Duurzame Doelen-agenda: Maashorst Toegankelijk & Dichtbij

Geplaatst op donderdag 3 oktober 2024

Het college van Maashorst heeft deze week de Duurzame Doelen-agenda Toegankelijk & Dichtbij goedgekeurd. Die gebruikt de gemeente als gids bij het treffen van maatregelen gericht op onder andere duurzame mobiliteit en het verbeteren van de bereikbaarheid.

In de Duurzame Doelen-agenda Toegankelijk & Dichtbij zijn duurzame en schone mobiliteit belangrijke thema’s. We willen dat voorzieningen optimaal bereikbaar zijn voor iedereen. Goede loop- en fietsroutes, toegankelijk openbaar vervoer en duurzame (deel)mobiliteit zijn daarin belangrijke elementen, het liefst gecombineerd met een gezonde en groene omgeving. Binnen bestaande en nieuwe gebouwde omgeving is het vergroten van het aanbod van deelmobiliteit en aanbod van elektrische laadpalen van belang, om de groei van elektrisch vervoer bij te kunnen benen. Deze doelen zijn in de agenda Toegankelijk & Dichtbij verder uitgewerkt.

De aanpak is gericht op samenwerking en het behalen van concrete resultaten op korte, middellange en lange termijn. Nieuwe ontwikkelingen moeten steeds iets waardevols toevoegen. Zo wil Maashorst er bijvoorbeeld voor zorgen dat duurzame deelmobiliteit voor iedereen en in alle
kernen beschikbaar is. Wethouder Jeroen van den Heuvel (Duurzaamheid): “Samen met onze maatschappelijke partners
Area en IBN hebben we de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd in elektrische deelmobiliteit en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Als een van de eerste gemeentes in landelijk gebied kunnen inwoners van Maashorst beschikken over elektrische deelauto’s die worden aangeboden door een marktpartij.” Wethouder Harold van den Broek (Verkeer en vervoer) vult aan: “Met de Duurzame Doelen
Toegankelijk & Dichtbij praten we ook over gezondheid in mobiliteit. Denk aan goede loop- en fietsroutes. Over voldoende laadpalen, over goede bereikbaarheid van voorzieningen met openbaar vervoer en nog veel meer.” Jeroen van den Heuvel besluit: “Mobiliteit en gebouwde omgeving hebben samen een groot aandeel in de uitstoot van broeikasgassen. De doelen van deze agenda dragen bij aan de vermindering van die uitstoot, om in 2050 uit te komen op netto nul. Dat sluit ook weer helemaal aan bij de global goals zoals die zijn gesteld door de Verenigde Naties. Door te streven naar toegankelijkheid van voorzieningen en schoon vervoer voor iedereen, zorgen we voor duurzame kernen en een goede gezondheid en welzijn van onze inwoners."

Toegankelijk & Dichtbij is, na Warm & Comfortabel en Veerkrachtig & Soortenrijk (over klimaatadaptatie en biodiversiteit) de derde Duurzame Doelen-Agenda die is goedgekeurd. Jeroen van den Heuvel: “Samen met inwoners, ondernemers en partners willen we deze duurzame doelen
bereiken. We nodigen iedereen uit om deel te nemen aan deze gezamenlijke inspanning. Want een duurzaam Maashorst bereiken we alleen samen.” De gemeenteraad neemt op 10 oktober een besluit over deze derde Duurzame Doelen-agenda Toegankelijk & Dichtbij.