Leerlingenvervoer
Op deze pagina vind je alle informatie voor het regelen van leerlingenvervoer voor jouw kind in de gemeente Maashorst.
Voor wie is de regeling Leerlingenvervoer?
Leerlingenvervoer helpt ouders wanneer hun kind niet zelf naar school kan gaan vanwege een beperking en als de school meer dan 6 kilometer van huis is. De gemeente kijkt dan naar de dichtstbijzijnde passende school voor het kind en maakt daarvoor het vervoer mogelijk.
Vanaf september 2024 gelden er in alle 6 kernen van gemeente Maashorst vaste opstapplaatsen bij leerlingenvervoer.
Uitgangspunt: Een gelijke en eerlijke aanpak bij leerlingenvervoer voor ouders in heel Maashorst.
Overgangsperiode
Gemeente Maashorst is ontstaan uit een samenvoeging van gemeente Landerd en Uden in 2022. Tot het einde van 2024 hebben we vanwege de fusie nog tijdelijk te maken met 2 verschillende manieren van aanvraag, die je verderop terugvindt.
- Forseti verwerkt en handelt op dit moment de aanvragen voor de Maashorst-inwoners uit de kernen Reek, Schaijk en Zeeland af.
- Wij verwerken en handelen de aanvragen voor de inwoners uit de kernen Odiliapeel, Volkel en Uden af.
Handige tip: Bekijk eerst ons overzicht met ‘Veel gestelde vragen’ onderaan de pagina, die jou verder kunnen helpen.
* Een aanvraag voor bekostiging van vervoer toetsen we aan de ‘Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer’.
Aanvraag voor inwoners uit de kernen Reek, Schaijk en Zeeland
Via het digitaal loket leerlingenvervoer kun je eenvoudig een aanvraag invullen en verzenden. Gebruikt jouw kind 2 voorzieningen, bijvoorbeeld eigen vervoer en aangepast vervoer? Dien dan ook 2 aparte aanvragen in.
Je moet elk jaar opnieuw een aanvraag insturen. Verandert er iets? Bijvoorbeeld gaat je kind tussentijds naar een andere school gaat of ga je verhuizen? Ook dan moet je een nieuwe aanvraag insturen:
Leerlingenvervoer aanvragen Reek, Schaijk en Zeeland (Deze link gaat naar een andere website)
Vragen over de aanvraag?
Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met Forseti. Zij staan je graag te woord. Je kunt hierover van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.30 uur telefonisch contact opnemen via 073 - 523 10 72 of landerd.llv@forseti.nl.
Aanvraagformulier en declaratie leerlingenvervoer voor inwoners uit de kernen Odiliapeel, Uden en Volkel
Je kunt leerlingenvervoer online aanvragen:
Leerlingenvervoer aanvragen Odiliapeel, Uden en Volkel (Deze link gaat naar een andere website)
Maakt jouw kind voor het eerst gebruik van leerlingenvervoer of wisselt jouw kind van school, dan voeg je de volgende documenten bij je aanvraag:
- Toelaatbaarheidsverklaring van het Samenwerkingsverband 30.06 of REC verklaring van de Regionale verwijzingscommissie (RvC) of Verklaring van de Commissie voor de begeleiding
- Het bewijs van inschrijving van de school
- Vervoeradvies school (PDF, 121.4 kB)
Heb je recht op een fietsvergoeding of vergoeding van openbaar vervoer of eigen vervoer? Dan kun je deze kosten online declareren (Deze link gaat naar een andere website).
Let op: Declareren is pas mogelijk na de toekenning! Dien dus éérst je aanvraag in, en pas na het recht kun je declareren.
Je moet elk jaar opnieuw een aanvraag insturen. Verandert er iets? Bijvoorbeeld gaat je kind tussentijds naar een andere school gaat of ga je verhuizen? Ook dan moet je een nieuwe aanvraag insturen.
Vragen over de aanvraag?
Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met de gemeente. Stuur een mail naar: leerlingenvervoer@gemeentemaashorst.nl. Of bel (tijdens werkdagen) met het algemene telefoonnummer 0413 - 28 19 11, en geef aan dat je een vraag hebt over leerlingenvervoer in de kern Odiliapeel, Uden of Volkel.
Vragen of veranderingen over de aanvraag?
Woonachtig in de kernen Odiliapeel, Uden of Volkel?
Bij vragen over leerlingenvervoer neem contact op via: leerlingenvervoer@gemeentemaashorst.nl.
Woonachtig in de kernen Schaijk, Zeeland of Reek?
Bij vragen over leerlingenvervoer neem contact op via: landerd.llv@forseti.nl.
Een structurele verandering, zoals een verhuizing of andere school, geef je altijd schriftelijk door aan de gemeente.
Veranderingen voor het vervoer
Andere veranderingen kun je doorgeven aan Vervoerservice Van Driel:
- Online via de app of de portal
- Via e-mail: groepsvervoer@vandrielgroep.nl
- Telefonisch: 0412 - 62 77 99
Veel gestelde vragen (Q&A)
In deze Q&A (Vraag en Antwoord) vind je de antwoorden op veel voorkomende vragen die horen bij het thema opstapplaatsen in Maashorst.
Staat je vraag er niet bij? Stuur dan je vraag naar: leerlingenvervoer@gemeentemaashorst.nl.
Wat doet de gemeente met de diverse aanbevelingen van ouders?
Tijdens de bijeenkomst van 15 april 2024 deelde een aantal ouders ideeën over leerlingenvervoer met ons. Deze ideeën hebben wij gebundeld en daar waar wij invloed op kunnen uitoefenen zullen wij dit doen.
Een voorbeeld is de tip: Scholen kunnen beter op eenzelfde tijdstip ‘uit’ zijn.
Deze suggestie gaan wij voorleggen tijdens het regionaal overleg met het samenwerkingsverband passend onderwijs.
Moet mijn kind een opstapplaats gebruiken?
Ja, alle kinderen in Maashorst, die gebruik maken van taxivervoer, maken vanaf schooljaar 2024-2025 gebruik van een vaste opstapplaats.
Kinderen in een rolstoel of die in een jeugdzorginstelling wonen maken geen gebruik van de vaste opstapplaatsen.
Ook als er meer kinderen in een gezin zijn, dan maakt het kind dat naar speciaal onderwijs gaat gebruik van een opstapplaats.
Zijn er andere opties voor leerlingenvervoer en opstapplaatsen?
Ja zeker, de gemeente stimuleert ‘samenredzaamheid’ als ouders alternatieve oplossingen zoeken voor leerlingenvervoer. Hiervoor zijn onder andere onkostenvergoedingen beschikbaar.
Denk aan vervoer op de fiets, openbaar vervoer of een kilometervergoeding als ouders zelf rijden. Wil je in aanmerking komen voor een van deze vergoedingen? Dan kun je dit aangeven in het aanvraagformulier.
Bij wie kan ik terecht als ik vind dat mijn kind geen gebruik kan maken van een opstapplaats?
Dat kun je aangeven op het aanvraagformulier voor het leerlingenvervoer 2024-2025.
Dit formulier vind je bovenaan deze pagina (kijk goed naar de kern waar jij woont). Je kunt in het aanvraagformulier aangeven waarom jouw kind geen gebruik kan maken van een vaste opstapplaats. Je hebt dan ook een doktersverklaring nodig. De gemeente zet je vraag vervolgens door aan Forseti. Zij nemen contact met je op om te beoordelen of je een goede reden hebt en geven dit door aan de gemeente.
Wij kunnen vooraf niet zeggen wat de uitzonderingen zijn, dit bekijkt Forseti per geval. In de basis zijn alleen leerlingen die rolstoelafhankelijk en leerlingen die wonen bij een jeugdzorginstelling zijn uitgezonderd van een opstapplaats.
In heel bijzondere gevallen kan een kind thuis opgehaald worden. We spreken dan van maatwerk.
Kan ik in bezwaar gaan?
Ja, tegen elk besluit vanuit de gemeente is bezwaar mogelijk. Op de beschikking (brief) staat hoe je dit kunt doen.
Wat is Forseti?
Forseti is een bedrijf dat gespecialiseerd is in leerlingenvervoer. Zij beoordeelden de afgelopen jaren de aanvragen voor leerlingenvervoer in Schaijk, Reek en Zeeland en hebben ervaring met opstapplaatsen.
Worden de leerlingen ook naar de buitenschoolse opvang (BSO) gebracht?
Nee, leerlingenvervoer gaat over het vervoer van en naar school. De BSO valt hier niet onder.
Als tegemoetkoming biedt de gemeente de mogelijkheid om voor 2 opstapplaatsen te kiezen.
Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor 1 opstapplaats dicht bij huis en 1 opstapplaats dicht bij de BSO (of een oppas of opa/oma).
Let op: Kinderen die gebruik maken van naschoolse dagbehandeling (zoals Koraal en Unik) worden wél naar de locatie gebracht. De rit naar de naschoolse dagbehandeling valt namelijk onder de jeugdwet (en niet onder leerlingenvervoer).
Mag ik zelf kiezen welke opstapplaats ik wil gebruiken voor mijn kind?
Ja, je mag zelf een opstapplaats kiezen voor je kind. De gemeente heeft opstapplaatsen bepaald binnen de gemeente. Maar je mag zelf de beste optie kiezen.
Mogen de opstapplaatsen van de voormalige gemeente Landerd en voormalige gemeente Uden ook met elkaar gecombineerd worden?
Ja, er mag gebruik worden gemaakt van alle opstapplaatsen binnen de gemeente Maashorst.
Let op: De aanvraagformulieren zijn hier op dit moment nog niet op ingericht. Je mag dan bij de opmerkingen aangeven dat je gebruik wilt maken van een opstapplaats in een andere kern uit de desbetreffende voormalige gemeente.
Wie is er verantwoordelijk als mijn kind bij de opstapplaats staat te wachten?
- De gemeente is verantwoordelijk voor een passende opstapplaats. Dat wil zeggen een opstapplaats die verkeersveilig is, een goede aanrijdroute heeft en een goede spreiding binnen de gemeente.
- De vervoerder is verantwoordelijk voor het kind wanneer het kind in de taxi zit en voor de overdracht naar degene die het kind komt ophalen. Alleen als je dit uitdrukkelijk bij de vervoerder aangeeft, mag een kind zonder begeleiding alleen naar huis lopen.
- Ouders moeten zelf inschatten of hun kind zelfstandig kan wachten bij een opstapplaats. Dit geldt ook voor het zelfstandig van en naar de opstapplaats reizen. De verantwoordelijkheid ligt bij de ouders.
- Het kan gebeuren dat een taxi iets later komt. Ook in dat soort gevallen schatten ouders in of hun kind goed kan reageren bij bijzonderheden. De verantwoordelijkheid ligt ook hier bij de ouders.
Wat kan ik verwachten van de vervoerder zodra er gestart wordt met opstapplaatsen?
- De taxichauffeur komt in de week vóór de schoolstart kennismaken met jullie kind bij jullie thuis (dit hangt af van de aanwezigheid van de ouders en kind).
- Leerlingen worden vanaf de opstapplaats ook naar hun stage vervoerd. Stage valt onder school, dus ook wanneer een leerling net buiten de gemeente stage loopt, wordt de leerling naar de stageplaats en weer terug naar een opstapplaats gebracht.
- De route die de vervoerders rijden bepalen de vervoerders zelf. De gemeente heeft hier geen invloed op.
- De vervoerders laten aan de ouder(s)/verzorger(s) weten op welke tijden de leerlingen verwacht worden bij de gekozen opstapplaats.
- De vervoerder maakt gebruik van een app die je kunt installeren op je mobiele telefoon. Via deze app krijg je als ouder een melding over hoe laat de taxi voor jouw kind bij de opstapplaats is.
Hoe en wanneer worden opstapplaatsen geëvalueerd?
Voor de zomervakantie 2025 vindt er een evaluatie plaats van de opstapplaatsen in de kernen Odiliapeel, Uden en Volkel (voormalige gemeente Uden). De uitkomsten hiervan delen we op de gemeentelijke website. Daarnaast zullen we ze delen met de ouders die gebruik maakten van leerlingenvervoer met opstapplaatsen.
Als er eerder twijfels zijn over de geschiktheid van een opstapplaats, dan kun je hier een melding van sturen naar: leerlingenvervoer@gemeentemaashorst.nl.
Zijn er ook opstapplaatsen in het buitengebied?
Er zijn geen opstapplaatsen in buitengebied. Bij de verdeling van de opstapplaatsen is onder andere gekeken naar hoe lang een kind zou moeten reizen naar de dichtstbijzijnde opstapplek voor reguliere basisscholen. Deze afstand is aangehouden voor leerlingen in het buitengebied.
Zit er verschil in leerlingenvervoer tussen de 6 Maashorst kernen?
Nee, vanaf schooljaar 2024-2025 gelden voor alle inwoners van Maashorst dezelfde regels rondom leerlingenvervoer en opstapplaatsen. Het uitgangspunt hierbij: Een gelijke situatie voor alle kernen en inwoners in Maashorst op gebied van leerlingenvervoer.
Waar kan ik terecht met een klacht over het vervoer?
Met klachten over het uitvoeren van het leerlingenvervoer kun je terecht bij de vervoerder zelf. De gemeente heeft elk kwartaal overleg met de vervoerders over de uitvoering van het leerlingenvervoer en daarbij komen ook klachten aan de orde.
Daarbij ligt dan de nadruk op het nakomen van gemaakte afspraken en de afgesproken termijnen rondom klachtafhandeling. Dit is een aandachtspunt dat wij blijven volgen.
- In geval van Van Driel neem je contact op via: www.vandrielgroep.nl/van-driel-groep/contact/ (Deze link gaat naar een andere website)
- In geval van Munckhof neem je contact op via: www.munckhof.nl/contact (Deze link gaat naar een andere website)
*Wanneer je een klacht hebt over een onderaannemer, neem je toch contact op met de hoofdvervoerder.
Wie kan mij helpen met het aanmeldformulier?
De formulierenbrigade kan je helpen met het invullen van jouw aanvraagformulier. Hiervoor zijn in de verschillende kernen inloopspreekuren. De formulierenbrigade is een gratis dienstverlening die verzorgd wordt door *ONS welzijn.
*ONS welzijn is een maatschappelijk dienstverlener. Zij bieden hulp aan mensen van alle leeftijden met een vraag of situatie die zijzelf (even) niet alleen kunnen oplossen. Op het gebied van wonen, meedoen, financiën, zorg, opgroeien en ontwikkelen.