Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) (Deze link gaat naar een andere website) is een officieel bewijs dat je in de gemeente Maashorst woont. Hierop staan jouw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats, geboortedatum en soms nog wat andere gegevens.
Je hebt een uittreksel onder meer nodig om je in te schrijven bij een woonstichting, als je jouw auto wilt overschrijven, bij een huwelijk of echtscheiding of voor zaken in het buitenland.
Je kunt een uittreksel op 2 manieren aanvragen:
- via DigiD (gebruik de paarse knop hieronder)
- in het gemeentehuis (maak een afspraak of bel: 0413 - 28 19 11)
Regel je dit liever in het gemeentehuis? Maak dan een afspraak (Deze link gaat naar een andere website).
Let op!
Als je het uittreksel digitaal aanvraagt, dan krijg je het per post toegestuurd. Het kan dus even duren voordat je het uittreksel in huis hebt.
Voor wie je een uittreksel BRP kunt aanvragen
- jezelf
- jouw kind (jonger dan 16 jaar) dat op hetzelfde adres woont als jij
- een medebewoner (16 jaar en ouder) die hiervoor schriftelijk toestemming geeft
Let op!
- Heb je het uittreksel nodig omdat je met je kind naar het buitenland reist? Je hebt dan een internationaal model nodig waarop staat dat jij het gezag hebt. Maak hiervoor een afspraak in het gemeentehuis, dit kan niet online.
Dit neem je mee
- Geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- Pinpas
Kosten uittreksel BRP 2025
€ 11,35
Adresuittreksel
Wil je een uittreksel aanvragen met daarop de gegevens van al jouw medebewoners? Dan moeten alle medebewoners (van 16 jaar en ouder) schriftelijk toestemming geven. Dat kan met onderstaand machtigingsformulier. Alle medebewoners moeten het formulier invullen en ondertekenen. Ook moet je van iedereen een kopie van het legitimatiebewijs toevoegen. Een adresuittreksel kun je alleen op het gemeentehuis aanvragen.
Iemand anders doet voor jou de aanvraag
Als iemand anders voor jou het uittreksel BRP aanvraagt, dan moet die persoon een paar extra documenten meenemen:
- Machtigingsbrief (PDF, 63.1 kB), met daarop:
- het soort uittreksel dat je nodig hebt en waarvoor jet het nodig hebt
- de volledige naam en handtekening van de persoon die namens jou naar het gemeentehuis komt.
- jouw handtekening
- kopie van jouw geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
- geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van degene die het uittreksel aanvraagt
Goed om te weten
Sta je niet bij een Nederlandse gemeente ingeschreven? Dan kun je jouw uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten (Deze link gaat naar een andere website).