Schuldhulpverlening
Meestal red je het prima in het dagelijks leven. Soms verandert een situatie. Je verliest bijvoorbeeld je werk, kunt je hypotheek niet meer betalen en vervolgens komen er schulden. Lukt het je niet om zelfstandig je geldzaken op orde te krijgen? Dan kunnen we je op een paar manieren helpen. Denk aan ons inloopspreekuur of een intakegesprek met een schuldhulpverlener.
Inloopspreekuur Geldzorgen
Heb je vragen of zorgen over je geldzaken? Loop dan binnen bij het gemeentehuis tijdens het inloopspreekuur ‘Geldzorgen’. Een medewerker van de gemeente zit klaar om je vragen te beantwoorden. Deze kan je ook doorverwijzen voor een intakegesprek voor schuldhulpverlening als dat nodig is.
Samen zoeken we naar oplossingen voor je geldzorgen. Je hoeft geen afspraak te maken. Wacht niet te lang, samen komen we eruit!
- Wanneer: Woensdag van 9.00 tot 12.00 uur
- Waar: Gemeentehuis, Markt 145 in Uden
Bellen voor een afspraak schuldhulpverlening
Neem telefonisch contact met ons op! Voor een aanmelding kun je tijdens werkdagen bellen met een collega van de Centrale Toegang Sociaal Domein: 0413 - 28 19 11. Je kunt dan meteen een afspraak plannen om langs te komen. Je kunt terecht voor een intake op dinsdag- woensdag of donderdag op het gemeentehuis. Van de afspraak ontvang je een persoonlijke uitnodigingsbrief.
Tijdens onze eerste afspraak bespreken we jouw vragen. Het hangt van jouw situatie af welke hulp nodig is en bij je past. We bespreken dus de mogelijkheden. Misschien kun je met een paar tips en adviezen al aan de slag. Of we zien dat een andere hulpverlenende instantie jou goed kan helpen.
Is er meer nodig? Dan volgt er mogelijk een nieuwe afspraak.
Mailen met vragen- of voor het maken van een afspraak
Je kunt ook mailen met vragen of om een afspraak te maken. Vermeldt dan je naam, telefoonnummer, geboortedatum en e-mailadres zodat we je terug kunnen bellen of mailen. Je kunt mailen naar sociaaldomein@gemeentemaashorst.nl.
Heeft het spoed? Vermeld dat dan duidelijk in de mail.
Crisissituatie
Kan een gesprek niet wachten en is er een dringende situatie? Bijvoorbeeld als je uit jouw woning gezet dreigt te worden? Of jouw gas, water en elektriciteit worden afgesloten of jouw zorgverzekering wordt opgezegd? Wij zorgen dan dat je binnen 3 werkdagen een gesprek krijgt.
Handige Tips: Wat kun je zelf regelen?
Als je betalingsachterstanden of dreigende schulden hebt, kun je zelf ook al wat doen om ze op te lossen. Soms is het voldoende als een familielid of kennis jou helpt om de administratie op orde te krijgen en de weg te wijzen. Op de website zelfjeschuldenregelen.nibud.nl (Deze link gaat naar een andere website) geeft het Nibud handig tips en adviezen.
Ook de volgende website kunnen helpen om jouw financiën op orde te krijgen:
- www.wijzeringeldzaken.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- www.rijksoverheid.nl/schulden (Deze link gaat naar een andere website)
- www.schuldenwijzer.nl (Deze link gaat naar een andere website)
Heb je moeite om je gemeentelijke belastingen te betalen? Op moeite met belasting betalen lees je wat je kunt doen.
Vroegsignalering betalingsachterstand
In sommige gevallen krijgt de gemeente een seintje als je een betalingsachterstand hebt. Wil je weten hoe dit zit? Klik op onderstaande button en lees verder hoe dit zit.
Vroegsignalering bij betalingsachterstanden
Schuldhulpverlening zelfstandige ondernemers
Heb je een eigen bedrijf? Dan kun je het best hulp vragen bij jouw accountant, bank of het Instituut Midden- en Kleinbedrijf. Ook kun je bij de gemeente een bijstandsverlening voor zelfstandigen aanvragen. Wil je als ondernemer meer informatie of heb je vragen over schulden? Neem dan contact op met de Centrale Toegang Sociaal Domein via telefoonnummer 0413 - 28 19 11.