Maashorst organiseert bijeenkomsten over nieuwe asielopvang: alle inwoners kunnen meedenken

Geplaatst op vrijdag 11 oktober 2024

In oktober 2026 moet er binnen Maashorst een nieuwe plek zijn om ongeveer 350 asielzoekers op te vangen. Dan sluit de huidige noodopvang in het Van der Valk hotel. Waar die nieuwe plek komt, daar besluit uiteindelijk de gemeenteraad over. Om tot een goed besluit te kunnen komen, willen we ook gebruik maken van de kennis en inbreng van inwoners. Daarom organiseren we een breed participatietraject (participatie betekent meedoen). Dat start met drie inwoneravonden, op 30 oktober en 4 en 6 november. Alle inwoners die dat willen, zijn welkom om ideeën te delen, vragen te stellen of hun zorgen te bespreken.

Dàt er een nieuwe locatie komt voor opvang van asielzoekers staat niet ter discussie. De huidige regering wil gaan proberen om de instroom van asielzoekers te verminderen. Maar de taakstelling (opdracht) voor de gemeente is nog onveranderd. Maashorst heeft nog steeds een wettelijke verplichting om 341 asielzoekers opvang te bieden. Waar de opvang komt, beslist de gemeenteraad. Over de randvoorwaarden en uitgangspunten voor de opvang (Deze link gaat naar een andere website) heeft de raad in juli van dit jaar al een besluit genomen. De stap die nu gezet moet worden, is het toetsen van mogelijke locaties aan die uitgangspunten. En dus ook het ophalen van wat inwoners daarbij belangrijk vinden. Dat doen we door met inwoners in gesprek te gaan in zogenoemde dialoogsessies.

• Wanneer: woensdag 30 oktober en maandag 4 november
  • Hoe laat: 19:30 - 21:30 uur, inloop 19:15 uur
  • Waar: Fletcher Hotel-Restaurant Teugel Uden-Veghel, Bedafseweg 22, 5406 TM, Uden
  • Wanneer: woensdag 6 november
  • Hoe laat: 19:30 - 21:30 uur, inloop 19:15 uur
  • Waar: Zalencentrum Het Witte Huis, Reekseweg 7, 5411 RB, Zeeland

Iedereen is welkom, maar aanmelden voor de bijeenkomst is wel verplicht. Zo weten we hoeveel mensen er komen. Aanmelden kan via ons participatieplatform Maashorst aan het Woord (Deze link gaat naar een andere website).

Dialoogsessies

De bijeenkomsten starten met een korte presentatie en de gelegenheid om verduidelijkende vragen te stellen. Daarna gaan inwoners in groepjes met elkaar in gesprek aan de hand van een aantal stellingen en vragen. Daarbij gaat het er zoals gezegd niet om òf er een nieuwe opvanglocatie komt, dat is namelijk al besloten. Wel willen we weten wat er volgens inwoners voor nodig is om de asielopvang tot een succes te maken. Er is geen verschil in opzet tussen de drie bijeenkomsten. Je kunt dus zelf kiezen welke bijeenkomst je wilt bezoeken.

Wat gebeurt er na de sessies?

Na de dialoogsessies gaan we de uitkomsten daarvan nog online toetsen, via het participatieplatform Maashorst aan het Woord (Deze link gaat naar een andere website). Daar kunnen dan ook inwoners aan meedoen die niet bij de dialoogsessies waren. Zo bekijken we of we alles in beeld hebben dat nodig is om een afgewogen besluit te kunnen nemen over de locatie. Alle inzichten worden verwerkt in een rapport. Dat publiceren we op Maashorst aan het Woord en op de gemeentelijke website. Het rapport gebruiken we uiteraard ook bij de besluitvorming. Het college van burgemeester en wethouders stuurt een locatievoorstel naar de gemeenteraad. Vervolgens neemt de gemeenteraad op basis van alle informatie een besluit. De verwachting is dat dit in de eerste helft van 2025 zal gebeuren.

Afbeelding van tijdlijn traject

Meer informatie en aanmelden

Op het participatieplatform Maashorst aan het Woord hebben we een pagina ingericht over dit onderwerp (Deze link gaat naar een andere website). Daar is het hele traject te volgen en zullen ook alle resultaten komen te staan. Daarnaast hebben we een informatiepagina over asielzoekers en over Oekraïners op de gemeentelijke website.