Individuele inkomenstoeslag

De individuele inkomenstoeslag is een geldbedrag dat gemeenten kunnen geven aan mensen die drie jaar of langer van een laag inkomen leven. Je kunt één keer per jaar deze toeslag ontvangen.

Voorwaarden individuele inkomenstoeslag

Om voor de individuele inkomenstoeslag in aanmerking te komen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. De belangrijkste voorwaarden zijn:

Let op: als je in een schuldregeling zit, moet je de individuele inkomenstoeslag melden bij de Gemeentelijk Kredietbank (GKB) of de Kredietbank Nederland (KBN). Het wordt namelijk als inkomen gezien bij het Vrij te laten bedrag (Vtlb- berekening). Al jouw inkomsten boven het Vtlb moet je in jouw schuld stoppen (volgens Recofa-richtlijn, berekening Vtlb § 6.2).

Aanvragen individuele inkomenstoeslag

Er zijn twee manieren om een aanvraag in te dienen: digitaal of op papier.

1. Digitaal aanvragen

Vanaf 1 januari 2025 kun je de individuele inkomenstoeslag tijdelijk niet digitaal aanvragen. We werken aan een nieuwe digitale aanvraag, die eind januari online staat. Tot die tijd kun je een papieren aanvraag indienen. Hieronder bij 'Papieren aanvraagformulier' kun je lezen hoe dit werkt.

Aanvragen individuele inkomenstoeslag (Deze link gaat naar een andere website)

DigiD

Je moet inloggen met DigiD als je dit formulier gaat invullen. Heb je nog geen DigiD? Ga dan naar www.digid.nl (Deze link gaat naar een andere website). Heb je een partner? Dan moet jouw partner ook inloggen met DigiD.

Voorbereiden: de juiste documenten bij de hand

Zorg dat je informatie over jouw inkomsten, bezittingen en schulden bij de hand hebt. Voor de individuele inkomenstoeslag vragen we ook naar het inkomen van 36 maanden geleden.

Later verdergaan

Je kunt het formulier op elk moment opslaan en later verder gaan. Je hebt dan nog geen individuele inkomenstoeslag aangevraagd. Pas als je het formulier digitaal verstuurt, dien je jouw aanvraag in.

Professional

Vraag je individuele inkomenstoeslag aan namens een cliënt? Dan moet je gemachtigd zijn om zijn/haar DigiD te gebruiken.

Hulp nodig?

Heb je moeite met het invullen van het digitaal aanvraagformulier? Ons Welzijn heeft op diverse plekken in Maashorst inloopspreekuren waarop ze jou kunnen helpen. Kijk voor actuele locaties en openingstijden op de website van Ons Welzijn (Deze link gaat naar een andere website) en klik daar op Maashorst.

2. Papieren aanvraagformulier

Kun je niet langs gaan voor hulp of lukt online aanvragen niet? Gebruik dan onderstaande papieren formulieren.

Veel gestelde vragen individuele inkomenstoeslag

Wat heb ik nodig om een digitale aanvraag te doen?

Voor een digitale aanvraag heb je een aantal zaken nodig:

Waar kan ik terecht met een vraag over mijn DigiD of het aanvragen hier van?

Voor al je vragen over DigiD kun je terecht op de website van DigiD (Deze link gaat naar een andere website). Of neem contact op via:

Welke bewijsstukken heb ik nodig om een digitale aanvraag individuele inkomenstoeslag in te dienen?

Voor een digitale aanvraag heb je dezelfde bewijsstukken nodig als wanneer je een aanvraag op papier doet.

Ben je WEL bekend met een uitkering bij gemeente Maashorst?
Ontvang je een uitkering van de Participatiewet (IOAW-uitkering of een periodieke bijzondere bijstand) van de gemeente Maashorst? Of kreeg je in de afgelopen 12 maanden al eerder bijzondere bijstand? Dan hoef je alleen een bewijsstuk aan te leveren van de (gemaakte) kosten.

Ben je bij ons NIET bekend met een uitkering voor levensonderhoud? Dan moet je de volgende bewijsstukken meesturen:

Hoe voeg ik bewijsstukken toe aan mijn digitale aanvraag?

Als je bent ingelogd om een aanvraag individuele inkomenstoeslag in te dienen, volgt er op het einde van de aanvraag vanzelf een lijstje met aan te leveren bewijsstukken in jouw situatie. Dat gaat door middel van uploaden.
Maak goed leesbare foto's van jouw bewijsstukken of scan ze duidelijk in.

Ik heb hulp nodig bij het digitaal aanvragen waar kan ik terecht?

Heb je moeite met het invullen van het digitale aanvraagformulier? Ons Welzijn heeft op diverse plekken in Maashorst inloopspreekuren waarop ze jou kunnen helpen. Kijk voor actuele locaties en openingstijden op de website van Ons Welzijn (Deze link gaat naar een andere website)
en klik daar op Maashorst.

Ik ben niet zo handig met een computer waar kan ik terecht?

Bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek helpen ze jou graag. Je kunt er ook cursussen volgen. Het is gratis en je hoeft geen lid te zijn. Een afspraak maken hoeft ook niet. Loop gewoon binnen tijdens de openingstijden (Deze link gaat naar een andere website). Als je vraag meer tijd nodig heeft, dan kun je een vervolgafspraak maken. Maak je liever meteen een afspraak? Dat kan op dinsdag en vrijdag. Bel 0413 - 26 31 01 of stuur een e-mail naar evavanvugt@nobb.nl.
Lees hier meer over het Informatiepunt digitale overheid (Deze link gaat naar een andere website).

Wanneer moet ik samen met mijn partner een aanvraag indienen en hoe werkt dit digitaal?

Als je samenwonend of gehuwd bent en je voert een gezamenlijke huishouding, moet je samen de aanvraag digitaal indienen en ondertekenen. Je moet dan dus allebei een Digid hebben.

Je bent partners als je:

Ik heb of ben een bewindvoerder. Kan er dan ook digitaal een aanvraag ingediend worden?

Wil je dat jouw bewindvoerder digitaal een aanvraag indient? Dan kun je jouw bewindvoerder machtigen. Je vraagt een machtiging aan via machtigen.digid.nl (Deze link gaat naar een andere website). Als de bewindvoerder gemachtigd is, kan hij/zij een aanvraag voor jou indienen.

Hoe staat het met mijn aanvraag? Wanneer krijg ik een besluit?

Als je een aanvraag digitaal hebt ingediend, krijg je als het goed is een ontvangstbevestiging hiervan in je mailbox. Daarop staat een datum. De bedoeling is dat je binnen 8 weken een beslissing krijgt op jouw aanvraag.

Het werkt ‘technisch niet’, de site loopt telkens vast of ik krijg een foutmelding

Allereerst: probeer het later nog eens (bijvoorbeeld een uur later). Volgt er nog een ‘foutmelding’ of werkt het nog steeds niet? Dan kun je bellen met de gemeente via 0413 - 28 19 11. Daarnaast kun je nog altijd het papieren formulier gebruiken.

Is er eerder een besluit op een digitale aanvraag dan een papieren aanvraag?

Bij een digitale aanvraag zitten voor ons meteen alle stukken op de juiste plek in het proces. Er wordt ook automatisch een werkproces aangemaakt. Dit wil echter niet perse zeggen dat de aanvraag ook eerder/sneller wordt afgewerkt.

Hoe tevreden ben je over deze pagina van de website?