Bijstandsuitkering aanvragen 27 jaar of ouder
Ben je 27 jaar of ouder en wil je een bijstandsuitkering aanvragen?
Schrijf je dan eerst in als werkzoekende. Dit doe je bij het UWV op de website www.werk.nl (Deze link gaat naar een andere website). Hiervoor heb je je Digid nodig. Daarna moet je jezelf melden bij De Toegang voor Sociaal Domein.
Je kunt bellen om een afspraak te maken voor een kort gesprek met een consulent Inkomen. Het telefoonnummer van De Toegang Sociaal Domein is 0413 - 28 19 11. Kies voor optie 1. Het gesprek met de consulent vindt plaats in het gemeentehuis in Uden.
Wil je eerst weten of je voor WW of andere regelingen in aanmerking kunt komen?
Bereken het met behulp van Bereken uw recht (Deze link gaat naar een andere website).
Het 1e gesprek
In het 1e gesprek vraagt de consulent Inkomen een aantal zaken aan jou. Dit is om erachter te komen hoe jouw situatie is, en of je inderdaad bij ons aan het juiste adres bent. Het toekennen van een uitkering en de bepaling van de hoogte van de uitkering hangt af van verschillende zaken.
Je kunt geen bijstand krijgen als:
- je studeert en een studiebeurs ontvangt;
- je jonger dan 18 jaar bent;
- je in de (jeugd)gevangenis zit.
Ook krijg je informatie over je rechten en plichten wanneer je een bijstandsuitkering aanvraagt.
Wat moet je meenemen naar het 1e gesprek?
- Je identiteitsbewijs (paspoort, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). Let op: een rijbewijs is geen geldig legitimatiebewijs voor de aanvraag van een uitkering.
Het 2e gesprek
In het 2e gesprek vraagt de consulent Participatie een aantal zaken aan jou. Deze zaken hebben te maken met opleiding en werk.
Ook geeft de consulent Participatie uitleg over het Startprogramma. Iedereen die zich meldt om bijstand aan te vragen, neemt deel aan het Startprogramma. In dit programma ga je onderzoeken waar je mogelijkheden en wensen naar werk liggen.
Daarnaast nemen we met jou de rechten en plichten door die bij een bijstandsuitkering horen.
Na het 2e gesprek
Aan het eind van het tweede gesprek krijg je het volgende mee:
- Het aanvraagformulier om bijstand aan te vragen;
- De al eerder meegegeven lijst met bewijsstukken;
- Een brief met de aanmelding voor het Startprogramma.
En verder
Het door jou ingevulde en ondertekende aanvraagformulier moet je binnen 5 werkdagen inleveren bij ons. De gevraagde bewijsstukken moet je samen met je aanvraag inleveren.
En terwijl jij deelneemt aan het Startprogramma, wordt jouw bijstandsaanvraag behandeld.
Vragen?
Heb je vragen of wil je meer informatie? Kijk dan op de landelijke website Bijstand | Rijksoverheid.nl (Deze link gaat naar een andere website) voor algemene informatie of bel met de Toegang Sociaal Domein: 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website). Kies voor optie 1.