Je kunt op dit moment onze digitale formulieren (bijvoorbeeld voor het aanvragen van paspoort of rijbewijs) niet gebruiken. We zijn bezig met een update zodat we onze digitale dienstverlening goed op orde houden. We verwachten dat alle digitale formulieren op 4 juli rond 07.00 uur weer werken. Alvast onze excuses voor het ongemak.

Brabantse snelheidsmeter aan Kerkstraat in Zeeland

Geplaatst op woensdag 6 december 2023

Een snelheidsmeter die goed weggedrag beloont! Deze bijzondere meter doet een tour door Brabant. Het is nu de beurt aan Zeeland, gemeente Maashorst. Iedereen die zich in Kerkstraat-noord aan de snelheid houdt, brengt geld in de spaarpot. Het totaalbedrag komt ten goede aan de vergroening van het speelplein bij de basisscholen in Zeeland.

Wethouder Harold van den Broek (Verkeer) doet de aftrap op vrijdag 8 december om 14.00 uur aan de Kerkstraat, ter hoogte van huisnummer 107. “Mensen zijn zich er vaak niet van bewust dat (veel) te hard rijden de veiligheid van andere weggebruikers in gevaar brengt. We willen een gedragsverandering, en met deze snelheidsmeterspaarpot belonen we goed gedrag. Natuurlijk hopen we dat mensen zich verantwoord blijven gedragen als de meter straks weer verdwenen is”, aldus de wethouder.

Nulmeting

Uit een nulmeting in oktober bleek dat in deze straat gemiddeld 47,1 kilometer gereden wordt, met een uitschieter van 76 km. Ter plekke is maximaal 30 kilometer per uur toegestaan. Alle reden dus om de snelheidsmeterspaarpot hier neer te zetten.

In mei 2018 werd de snelheidsmeter met beloning voor het eerst ingezet aan de Helmondse Dijksestraat. Tijdens de inzet van de meter daalden de gemeten snelheden fors. De bestuurders die zich wél aan de snelheid hielden, brachten toen gezamenlijk 500 euro in de spaarpot.

Hoe werkt de spaarpot?

Iedere bestuurder van een motorvoertuig, die zich aan de snelheidslimiet houdt en de snelheidsmeter passeert, zorgt ervoor dat er geld in de spaarpot komt. Dit is direct zichtbaar op het bord. De provincie Noord-Brabant is eigenaar van de snelheidsmeter, en leent die tot 8 januari 2024 uit aan Maashorst.

NUL verkeersslachtoffers

In de provincie Noord-Brabant werken gemeenten, provincie, politie, openbaar ministerie, Rijkswaterstaat, en ook scholen samen aan de verkeersveiligheid. Het motto is: Brabant gaat voor NUL. Ze willen bereiken dat álle Brabanders goed opletten in het verkeer én zich houden aan de snelheid. Dat is hard nodig, want in 90% van alle ongelukken komt door menselijk gedrag zoals niet opletten, of te hard rijden. Daar kun je dus zelf wat aan doen!