Duurzame Doelen-agenda: Maashorst Warm & Comfortabel in 2050

Geplaatst op woensdag 24 juli 2024

Het college van Maashorst heeft deze week de Duurzame Doelen-agenda Warm & Comfortabel goedgekeurd. Die gebruikt de gemeente als gids bij het treffen van maatregelen om efficiënter om te gaan met energie en om energie te besparen. Dat helpt namelijk niet alleen bij het bestrijden van armoede, maar ook bij de verbetering van de gezondheid.

De nadruk van deze Duurzame Doelen-agenda Warm & Comfortabel ligt op energiebesparing en hulp voor huishoudens met lage inkomens. Daarmee willen we, vooral voor mensen die dat het hardst nodig hebben, de energiekosten verlagen en de levenskwaliteit verbeteren. Schone en betaalbare energie is namelijk belangrijk voor een goede gezondheid en welzijn. Wij moedigen energiebesparende maatregelen in huishoudens en bedrijven dan ook aan. Want dit helpt niet alleen het milieu, het zorgt er ook voor dat energie betaalbaar is voor iedereen.

De aanpak is gericht op samenwerking en het behalen van concrete resultaten op korte, middellange en lange termijn. Nieuwe ontwikkelingen moeten steeds iets waardevols toevoegen. Behalve de maatregelen rond energiebesparing willen we bijvoorbeeld ervoor zorgen dat duurzame energieoplossingen voor iedereen beschikbaar zijn. Wethouder Jeroen van den Heuvel (Duurzaamheid): “Maashorst-breed, maar ook voor huishoudens. Zodat iedereen in eigen huis onafhankelijk is van energiesystemen en zelf grip heeft op energie. Dat zorgt voor een duurzame toekomst voor iedereen.” Hij vult aan: “Dat sluit ook aan bij de global goals zoals die zijn gesteld door de Verenigde Naties. Door te streven naar energie-efficiëntie en energiebesparing, pakken we tegelijkertijd fundamentele problemen van armoede en gezondheid aan."

Warm & Comfortabel is, na Veerkrachtig & Soortenrijk (over klimaatadaptatie en biodiversiteit) de tweede Duurzame Doelen-Agenda die is goedgekeurd. Jeroen van den Heuvel: “Samen met inwoners, ondernemers en partners willen we deze duurzame doelen bereiken. We nodigen dan ook iedereen uit om deel te nemen aan deze gezamenlijke inspanning. Want alleen door samen te werken naar een gezamenlijke duurzame toekomst, kunnen we goede veranderingen realiseren.”

De gemeenteraad neemt in september een besluit over de Duurzame Doelen-agenda.

• Bijna 100 woningen voor Schaijk

21 aug 2024 - Het bestemmingsplannen Akkerwinde III in Schaijk kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van Maashorst besloten. Het plan is goed voor de bouw van bijna 100 woningen.

• Start aanleg pumptrack in Bevrijdingspark Uden

15 aug 2024 - De aanleg van de pumptrack in het Udense Bevrijdingspark is deze week begonnen. Over ongeveer twee maanden is hij klaar voor gebruik.

• Impulsregeling NOVEX De Peel open

9 aug 2024 - De Impulsregeling NOVEX De Peel steunt samenwerkingsverbanden van ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties die bijdragen aan het ‘Zich Ontwikkelend Perspectief' voor de Peel. Met een bijdrage van maximaal € 25.000,- kunnen projecten een vliegende start krijgen.

• Bezoekers respecteren bezoekregels natuurgebied De Maashorst

8 aug 2024 - Boa’s geven complimenten en enkele bekeuringen.