Wijziging in afvalkosten per januari 2025
Geplaatst op vrijdag 13 december 2024
De gemeente bekijkt jaarlijks of de tarieven voor afvalbeheer nog passend zijn bij de actuele kosten en contracten met marktpartijen. Ook in 2025 worden de kosten voor een aantal afvalstromen aangepast.
Jeroen van den Heuvel, wethouder duurzaamheid en groen: “De nieuwe tarieven zijn eerlijk en kostendekkend vastgesteld, met minimale verhogingen om de kosten voor onze inwoners betaalbaar te houden. We breiden de gratis afvalstromen op de milieustraat uit, terwijl de tarieven voor te betalen afvalstromen iets stijgen. Zo voorkomen we dat de afvalstoffenheffing omhoog gaat en belasten we inwoners die weinig afval hebben niet onnodig."
Gratis afvaldiensten die blijven bestaan
Een aantal diensten blijft ook in 2025 gratis beschikbaar voor inwoners. Dit geldt voor:
• Extra containers bij een medische indicatie;
• Luier- en verpakkingsafvalzakken;
• Kroonringen;
• Een andere maat groencontainer bij verhuizing.
Lagere kosten voor bepaalde diensten
Voor enkele afvaldiensten dalen de tarieven in 2025:
• Een tweede kleine groencontainer;
• Het vervangen van een verloren afvalpas;
• Een tweede restafvalcontainer voor huishoudens met zes of meer personen.
Deze verlaging is mogelijk omdat de inkoopkosten over meerdere jaren worden gespreid.
Wijzigingen op de milieustraat
Op de milieustraat kun je 16 verschillende soorten afval gratis inleveren en dat blijft. Daarnaast kunnen inwoners vanaf januari asbest en matrassen gratis inleveren op de milieustraat. Voor matrassen is dit mogelijk door de verwijderingsbijdrage die vandaag de dag al bij aankoop wordt betaald. Asbest willen we op een veilige manier ontvangen op de milieustraat en illegale dumpingen voorkomen. Een sloopmelding blijft verplicht bij het inleveren van asbest. De tarieven voor afval dat niet gratis ingeleverd kan worden, stijgen. Dit heeft te maken met stijgende kosten voor verwerking en transport. Afhankelijk van het soort afval ga je € 3,- of € 6,- betalen per kwart kuub afval. Nu is dat nog € 2,50 en € 5,-. Ook het thuis laten ophalen van grofvuil (Bigbag) wordt iets duurder. Ondanks de verhogingen zijn deze tarieven nog steeds laag in vergelijking met andere milieustraten. De gemeente streeft naar een eerlijke verdeling van kosten, zodat inwoners met weinig afval niet meebetalen voor het afval van anderen.
Kosten besparen? Denk duurzaam!
De gemeente moedigt inwoners aan om bewust met afval om te gaan en kosten te beperken.
Bijvoorbeeld door:
- herbruikbare materialen te scheiden: lever houten tafelbladen en metalen tafelpoten los in voor betere recycling en lagere kosten.
- spullen een tweede leven te geven: door spullen op te knappen of weg te geven, voorkom je onnodig afval.
- gratis afvalstromen eerst aan te bieden: leg gratis afval bovenop de aanhanger, zodat je alleen betaalt voor het resterende afval.
Meer informatie
Op 1 januari 2025 actualiseren we de tarieven op de gemeentelijke website (bij Inwoners onder
kopje Afval).
Meer nieuws
-
Deze maand ontvang je het aanslagbiljet voor de gemeentelijke- en waterschapsbelastingen
3 feb 2025 - In februari ontvang je de jaarlijkse aanslag gemeentelijke- en/of waterschapsbelastingen. Per post in de brievenbus of digitaal in je berichtenbox als je bent aangemeld voor MijnOverheid. Je ontvangt deze aanslag in opdracht van gemeente Maashorst van Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB).
-
Onderzoek naar besluitvorming asielopvang in Van der Valk Hotel afgerond
30 jan 2025 - Bureau Berenschot onderzocht het besluitvormingsproces dat voorafging aan de noodopvang in het Van der Valk Hotel in Uden. Het bureau doet op basis van een analyse verschillende aanbevelingen. De meeste daarvan worden inmiddels toegepast.
-
Beleidsprogramma Mobiliteit ligt ter inzage
30 jan 2025 - Vanaf 30 januari ligt het concept beleidsprogramma Mobiliteit ter inzage. Gedurende zes weken, tot en met 12 maart 2025, kan er gereageerd worden op het concept beleidsprogramma.
-
Raadhuis Uden aangewezen als permanente trouwlocatie
30 jan 2025 - Het College heeft besloten om niet langer een gemeentelijke trouwlocatie in eigen beheer te blijven uitvoeren. De redenen zijn de hoge kosten en het lage gebruik van de trouwzaal in het Raadhuis. Door het Raadhuis aan te wijzen als een permanente trouwlocatie blijft het wel mogelijk om deze locatie als trouwlocatie te gebruiken.