Jobcoaching
Kandidaten met een (blijvende) afstand tot de arbeidsmarkt worden met jobcoaching extra begeleid. Zij hebben persoonlijke ondersteuning nodig om het werk uit te kunnen voeren. Een jobcoach ontlast u als werkgever.
Wat is jobcoaching?
Jobcoaching is de ondersteuning en advisering aan de betreffende werknemer op een coachende manier. Of jobcoaching nodig is, wordt bepaald bij de loonwaardemeting. Ook wordt dan bekeken hoeveel uur begeleiding nodig is. De coaching kan gericht zijn op:
- Werknemersvaardigheden (tips geven, aansporen om op tijd te komen, leren hoe je als werknemer met privé-afspraken omgaat, etc).
- Het werk inhoudelijk, de taken.
- Het omgaan met collega’s.
- Het omgaan met feedback.
- Hoe gedraag je je als werknemer, wat bespreek je op welke manier met je leidinggevende.
- Gedrag in privéleven versus gedrag als werknemer.
Wat betekent dit in de praktijk?
Een jobcoach komt op vaste tijden langs bij de werknemer in uw bedrijf, vaak tijdens werktijd. De jobcoach gaat in gesprek met de medewerker, maar kan ook worden ingezet om te bemiddelen tussen u en de werknemer, bijvoorbeeld als u een kritiekpunt heeft en het lastig vindt om dit zelf op de juiste manier te vertellen. Ook kan er voor worden gekozen om 3-gesprekken aan te gaan.
Wie is de jobcoach?
Wij hebben jobcoaches in dienst, die ook het werk van arbeidsconsulent uitvoeren en dus vaak bij u en/of de kandidaat al bekend zijn. In overleg kan er ook voor externe jobcoaching worden gekozen. Er wordt dan een jobcoach ingezet van een re-integratiebedrijf, of iemand die al vaker voor uw organisatie heeft gewerkt.