Veel gestelde vragen Brabant Zorg
BrabantZorg is op 1 januari 2024 gestopt met Hulp bij huishouden (Wmo)
BrabantZorg heeft besloten om per 1 januari 2024 te stoppen met Hulp bij Huishouden. Als je Hulp bij huishouden van BrabantZorg ontvangt, ontving je hierover een brief. Hier vind je een aantal veelgestelde vragen en antwoorden. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de gemeente Maashorst, telefoon 0413-28 19 11.
Waarom stopt BrabantZorg met Hulp bij het huishouden?
BrabantZorg heeft niet meegedaan in de verplichte nieuwe aanbesteding voor Hulp bij huishouden (Wmo). Reden daarvoor is dat BrabantZorg heeft besloten zich in de toekomst vooral te richten op intensievere zorg. BrabantZorg maakt deze keuze omdat er steeds meer vraag is naar intensievere wijkverpleging en verpleeghuiszorg en door de personeelstekorten in de zorg.
Blijft BrabantZorg nog wel andere zorg leveren?
Ja. De andere zorgtaken blijven BrabantZorg gewoon uitvoeren. Ze stoppen alleen met Hulp bij huishouden uit de Wmo.
Ik heb nu nog Hulp bij huishouden van BrabantZorg. Wat moet ik doen?
Je hoeft op dit moment niks te doen. BrabantZorg heeft nog tot 1 januari een contract om jouw hulp te blijven leveren. Er zijn drie partijen gevonden die de Hulp bij huishouding na 1 januari overnemen van BrabantZorg. Dat zijn Interzorg, Acteon en Tzorg. Je hebt hiervoor ook een brief gekregen.
Ik wil overstappen naar een andere aanbieder. Wat moet ik doen?
We vragen je dringend om op dit moment niet van aanbieder te wisselen. De aanbieders die de werknemers en cliënten van BrabantZorg overnemen, doen hun uiterste best om alle veranderingen goed te laten verlopen. Dit vraagt de komende maanden alle aandacht en zorgvuldigheid.
Welke aanbieders hebben vanaf 1 januari 2024 een contract?
Er zijn 7 aanbieders die vanaf 1 januari 2024 in de gemeente Maashorst Hulp bij huishouden kunnen verzorgen dat zijn: Acteon, Actief Zorg, Breederzorg, Interzorg, Laverhof Poetszorg en Tzorg.
Ben ik wel verzekerd van huishoudelijke zorg?
Tot 1 januari 2024 ontvang je Hulp bij huishouden via BrabantZorg zoals je dat gewend bent. Na 1 januari neemt een andere organisatie de hulp bij huishouden over. Cliënten hoeven hier zelf niets voor te doen. De gemeente zal dit samen met de aanbieders gaan regelen. Wel is het zo dat er bij alle thuiszorgaanbieders personeelstekorten zijn. Dat kan nu en in de toekomst betekenen dat je soms minder hulp kunt krijgen, of langer op de wachtlijst staat.
Ik ben aangemeld bij BrabantZorg maar mijn hulp is nog niet gestart. Kan ik overstappen naar een andere aanbieder?
Overstappen is niet nodig. Ook de mensen die op de wachtlijst staan krijgen een brief van welke nieuwe aanbieder zij de zorg zullen gaan ontvangen.
Raak ik mijn vertrouwde hulp kwijt?
We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar vertrouwde hulp behoudt. Maar we kunnen niet garanderen dat dat ook altijd lukt. Medewerkers kunnen natuurlijk ook zelf een andere keuze maken.
Raakt mijn hulp nu zijn of haar baan kwijt?
De medewerkers van BrabantZorg kunnen aan het werk gaan bij de werkgever die het werk van BrabantZorg overneemt. Ze behouden daarbij hun arbeidsvoorwaarden en er is genoeg werk voor huishoudelijke hulpen. Maar dat beslissen zij natuurlijk zelf. Het risico op werkloosheid is heel klein.
Moet ik opnieuw een aanvraag doen?
Nee, je behoudt jouw recht op Hulp bij huishouden.
Kom ik nu onderaan een wachtlijst?
Nee, je komt niet onderaan een lijst. We proberen alle bestaande cliënten zo snel mogelijk in te passen bij een andere aanbieder.
Hoe weet ik welke aanbieder mij het snelst weer kan helpen?
Die informatie is nu niet bekend.
Verandert de hulp die ik krijg?
Nee, de inhoud van de hulp die je krijgt, verandert niet. Wel zal de nieuwe aanbieder opnieuw afspraken met jou maken, bijvoorbeeld over het tijdstip waarop de hulp kan komen.
Wat moet ik doen met het zorgdossier van BrabantZorg?
Dat mag je nu nog bewaren. Je hoort van de nieuwe aanbieder hoe je daarmee om kunt gaan.
Mijn indicatie verloopt voor 31-12-2023. Wordt mijn indicatie verlengd bij Brabantzorg? En door wie wordt het daarna overgenomen?
Je ontvangt een nieuwe indicatie bij de nieuwe aanbieder.
Kan ik kiezen naar welke andere zorgaanbieder ik over ga? Of wordt dit vooraf bepaald door de gemeente/zorgaanbieder?
We werken volgens het principe: cliënt volgt medewerker. Dit betekent dat je bij de zorgaanbieder komt waar jouw medewerker gaat werken.