Afschrift akte burgerlijke stand aanvragen voor advocaten en notarissen
Als advocaat of notaris kun je een akte van de burgerlijke stand aanvragen. Dit kan alleen bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.
Let op: Alleen advocaten en notarissen kunnen via deze pagina online een afschrift aanvragen. Geen advocaat of notaris? Dan kun je terecht op de pagina Uittreksel burgerlijke stand.
Je vraagt de akte van de burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Je betaalt voor het behandelen van de aanvraag. Als het afschrift toch niet nodig blijkt te zijn of je hebt er geen recht op, dan krijg je het geld niet terug. Controleer daarom of de gebeurtenis in Gemeente Maashorst (of voormalig Gemeente Landerd of Uden) heeft plaatsgevonden.
Soorten akten
Akte | Inhoud van de akte |
---|---|
Geboorteakte |
|
Overlijdensakte |
|
Huwelijksakte |
|
Akte van geregistreerd partnerschap |
|
Akte van echtscheiding |
|
Akte van beëindiging geregistreerd partnerschap |
|
Digitaal een afschrift BS aanvragen met e-Herkenning
Om online een afschrift Burgerlijke Stand aan te vragen heb je eHerkenning niveau 2 en een KvK-vestigingsnummer nodig.
Uittreksel aanvragen (Deze link gaat naar een andere website)
Schriftelijk een afschrift BS aanvragen zonder e-Herkenning
Je kunt ook een schriftelijke aanvraag doen. Hiervoor heb je een (door de advocaat) ondertekende brief op logopapier nodig.
Uittreksel aanvragen zonder e-Herkenning (Deze link gaat naar een andere website)
Kosten aanvraag
€ 17,60
Heb je het uittreksel toch niet nodig of heb je er geen recht op? Dan krijg je het geld voor de behandeling van de aanvraag niet terug.
Hoe lang het duurt voordat je het afschrift krijgt
- Bij een digitale aanvraag duurt het ten hoogste 10 werkdagen.
- Wil je de aanvraag per post ontvangen/ Houd dan rekening met hoogstens 6 weken.
Uittreksel BRP aanvragen
Wil je (als advocaat) ook een uittreksel BRP aanvragen? Deze vraag je aan op de pagina Uittreksel BRP voor derden.
Meer informatie
Heb je vragen? Bel dan 0413 - 28 19 11 en vraag naar een medewerker Burgerzaken.