Aanwezigheid das vertraagt verhuizing Uden Red Sox

Geplaatst op woensdag 9 oktober 2024

De verhuizing van honk- en softbalclub Uden Red Sox naar de Kruisweg in Uden ondervindt vertraging zo meldt het college van Maashorst deze week aan de raad met een raadsinformatiebrief (RIB). De aanwezigheid van dassen in het gebied rondom de beoogde locatie
is daarvan de oorzaak.

Uit recent verricht onderzoek is gebleken dat er inderdaad dassen leven in het gebied en dat de beoogde nieuwe locatie van de Uden Red Sox aan de Kruisweg in ieder geval onderdeel uitmaakt van hun voedselgebied. De eerste uitkomsten uit het lopende onderzoek zorgen ervoor dat er een aanvullende omgevingsvergunning van de provincie nodig is. Deze totale procedure, inclusief vergunningaanvraag, zal naar verwachting nog heel 2025 in beslag nemen. Er moet volgens de regels nu een uitgebreid activiteitenplan worden opgesteld.

Een woordvoerder van de gemeente geeft aan te betreuren dat het geduld van de club en overige belanghebbenden verder op de proef wordt gesteld. Echter is de gemeente gebonden aan de strikte landelijke wetgeving die vanuit de Omgevingswet geldt om de beschermde natuur in Nederland te behouden.

De gemeente verwacht dat de omgevingsvergunning op zijn vroegst begin 2026 onherroepelijk is.
Mits de grondomstandigheden dan niet te nat zijn, kan er dan ook gestart worden met de uitvoering
en kan de accommodatie naar verwachting in september 2026 in gebruik worden genomen.