Melding voorgenomen huwelijk of partnerschap
Gaan jullie binnenkort trouwen of jullie partnerschap registreren? Alvast gefeliciteerd. Je meldt dit bij de gemeente waar je gaat trouwen of registreren. We noemen dit 'melding doen van voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap'.
Let op! Alles wat je op deze pagina leest over trouwen geldt ook voor het geregistreerd partnerschap. Lees het goed door, zodat je weet wat je moet doen als voorbereiding. Je hoeft geen afspraak te maken. Je ontvangt binnen 4 weken na ontvangst van jullie melding van ons bericht. Hieronder lees je aan welke voorwaarden jullie moeten voldoen en wat jullie ons allemaal moeten opsturen.
Voorwaarden om te trouwen
- Je mag niet al getrouwd zijn.
- Je moet 18 jaar of ouder zijn op de trouwdatum.
- Er mag geen nauwe (bloed)verwantschap zijn tussen jullie. Je mag dus niet trouwen met je eigen kind, broer, zus, ouder, grootouder, kleinkind, halfbroer of halfzus.
- Sta je onder curatele (onder toezicht)? Dan heb je toestemming nodig van je curator, dat is de persoon die toezicht op je houdt. Bij curatele vanwege een geestelijke beperking moet de kantonrechter toestemming geven.
Vul ons digitale formulier in
Om jullie toekomstige huwelijk of geregistreerd partnerschap aan ons door te geven, vragen wij jullie om onderstaand digitale formulier in te vullen.
Hou hierbij rekening met de volgende zaken:
- Zorg dat je beiden je DigiD bij de hand hebt
- Jullie geven direct de datum en tijdstip van jullie huwelijk of geregistreerd partnerschap door. Als je dit later wil wijzigen, betaal je hier wijzigingskosten voor.
- Informatie trouwlocaties en tarieven
- Jullie zijn verplicht om de gegevens en kopie legitimatie van jullie beiden en de getuigen meteen in te geven, dus hou deze ook bij de hand.
- De kosten van jullie huwelijk of geregistreerd partnerschap betaal je bij de digitale melding via iDeal.
Digitale formulier invullen (Deze link gaat naar een andere website)
Definitieve datum
Wij begrijpen dat jullie de datum van jullie huwelijk snel willen vastleggen. Deze datum kunnen we pas bevestigen wanneer we jullie melding hebben ontvangen en verwerkt.
Zodra we jullie melding ontvangen, checken we of die compleet is en of alle gegevens kloppen. We handelen de meldingen af op datum van binnenkomst. Als alles akkoord is, ontvangen jullie bericht van ons (meestal binnen 4 weken).
Tussen de melding en jullie huwelijk moet minstens 14 dagen zitten en hoogstens 1 jaar.
Hebben jullie haast of hebben jullie vragen? Bel ons dan en vraag naar de afdeling Burgerzaken, team Trouwen, via telefoonnummer 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website). Zijn we even niet bereikbaar? Vraag dan aan de telefoniste of we je terug willen bellen.
Trouwen in Nederland en je hebt niet de Nederlandse nationaliteit?
Wil je in onze gemeente trouwen, maar heb jij of je aanstaande partner niet de Nederlandse nationaliteit? Neem dan altijd eerst contact op via telefoonnummer 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website). Vraag naar afdeling Burgerzaken, team Specialisten.
Trouwen in het buitenland
Als je in het buitenland wilt trouwen, moet je een aantal extra zaken regelen. Je moet aan de eisen van de overheid voldoen van het land waarin je trouwt. Deze eisen zijn soms anders dan in Nederland. Op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website) staat waar je aan moet denken als je in het buitenland trouwt.
Verklaring van huwelijksbevoegdheid
Trouw je in het buitenland, dan heb je soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Hierin staat dat je niet getrouwd bent en dat jij en jouw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Je hebt deze verklaring alleen nodig als daar speciaal om wordt gevraagd. Deze verklaring kost € 29,80.
Na het sluiten van het huwelijk
Na legalisatie (Deze link gaat naar een andere website) kun je de huwelijksakte aanbieden voor registratie in de Basis Registratie Personen bij jouw woongemeente (voor gebruik in Nederland). Ben je getrouwd in een land dat hoort tot de Europese Unie? Dan hoef je de huwelijksakte niet te laten legaliseren.
Heb je hier vragen over? Bel ons dan, via telefoonnummer 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website). Vraag naar afdeling Burgerzaken, team Specialisten.
Verschillen trouwen en geregistreerd partnerschap
Er zijn 4 verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:
- Als je trouwt, geef je elkaar het ‘ja-woord’. Bij een geregistreerd partnerschap hoeft dit niet.
- Je kunt een geregistreerd partnerschap, als je geen minderjarige kinderen hebt, zonder rechter beëindigen. Bij een huwelijk moet je altijd naar de rechter om te kunnen scheiden.
- Het geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen erkend.
- Het geregistreerd partnerschap kent geen scheiding van tafel en bed (Deze link gaat naar een andere website), het huwelijk wel.
Geregistreerd partnerschap omzetten naar huwelijk
Wil je jouw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dit kun je in elke gemeente regelen. Het maakt niet uit waar je het geregistreerd partnerschap sloot. Je hebt voor deze omzetting geen getuigen nodig.
Je kunt jouw partnerschap omzetten met of zonder ceremonie. De keuze is aan jou. De mogelijkheden en eventuele kosten vind je op de pagina Trouwlocaties en tarieven.
Om de omzetting aan te vragen, vul je het formulier Melding voorgenomen huwelijk in. Hierop geef je aan dat het gaat om het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Dit neem je mee
- kopie van een geldig legitimatiebewijs van beide partners
Let op! De regels rondom de gemeenschap van goederen bij trouwen of geregistreerd partnerschap zijn sinds 1 januari 2018 veranderd. De gemeenschap van goederen is een beperkte gemeenschap van goederen geworden. Dit heeft gevolgen voor de verdeling van bezittingen en schulden van vóór het huwelijk of partnerschap. Ook heeft het gevolgen voor schenkingen/giften die één van jullie krijgt tijdens jullie huwelijk of partnerschap. Kijk voor informatie over de wijzigingen op de website van Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website).