Bezoekers respecteren bezoekregels natuurgebied De Maashorst

Geplaatst op donderdag 8 augustus 2024

Zaterdag 3 augustus waren vijf buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) op pad in Natuurgebied De Maashorst. Met dit keer echt als doel: controleren of bezoekers zich aan de regels houden. Ze deelden deze zaterdag complimenten én bekeuringen uit.

Dagelijks zijn er boa’s in het gebied actief. Een boa is op de eerste plaats gastheer of gastvrouw van het natuurgebied. Ze zijn altijd aanspreekbaar voor bezoekers en controleren ook op juist gedrag. Zaterdag constateerden ze dat de meeste bezoekers de natuur respecteren en zich aan de bezoekregels houden. Er konden dus complimenten worden uitgedeeld. Ook beantwoordden de boa’s diverse vragen. En er waren bekeuringen. Onder andere voor eigenaren van onjuist en langdurig geparkeerde auto’s. Gemeenten Bernheze, Maashorst en Oss, Staatsbosbeheer en waterschap Aa en Maas werken samen voor natuurgebied De Maashorst, ook hun boa's werken samen.

Bezoekregels

Enkele mensen gaven aan de bezoekregels niet te kennen. Maar die staan duidelijk op borden bij de ingangen van het natuurgebied en op natuurgebieddemaashorst.nl (Deze link gaat naar een andere website). Een van de regels waar niet iedereen zich aan houdt gaat over honden. Honden kunnen vrij loslopen in negen losloopgebieden. Die vind je ook op de website. Honden moeten verder overal worden aangelijnd, omdat ze wilde dieren opschrikken of zelfs opjagen. Iedere hond heeft namelijk een ‘jachtinstinct’. Als een hond ‘wild’ ruikt, willen de meesten dat dier opsporen. Andersom zorgen de geursporen van de honden zelf ook weer voor een langdurige verstoring in het bos. Want bijna alle dieren in de natuur zijn bang voor honden. Komt een hond te dicht in de buurt, dan schrikken de dieren. Ze slaan op de vlucht of durven hun onderkomen niet meer uit. Dit kan dieren uitputten en verhongeren. Of ze raken tijdens het vluchten verstrikt in een omheining, schieten de openbare weg op, of verwonden zichzelf. Dit leidt soms zelfs tot hun dood. Ook andere bezoekers kunnen last hebben van een loslopende hond. Sommige mensen zijn bang van honden. En er kunnen ongelukken ontstaan met bijvoorbeeld ruiters of mountainbikers. Het is dus een goede zaak om de hond aangelijnd te houden in het natuurgebied. Doe je dat niet, dan riskeer je een boete van 100 euro.

“Het is dan ook belangrijk voor de natuur dat dat iedereen zich aan de regels houdt”, zegt wethouder Jeroen van den Heuvel (Natuur). Hij ging deze zaterdag een aantal uren met de boa’s mee op pad. Hij vervolgt: “In Natuurgebied De Maashorst heeft de natuur het voor het zeggen. En zeg nou zelf: waar vind je dat nog in Nederland?” Nou, hier dus, in hét oergebied in Brabant.

• Bijna 100 woningen voor Schaijk

21 aug 2024 - Het bestemmingsplannen Akkerwinde III in Schaijk kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van Maashorst besloten. Het plan is goed voor de bouw van bijna 100 woningen.

• Start aanleg pumptrack in Bevrijdingspark Uden

15 aug 2024 - De aanleg van de pumptrack in het Udense Bevrijdingspark is deze week begonnen. Over ongeveer twee maanden is hij klaar voor gebruik.

• Impulsregeling NOVEX De Peel open

9 aug 2024 - De Impulsregeling NOVEX De Peel steunt samenwerkingsverbanden van ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties die bijdragen aan het ‘Zich Ontwikkelend Perspectief' voor de Peel. Met een bijdrage van maximaal € 25.000,- kunnen projecten een vliegende start krijgen.

• Duurzame Doelen-agenda: Maashorst Warm & Comfortabel in 2050

24 jul 2024 - Het college van Maashorst heeft deze week de Duurzame Doelen-agenda Warm & Comfortabel goedgekeurd. Die gebruikt de gemeente als gids bij het treffen van maatregelen om efficiënter om te gaan met energie en om energie te besparen.