Geld voor initiatieven in de Peel

Geplaatst op donderdag 5 september 2024

Impulsregeling NOVEX

Met de zogenoemde Impulsregeling (PDF, 3.2 MB) steunt NOVEX De Peel samenwerkingsverbanden van ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties die bijdragen aan het ‘Zich Ontwikkelend Perspectief' voor de Peel.

De Peel in 2050: een regio waar het grondgebruik in balans is met water en natuur. Waar een goede boterham te verdienen valt met voedselproductie en waar ook ruimte is voor nieuwe bedrijvigheid. Een prachtige groene streek waar geleefd wordt in vitale dorpen tussen stedelijke regio’s. Dit is een beeld van de toekomst dat veel mensen nastreven. Tegelijk is het een uitdagende puzzel, want de vraagstukken in de Peel zijn groot en ingewikkeld. De natuur, landbouw, water; alles vraagt om een oplossing. Deze vraagstukken gaan over gemeente- en provinciegrenzen heen en zijn niet ‘ieder voor zich’ op te lossen. Dat geldt ook voor zaken als ruimte maken voor energietransitie. Om de Peelregio leefbaar te houden is samenwerking nodig – door overheden én met inwoners. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties die een project willen opzetten dat bijdraagt aan verbetering van de leefomgeving en die gewenste toekomst krijgen met de Impulsregeling een financieel steuntje in de rug. Per project is ten hoogste 25.000 euro aan subsidie beschikbaar, in totaal is er 500.000 euro.

Subsidie

Om in aanmerking te komen voor een subsidie uit de Impulsregeling NOVEX De Peel moet een initiatief aan een aantal voorwaarden voldoen. Informatie daarover staat op www.novexdepeel.nl (Deze link gaat naar een andere website). De aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst. De ontvangstdatum van een volledige aanvraag geldt. Alle initiatieven die aan de voorwaarden voldoen, worden geaccepteerd tot het moment dat het subsidieplafond is bereikt.

Aanvragen

Samenwerkingsverbanden uit alle delen van de Peel (Zuidoost- en Noordoost-Brabant en Noord- en Midden-Limburg) kunnen subsidie aanvragen voor hun initiatieven. Er zijn twee aanvraagperiodes:

1. De eerste loopt tot en met 20 december 2024.
  2. De tweede van 7 januari tot 25 juni 2025.

Op de hoogte blijven?

Meer weten over de Impulsregeling en andere ontwikkelingen van NOVEX De Peel? Houd dan de website in de gaten of meld je aan voor de nieuwsbrief!