Je kunt op dit moment onze digitale formulieren (bijvoorbeeld voor het aanvragen van paspoort of rijbewijs) niet gebruiken. We zijn bezig met een update zodat we onze digitale dienstverlening goed op orde houden. We verwachten dat alle digitale formulieren op 4 juli rond 07.00 uur weer werken. Alvast onze excuses voor het ongemak.

Rechter staat opvang 200 mensen in Van der Valk toe

Geplaatst op woensdag 27 december 2023

Bron: Communicatie

De rechter oordeelde vrijdagmiddag 22 december dat er voorlopig 200 mensen mogen worden gehuisvest in het Van der Valkhotel in Uden. Dat gebeurde nadat omwonenden een schorsing hadden gevraagd van de omgevingsvergunning voor de huisvesting van 300 mensen.

In het vonnis van de rechter staat dat er de komende weken twee dingen kunnen gebeuren: het gaat goed, of het gaat niet goed. Als het goed gaat, kunnen COA of gemeente verzoeken om een verhoging van het aantal personen. Als het niet goed gaat, kunnen omwonenden vragen om aanscherping.

Humane opvang

Burgemeester Rianne Donders is opgelucht dat de 88 mensen die sinds woensdag al verblijven in de opvang mogen blijven, en dat er nog ruim 100 mensen extra mogen komen. “Uiteindelijk was het ons daarom altijd te doen: humane opvang regelen voor mensen in nood. Het is goed dat dat nu kan.” De rechter legde ook een aantal voorwaarden op. Zo moet er elke week een bewonersoverleg worden gehouden, waarbij meer inwoners betrokken moeten worden dan tot op heden het geval was. Donders: “We gaan met het COA overleggen hoe we dat zo goed mogelijk vorm kunnen geven. Want natuurlijk willen we spreken met onze inwoners.“

Ook moet het COA het veiligheidsplan naleven. Dit plan kwam tot stand in overleg met de omwonenden. Daarin staat onder meer dat er 24 uur per dag toezicht aanwezig is in de opvang, en dat de opvang 24 uur per dag telefonisch bereikbaar moet zijn. Daarnaast moet de gemeente intensief toezicht laten houden op de fietstunnel en het foodcourt, niet alleen met camera’s maar ook door politie en boa’s.

De rechter vroeg partijen om een maand te kijken hoe de opvang gaat, voor ze eventueel terug naar de rechter gaan.