Buurtvereniging Heufkens werkt samen met gemeente aan nóg fijnere wijk

Geplaatst op woensdag 26 juni 2024

"Activiteiten zorgen voor contact en verbinding"

Toen Marcel Mickers, Brigitte van Hest en hond Bart 2 jaar geleden in Heufkens kwamen wonen, stond er een bordje in de tuin: 'Welkom in de buurt'. Ook kwam het bestuur van de buurtvereniging op bezoek. Dit warme onthaal inspireerde hen om zelf ook actief te worden in het bestuur. Met hulp van de gemeente Maashorst zetten ze zich in voor een nog sterkere gemeenschap. En dat heeft het stel ook persoonlijk veel opgeleverd. Brigitte: "We hebben snel veel leuke buren leren kennen!"

Een rustige, betrokken buurt

Net als ongetwijfeld veel andere buurtgenoten, vielen Marcel en Brigitte voor het rustige karakter van Heufkens. In één keer opgetrokken eind jaren '70, bestond de wijk lange tijd uit een homogene groep bewoners: mensen die destijds vanuit huurhuizen met overheidssteun een huis konden kopen. Talloze kinderen werden geboren en groeiden samen op. En de bewoners zagen hun wijk opbloeien. "Het is nog steeds een heel betrokken buurt", vertelt Brigitte. "Niet voor niets bestaat de buurtvereniging al meer dan 40 jaar en organiseren we nog elk jaar zo'n 12 activiteiten. Van busreis tot buurtfeest en activiteiten voor de kinderen."

Uitdaging: nieuwe bewoners betrekken

Vandaag de dag bestaat Heufkens uit een mix van oude en nieuwe bewoners. Dat is meteen ook een uitdaging voor de buurtvereniging: hoe betrek je ook de nieuwkomers - vaak jonge gezinnen met een volle agenda - bij de activiteiten? En liever nog: hoe maak je ze warm voor een bestuursfunctie? Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Gelukkig zit het bestuur vol enthousiaste ideeën. "Van diner rouler tot 'gluren bij de buren'. Activiteiten zorgen voor contact en verbinding, daarom willen we mensen blijven betrekken", benadrukt Marcel. "We houden nu enquêtes om te zien waar behoefte aan is."

Pilot met de gemeente Maashorst

De hulp van de gemeente komt volgens Marcel en Brigitte dan ook precies op het juiste moment. Maashorst wees Heufkens aan als een van de 6 pilotwijken om participatieontwikkeling op een andere manier vorm te geven. Met participatieadviseur Arie Cornelissen heeft de buurtvereniging nu een vast aanspreekpunt bij de gemeente. Heel handig, vindt Marcel. "Dankzij Arie komen we veel sneller in contact met de juiste personen, bijvoorbeeld als we iets willen bespreken over verkeersveiligheid, hangjeugd, eenzame ouderen of verborgen armoede. De samenwerking met de gemeente maakt ons bewuster van maatschappelijke thema's en wat wij daarin als buurtvereniging kunnen betekenen."

Van kerstkaarten tot voetbalavond

Of er veel eenzaamheid of armoede in de buurt is? Dat valt volgens Marcel en Brigitte wel mee. "Maar dat betekent niet dat het er helemaal niet is", zegt Brigitte. "De deur van de buurtvereniging staat altijd open als je hulp nodig hebt." Dat signaal gaf het bestuur ook af met de kerst. Marcel: "Toen hebben we iedereen - ook niet-leden - persoonlijk een kerstkaart gebracht. Dat leverde mooi 4 nieuwe leden op." En zo timmert buurtvereniging Heufkens aan de weg. Met als volgende stip op de horizon: de gezamenlijke voetbalavond op de Otterbult, samen met 2 andere buurtverenigingen. "Ook een idee dat tijdens de pilot opkwam", lacht Marcel. "Door onze krachten te bundelen, krijgen we meer mensen bij elkaar!"

Wil je meer weten of je aanmelden voor de buurtvereniging? Mail naar buurtverenigingheufkens@gmail.com.