Bevers gesignaleerd? Laat het de gemeente weten.

Geplaatst op maandag 23 september 2024

Het is je misschien al opgevallen: er zijn bevers actief in onze gemeente. We zien ze op steeds meer plekken in de buurt van watergangen en vijvers. Zodra we weten dat er ergens een zit, houden we bever en de omgeving goed in de gaten. Waar nodig nemen we passende veiligheidsmaatregelen in de openbare ruimte. Waardevolle bomen beschermen we met gaas.

Wat doet de bever?

Bevers leven zowel op het land als in het water. Ze graven tunnels in oevers, beginnend onder de waterlijn. Die tunnels leiden naar drogere plekken waar de bevers rusten en soms jongen grootbrengen. Ze eten vooral houtachtige planten en waterplanten. Om de waterstand op peil te houden, bouwt de bever dammen in de sloten die water naar de vijver aanvoeren.

Wat betekent dit?

Bevers zijn schuwe dieren. Ze gaan mensen liefst uit de weg. Maar hun graafwerkzaamheden kunnen risico’s opleveren. De tunnels die bevers in oevers graven, kunnen tot meters diep en ver reiken. Dit kan leiden tot verzakkingen. In de openbare ruimte, maar ook in tuinen die grenzen aan de vijver.

Let op, beschermd!

De bever is een beschermde diersoort. Dit betekent dat de bever niet verstoord of verjaagd mag worden. Dag mag alleen met een speciale ontheffing van de provincie. Het is dan ook verboden om bevertunnels en -holen dicht te maken. Dat staat zo in de Wet natuurbescherming.. Het overtreden van deze wet kan leiden tot boetes of straffen.

Ziet u een bever bij u in uw buurt? Meld dit dan bij de gemeente. Ga daarvoor naar de website www.gemeentemaashorst.nl en klik op de knop (Deze link gaat naar een andere website) Melding Openbare Ruimte

Meer informatie over de bever staat op www.kenniscentrumbever.nl (Deze link gaat naar een andere website).

• College Maashorst hijst de global goals-vlag

25 sep 2024 - Het college van B en W van Maashorst heeft 24 september de global goals-vlag voor het gemeentehuis in Uden gehesen. Vandaag wapperen deze vlaggen met 17 duurzame ontwikkelingsdoelen wereldwijd.

• Uitbreiding aanbieden grof snoeiafval, jaarlijkse ophaalronde stopt

23 sep 2024 - De mogelijkheden om snoeiafval aan te bieden verdubbelen ruim per 1 januari 2025 in de bebouwde kom van Zeeland Reek en Schaijk. Daarom kan de jaarlijkse ophaalronde stoppen. Dat heeft het college van Maashorst deze week besloten.

• Begroting gemeente Maashorst: Voorbereiden op ravijnjaren, maar ook investeren in de toekomst

23 sep 2024 - Maashorst houdt vast aan de bestuurlijke ambities en neemt alvast enkele maatregelen om de verwachte tekorten in de komende jaren te overbruggen. Zo gaat bijvoorbeeld de onroerendzaakbelasting (OZB) omhoog. Ook investeert Maashorst in de gemeentelijke organisatie, zodat die klaar is voor de toekomst.

• Per 1 oktober MyWheels nieuwe aanbieder van elektrische deelauto’s in Maashorst

19 sep 2024 - Maashorst zet een belangrijke stap in de verdere professionalisering van duurzame mobiliteit. Vanaf 1 oktober 2024 neemt MyWheels de rol over van de coöperatie Samen Duurzaam op Weg als nieuwe aanbieder van elektrische deelmobiliteit voor inwoners en werknemers van de gemeente. Dit zorgt ervoor dat elektrische deelmobiliteit behouden blijft in Maashorst en zelfs kan groeien.