College Maashorst hijst de global goals-vlag

Geplaatst op woensdag 25 september 2024

Het college van B en W van Maashorst heeft 24 september de global goals-vlag voor het gemeentehuis in Uden gehesen. Vandaag wapperen deze vlaggen met 17 duurzame ontwikkelingsdoelen wereldwijd. Maashorst is sinds vorig jaar een global goals-gemeente.

Een eerlijke en duurzame wereld met gelijke rechten en kansen voor iedereen. Om daarnaartoe te werken hebben de 193 lidstaten van de VN in 2015 zeventien doelen vastgesteld. Deze zogeheten Sustainable Development Goals (SDG’s), ook wel global goals genoemd, richten zich onder andere op bestrijden van armoede, een gezonde leefomgeving voor iedereen, onderwijs voor iedereen en het terugdringen van de klimaatverandering. Zo wordt wereldwijd aan dezelfde doelen gewerkt, door kleine en grote overheidsinstellingen.

Ook Maashorst werkt aan die duurzame ontwikkelingsdoelen. “Voor generaties hier en nu, elders en later”, zegt wethouder Jeroen van den Heuvel (Duurzaamheid). “En om daar uiting aan te geven, hijsen we vandaag met het hele college de SDG-vlag. Want duurzame ontwikkeling binnen onze gemeente raakt alle beleidsvelden.” Dat betekent ook dat binnen het gemeentehuis goed wordt gekeken naar de samenhang tussen verschillende doelen. Bijvoorbeeld als het gaat over duurzame energie. Heb je het over isoleren, dan heb je het onder andere ook over biobased en circulaire materialen, en rekening houden met vleermuizen. Maar óók over energiearmoede – isoleren moet voor iedereen toegankelijk zijn. “Daarbij nodigen de SDG’s ons uit om nóg meer samen te werken met onze bewoners, bedrijven en organisaties”, zegt de wethouder. “Het is dan ook goed om te zien dat steeds meer bedrijven bezig zijn met het werken aan de SDG’s. We leren veel van elkaar leren. Zo werken we samen aan een duurzaam Maashorst.”

Meer informatie over de SDG vind je op www.sdgnederland.nl (Deze link gaat naar een andere website).