Bewijs van in leven zijn (Attestatie de vita)
Een bewijs van in leven zijn is het schriftelijke bewijs van de gemeente dat een inwoner volgens de Basisregistratie Personen (BRP) in leven is. Dit bewijs kan nodig zijn voor een uitkering van een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij.
Er zijn twee soorten bewijs van in leven zijn:
- Het bewijs van in leven zijn in de vorm van een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Dit is alleen voor gebruik in Nederland.
- De attestatie de vita die ondertekend is door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Deze is voor gebruik in het buitenland.
Afspraak maken bewijs van in leven zijn (Deze link gaat naar een andere website)
Afspraak maken attestatie de vita (Deze link gaat naar een andere website)
Voor wie kun je de aanvraag doen?
Je kunt een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita aanvragen voor:
- jezelf
- jouw kind dat jonger is dan 18 jaar en op hetzelfde adres woont als jij. Als je een bewijs van in leven zijn/attestatie de vita voor jouw kind aanvraagt, moet jouw kind meekomen naar de afspraak op het gemeentehuis.
Wat kost het?
Tarieven 2024:
- Bewijs van in leven zijn: € 12,35 (een bewijs van in leven zijn is gratis als je de brief van het pensioenfonds kunt laten zien).
- Attestatie de vita: € 16,60.
Dit neem je mee
- geldig identiteitsbewijs
- brief van de instantie die hierom vraagt
- pinpas
Iemand machtigen
Kun je niet persoonlijk langskomen? Dan kun je iemand anders machtigen om de aanvraag voor een bewijs van in leven zijn voor jou te doen. Dit kan niet voor de aanvraag van een attestatie de vita.
Dit neemt de gemachtigde mee
- volledig ingevulde en ondertekende machtiging
- kopie van jouw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, ID-kaart of verblijfsdocument)
- geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde
- de brief van het pensioenfonds als je het bewijs van in leven zijn daarvoor nodig hebt
De baliemedewerker van het stadhuis geeft het bewijs van in leven zijn mee aan de gemachtigde.