Bestemmingsplan verplaatsing Jonkergouw naar raad

Geplaatst op zondag 30 juni 2024

Het bestemmingsplan voor de verplaatsing van agrarisch tuinbouwbedrijf Jonkergouw in Schaijk van de Molenaarstraat 2 naar de Broksteeg 1-3 in Schaijk kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders van Maashorst vandaag besloten.

Jonkergouw wil zijn bedrijf toekomstbestendig maken en houden. Hij wil daarom het terrein van ruim 10 hectare aan de Broksteeg verder ontwikkelen. Het plan voorziet in de bouw van een hal van 21.500 m2 inclusief kantoren en een gebouw van 7.000 m2 voor de huisvesting van arbeidsmigranten. De gemeente wil de huidige maar ook toekomstige overlast door het bedrijf voor de inwoners van Schaijk en omgeving zoveel als mogelijk beperken. Niet alleen veel overlast verdwijnt door de verplaatsing van het bedrijf, maar op de achterlaatlocatie aan de Molenaarstraat ontstaat tegelijk ook ruimte voor woningbouw. Maashorst vindt het verplaatsen van het bedrijf dan ook wenselijk.

Aanvullend onderzoek

“Het betreft hier een grote, complexe opgave, die veel impact heeft op Schaijk en de omgeving. En er zijn veel belanghebbenden”, zegt wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijk ontwikkeling). De gemeente heeft dan ook veel gesprekken gevoerd met de omgeving. Ook de gemeenteraad heeft zijn wensen en bedenkingen met betrekking tot de plannen uitgesproken. Naar aanleiding van het ontwerpbestemmingplan heeft Maashorst twintig zienswijzen ontvangen. Die hebben vooral betrekking op het informeren van de omgeving, het niet aanmerken van het tuinbouwbedrijf als ‘industrie’ en de verkeersafwikkeling. Maashorst heeft ook nog een aanvullend verkeersonderzoek laten uitvoeren. De resultaten daarvan zijn toegelicht aan de omgeving tijdens een informatiebijeenkomst. “Het is nu tijd om knopen door te hakken” aldus de wethouder. “Met de resultaten van dat extra onderzoek plus die van de onderzoeken naar aanleiding van de zienswijzen hebben we alle benodigde informatie om het bestemmingsplan naar de raad te brengen.”

Woningen op achterlaatlocatie

Door de omgeving is ook inbreng geleverd op onderdelen die geen plek kunnen krijgen in het bestemmingsplan. Bijvoorbeeld over gewasbescherming en de concrete invulling van de achterlaatlocatie. “Deze onderdelen blijven zeker onder de aandacht”, meldt Franko van Lankvelt. “Het is namelijk ook in het belang van Schaijk dat we woningbouw kunnen gaan ontwikkelen aan de andere kant van het dorp. De eerste verkenningen over hoe dat uit zou kunnen zien zijn inmiddels al gedaan.” De gemeenteraad neemt waarschijnlijk in zijn vergadering van 19 september 2024 een besluit over het bestemmingsplan Jonkergouw. Het bestemmingsplan ligt vanaf dan ter inzage op ruimtelijkplannen.nl. Belanghebbenden kunnen vervolgens nog tot zes weken daarna bezwaar indienen.