Horecavergunning

Per 1 januari en 25 februari 2025 gelden er nieuwe regels voor horeca-ondernemers. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is namelijk gewijzigd en de Terrassenbeleidsregels Maashorst zijn vastgesteld.

Is jouw horecavergunning vóór 1 januari 2022 verleend? Vraag dan een nieuwe vergunning aan via de paarse knop op deze pagina. Je hoeft geen BIBOB-vragenformulier in te leveren. Doe je aanvraag vóór 6 mei aanstaande, zodat we er tijdig over kunnen beslissen! Als je je aanvraag voor 1 juli indient, betaal je geen legeskosten. Vergunningen die na 1 januari 2022 zijn verleend, worden automatisch omgezet.

Heb je een bedrijf waar gasten kunnen overnachten, waar ze iets kunnen drinken en/of eten wat ter plekke wordt klaargemaakt en verkocht? Dan moet je voor jouw bedrijf een vergunning hebben (volgens artikel 2.28 van de APV; de horecaexploitatievergunning).

Verkoop/schenk je alcoholhoudende dranken die jouw klanten in of bij jouw bedrijf opdrinken? Dan moet je óók een vergunning hebben volgens artikel 3 van de Alcoholwet (Alcoholwetvergunning). Ook paracommerciële instellingen, zoals sportkantines en buurt- en dorpshuizen, hebben een Alcoholwetvergunning nodig om alcoholhoudende dranken te mogen verkopen en schenken.

Heb je een slijterij? Kijk dan hier voor meer informatie.

Heeft jouw bedrijf een terras? Dan moet dit zijn opgenomen in je horecaexploitatievergunning en (indien van toepassing) Alcoholwetvergunning.

Vergunning aanvragen

Maashorst maakt gebruik van een horecavergunning waarin de horecaexploitatievergunning en de Alcoholwetvergunning zijn samengevoegd. Een terras wordt op de horecavergunning vermeld.

We toetsen jouw aanvraag voor een horecavergunning óók op grond van de Wet Bibob. Dit is een instrument om te beoordelen of vergunningen, subsidies, overheidsopdrachten of vastgoedtransacties naar integere partijen gaan. Vul daarom ook het BIBOB-vragenformulier in als je een vergunning aanvraagt. Paracommerciële instellingen, zoals sportkantines en buurt- en dorpshuizen, hoeven dit BIBOB-formulier niet in te leveren.

Je kunt een horecavergunning aanvragen met DigiD of eHerkenning via de paarse knop hieronder. Gebruik DigiD als je de vergunning aanvraagt als privé-persoon. Gebruik eHerkenning als je de vergunning aanvraagt namens een bedrijf.
Het ingevulde BIBOB-vragenformulier en de benodigde bijlagen kun je aan de aanvraag toevoegen.

Vraag hier je vergunning aan (DigiD) (Deze link gaat naar een andere website)

Vraag hier je vergunning aan (eHerkenning) (Deze link gaat naar een andere website)

Let op! Met dit digitale formulier kunt je ook een wijziging doorgeven over de inrichting, de leidinggevende(n) en/of de entiteit die jo onderneming drijft. Ook voor een volledige opzegging is dit formulier te gebruiken.

Voor meer informatie kun je vooraf contact met ons opnemen via horecavergunningen@gemeentemaashorst.nl of 0413 - 28 19 11 (Deze link gaat naar een andere website).

Wanneer is de aanvraag compleet?

Een complete aanvraag bevat in ieder geval:

Wat kost het?

Aan het aanvragen van een horecavergunning zijn kosten verbonden. Hieronder vind je een overzicht van de legeskosten die van toepassing zijn.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:
vergunning o.g.v. art. 3 van de Alcoholwet (Alcoholvergunning) €349,-
wijziging van de in de vergunning omschreven inrichting als bedoeld in art. 30 van de Alcoholwet €58,-
wijziging van leidinggevenden als bedoeld in art. 30a 2e lid Alcoholwet €58,-
vergunning o.g.v. art. 2.28 van de APV (horecaexploitatievergunning) €349,-
wijziging van de exploitatievergunning o.g.v. art. 2:28 van de APV €71,-
een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de APV waarvoor tevens een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet is verleend of aangevraagd €161,-

Beslistermijn

Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) heeft de burgemeester 8 weken de tijd om een besluit te nemen. Deze termijn kan met 8 weken worden verlengd. Is de aanvraag niet compleet? Dan krijg je de tijd om de aanvraag in orde te maken. De beslistermijn stopt dan tijdelijk. Dit heet ‘opschorten’. De opschortingstermijn begint op de dag dat wij de brief versturen met het verzoek om extra informatie. Zodra wij de gevraagde gegevens hebben ontvangen, gaat de beslistermijn weer verder. Daarna neemt de burgemeester een besluit.

Hoe tevreden ben je over deze pagina van de website?