Uitbreiding aanbieden grof snoeiafval, jaarlijkse ophaalronde stopt

Geplaatst op maandag 23 september 2024

De mogelijkheden om snoeiafval aan te bieden verdubbelen ruim per 1 januari 2025 in de bebouwde kom van Zeeland Reek en Schaijk. Daarom kan de jaarlijkse ophaalronde stoppen. Dat heeft het college van Maashorst deze week besloten.

Met ingang van 1 januari 2025 wordt GFT+E voortaan ook in Reek, Schaijk en Zeeland vaker aan huis ingezameld; 46 keer per jaar in plaats van 23 keer. Daardoor kunnen inwoners in de bebouwde kom voortaan veel vaker ook hun snoeiafval aanbieden, en wel in de GFT+E container. Bovendien kunnen inwoners hun grof tuinafval gratis naar de milieustraat Maashorst en groenrecycler Van Berkel in Uden brengen. Daar mogen ze ook meer snoeihout aanbieden dan bij de jaarlijkse inzamelactie. Bij de ophaalronde kon namelijk één keer per jaar maximaal 3 kuub worden aangeboden. Bij de milieustraat en de groenrecycler kunnen inwoners vaker terecht en meer aanbieden. Daar komt nog bij dat de composteerder juist graag óók houtachtig materiaal bij het GFT+E heeft. Want daarmee kan hij goed composteren.

De laatste jaren maakten zo’n 470 huishoudens in Maashorst-Noord gebruik van de ophaalronde. En die waren daar zeer tevreden over. Maashorst wil echter de regelingen rond het ophalen van afval in de hele gemeente gelijktrekken. De regeling uitbreiden naar Maashorst-Zuid bleek niet haalbaar, meldt wethouder Jeroen van den Heuvel (Afval). “Niet met de huidige capaciteit en niet in geld. Want deze ‘gratis’ service zou dan doorberekend moeten worden in de afvalstoffenheffing. Dat is niet fair, want niet iedereen heeft snoeiafval. Maar het hóeft ook niet. Want met het eens zo vaak aanbieden van GFT+E in Maashorst-Noord, én de mogelijkheid om zo vaak als nodig is snoeiafval gratis naar de milieustraat te brengen, kan iedereen zijn snoeiafval makkelijk kwijt.”

• College Maashorst hijst de global goals-vlag

25 sep 2024 - Het college van B en W van Maashorst heeft 24 september de global goals-vlag voor het gemeentehuis in Uden gehesen. Vandaag wapperen deze vlaggen met 17 duurzame ontwikkelingsdoelen wereldwijd.

• Begroting gemeente Maashorst: Voorbereiden op ravijnjaren, maar ook investeren in de toekomst

23 sep 2024 - Maashorst houdt vast aan de bestuurlijke ambities en neemt alvast enkele maatregelen om de verwachte tekorten in de komende jaren te overbruggen. Zo gaat bijvoorbeeld de onroerendzaakbelasting (OZB) omhoog. Ook investeert Maashorst in de gemeentelijke organisatie, zodat die klaar is voor de toekomst.

• Bevers gesignaleerd? Laat het de gemeente weten.

23 sep 2024 - Het is je misschien al opgevallen: er zijn bevers actief in onze gemeente. We zien ze op steeds meer plekken in de buurt van watergangen en vijvers.

• Per 1 oktober MyWheels nieuwe aanbieder van elektrische deelauto’s in Maashorst

19 sep 2024 - Maashorst zet een belangrijke stap in de verdere professionalisering van duurzame mobiliteit. Vanaf 1 oktober 2024 neemt MyWheels de rol over van de coöperatie Samen Duurzaam op Weg als nieuwe aanbieder van elektrische deelmobiliteit voor inwoners en werknemers van de gemeente. Dit zorgt ervoor dat elektrische deelmobiliteit behouden blijft in Maashorst en zelfs kan groeien.