Centrumvisie Uden 2019
In 2019 zijn startbijeenkomsten en werksessies over het centrum gehouden met (centrum)ondernemers, vastgoedeigenaren en andere betrokkenen, zoals cultuurinstellingen en huurders.
In aanloop naar de vaststelling van de centrumvisie
Woensdag 12 juni 2019 organiseerden we een startbijeenkomst ‘Visie op het centrum’. Genodigd waren (centrum)ondernemers, vastgoedeigenaren en andere betrokkenen, zoals cultuurinstellingen en huurders.
- Korte film/foto-impressie (Deze link gaat naar een andere website)
- Werkboek Startbijeenkomst Visie op het centrum (PDF, 4.6 MB)
- Presentatie wethouder Gijs van Heeswijk (PDF, 3.2 MB)
- Presentatie retaildeskundige Harry Bijl (PDF, 2.0 MB)
- Resultaten stemronde stellingen (Mentimeter) (PDF, 614.7 kB)
- Tekening sneltekenaar (beeldverslag van de avond) (JPG, 653.5 kB)
- Foto’s ansichtkaarten, gemaakt door de deelnemers (PDF, 3.3 MB)
Werksessies 2019
In het najaar 2019 organiseerden we de volgende werksessies:
Sessie 25 september 2019
Een gezamenlijke start op 25 september om samen vast te stellen welke onderwerpen aan de orde moeten komen in de nieuwe toekomstvisie. Daarbij nam stadschoreograaf Martijn van Dijck ons mee in het gedachtegoed van placemaking en de kracht van de openbare ruimte, in antwoord op de vraag: hoe kunnen we samen met alle belanghebbenden een fijne plek creëren die onze gezondheid, ons geluk en ons welzijn bevordert? Een verslag van deze bijeenkomst volgt zo spoedig mogelijk.
- Presentatie wethouder Gijs van Heeswijk (PDF, 4.3 MB)
- Presentatie Martijn van Dijck over placemaking (PDF, 19.7 MB)
Straatpraatsessies 2019
Een StraatPraat-sessie in het centrum op zaterdag 28 september of woensdag 2 oktober. Na een korte instructie door Martijn van Dijck zijn we in kleine groepjes op verschillende plekken in het centrum op zoek gegaan naar mogelijkheden om het centrum toekomstbestendig te maken. De bevindingen koppelden we daarna aan elkaar terug.
- Opbrengst StraatPraat-sessies 28/9 en 2/10 (PDF, 19.0 MB)
Werksessies 16 en 30 oktober 2019
Tijdens de werksessies zijn we in kleine groepen met elkaar in gesprek gegaan over onderstaande hoofdthema’s. Deze thema’s hebben we tijdens een eerste ronde verkend (stand van zaken, trends/ontwikkelingen, wensen) en tijdens de tweede ronde verder uitgediept (wat moet mee in de centrumvisie?). Aan het einde van de tweede ronde hebben we bovendien concrete speerpunten benoemd; onderwerpen die volgens u in elk geval een plek verdienen in de strategische uitgangspunten en centrumvisie.
Voor de werksessies waren uitgenodigd:
- Centrumondernemers
- Centrumbewoners
- Bezoekers van het centrum
- Deelnemers die op 12 juni 2019 hun badge plakten op 'Ik wil actief blijven meedenken'
Hoofdthema | Deelonderwerpen |
---|---|
Gezelligheid | Diversiteit, gastvrijheid, samenwerking, straatleven/buitenrecreatie |
Toegankelijkheid en verbindingen | Verkeer(sveiligheid), parkeren, mobiliteit, overzichtelijkheid, toegankelijkheid |
Gebruik en activiteiten | Aanbod, evenementen, economische vitaliteit, wonen, levendigheid, gezondheid, onderscheidend vermogen, beleving |
Comfort en beeldvorming | Aantrekkelijkheid, schoon/heel, veiligheidsgevoel, groen, zitmogelijkheden, klimaat, duurzaamheid, historie, identiteit van het gebied |
- Het werkboek voor de werksessies (PDF, 12.5 MB) met relevante achtergrondinformatie en een toelichting op het project 'Visie op het centrum 2019'.
- Presentatie werksessie 16 oktober 2019 (PDF, 21.9 MB)
- Opbrengst werksessies Centrumvisie 16 en 17 oktober 2019 (ronde 1) (PDF, 211.8 kB)
- Presentatie werksessie 30 oktober 2019 (PDF, 21.2 MB)
- Presentatie studenten Avans Hogeschool 30 oktober 2019 (PDF, 27.6 MB)
- Opdrachtvellen werksessie 30 oktober 2019 (PDF, 89.1 kB)
Werksessies Ondernemerschap 2019
Op donderdag 17 en 31 oktober 2019 organiseerden we twee extra werksessies, waarbij we bovenstaande hoofdthema’s bespraken vanuit het perspectief van ondernemerschap. Hiertoe waren vooral centrumondernemers en vastgoedeigenaren uitgenodigd. Op hun verzoek organiseerden we deze bijeenkomsten op donderdagen.
Afsluitende sessie 13 november 2019
Woensdagavond 13 november hebben we de bevindingen van alle werkgroepen met elkaar gedeeld en verder aangescherpt aan de hand van stellingen met behulp van de online tool Mentimeter. Dezelfde stellingen hebben we verwerkt in een online enquête Centrumvisie, zodat ook mensen die er niet bij waren 13 november hun mening konden geven. 150 mensen vulden de enquête in.
- Presentatie werksessie 13 november 2019 (PDF, 20.9 MB)
- Resultaten Mentimeter 13 november 2019 (PDF, 2.3 MB)
- Uitslag online enquête (PDF, 156.0 kB)
Besluitvorming strategische uitgangspunten
Uit alle input uit de werksessies, aangevuld met de uitslag van de enquête, destilleerden we vijf strategische uitgangspunten voor de nieuwe toekomstvisie:
- Een economisch vitaal centrum
- Een groen centrum
- Een levendig centrum/beleving
- Een toegankelijk centrum
- Een herkenbaar en onderscheidend centrum
Deze uitgangspunten zijn in januari 2020 vastgesteld door de gemeenteraad. U kunt de stukken zoals we ze aan de raad hebben voorgelegd, bekijken via iBabs (de digitale agenda van de gemeenteraad), datum 16 januari (Deze link gaat naar een andere website). Voorafgaand aan het raadsbesluit informeerden we de raad tijdens een raadsinformatieavond op 11 december 2019 over de vragen die nog moeten worden uitgezocht om de uitgangspunten scherp en meetbaar op te kunnen nemen in de nieuwe centrumvisie.
- Presentatie raadsinformatieavond woensdag 11 december 2019 (PDF, 578.1 kB)
- Infographic met facts&figures vanuit het participatietraject (PDF, 102.8 kB)
- Presentatie vijf strategische uitgangspunten met ‘wat moeten we nog uitzoeken’, ‘dilemma’s’ en ‘mogelijke rol gemeente’ (PDF, 56.2 MB)
Als de gemeenteraad akkoord is, gaan we de visie in 2020 verder uitwerken. Dan nodigen we u graag uit voor een volgende bijeenkomst, als aftrap voor de verdere uitwerking van de centrumvisie.
Relevante informatie vanaf 2019
- Toolkit Retailinnovatielabs (PDF, 662.2 kB)
- Onderzoeksresultaten studenten Avans:
- Implementatieplan "Een toekomstbestendig Uden" (PDF, 4.2 MB)
- Resultaten enquête (PDF, 575.6 kB)
- Customer journey Uden (PDF, 195.8 kB)
- Continuous market shift model Uden (PDF, 194.9 kB)
- Vier verschillende zones op de markt in Uden (PDF, 204.4 kB)
- Prestatieonderzoek regio Noordoost-Brabant (PDF, 4.2 MB)
- Onderzoeksresultaten Locatus (Let op: de Locatuskaarten zijn gebaseerd op momentopnames. Er kunnen dus op detailniveau onjuistheden in zitten.)
- In beeld/kaart (XLSX, 18.5 MB)
- In verhouding tot andere gemeenten (XLSX, 13.9 kB) (benchmark)