Week van de Veiligheid: samen maken we het buitengebied van Maashorst weerbaar tegen criminelen

Geplaatst op woensdag 9 oktober 2024

Het buitengebied is aantrekkelijk voor criminelen en in Brabant vormt dit een steeds groter probleem. Dit door een grote mate van anonimiteit, leegstaande stallen, schuren en kassen, een lage pakkans én boeren in een kwetsbare financiële positie. Onderzoek in opdracht van ZLTO wijst uit dat 1 op de 5 agrarische ondernemers weleens is benaderd door criminelen. Daarom worden tijdens de Week van de Veiligheid, tussen 7 en 13 oktober, actiedagen gehouden waarbij onder meer gemeente Maashorst en ZLTO samen preventief voornamelijk agrarische locaties bezoeken om zo de weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit te vergroten door zichtbaar aanwezig te zijn en het preventieve gesprek met hen aan te gaan.

Tijdens de actiedagen zijn medewerkers van gemeente, het interventieteam Maas & Leijgraaf en ZLTO zichtbaar aanwezig in het gebied zelf en gaan ze op een aantal locaties het gesprek aan hoe we samen kunnen werken om criminelen te weren uit het buitengebied van Maashorst. Zulke actiedagen hebben eerder ook plaatsgevonden in Maashorst en de reacties van de ondernemers waren toen overwegend positief. Er werd aangegeven dat ze het goed vinden dat er aandacht is voor het probleem van ondermijnende criminaliteit in het buitengebied.

Waarom actiedagen

Agrarische ondernemers zijn doorgaans vrij weerbaar; zij laten zich niet snel verleiden door het ‘snelle’ geld. Tegelijkertijd is bekend dat het water bij sommige boeren aan de lippen staat. Het is gebleken dat (preventieve) gesprekken en controles vanuit de overheid worden gewaardeerd; ze zijn helpend om ‘nee’ te zeggen tegen crimineel aanbod. We zullen dan ook vaker dergelijke actiedagen organiseren en met de agrarische ondernemers in gesprek blijven.

Melden verdachte situaties

Ervaar je zelf overlast? Of zie je een verdachte situatie? Meld dit bij de politie of gemeente. Dit kan via de politie 0900-8844 (Deze link gaat naar een andere website) of via gemeente Maashorst 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website) of www.gemeentemaashorst.nl.
Je kunt ook anoniem contact opnemen met Meld Misdaad Anoniem op telefoonnummer 0800-7000 (Deze link gaat naar een andere website) of via de website www.meldmisdaadanoniem.nl (Deze link gaat naar een andere website).