Verdiepend onderzoek nodig op nieuwe locatie Uden Red Sox

Geplaatst op donderdag 18 juli 2024

Persbericht - 16 juli 2024

De gemeente Maashorst moet een verdiepend flora- en faunaonderzoek doen op de beoogde nieuwe locatie van de Uden Red Sox. Zo luidt de opdracht van de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN). Nadat dit onderzoek is afgerond kunnen er vervolgstappen gezet worden in de ontwikkeling van deze locatie.

Het gevolg van dit besluit is dat het daardoor niet haalbaar is om de Uden Red Sox dit kalenderjaar te verplaatsen van Park Moleneind naar de locatie op de Kruisweg/Corridor in Uden. Het bestuur van de vereniging is hierover inmiddels door de gemeente ingelicht. Naast de uitkomst van het onderzoek moet er ook nog rekening worden gehouden met een minimale doorlooptijd voor de aanleg van het sportveld, en realisatie van bijbehorende faciliteiten (o.a. nutsvoorzieningen).

Afhankelijkheid van onderzoeken

In december 2023 nam de gemeenteraad het besluit om Uden Red Sox tijdelijk te vestigen aan de Kruisweg. Het college gaf daarbij aan dat het verlenen van een vergunning voor die plek afhankelijk is van alle onderzoeken die nodig zijn voor de realisatie van de accommodatie.
Eind april kwamen de eerste onderzoeksresultaten binnen en deze waren positief en vormden geen belemmering voor de verdere ontwikkelingen. Het flora- en faunaonderzoek was op dat moment nog niet afgerond. De Omgevingsdienst moet alle onderzoeksresultaten toetsen. De eerste resultaten van het flora- en faunaonderzoek zijn inmiddels wel bekend en zijn inmiddels gedeeld met de Omgevingsdienst. De Omgevingsdienst concludeerde dat er een verdiepend onderzoek naar dassen in het specifieke gebied gedaan moet worden.

Het college laat weten dat alle betrokkenen heel hard hebben gewerkt en vindt het dan ook jammer dat ondanks dat harde werk het niet is gelukt om de Uden Red Sox nog dit jaar te verhuizen.

Natte omstandigheden

Er is met verschillende aannemers inmiddels over de uitvoering gesproken. Naast de vertraging in verband met het verdiepende onderzoek kwam in die gesprekken naar voren dat de huidige omstandigheden op de beoogde locatie te nat zijn. Dit is een gevolg van de vele regen die in het na- en voorjaar en zelfs recent nog viel. Volgens de aannemers is het terrein op dit moment nog te nat om te starten met de uitvoering van het grondwerk. Gezien de hoge grondwaterstand geven de aannemers aan dat er op zijn vroegst pas in het voorjaar van 2025 gestart kan worden met het nodige grondwerk.

Reconstructie Park Moleneind

De uithuizing van de Uden Red Sox is onderdeel van de reconstructie van Park Moleneind. Bij het besluit van de tijdelijke locatie voor Uden Red Sox aan de Kruisweg is over Park Moleneind gezegd dat deze verder uitgevoerd wordt op het moment dat de vergunning onherroepelijk is. Die reconstructie wordt hierna volgens plan gefaseerd uitgevoerd en afgemaakt.
Alle werkzaamheden die uitgevoerd konden worden, nog voor de Red Sox-verhuizing, zijn in 2020 en 2021 uitgevoerd. Tevens zijn er beheersmaatregelen toegevoegd om de veiligheid voor de omgeving te verhogen.

Naar verwachting wordt na de zomervakantie duidelijk wat de uitkomsten en gevolgen zijn van het verdiepende flora- en faunaonderzoek en dan wordt duidelijk hoe de verdere ontwikkeling van de beoogde locatie Kruisweg er uit gaat zien.

• Bijna 100 woningen voor Schaijk

21 aug 2024 - Het bestemmingsplannen Akkerwinde III in Schaijk kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van Maashorst besloten. Het plan is goed voor de bouw van bijna 100 woningen.

• Start aanleg pumptrack in Bevrijdingspark Uden

15 aug 2024 - De aanleg van de pumptrack in het Udense Bevrijdingspark is deze week begonnen. Over ongeveer twee maanden is hij klaar voor gebruik.

• Impulsregeling NOVEX De Peel open

9 aug 2024 - De Impulsregeling NOVEX De Peel steunt samenwerkingsverbanden van ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties die bijdragen aan het ‘Zich Ontwikkelend Perspectief' voor de Peel. Met een bijdrage van maximaal € 25.000,- kunnen projecten een vliegende start krijgen.

• Bezoekers respecteren bezoekregels natuurgebied De Maashorst

8 aug 2024 - Boa’s geven complimenten en enkele bekeuringen.