Nieuw mantelzorgbeleid: meer steun voor onmisbare krachten

Geplaatst op woensdag 24 juli 2024

Het college van B en W van de gemeente Maashorst heeft deze week het nieuwe mantelzorgbeleid vastgesteld. Mantelzorgers zijn onmisbaar en de druk op hen wordt steeds groter. Daarom wil Maashorst overbelasting van mantelzorgers proberen te voorkomen door hen beter te ondersteunen.

Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is bepaald dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van mantelzorgers. Het nieuwe mantelzorgbeleid is opgesteld in samenspraak met mantelzorgers en richt zich op drie belangrijke speerpunten:

1. Verbeteren informatievoorziening
  2. Aanbod ondersteuning vergroten
  3. Groter bereik van laagdrempelige ondersteuning

Verbeteren informatievoorziening

Maashorst richt zich op het verbeteren van de informatievoorziening en communicatie over mantelzorgondersteuning, met speciale aandacht voor jonge mantelzorgers, werkende mantelzorgers en mantelzorgers met een niet-westerse migratieachtergrond.

Aanbod ondersteuning vergroten

Samen met werkgevers en scholen wil de gemeente onderzoeken hoe zij beter rekening kunnen houden met bijvoorbeeld leerlingen en werknemers die mantelzorgtaken hebben.

Respijtzorg en laagdrempelige ondersteuning

Daarnaast bevordert Maashorst de bekendheid van bijvoorbeeld respijtzorg en zorgt de gemeente ervoor dat het aanbod beter aansluit bij de behoeften van mantelzorgers. Bij respijtzorg kunnen mantelzorgers de zorg tijdelijk overdragen aan vrijwilligers of professionals. Dit geeft hen de kans om even op adem te komen. Bijvoorbeeld door laagdrempelige dagbesteding voor de zorgvrager aan te bieden, waarvoor geen indicatie nodig is.

Onmisbare krachten

Een belangrijke stap in de goede richting noemt wethouder Ramona Sour (Zorg en Welzijn) het nieuwe mantelzorgbeleid: "Mantelzorgers zijn echt de onmisbare krachten van onze samenleving. Hun toewijding en liefde zijn van onschatbare waarde en onvervangbaar. Wij moeten hen ondersteunen en koesteren. Zij dragen immers veel bij aan de goede zorg voor hun naasten. Dit beleidskader geeft ons de handvatten om al onze mantelzorgers beter te ondersteunen."

Aanvragen mantelzorgcompliment

Vanaf 2025 wordt het aanvragen van een mantelzorgcompliment voor iedere kern in Maashorst gelijk. Volgend jaar kunnen alle mantelzorgers zelf een mantelzorgcompliment aanvragen. Tot en met 2024 konden in Odiliapeel, Volkel en Uden alleen zorgvragers dit aanvragen en dan slechts één zorgcompliment per keer, ongeacht of de zorgvrager geholpen wordt door meerdere mantelzorgers.
Met het nieuwe beleid kan er nu dus voor alle mantelzorgers die aan de criteria voldoen een mantelzorgcompliment aangevraagd worden. Ook jonge mantelzorgers komen in aanmerking voor het mantelzorgcompliment. Op deze manier kunnen er meer mantelzorgcomplimenten worden uitgereikt dan voorgaande jaren. Hierdoor gaat de hoogte van het bedrag per mantelzorgcompliment in 2025 wel omlaag.
Een bijkomend voordeel van aanvragen door de mantelzorger zelf is dat de gemeente een beter beeld krijgt van het totale aantal mantelzorgers in Maashorst, en wie die mantelzorgers zijn. Daarmee kan vanzelfsprekend ook de informatievoorziening en het ondersteuningsaanbod beter afgestemd worden.

• Bijna 100 woningen voor Schaijk

21 aug 2024 - Het bestemmingsplannen Akkerwinde III in Schaijk kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van Maashorst besloten. Het plan is goed voor de bouw van bijna 100 woningen.

• Start aanleg pumptrack in Bevrijdingspark Uden

15 aug 2024 - De aanleg van de pumptrack in het Udense Bevrijdingspark is deze week begonnen. Over ongeveer twee maanden is hij klaar voor gebruik.

• Impulsregeling NOVEX De Peel open

9 aug 2024 - De Impulsregeling NOVEX De Peel steunt samenwerkingsverbanden van ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties die bijdragen aan het ‘Zich Ontwikkelend Perspectief' voor de Peel. Met een bijdrage van maximaal € 25.000,- kunnen projecten een vliegende start krijgen.

• Bezoekers respecteren bezoekregels natuurgebied De Maashorst

8 aug 2024 - Boa’s geven complimenten en enkele bekeuringen.