Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) (Deze link gaat naar een andere website) is een officiële verklaring van de gemeente dat je in de gemeente Maashorst woont. Hierop staan jouw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats, geboortedatum en waar nodig andere gegevens.
Je kunt een uittreksel op 2 manieren aanvragen:
- via DigiD (gebruik de paarse knop hieronder)
- aan de balie in het gemeentehuis (maak een afspraak)
Regel je dit liever in het gemeentehuis? Maak dan een afspraak (Deze link gaat naar een andere website).
Welke uittreksels kun je digitaal aanvragen?
- Uittreksel basis; hier staan alleen je naam, adres en woonplaatsgegevens op → bijvoorbeeld voor het overschrijven van een auto
- Uittreksel met BSN; hier staan je naam, adres, woonplaatsgegevens en BSN op → als een organisatie hier specifiek om vraagt
- Uittreksel internationaal; in meerdere talen
- Uittreksel met eerdere woonadressen → dit heb je bijvoorbeeld nodig voor een woningcorporatie
- Uittreksel met aantal bewoners; hierbij mogen geen namen vermeld worden, maar alleen de aantallen
- Uittreksel gezag; hierop staat wie gezag heeft over een kind → deze heb je bijvoorbeeld nodig als je alleen gaat reizen met een kind
Wat kost het?
€ 11,10
Wat moet je meenemen?
- Geldig identiteitsbewijs
- Pinpas
Voor wie kun je een uittreksel BRP aanvragen?
- Als ouder kun je een uittreksel BRP aanvragen voor jouw kind (jonger dan 16 jaar) dat op hetzelfde adres woont als jij
- Jezelf
Uittreksel voor reizen met minderjarige(n)
Reis je met jouw kind naar het buitenland en heb je een uittreksel nodig waarop het gezag staat vermeld? Het uittreksel voor reizen is een internationaal model. Je kunt dit dus tijdens jouw reis gebruiken.
Adresuittreksel
Wil je een uittreksel aanvragen met daarop de gegevens van al jouw medebewoners? Dan heb je van iedere medebewoner (van 16 jaar en ouder) schriftelijke toestemming nodig. Je kunt hiervoor onderstaand machtigingsformulier gebruiken. Al deze medebewoners moeten het machtigingsformulier invullen én ondertekenen. Zorg ervoor dat je het formulier volledig invult en dat er van iedere medebewoner een kopie van het legitimatiebewijs wordt toegevoegd. Een adresuittreksel is nu nog niet digitaal aan te vragen.
Aanvraag door iemand anders?
Iemand anders kan het uittreksel BRP voor jou aanvragen. Jij moet die persoon dan machtigen. De gemachtigde persoon moet meenemen:
- Machtigingsbrief (PDF, 63.1 kB), hierin moet staan:
- Het soort uittreksel dat je nodig hebt. Wat moet erop staan, waarvoor heb je het nodig?
- De volledige naam en handtekening van de persoon die namens jou langs komt.
- De handtekening van jouzelf.
- Een kopie van jouw geldige identiteitsbewijs.
- Een geldig identiteitsbewijs van degene die het uittreksel aanvraagt.
Goed om te weten: Als je niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan kun je jouw uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten (Deze link gaat naar een andere website).