Voorkeursvolgorde voor initiatieven zon-op-land

Geplaatst op donderdag 18 juli 2024

Persbericht 16 juli 2024

De openstelling voor de ontwikkeling van in totaal 30 hectare zonneparken binnen de gemeente Maashorst was een succes. Er zijn acht initiatieven ingediend. Het college heeft nu besloten in welke volgorde deze initiatieven in behandeling worden genomen. Het volgt daarmee het advies van het onafhankelijk extern deskundigenpanel.

Maashorst wil voor 2030 zo’n 55 tot 60 hectare (0,06 TWh) aan grondgebonden zonneparken realiseren. In de eerste openstellingsronde wordt 30 hectare vergund, met een maximum van 20 hectare per park. Daarvoor schreven zich acht initiatiefnemers in. Een onafhankelijk extern deskundigenpanel beoordeelde de initiatieven aan de hand van vastgestelde kaders. Wethouder Jeroen van den Heuvel (Duurzaamheid) legt uit: “De zonneparken moeten bijvoorbeeld goed worden ingepast in het landschap. En de omgeving moet kunnen meeprofiteren; we willen dat de parken voor minimaal vijftig procent in lokaal eigendom zijn. Ook wil Maashorst dat wordt ingezet op de maatschappelijke meerwaarde van een zonnepark. Meervoudig ruimtegebruik en koppelkansen met bijvoorbeeld de landbouwtransitie, natuurontwikkeling, goed waterbeheer en klimaatadaptie hebben de voorkeur.” Verder zijn duidelijke spelregels opgenomen voor participatie en omgevingsdialogen.

Het deskundigenpanel bracht aan de hand van alle toetsingscriteria een advies uit. Hierbij scoren de initiatieven Voorpeel, Schapendrift, Houtvennen en Zeelandsedijk het hoogste. Die zijn daarmee voldoende in lijn met het beleid en de door de raad vastgestelde kaders. Alle initiatiefnemers kregen daarnaast adviezen om hun voorstellen nog beter te maken.

Het college van Maashorst volgde het advies van het deskundigenpanel over de voorkeursvolgorde. Dat betekent niet automatisch dat de eerste voorkeur er ook komt. De uiteindelijke vergunning moet straks aan alle ruimtelijke- en beleidsvoorwaarden en toetsingscriteria voldoen. De wethouder benadrukt: “Initiatiefnemers moeten nu de gebruikelijke route volgen via een conceptaanvraag omgevingsvergunning. Daarbij hoort ook dat de initiatiefnemer in overleg gaat met alle relevante partijen, waaronder de directe omgeving.”
Het overvolle elektriciteitsnet blijft natuurlijk ook een punt van aandacht bij de ontwikkeling van de zonneparken. Die staan namelijk vooralsnog, net als bedrijven, op de wachtlijst. “Maar daarvoor moeten we nú wel het proces alvast in gang zetten.”

Maashorst treft daarom inmiddels ook voorbereidingen voor de tweede openstellingsronde, voor de overige 25-30 hectare.

• Bijna 100 woningen voor Schaijk

21 aug 2024 - Het bestemmingsplannen Akkerwinde III in Schaijk kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van Maashorst besloten. Het plan is goed voor de bouw van bijna 100 woningen.

• Start aanleg pumptrack in Bevrijdingspark Uden

15 aug 2024 - De aanleg van de pumptrack in het Udense Bevrijdingspark is deze week begonnen. Over ongeveer twee maanden is hij klaar voor gebruik.

• Impulsregeling NOVEX De Peel open

9 aug 2024 - De Impulsregeling NOVEX De Peel steunt samenwerkingsverbanden van ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties die bijdragen aan het ‘Zich Ontwikkelend Perspectief' voor de Peel. Met een bijdrage van maximaal € 25.000,- kunnen projecten een vliegende start krijgen.

• Bezoekers respecteren bezoekregels natuurgebied De Maashorst

8 aug 2024 - Boa’s geven complimenten en enkele bekeuringen.