Bijna 100 woningen voor Schaijk

Geplaatst op woensdag 21 augustus 2024

Het bestemmingsplannen Akkerwinde III in Schaijk kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dat heeft het college van Maashorst besloten. Het plan is goed voor de bouw van bijna 100 woningen.

Met het plan Akkerwinde III voorziet Maashorst in 97 woningen voor starters, jonge gezinnen en senioren die in Schaijk willen blijven wonen. “Wethouder Franko van Lankvelt (Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen): “Het plan past binnen de kaders van de woondeal. Dat wil zeggen dat er plek is voor 30 procent sociale huur én bijna 40 procent betaalbare koop- en huurwoningen, in een mix van woningtypen.” Akkerwinde III sluit aan de west- en oostkant aan op de woongebieden Akkerwinde, De Herik en bedrijventerrein de Louwstraat. Een park dient als milieubuffer tussen de nieuwe woonwijk en het bedrijventerrein. Er worden vooral blokken met rijwoningen gebouwd, afgewisseld met tweekappers, seniorenwoningen en vrijstaande woningen. Zo ontstaat een mix van woningtypen en wordt een dorpse sfeer gecreëerd. De woningen worden in twee fases gebouwd. Een nieuwe ontsluitingsweg sluit aan de noordkant van het gebied aan op de Pastoor van Winkelstraat. De ontsluitingsweg krijgt geen verbinding met Akkerwinde I en II. Zo wordt verkeer door de bestaande woonwijk voorkomen.

Huizen voor de dorpen

“We hebben beloofd in deze collegeperiode in alle dorpen van Maashorst woningen toe te voegen”, zegt Franko van Lankvelt. “Dit bestemmingsplan brengt ons daar weer een stap in verder. We voorzien hiermee zowel kwalitatief al kwantitatief in de woningbehoefte van Schaijk. Met woningen voor starters, jonge gezinnen en senioren die in het dorp willen blijven wonen. En met kansen voor mensen die in het verleden het dorp hebben verlaten om er nu terug te keren.”

De gemeenteraad neemt op 19 september een besluit over de het bestemmingsplan.