Maashorst sluit driejarige overeenkomst Uniek Sporten

Geplaatst op dinsdag 21 mei 2024

Op 23 april heeft het college van Maashorst ingestemd met een driejarige overeenkomst voor het regioloket Uniek Sporten Noordoost Brabant. Voor de looptijd van de overeenkomst (tot en met 2026) is een investering van iets meer dan € 15.000,- (incl. BTW) gemoeid. De opdracht wordt verleend aan SSNB die met het beschikbare budget een regionale coördinator voor Maashorst inzet op het gebied van Uniek Sporten.

Focus op sporters met een beperking

Het Uniek Sporten programma richt zich op sporters die door een beperking of aandoening een afstand tot het reguliere sportaanbod hebben. Tot voor kort was er steeds sprake van een overeenkomst voor slechts één jaar op het gebied van ondersteuning van Uniek Sporten. Dit jaar is gekozen voor een driejarige overeenkomst tot en met 2026, met een focus op een langere termijnvisie.

Reactie wethouder Van den Broek

Wethouder Van den Broek (Sport en Cultuur) is ambassadeur Uniek Sporten en zegt hierover: “Een meerjarige overeenkomst is een kwaliteitsimpuls voor alle betrokken partijen. Unieke sporters hebben met Missie Maashorst één duidelijk aanspreekpunt voor een lange periode. Missie Maashorst kan gedurende drie jaar werken aan ons gezamenlijke hoofddoel om meer mensen te laten sporten. Want uiteindelijk moet iedereen in Maashorst mee kunnen doen!”

Wethouder Harold van den Broek ondertekent overeenkomst Uniek Sporten

Aanvragen en coördinatie

Aanvragen over Uniek Sporten komen rechtstreeks terecht bij Bernadet Schutter, de regiocoördinator voor Uniek Sporten. Zij opereert vanuit Missie Maashorst (onderdeel van SSNB) in opdracht van de gemeente. Bernadet begeleidt als regisseur alle sporters in hun zoektocht naar een passende sport.

Landelijk initiatief

Uniek Sporten is een landelijk initiatief dat per provincie gecoördineerd wordt, waarbij gemeenten aansluiten en zelf de uitvoering bepalen. Op de website www.unieksporten.nl (Deze link gaat naar een andere website) vindt iedereen het aanbod in zijn of haar gemeente en regio op gebied van Uniek Sporten. Daarnaast kun je via deze site diverse hulpmiddelen lenen en zelfs aanschaffen, zoals een sportrolstoel, blades, etc.

Nieuwe deelnemers aantrekken

Door aandacht te vragen voor het beschikbare Uniek Sporten aanbod hoopt de gemeente én Missie Maashorst veel nieuwe deelnemers te werven. Met de media-aandacht van vorig jaar zijn 40 nieuwe aanmeldingen binnengekomen. De betrokken partijen hopen dat aantal dit jaar te overtreffen.