van Hulp bij het Huishouden (PDF, 65.4 kB)
- Veelgestelde vragen over het personeelstekort vind je hieronder:
Ik heb mijn eigen situatie bekeken en wil minder hulp bij huishouden. Hoe moet ik dat doen?
Je kunt contact opnemen met onze centrale Toegang via 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website). Onze medewerkers van de Toegang plannen dan een gesprek met een van onze Wmo-consulenten in. Dit is vaak een telefoongesprek. Onze Wmo-consulent kijkt samen met jou naar het minderen van jouw huishoudelijke ondersteuning.
Ik heb mijn eigen situatie bekeken en wil mijn hulp bij huishouden stopzetten. Hoe moet ik dat doen?
Je kunt contact opnemen met onze centrale Toegang via 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website) of toegangSD@gemeentemaashorst.nl. Vertel aan onze medewerkers van de Toegang dat je jouw indicatie huishoudelijke hulp wilt stoppen en waarom. Wij zorgen er dan voor dat de indicatie wordt stopgezet. Je krijgt in dat geval een 'beëindigingsbeschikking'. Soms bespreekt de medewerker van de Toegang dit eerst met een van onze Wmo-consulenten. Als wij twijfelen of het voor jou verstandig is om de indicatie te stoppen, plannen we een afspraak met onze Wmo-consulent voor jou in. De Wmo-consulent kijkt dan samen met jou naar de mogelijkheden.
Ik wil mijn hulp bij huishouden stoppen of minderen. Als ik in de toekomt toch meer hulp nodig heb, kan dit dan nog?
Wanneer je later vindt dat je toch (meer) huishoudelijke hulp nodig hebt, kun je weer contact opnemen met onze Toegang via 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website). Onze medewerker van de Toegang plant dan een afspraak bij een van onze Wmo-consulenten in. De Wmo-consulent bekijkt samen met jou opnieuw jouw situatie (van dat moment) en hoe belangrijk hulp is. Het is mogelijk dat het besluit van de consulent anders is dan een eerder gemaakte toekenning.
Kan ik mijn hulp bij huishouden ook tijdelijk, dus voor een vaste periode minderen of stoppen?
Omdat elke toekenning maatwerk is, moet je dit met een Wmo-consulent bespreken. Als je tijdelijk wilt stoppen of minderen, vraag dan een afspraak met een Wmo-consulent aan. Je kunt hiervoor contact opnemen met de Centrale Toegang via 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website).
Ik heb binnenkort een keukentafelgesprek, moet ik wachten tot dan om hulp bij huishouden te bespreken?
Ja, je kunt wachten tot de afspraak met jouw Wmo-consulent.
Ik sta al erg lang op de wachtlijst voor hulp bij huishouden, hoe weet ik of er bij mij sprake is van spoed of urgentie?
Wanneer er sprake is van spoed of urgentie is dit tijdens het onderzoek door de Wmo-consulent besproken. Je kunt dit terugvinden in jouw gespreksverslag.
Ik heb nu hulp bij huishouden nodig, wat moet ik doen?
Wij vragen je om eerst te onderzoeken wat je zelf kunt doen om jouw hulp te organiseren: heb je mensen in jouw netwerk die je (voor een deel) kunnen helpen bij jouw huishoudelijke werkzaamheden? Of heb je voldoende geld om huishoudelijke hulp particulier in te kopen? Vraag onze Toegang voor adressen waar je voor een goede prijs particuliere hulp kunt inkopen. Zijn er hulpmiddelen op de markt die de huishoudelijke werkzaamheden makkelijker voor jou maken? Denk aan een vaatwasser, droger of robotstofzuiger. Heb je huishoudelijke hulp nodig na een operatie? Onderzoek de mogelijkheden bij jouw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan in sommige gevallen na een operatie ook tijdelijk huishoudelijke hulp leveren. Kun je het niet zelf oplossen? Neem dan contact op met onze centrale Toegang via 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website). Zij plannen een afspraak met een van onze Wmo-consulenten in. Onze Wmo-consulent bekijkt samen met jou welke hulp in jouw situatie nodig is.
Mijn aanvraag voor huishoudelijke hulp is niet verlengd, wat moet ik nu doen?
De consulent heeft in dat geval besloten dat de huishoudelijke hulp niet nodig is. Je kunt er dan voor kiezen om zelf huishoudelijke hulp particulier in te kopen. Je kunt aan jouw Wmo-consulent of onze Toegang naar adressen vragen waar je voor een goede prijs huishoudelijke hulp zelf kunt inkopen. Ben je het niet eens met ons besluit? Je kunt dan in bezwaar gaan tegen ons besluit. Op jouw afwijzingsbeschikking staat hoe je een bezwaar kunt indienen.
Ik sta op de wachtlijst voor hulp bij huishouden, maar de looptijd van mijn indicatie is al gestart. Wat betekent dit voor mijn indicatie en de eigen bijdrage?
Je betaalt pas een eigen bijdrage zodra je de zorg echt ontvangt. Is jouw zorg nog niet gestart en ontvang je toch al rekeningen van het CAK? Neem dan contact op met onze Toegang via 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website).
Mijn beschikking is verlopen, omdat ik lang op de wachtlijst stond. Ik heb nog geen zorg gekregen. Heb ik nu automatisch recht op verlenging?
Nee, de consulent kijkt samen met jou naar jouw situatie op het moment van de herindicatie. Wanneer jouw situatie is veranderd, is het besluit van de consulent ook anders dan op de eerdere gegeven toekenning staat.
Ik ben het niet eens met het besluit dat ik geen recht heb op hulp bij huishouden, wat moet ik doen?
De consulent heeft in dat geval besloten dat huishoudelijke hulp niet nodig is. Je kunt er dan voor kiezen om zelf huishoudelijke hulp in te kopen. Je kunt aan jouw Wmo-consulent of onze Toegang adressen vragen waar je tegen een goede prijs huishoudelijke hulp kunt inkopen. Ben je het niet eens met ons besluit? Je kunt dan in bezwaar gaan tegen ons besluit. Op jouw afwijzingsbeschikking staat hoe je een bezwaar kunt indienen.
Wat is eigen kracht?
Jouw leven kunnen vormgeven en problemen zelf kunnen oplossen. In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staat dat burgers een eigen verantwoordelijkheid hebben voor hoe ze hun leven inrichten. De Wmo verwacht van burgers dat zij zelf onderzoeken welke oplossingen er zijn, wanneer zij tegen uitdagingen aanlopen. Daarin wordt verwacht dat burgers hun eigen kracht en sociaal netwerk zo veel als mogelijk benutten.
Wat wordt er bedoeld met zelfredzaamheid?
Zelfredzaamheid betekent dat je zelf de noodzakelijke algemene dagelijkse levensverrichtingen kunt uitvoeren. Denk hierbij aan het voeren van een gestructureerd huishouden.