Sluiting woning en garage in Zeeland na vondst grondstoffen drugs

Geplaatst op woensdag 16 oktober 2024

De burgemeester van Maashorst heeft tijdelijk een woning met garage laten sluiten aan de Graspeel in Zeeland. In de garage van de woning is namelijk een lab aangetroffen voor de productie van synthetische drugs. In de bijbehorende woning werd een grote hoeveelheid harddrugs aangetroffen en diverse materialen die gebruikt worden bij hennepkwekerijen.
Op dinsdag 24 september controleerde de politie het pand aan de Graspeel. Zij troffen bij die controle een drugslab aan dat nog in werking was. In het lab werden synthetische drugs geproduceerd. Vervolgens vond er ook een controle plaats in het bijbehorende woonhuis en daar werden grote hoeveelheid harddrugs en diverse materialen aangetroffen die gebruikt worden bij hennepkwekerijen. Na de controle is ook een strafrechtelijk onderzoek gestart. Naar aanleiding van de vondsten besloot de burgemeester de panden te laten sluiten. De sluiting van de panden vloeit voort uit de Opiumwet. Die geeft burgemeesters de bevoegdheid om locaties te sluiten waarin drugs of productiematerialen aanwezig zijn.

Wees alert

Criminelen zijn vaak op zoek naar schuren of loodsen in het buitengebied om daar drugs te produceren of op te slaan. Daardoor ontstaan in en om het pand onveilige situaties. Denk aan brand- en ontploffingsgevaar, vrijkomen van giftige stoffen en kans op overvallen. De sluiting van de panden in Zeeland is dan ook geen keuze, maar noodzaak. Het is immers de verantwoordelijkheid van de gemeente, in samenwerking met de politie om inwoners en ondernemers zoveel mogelijk te beschermen tegen de gevaren die met drugs te maken hebben.
Burgemeester Hans van der Pas: “Samen maken we Maashorst veiliger en daarom doe ik via dit bericht ook een beroep op onze inwoners en ondernemers: wees alert en meld verdachte situaties. Aan de buitenkant van een pand zie je meestal niet wat er binnen gebeurt, maar er zijn vaak wel signalen die erop wijzen dat er drugs worden geproduceerd of hennep wordt geteeld. Denk aan afgeplakte ramen, veel in- en uitloop van mensen op vreemde tijdstippen, bepaalde geuren zoals anijslucht of aceton.”

Maak melding

“Meld wat je weet, ook als je twijfelt!”, aldus de burgemeester. Mensen kunnen anoniem een melding doen via Meld Misdaad Anoniem (0800 7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl (Deze link gaat naar een andere website)) of contact opnemen met de gemeente Maashorst (0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website) of www.gemeentemaashorst.nl/meldingcriminaliteit (Deze link gaat naar een andere website)) of politie (0900 - 88 44). Daarnaast heeft het ZLTO een vertrouwenspersoon voor agrarisch ondernemers die in dit verband iets willen melden. Dit kan via telefoonnummer 06- 29 52 02 66 (Deze link gaat naar een andere website) of per e-mail: vertrouwenspersoon@veilig-buitengebied.nl.