Basisscholen in Zeeland ontvangen 2000 euro dankzij snelheidsmeteractie

Geplaatst op maandag 18 maart 2024

Basisscholen De Wizzert en De Vlasgaard in Zeeland ontvingen deze week een symbolische cheque ter waarde van 2.000 euro. Het bedrag is het resultaat van de snelheidsmeteractie in de Kerkstraat Noord in Zeeland, die begin dit jaar werd afgerond.

Bewoners van de Kerkstraat Noord in Zeeland worden geregeld geconfronteerd met hardrijders. Volgens de gemeente een bekend probleem dat natuurlijk niet alleen in de Kerkstraat voorkomt. Initiatief Zeeland wilde hier al een tijdje iets aan doen. In 2023 kregen ze de kans om samen met de gemeente deel te nemen aan een campagne van de Provincie Brabant, genaamd 'Brabant gaat voor NUL'. Hiervoor werd gedurende 4 weken een snelheidsmeterspaarpot ingezet. Het is een innovatieve snelheidsmeter die in één oogopslag weggebruikers, m.u.v. fietsers, confronteert met de toegestane snelheid en de daadwerkelijk gereden snelheid.
Het concept is simpel; Blijft de weggebruiker onder de toegestane 30 km. per uur, dan levert dat een geldbedrag op. Dat bedrag wordt direct zichtbaar in een digitale spaarpot gestort. Zodoende zien weggebruikers meteen positief gedrag beloond worden en het totaalbedrag verder oplopen.

Goede doel

Met een opbrengst van 2.000 euro kan geconcludeerd worden dat gedurende de 4 weken de snelheidsmeterspaarpot de nodige aandacht heeft gehad bij de weggebruikers. Er liggen twee basisscholen aan de Kerkstraat in Zeeland. Het vinden van een goede bestemming voor het geldbedrag was volgens William van Stiphout, voorzitter Initiatief Zeeland, dan ook geen lastige opgave.

"We wilden als dorpsinitiatief iets positiefs en duurzaams doen met het geld. De keuze is daarbij gevallen op herinrichting van het schoolplein van de twee basisscholen in Zeeland. Het bedrag wordt gebruikt voor de vergroening van het schoolplein, en dat vinden we een mooie en duurzame bestemming."

Wethouder Harold van den Broek (Verkeer) is eveneens blij met de opbrengst van de actie: “Positieve gedragsbeïnvloeding is een middel dat ingezet kan worden om de verkeersveiligheid te vergroten. Het is geen permanente oplossing maar de actie in Zeeland toont aan dat deze aanpak mogelijkheden geeft. We onderzoeken de komende tijd op welke manier we gedragsbeïnvloeding verder in kunnen zetten in Maashorst op wegen die zich daarvoor lenen."