Bewijs van in leven zijn (Attestatie de vita)
Een bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat iemand volgens de Basisregistratie Personen (BRP) in leven is. Soms heb je dit bewijs nodig. Bijvoorbeeld voor een uitkering van een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij.
Er zijn 2 soorten bewijs van in leven zijn:
- Uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP), alleen voor gebruik in Nederland
- Attestatie de vita, voor gebruik in het buitenland.
Afspraak maken bewijs van in leven zijn (Deze link gaat naar een andere website)
Afspraak maken attestatie de vita (Deze link gaat naar een andere website)
Aanvragen van een bewijs van in leven zijn
Een bewijs van in leven zijn vraag je aan bij het gemeentehuis. Je moet hiervoor een afspraak maken.
Afspraak maken bewijs van in leven zijn (Deze link gaat naar een andere website)
Aanvragen attestatie de vita
Een attestatie de vita vraag je aan bij het gemeentehuis. Een ambtenaar van de burgerlijke stand moet deze verklaring ondertekenen. Alleen dan is hij geldig. Je moet hiervoor een afspraak maken.
Afspraak maken attestatie de vita (Deze link gaat naar een andere website)
De prijzen
- Bewijs van in leven zijn: € 12,35 (gratis als je een brief van het pensioenfonds kunt laten zien)
- Attestatie de vita: € 16,60
Dit neem je mee
- geldig identiteitsbewijs
- brief van de instantie die hierom vraagt
- pinpas
Iemand machtigen
Kun je niet zelf langskomen? Dan kun je iemand anders machtigen om de aanvraag voor jou te doen. Dit kan alleen voor een bewijs van in leven zijn.
De gemachtigde neemt mee naar het gemeentehuis:
- volledig ingevulde en ondertekende machtiging
- kopie van jouw geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsdocument)
- geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde
- de brief van het pensioenfonds als je het bewijs van in leven zijn daarvoor nodig hebt
De baliemedewerker van het gemeentehuis geeft het bewijs van in leven zijn mee aan de gemachtigde.