Schuldhulpverlening

Meestal red je het prima in het dagelijks leven. Soms verandert een situatie. Je verliest bijvoorbeeld jouw werk, je kunt jouw hypotheek niet meer betalen, en vervolgens komen er schulden.

Geldzorgen en kom je er niet uit?

Lukt het niet om zelfstandig je geldzaken op orde te krijgen? Dan kunnen we je hopelijk op een aantal manieren ondersteunen.
Dit kunnen we bijvoorbeeld doen met een inloopspreekuur of een intakegesprek.

Inloopspreekuur Geldzorgen

Heb je vragen of zorgen over je geldzaken? Loop dan binnen bij het gemeentehuis tijdens het inloopspreekuur ‘Geldzorgen’. Een medewerker van de gemeente zit klaar om je vragen te beantwoorden. Samen zoeken we naar oplossingen voor je geldzorgen. Je hoeft hier geen afspraak voor te maken.

Wacht niet te lang, samen komen we eruit!

Inloopspreekuur ‘Geldzorgen’
Wanneer: Woensdag van 9.00 tot 12.00 uur
Waar: Gemeentehuis, Markt 145 in Uden

Intakegesprek schuldhulpverlening

Neem telefonisch contact met ons op! Voor een vraag of aanmelding voor een intakegesprek kun je tijdens werkdagen bellen met een collega van de Centrale Toegang Sociaal Domein: 0413 - 28 19 11.
Vervolgens belt een consulent je binnen 2 werkdagen terug om je verder te helpen.

Afhankelijk van de situatie kunnen we in dit gesprek:

*Bij een minnelijk schuldregelingstraject probeert de gemeente uw schulden te regelen met al uw schuldeisers. De gemeente kan hiervoor ook een schuldhulpverlener inschakelen.

De gemeente werkt daarnaast nauw samen met diverse hulpverlenende instanties.

Blijkt in het telefoongesprek met de consulent dat een aanmelding de beste ondersteuning voor je is?
Dan plant de Toegang hierna op verzoek van de consulent binnen twee weken een intakegesprek in.
Je ontvangt daarvoor dan een persoonlijke uitnodigingsbrief.

In het intakegesprek bekijkt de consulent samen met jou naar de oorzaak van de financiële problemen en jouw persoonlijke situatie. Als je een afspraak hebt dan neem je voor deze afspraak de volgende zaken mee:

Handige Tips » Wat kun je zelf al regelen?

Als je betalingsachterstanden of dreigende schulden hebt, kun je zelf ook al wat doen om ze op te lossen. Soms is het voldoende als een familielid of kennis jou helpt om de administratie op orde te krijgen en de weg te wijzen. Op de website zelfjeschuldenregelen.nibud.nl (Deze link gaat naar een andere website) geeft het Nibud handig tips en adviezen.

Ook de volgende website kunnen helpen om jouw financiën op orde te krijgen:

Heb je moeite om je gemeentelijke belastingen te betalen? Op moeite met belasting betalen lees je wat je kunt doen.

Vroegsignalering betalingsachterstand

Wist je dat de gemeente in sommige gevallen een seintje krijgt als er betalingsachterstanden zijn bij inwoners.
Wil je weten hoe dit zit? Klik dan op onderstaande button en lees verder hoe dit zit.

Vroegsignalering bij betalingsachterstanden

Crisissituatie

Kan een gesprek niet wachten en is er een dringende situatie? Bijvoorbeeld als je uit jouw woning gezet dreigt te worden? Of jouw gas, water en elektriciteit worden afgesloten of jouw zorgverzekering wordt opgezegd? Wij zorgen dan dat je binnen 3 werkdagen een gesprek krijgt

Schuldhulpverlening zelfstandige ondernemers

Er is een verschil tussen schuldhulpverlening voor particulieren en voor ondernemers. Heb je een eigen bedrijf? Dan kun je het best hulp vragen bij bijvoorbeeld jouw accountant, bank of het Instituut Midden en Kleinbedrijf. Ook kun je bij de gemeente een bijstandsverlening voor zelfstandigen aanvragen. Als je zelfstandig ondernemer bent en om schuldhulpverlening vraagt, beoordeelt de gemeente op basis van jouw persoonlijke en financiële situatie de mogelijkheden binnen het Bbz en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Wil je als ondernemer meer informatie of heb je vragen over schulden? Neem dan contact op met de Centrale Toegang Sociaal Domein via telefoonnummer 0413 - 28 19 11.

Hoe tevreden ben je over deze pagina van de website?