Vroegsignalering bij betalingsachterstanden
Een huurachterstand of een niet betaalde energierekening kan natuurlijk een keer gebeuren. We willen voorkomen dat dit oploopt tot een (grotere) schuld. De gemeente heeft de verplichting om inwoners met deze geldzorgen direct te helpen.
De gemeente heeft de verplichting om inwoners met schulden te helpen. Een wijziging van de wet maakt de vroegsignalering bij betalingsachterstanden nu ook een wettelijke taak voor de gemeente.
Gemeente ontvangt signaal
Verhuurders van woningen, drinkwaterbedrijven, energieleveranciers en zorgverzekeraars zijn verplicht om de gemeente te waarschuwen als hun klanten de rekeningen niet betalen. Zij hoeven hiervoor geen toestemming te vragen aan hun klanten.
In gesprek
Als de gemeente een signaal ontvangt proberen we zo snel mogelijk contact met je te leggen. Dit kan per mail of telefonisch, maar we kunnen ook zonder afspraak bij je langskomen. We willen graag met je in gesprek over de betalingsachterstanden. Ook kunnen we samen kijken of de gemeente hulp kan bieden. Deze hulp is gratis en niet verplicht.
Inloopspreekuur Geldzorgen
Heb je vragen of zorgen over je geldzaken? Loop dan binnen bij het gemeentehuis tijdens het inloopspreekuur ‘Geldzorgen’. Een medewerker van de gemeente zit klaar om je vragen te beantwoorden. Samen zoeken we naar oplossingen voor je geldzorgen. Je hoeft hier geen afspraak voor te maken.
Wacht niet te lang, samen komen we eruit!
Inloopspreekuur ‘Geldzorgen’
Wanneer: Woensdag van 9.00 tot 12.00 uur
Waar: Gemeentehuis, Markt 145 in Uden
Meer informatie over schuldhulpverlening
Wil je meer informatie over mogelijkheden bij schuldhulpverlening? Klik dan op onderstaande button om naar de desbetreffende pagina te gaan.