Begroting gemeente Maashorst: Voorbereiden op ravijnjaren, maar ook investeren in de toekomst

Geplaatst op maandag 23 september 2024

Maashorst houdt vast aan de bestuurlijke ambities en neemt alvast enkele maatregelen om de verwachte tekorten in de komende jaren te overbruggen. Zo gaat bijvoorbeeld de onroerendzaakbelasting (OZB) omhoog. Ook investeert Maashorst in de gemeentelijke organisatie, zodat die klaar is voor de toekomst. Dat blijkt uit de begroting voor 2025 die het college van B en W gaat voorleggen aan de gemeenteraad.

“Eerder dit jaar heeft de gemeenteraad al de Kadernota 2025-2028 vastgesteld. Daarin geeft de raad de richting aan die ze voor ogen heeft voor de komende jaren, en welke financiële consequenties dat heeft”, legt wethouder Gijs van Heeswijk (Financiën) uit. “De begroting voor 2025 is daarvan nu een eerste uitwerking.”

Voorbereiden op tekorten

“Financieel gezien is Maashorst een gezonde gemeente”, vervolgt Van Heeswijk. “We zijn goed uit de startblokken gekomen en liggen op schema met onze plannen. Maar er komen een paar zware jaren aan. Gemeenten krijgen de komende jaren namelijk minder geld van het Rijk. Daar moeten we ons dus op voorbereiden. Dat betekent keuzes maken. Een sluitende begroting blijft het streven, maar dat lukt niet zonder extra dekkingsmaatregelen.”

Nieuw voor oud en verhoging OZB

Een van die keuzes is het principe ‘nieuw voor oud’, zo blijkt uit de begroting. Dat betekent dat de gemeente voorlopig alleen investeert in nieuwe initiatieven als die in de plaats kunnen komen van bestaande projecten. Het aantal nieuwe initiatieven in deze begroting is dan ook beperkt. Daarnaast wil de gemeente eenmalig de onroerendzaakbelasting (OZB) verhogen met 10% (exclusief indexering). Dat is per woningeigenaar gemiddeld 30 euro per jaar meer aan OZB. Verder is het voorstel om in 2025 € 3,25 miljoen uit de algemene reserve gebruiken om het tekort van 2025 te dekken.

“Bij elkaar geven deze maatregelen voldoende ruimte om de hoge kwaliteit van leven in Maashorst op peil te houden, en toch voor 2025 een sluitende begroting voor te leggen”, aldus Van Heeswijk. “Daarnaast gaan we vanaf nu actief op zoek naar andere dekkingsmaatregelen of mogelijke bezuinigingsmaatregelen, zodat we ook na de komende ravijnjaren de begroting weer sluitend kunnen maken en niet opnieuw onze algemene reserves hoeven aan te spreken.”

Klaar voor de toekomst

In de begroting voor 2025 kiest de gemeente er ook bewust voor om te investeren in de eigen organisatie. Van Heeswijk: “Dat is nodig om onze dienstverlening op peil te kunnen houden en ook snel in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de samenleving. Zo willen we een paar functies structureel maken, die nu nog worden vervuld door ingehuurde krachten. Daarnaast willen we investeren in de verdere professionalisering van onze organisatie, passend bij de schaalgrootte van 60.000 inwoners. Dat doen we via een tijdelijk ontwikkelprogramma met onderdelen als een leiderschapstraject voor het management en versterking van het strategisch vermogen van de organisatie.”

De Programmabegroting 2025 wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad ter vaststelling. Die besluit erover in zijn vergadering van 7 november 2024.

• College Maashorst hijst de global goals-vlag

25 sep 2024 - Het college van B en W van Maashorst heeft 24 september de global goals-vlag voor het gemeentehuis in Uden gehesen. Vandaag wapperen deze vlaggen met 17 duurzame ontwikkelingsdoelen wereldwijd.

• Uitbreiding aanbieden grof snoeiafval, jaarlijkse ophaalronde stopt

23 sep 2024 - De mogelijkheden om snoeiafval aan te bieden verdubbelen ruim per 1 januari 2025 in de bebouwde kom van Zeeland Reek en Schaijk. Daarom kan de jaarlijkse ophaalronde stoppen. Dat heeft het college van Maashorst deze week besloten.

• Bevers gesignaleerd? Laat het de gemeente weten.

23 sep 2024 - Het is je misschien al opgevallen: er zijn bevers actief in onze gemeente. We zien ze op steeds meer plekken in de buurt van watergangen en vijvers.

• Per 1 oktober MyWheels nieuwe aanbieder van elektrische deelauto’s in Maashorst

19 sep 2024 - Maashorst zet een belangrijke stap in de verdere professionalisering van duurzame mobiliteit. Vanaf 1 oktober 2024 neemt MyWheels de rol over van de coöperatie Samen Duurzaam op Weg als nieuwe aanbieder van elektrische deelmobiliteit voor inwoners en werknemers van de gemeente. Dit zorgt ervoor dat elektrische deelmobiliteit behouden blijft in Maashorst en zelfs kan groeien.