Vanuit de raad: ‘De Kadernota zet dingen in gang die direct invloed hebben op jou en mij”

Geplaatst op dinsdag 25 juni 2024

Waar gaat gemeente Maashorst in 2025 en de jaren daarna haar geld aan besteden? Dit staat omschreven in de zogeheten Kadernota. Donderdag 4 juli bespreekt de raad deze nota tijdens de raadsvergadering met als doel de nota definitief te maken. Maar zo’n vergadering is slechts het topje van de ijsberg: er gaat veel voorbereiding aan vooraf die voor de meeste inwoners niet zichtbaar is. Raadsleden Ben Maathuis en Cock de Jong vertellen daarom wat er allemaal bij komt kijken.

“Lezen, markeren en vragen in de kantlijn krabbelen. Dat is het allereerste begin”, vertelt Ben Maathuis. Zodra de Kadernota in de digitale brievenbus valt, leest ieder partijlid de nota voor zichzelf. Een veertig pagina tellend document waarin staat waar onze gemeente in 2025 en de jaren daarna haar geld aan gaat besteden. Een belangrijk document dus. “Want als we iets willen bereiken, maar we reserveren er vervolgens geen geld voor, dan komt het er niet van”, legt Ben uit.

Raadsleden leggen de Kadernota dus vaak langs hun eigen partijprogramma en het bestuursakkoord . Hierin staan de afspraken en doelen die de partijen samen hebben gemaakt. “Zo zie je snel of de Kadernota in lijn is met wat we hebben afgesproken of waar je als partij voor staat”, aldus Ben. “Zodra iedereen er individueel naar gekeken heeft, voegen we alle opmerkingen samen en kijken we er als werkgroep naar. Wat is ons opgevallen? En waar willen we vragen over stellen?”

Vragen stellen

Die vragen dienen partijen vervolgens schriftelijk in. “Eerst kunnen we technische vragen stellen”, legt Cock de Jong uit. “Je vraagt dan om uitleg, omdat bijvoorbeeld in de tekst iets niet duidelijk is of omdat je extra achtergrondinformatie wilt.” Ambtenaren geven hier antwoord op. Daarna kunnen de partijen politieke vragen stellen. In deze ronde zijn de vragen gericht op keuzes die in de begroting zijn gemaakt. Deze vragen worden beantwoord door de burgemeester en wethouders (het College).

Maar dat is nog niet alles. Partijen kunnen aansluiten bij de raadsinformatieavond waarin de gemeente eventuele aanvullende technische vragen mondeling beantwoordt. Ook is er een inspreekavond, waar inwoners aan de raadsleden een verzoek kunnen voorleggen. Dit jaar spraken acht inwoners in. “Die betrokkenheid is fijn. Soms kunnen we ideeën koppelen aan de Kadernota, maar het gebeurt ook dat we het idee bespreken in een volgende raadsvergadering of dat we de spreker doorverwijzen naar een instantie of fonds”, aldus Cock en Ben.

Schrijven en schrappen

Verder verschijnt in de krant altijd per partij een korte reactie op de Kadernota. En tijdens de raadsvergadering op 4 juli mag iedere partij in zeven minuten vertellen wat zij van de nota vinden en ook wat ze graag anders willen zien. “Als fractievoorzitter doe je een voorzet voor deze teksten. Daar kijken fractieleden dan overheen. We schaven, schrappen en herschrijven de tekst, totdat we er tevreden over zijn. Het is elke keer wel weer spannend. Je wilt graag dat je verhaal goed landt”, vertelt Cock.

Is de voorbereiding van zo’n Kadernota dat niet vreselijk taai? “Nee”, lacht Cock. “Niet taai, wel intensief. Je doet dit boven op het gewone raadswerk, want dat gaat ook gewoon door.” De heren kunnen zich wel voorstellen dat anderen de Kadernota stoffig vinden. “Maar het is wel noodzakelijk om een duidelijke Kadernota te hebben en hier zorgvuldig een besluit over te nemen. Want uiteindelijk zet het dingen in gang die direct invloed hebben op jou en mij.”

De vergadering start op 4 juli om 15:00 uur. Wil je de vergadering bijwonen? Dat kan! Via de publieke tribune én online via de live-uitzending. De publieke tribune vind je in het gemeentehuis (Markt 145 in Uden). Je kunt naar binnen via de West-ingang. Aanmelden is niet nodig. Online kijken kan via https://maashorst.bestuurlijkeinformatie.nl (Deze link gaat naar een andere website). De vergaderingen zijn via die link ook terug te kijken.